عفونت دستگاه تنفسی چیست؟

عفونت دستگاه تنفسی

فهرست مطالب

عفونت تنفسی چیست: عفونت قسمت‌هایی از بدن است که در تنفس نقش دارند، مانند سینوس‌ها، گلو، راه‌های هوایی یا ریه‌ها. باکتری ها و ویروس ها در عفونت دستگاه تنفسی نقش دارند عفونت دستگاه تنفسی معمولا طی چند روز و به صورت خودبخودی خوب می شود و درمان های حمایتی بیشترین تاثیر را در بهبودی دارند ، اما اگر علائم بیشتر طول بکشند و یا عوارض جدی بروز کند، می توانید به پزشک مراجعه کنید .

 

علائم عفونت دستگاهی تنفسی عبارتند از:

  •  سرفه که ممکن است با خلط همراه باشد
  • عطسه
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • تب
  • و احساس ناخوشی به طور کلی

 

هیدراتاسیون و مایعات کافی در درمان عفونت دستگاه تنفسی

هنگامی که دچار عفونت قفسه سینه می شوید، بدن شما مخاط بیشتری را به عنوان یک مکانیسم دفاعی طبیعی برای به دام انداختن و حذف هر گونه مواد مضر در دستگاه تنفسی تولید می کند که باعث احتقان قفسه سینه و مشکل در تنفس می شود. نوشیدن مایعات فراوان، می تواند به خارج شدن مخاط  از مجاری تنفسی کمک کند. همچنین هیدراتاسیون می تواند در تسکین گلودرد و کاهش سایر علائم موثر باشد .

 

عفونت دستگاه تنفسی
عفونت دستگاه تنفسی

 

بخور دادن در درمان خانگی عفونت دستگاه تنفسی

این یکی از بهترین درمان خانگی برای عفونت های دستگاه تنفسی، بخور دادن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک لیتر آب را بجوشانید و یک تکه کافور به آن اضافه کنید. حالا این بخار را به مدت 10 تا 15 دقیقه استنشاق کنید. بخور دادن با ذوب غشاهای مخاطی به پاکسازی مجاری تنفسی مسدود شده کمک می کند. این یک درمان طبیعی برای احتقان بینی است که دستگاه تنفسی شما را تسکین و روان می کند. با این حال، برای کودکان، زنان باردار یا افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شود.

 

پیشنهاد مقاله:  درمان مشکلات تنفسی

غرغره آب نمک

غرغره کردن هر روز صبح با آب نمک گرم می تواند برای دستگاه تنفسی شما مفید باشد. این یک درمان خانگی موثر برای تسکین سوزش بینی و گلو است. به رقیق شدن مخاط کمک می کند و در نتیجه دفع آن را برای شما آسان تر می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب ولرم بردارید و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. حالا نمک را در آن حل کنید و هر روز صبح با آن غرغره کنید. همچنین می‌توانید این محلول را داخل سوراخ‌های بینی خود بریزید و با آب نمک داخل بینی خود را شستشو دهید  تا مجرای بینی پاک شود.

 

زنجبیل

زنجبیل برای مشکلات تنفسی یکی از موثرترین درمان های خانگی است. خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد التهابی زنجبیل به طور موثر با عامل اصلی عفونت دستگاه تنفسی مبارزه می کند. می توانید هر روز چند تکه زنجبیل را با مقداری نمک بجوید. همچنین می توانید چای زنجبیل را با جوشاندن چند تکه زنجبیل در آب بنوشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عسل

کودکانی که از عفونت دستگاه تنفسی رنج می برند می توانند با مصرف عسل تسکین پیدا کنند. بخار درمانی برای چنین کودکانی توصیه نمی شود، اما خواص آنتی بیوتیکی عسل می تواند به از بین بردن باکتری های عامل عفونت کمک کند. شما می توانید به طرق مختلف به فرزندان خود عسل بدهید. یک لیوان آب لیمو را به یک لیوان آب گرم با مقداری عسل اضافه کنید و این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز به آنها بدهید. همچنین می توانید دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر به آنها بدهید تا همین اثر را داشته باشد.

 

دمنوش های گیاهی

این دمنوش های گیاهی قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت های دستگاه تنفسی استفاده می شوند و راهی گرم و تسکین دهنده برای کاهش علائم و بهبودی سریعتر می باشند. دمنوش اکالیپتوس و چای سبز از این موارد هستند. اکالیپتوس دارای خواص ضد احتقان است که می تواند به پاکسازی مجاری تنفسی و بهبود تنفس کمک کند. چای سبز ماده ای به نام کاتچین دارد که دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند به مبارزه با عفونت ها و کاهش سرفه کمک کند.

 

عفونت دستگاه تنفسی
عفونت دستگاه تنفسی

 

نور آفتاب

 برای تسکین کمی از نور خورشید صبح زود استفاده کنید. گاهی اوقات، کمبود ویتامین D نیز می تواند منجر به چنین عفونت هایی شود. چند دقیقه زیر نور خورشید بنشینید تا ویتامین D کافی دریافت کنید. فقط مطمئن شوید که در اوایل صبح زیر نور خورشید بنشینید زیرا به اندازه بقیه روز قوی و خشن نیست. می‌توانید از مکمل های ویتامین D نیز استفاده کنید .

 

تاثیر آنتی بیوتیک در عفونت دستگاه تنفسی

آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی و با تجویز پزشک استفاده می شوند و در درمان عفونت های ویروسی تاثیری ندارند.

 

پیشنهاد ویژه: انواع عفونت تنفسی و راه های درمان آن 

پیشگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی

  •  شستن مرتب دست ها
  • ضدعفونی کردن وسایل عمومی مانند دستگیره درها و دکمه های آسانسور
  • اجتناب از افرادی که بیمار هستند
  • خوردن یک رژیم غذایی مغذی
  • خواب کافی
  • ورزش منظم
  • اجتناب از استعمال دخانیات و الکل

 

خلاصه مطالب

عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌توانند سینوس‌ها، گلو، راه‌های هوایی یا ریه‌ها را درگیر کنند و باعث علائمی مانند سرفه، ابریزش و گرفتگی بینی، گلو درد، تب، خستگی و بی حالی همراه باشد . درمان های خانگی و روش های درمانی طبیعی ذکر شده در این مقاله می تواند به شما در کاهش علائم و بازگشت به روال روزانه کمک کند مانند هیدراتاسیون و دریافت مایعات کافی، بخور دادن، غر غر کردن آب نمک، عسل و لیمو و خوردن یک رژیم غذایی سالم و دریافت ویتامین های ضروری. با این حال، اگر علیرغم درمان خانگی، علائم شما باقی ماند یا بدتر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

علائم عفونت دستگاه تنفسی چیست؟

سرفه، عطسه ، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، دردهای عضلانی، تنگی نفس و احساس ناخوشی.

آیا آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت دستگاه تنفسی موثرند؟

آنتی بیوتیک ها فقط در درمان عفونت های باکتریایی موثرند و درعفونت های ویروسی تاثیری ندارند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhs.uk/conditions/respiratory-tract-infection/
  2. https://doctor.ndtv.com/living-healthy/6-best-home-remedies-for-respiratory-tract-infections-1824332

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید