رژیم و تغذیه سالم

سم زدایی در یک روز | با این روش‌ها سم زدایی کنید

سم زدایی در یک روز | با این روش‌ها سم زدایی کنید

سم زدایی بدن

 

سم زدایی بدن عملی است که برخی افراد معتقدند می تواند سموم مختلف را از بدن دفع کند و ممکن است شامل پیروی از یک رژیم غذایی خاص، روزه گرفتن، مصرف مکمل ها یا استفاده از سونا باشد. مواد سم زدا می توانند عاداتی را تقویت کند که فرآیندهای سم زدایی طبیعی بدن را بهتر کند، مانند خوردن مطابق یک رژیم غذایی سالم، ورزش کافی و مصرف مقدار مناسب آب. با این حال، خطراتی نیز وجود دارد و برخی از محصولات سم‌زدایی می‌توانند مضر باشند. این مقاله به سم زدایی بدن، مزایا و خطرات بالقوه و چگونگی دنبال کردن ایمن سم زدایی می پردازد.

 

سم زدایی کامل بدن شامل چیست؟

سم زدایی بدن یا پاکسازی، برنامه ای است که افراد در تلاش برای دفع سموم از بدن در پیش می‌گیرند. مواد مضر، مانند سموم یا آلاینده ها، موادی هستند که بر سلامتی تأثیر منفی می گذارند. بدن می‌تواند این مواد را به تنهایی از طریق کبد، کلیه ها، سیستم گوارشی و پوست دفع کند. طرفداران این روش‌ها ادعا می کنند که سم زدایی می تواند به این روند کمک کند. هیچ تعریف واحدی از آنچه سم‌زدایی بدن شامل آن ‌شود وجود ندارد، اما ممکن است نیاز باشد که:

  • رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید.
  • روزه بگیرید.
  • بیشتر آب یا آبمیوه بنوشید.
  • از مکمل‌ها استفاده کنید.
  • از تنقیه یا ملین استفاده نمایید.
  • به سونا بروید.
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی را کاهش دهید.

بسیاری از برنامه های سم زدایی محبوب به تغییرات شدید در شیوه زندگی نیاز دارند که برای سلامت بدن مناسب نیستند. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند برنامه‌های سم‌زدایی بدن اغلب شامل الگوهای غذایی محدود می‌شوند و معمولا کالری را به حداقل می‌رسانند. مشکل این سم زدایی‌ها در بهترین حالت این است که خیلی موثر نیستند و در بدترین حالت خطرناک می‌باشند.

 

مزایای بالقوه سم زدایی

در حالی که سم زدایی بدن از نظر پزشکی برای اکثر افراد ضروری نیست، تحت شرایط خاص، ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به دنبال داشته باشد مانند:

  • کاهش وزن: رژیم‌های سم زدایی می توانند منجر به کاهش وزن شوند. با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که این امر احتمالاً به دلیل محدودیت شدید کالری در برخی رژیم ها است.
  • میوه ها و سبزیجات: بسیاری از این رژیم ها ممکن است شامل مصرف میوه ها و سبزیجات باشد. در حالی که تقریباً سه چهارم مردم میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی کنند.
  • آبرسانی: بسیاری از روش‌های سم زدایی، مصرف آب را افزایش می دهند. آب منبعی حیاتی برای سلامتی است و به بدن کمک می کند مواد زائد را از طریق تعریق، ادرار و مدفوع دفع کند.
  • آنتی اکسیدان ها: برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم های سم زدایی خاص می توانند به عملکرد کبد در حذف سموم مانند فلزات سنگین از بدن کمک کنند.

یکی از این رژیم‌ها، رژیم سم‌زدایی بدن در یک روز است که می‌توان از این رژیم در ماه فقط یکبار استفاده کرد. در طول این رژیم با استفاده از خوراکی‌های طبیعی و اغلب با میوه و سبزیجات، بدن را سم‌زدایی کرده و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک نمود. با این حال، بسیاری از فواید بالقوه سم زدایی بدن مدت زیادی دوام نمی‌آورند و زمانی که فرد رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرد پایان می یابند. در حال حاضر، منابع معتبر تحقیقاتی استفاده از رژیم‌های سم‌زدایی را برای مدیریت وزن یا حذف سموم تایید نمی‌کنند.

 

خطرات احتمالی سم زدایی

برخی از روش‌های سم زدایی بدن با تشویق افراد به موارد زیر خطرات سلامتی را به همراه دارند:

  • محدود کردن مصرف غذا، منجر به کمبود مواد مغذی لازم می شود.
  • نوشیدن مقادیر زیادی آب میوه یا چای، که ممکن است منجر به عدم تعادل الکترولیت خطرناک شود.
  • نوشیدن آبمیوه هایی که حاوی مقادیر زیادی اگزالات هستند و می‌تواند خطر مشکلات کلیوی را افزایش دهد.
  • استفاده از محصولات سم زدایی که حاوی ملین هستند و ممکن است منجر به اسهال شدید و کم آبی بدن شود.
  • پیروی از برنامه های غذایی که مشکلات زمینه ای مانند دیابت را تشدید می کند.

همیشه باید قبل از امتحان مکمل ها، محصولات سم زدایی و رژیم های غذایی جدید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرد.

 

همین الان با مشاوران ازپزشک، مشاوره آنلاین بگیرید و سوالاتتان را مطرح کنید.

انواع روش های سم زدایی بدن

روش های سم زدایی بدن چیست؟ روش های سم زدایی فوری شامل رعایت رژیم غذایی مناسبی است که جریان خون را بهبود می بخشد. همانگونه که می‌دانیدخون وظیفه انتقال انواع مواد مختلف در بدن را دارد. از اکسیژن گرفته تا هورمون ها، فاکتورهای لخته شدن، قند، چربی ها و سلولهای سیستم ایمنی بدن را در کل بدن جابجا می کند. در واقع  نیازی به سرمایه گذاری در یک رژیم تمیز کننده گران یا مکمل‌ها نیست. کبد و کلیه های شما با پاک کردن و دفع سموم بدن نقش مهمی در تصفیه خون در بدن دارند. به همین دلیل یک برنامه  می تواند از طریق موارد زیر به روند پاک‌سازی طبیعی بدن کمک  کند.

سیگار، تنفس هوای آلوده و مصرف دارو‌ها از راه‌های ورود سم به بدن هستند. همچنین فشار‌های روحی باعث تولید سم در بدن می‌شوند. استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و قند‌های تصفیه شده نیز سم وارد بدن می‌کنند. بعد از ورود سم به بدن ابتدا کبد و بعد کلیه‌ها به جذب این سموم از خون اقدام می‌کنند. و همچنین سایر مکانیسم‌های بدن نیز سعی در دفع سموم بدن دارند. ما چند روش خانگی برای سم زدایی بدن را عنوان می‌کنیم تا در خانه به راحتی آنها را انجام دهید.

مصرف آب موجب عملکرد بهتر کلیه‌ها می‌گردد و باعث حفظ سلامت بدن می‌شود. توجه داشته باشید که نبود آب کافی در بدن منجر به آسیب کلیه‌ها می‌گردد. آب نقش بسزایی در گردش آزادانه جریان خون در رگ‌های خونی دارد. به همین دلیل رنگ ادرار باید بی رنگ یا زرد روشن باشد. در نتیجه نوشیدن میزان آب کافی در طول روز برای همه یکسان نیست.  چراکه مردان به نسبت زنان نیاز بیشتری به مصرف آب در روز دارند. همچنین در صورت انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های سخت بدن به آب بیشتری نیاز پیدا می‌کند. به همین دلیل باید نوشیدن آب را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 

مصرف سبزیجاتی  چون کلم بروکلی، کلم، گل کلم و کلم بروکسل

سبزیجات صلیبی بیشتر به  افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می شود. چرا که این نوع سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و بسیار مغذی هستند. این سبزیجات تنوع زیادی هم دارند که می‌توانید به صورت خام، بخارپز، پخته و یا کبابی از آنها استفاده کنید.

 

ویزیت پزشک آنلاین یکی از خدماتی است که با استفاده از آن می‌توانید بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر و… با دکتر مورد نظر خود مشاوره و ویزیت شوید.  ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

گریپ فروت و سیب بخورید

گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان است و به کنترل التهاب در بدن کمک کند. بررسی ها نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در گریپ فروت می تواند. به محافظت از کبد در برابر آسیب و اثرات مضر الکل کمک کنند. سیب هم حاوی مقدار زیادی فیبر محلول به نام پکتین است. که فیبر محلول درسیب به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. سیب‌ها یک گزینه عالی برای بدن بوده و برای یک میان وعده گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

نوشیدن قهوه شاید اثرات محافظتی بر روی کبد داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سیروز را در مبتلایان به بیماری مزمن کبدی ممکن است کاهش دهد. قهوه با کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی و افزایش پاسخ به درمان ضد ویروسی در مبتلایان به هپاتیت C همراه است. این مزایا می‌تواند به دلیل توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن در کبد باشد. البته به مطالعات بیشتری در رابطه با بررسی نقش قهوه در محافظت از کبد نیاز می باشد و هیچ یک از موارد فوق به طور قطعی اثبات نشده است.

سیر را فراموش نکنید

سیر طعم فوق العاده ای دارد و انواع و اقسام غذاها را خوش طعم می‌کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. فشار خون بالا  به رگ های خونی کلیه آسیب می‌زند، بنابراین بهتراست که این مشکل کنترل شود.

 

ماهی قزل آلا، ماهی تن یا ماهی ساردین

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می‌شوند. که هر دو می توانند به کبد و کلیه های شما کمک کنند. به خاطر داشته باشید که ماهی ها سرشار از پروتئین هم هستند. پس اگر درگیر بیماری کلیوی هستید باید مقدار پروتئین مصرفی را کاهش دهید. چرا که مصرف بیش از حد پروتئین عملکرد کلیه‌ها را برایتان سخت می‌کند.

 

به سراغ گیاهان دارویی بروید

اکثر گیاهان دارویی دارای مزایای مفید برای سلامتی بدن هستند. با این حال، نباید در مصرف این گیاهان هم زیاده‌روی کنید چراکه می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد.  پس اگر مبتلا به بیماری کلیوی و یا کبد هستید این قسمت از مقاله  را نادیده بگیرید. اما اگر این بیماری ها را ندارید  حتما زنجبیل بخورید. برخی مقالات معتقد هستند که زنجبیل می‌تواند به بهبود کنترل قند خون بدن کمک کند. همچنین زنجبیل ممکن است در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تاثیر کمی داشته باشد. زنجبیل تازه یا پودر شده می تواند طعم خاصی به غذاهای شما  اضافه کند. از این گیاه دارویی به عنوان چای هم می‌توان استفاده کرد. چای سبز هم ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد و باعث کاهش ذخایر چربی در کبد شود. البته مصرف بیش از حد چای سبز نیز برای بدن و به خصوص کبد مضر می باشد.

 

سیگار و الکل را کنار بگذارید

دود تنباکو و الکل هر دو به روشهای مختلف بر بدن فشار وارد می کنند. الکل به طور خاص بر روی کبد، که ارگان اصلی سم زدایی بدن از مواد مخدر است، تأثیر می گذارد. با کاهش این عادات یا ترک کامل آنها می‌توان سم زدایی را آغاز کرد.

 

هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای سلامت عمومی و همچنین برای سم زدایی مهم است. میزان آب مورد نیاز یک فرد به میزان فعالیت بدنی، سن و سایر عوامل بستگی دارد.

بهترین روش سم زدایی بدن

اغلب افراد جهت سم زدایی بدن به دنبال روش ها و رژیم های غذایی عجیب و منحصر به فردی می گردند و هزینه زیادی نیز جهت آن صرف می کنند. اما در حقیقت در یک بدن سالم، سم زدایی به طور طبیعی هر روزه و حتی هر لحظه انجام می شود. بهترین روش جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سم زدایی، رعایت چند نکته ساده زیر می باشد:

  • پرهیز از نوشیدن الکل یا استعمال سیگار
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • خواب کافی
  • نوشیدن کافی مایعات
  • کاهش مصرف شکر و غذاهای فراوری شده
  • مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند غذاهای حاوی ویتامین A، C، E، سلنیوم و لیکوپن
  • مصرف غذاهای غنی از پره بیوتیک ها مانند سیر، پیاز، گوجه فرنگی، موز، مارچوبه، جو دو سر و کنگر فرنگی
  • کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی
  • فعالیت کافی
  • مصرف غذاهای حاوی سولفور مانند بروکلی، سیر و پیاز
  • مصرف گشنیز همراه با غذا
  • مصرف سرکه
  • استفاده از مواد آرایشی، ضدعرق ها و محصولات بهداشتی بر پایه گیاهی و طبیعی

 

معجون سم زدایی بدن چیست؟

این معجون از سرکه سیب، آبلیمو، زنجبیل، دارچین و فلفل قرمز تهیه می‌شود و سرشار از انواع آنتی‌ اکسیدان است که با خوردن آن سموم موجود در بدن دفع می‌شوند. یک قاشق سرکه سیب و یک قاشق آبلیمو را در یک لیوان آب بریزید. سپس یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده، یک قاشق چایخوری دارچین و نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز را به مخلوط سرکه و آبلیمو اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. سپس معجون را در یک شیشه نگهداری نمایید.

بهتر است این معجون را سه بار در روز به مدت دو هفته مصرف کنید. برای بهتر جذب شدن آن سعی کنید، ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی این معجون را بنوشید. این ترکیب یک نوشیدنی بهداشتی محبوب است و بسیاری از مردم اثربخشی آن را تأیید می کنند. استفاده از آن در دوزهای کمتر از 2 قاشق غذاخوری در روز نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شود. اما، اکثر رژیم های سم زدایی مصرف بیش از این را توصیه می کنند.

 

سم زدایی بدن از مواد مخدر در خانه

سم زدایی بدن از مواد مخدر در خانه می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد، لذا اصلا توصیه نمی گردد. تشنج و کم آبی شدید بدن، خطرناک ترین عوارض سم زدایی بدن از مواد  مخدر در خانه می باشند. به خصوص برای کسانی که شدیدا معتاد هستند و از ماده مخدر هروئین استفاده می کنند، جهت سم زدایی حتما باید در بیمارستان بستری گردند و تحت مانیتورینگ قلبی و ریوی بیست و چهار ساعته قرار گیرند. سم زدایی در این افراد باید به طور تدریجی انجام گردد و روش های سریع به هیچ وجه توصیه نمی گردند. همچنین حین سم زدایی از داروهایی استفاده می گردد که اثری مشابه با داروی مخدر در بدن دارند و از بروز علائم خطرناک ترک (Withdrawal) جلوگیری می کنند. اضطراب، طپش قلب، بی خوابی، تهوع، استفراغ، بدن درد، تشنج، اختلالات خلقی و اختلال توجه از جمله مهم ترین عوارضی می باشند که حین سم زدایی دیده می شوند.

 

بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن از مواد مخدر

اگرچه که دمنوش ها نقش مستقیمی در سم زدایی بدن از مواد مخدر ندارند، اما مصرف آن ها سودمندی های دیگری حین سپری کردن این مسیر سخت دارد. همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، تحریک پذیری، اضطراب، طپش قلب، بی خوابی و بی اشتهایی از علائم شایعی هستند که حین ترک مواد مخدر تا مدت ها در بدن باقی می مانند. دمنوش ها برای کاهش این علائم، تقویت انرژی و افزایش احساس آرامش و شادابی کمک کننده هستند. ازجمله دمنوش هایی که جهت کاهش علائم فوق کمک کننده می باشند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دمنوش بادرنجبویه (Lemon balm)
  • دمنوش سنبل الطیب
  • دمنوش قاشقک (Skullcap)
  • دمنوش پنیر باد (Ashwagandha)
  • دمنوش گل ساعتی (Passionflower)
  • دمنوش نیلوفر آبی
  • دمنوش ریشه قاصدک

 

سم زدایی بدن طب سنتی

طب سنتی از دیرباز نزد ایرانیان محبوب بوده است. استفاده از گیاهان دارویی جهت سم زدایی بدن از سال ها قبل در فرهنگ ایرانیان جای داشته است. مردم از گیاهان دارویی بسیاری برای خروج سموم از بدن و کاهش وزن استفاده می کنند. سنبل الطیب، شیرین بیان، ریواس، زنجبیل، قاشقک، ریشه قاصدک، ارس و بید مشک از جمله این گیاهان دارویی می باشند. طبق مستندات علمی، اگرچه که دمنوش ها، چای ها و داروهای گیاهی فواید بسیاری دارند، اما عوارض جانبی متعددی نیز به خصوص در صورت مصرف بیش از حد آن ها دیده می شود. مهم تر از همه، دمنوش ها برای سم زدایی بدن به طور مستقیم جایگاهی ندارند.

 

بهترین قرص سم زدایی بدن

همان طور که پیش تر نیز توضیح داده شد، هیچ روش منحصر به فرد و خارق العاده ای جهت سم زدایی بدن وجود ندارد. در یک بدن سالم، سموم هر روز و هر لحظه از بدن خارج می گردند. لذا کاهش تماس با مواد شیمیایی یا هوای آلوده، بهترین روش جهت کاهش سموم بدن می باشد. قرص های سم زدایی بدن نیز هیچ یک اثر شگفتی نداشته و مصرف طولانی مدت آن ها توصیه نمی گردد.

 

سم زدایی در منزل

طرفداران سم زدایی در منزل به دنبال راهی برای افزایش انرژی، کاهش وزن، بهبود یبوست، بهبود خواب، کاهش درد بدن، کاهش خستگی و افزایش شادابی و سلامت بدن می باشند. به طور طبیعی سیستم گوارشی، کلیه، کبد، پوست و ریه ها در بدن ما در خارج کردن سموم از بدن موثر می باشند. تا زمانی که شما بدن سالمی دارید، سم زدایی به طور طبیعی هر روز در بدن شما انجام می گردد؛ و نیازی به مصرف داروهای اضافی تر نمی باشد. پیروی از یک سبک زندگی سالم بهترین روش سم زدایی بدن در منزل می باشد.

در این مورد می توانید از پزشک متخصص تغذیه بصورت انلاین کمک بگیرید.

 

سم زدایی بدن از طریق پا

سم زدایی بدن از طریق پا به بیش از هزاران سال قبل و به طب سنتی هندی باز می گردد. در طب قدیم از نمک دریا برای جذب و خنثی سازی سموم و ناخالصی های بدن استفاده می کرده اند. آن ها بر این باور بودند که به دلیل فعالیت زیاد پاها در طول روز، سموم بدن در این قسمت تجمع می یابند و بهترین قسمت بدن برای تخلیه سموم هستند.

شاید شما هم وقتی خسته از سر کار باز می گردید و پاهای خود را در حمام آب گرم قرار می دهید، احساس بسیار خوشایندی را تجربه کرده اید. کاهش درد همراه با احساس افزایش برقراری جریان خون بسیار مطبوع می باشند. اما توجه داشته باشید که اگرچه که این احساس خوشایند بسیار لذت بخش است، اما ارتباطی با سم زدایی از بدن ندارد. طبق تحقیقات علمی، سم زدایی بدن از طریق پا هیچ پایه علمی ندارد و صحیح نمی باشد. در حقیقت پاهای ما ارتباطی با دفع سموم از بدن ندارند.

 

سم زدایی با دستگاه

امروزه انواع دستگاه های سم زدایی از بدن وارد بازار شده اند که هر کدام نیز چند میلیون تومان هزینه دارد. اغلب این دستگاه ها نیز به روش سم زدایی از طریق پا کار می کنند. این دستگاه ها در حقیقت یک ماشین یونیزه کننده می باشند که جریان الکتریکی ولتاژ پایینی را برای شارژ اتم های مولکول های آب ارسال می کنند. تصور می گردد که این اتم های شارژ شده منجر به جذب و خنثی سازی سموم منفی بدن می گردند. حین انجام سم زدایی، رنگ آب تغییر می کند و به تدریج تیره می گردد که برخی همین را گواهی برای حقیقت این امر می پندارند. اما توجه داشته باشید که حتی زمانی که هیچ چیز داخل آب نباشد نیز رنگ آن تغییر می کند. سازندگان این ماشین مزایایی همانند سم زدایی، احساس شادابی، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود کیفیت خواب و بهبود قدرت تفکر را برای این دستگاه برشمرده اند. اما طبق تحقیقات و مستندات علمی، سم زدایی با دستگاه هیچ گونه جایگاه علمی ندارد و توصیه نمی گردد!

پیشنهاد ویژه: پاکسازی ریه به کمک روش ھای طبیعی 

 

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “سم زدایی در یک روز | با این روش‌ها سم زدایی کنید

  1. امیر گفت:

    سلام ببخشید من ۴ روز دیگه باید برم ازمایش تیروئید بدم آیا تو ازمایش اثرات سیگار مشخص میشه

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      خیر در آزمایش تیروئید نمایش داده نمیشود اما ممکن است سیگار در تیروئید و اعضای دیگر صدمه ایجاد کند.
      توصیه ما ترک سیگار برای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.