علائم پارگی پرده بکارت و نکاتی در مورد تشخیص و آسیب آن

علائم پارگی پرده بکارت

فهرست مطالب

هایمن یا پرده بکارت تکه های بافتی هستند که در دهانه واژن قرار دارند . بسیاری از مردم با پرده بکارت به دنیا می آیند و انواع مختلفی از پرده بکارت وجود دارد. در واقع هیچ دو پرده بکارت یکسان نیستند و اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این پرده به دلایل مختلفی میتواند پاره شود. علائم پارگی پرده بکارت نیز مانند خود آن میتواند در افراد متفاوت باشد.  برخی از افراد خونریزی و درد را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند. در اینجا میتوانید مطالبی در مورد انواع پرده بکارت، نکاتی در مورد تشخیص، پارگی، آسیب این قشر بافتی بدانید.

 

انواع پرده بکارت

اکثر مردم هیچ مشکلی با پرده بکارت خود تجربه نمی کنند. با این حال شرایطی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. پرده بکارت به پنج روش مختلف طبقه بندی می شود:

  • پرده بکارت حلقوی یا هلالی شکل: این رایج ترین نوع پرده بکارت است. پوست به شکل دونات یا هلالی در اطراف دهانه واژن است.
  • پرده بکارت کریبریفرم: پرده بکارت واژن را می پوشاند اما حاوی سوراخ های کوچک زیادی است. خون پریود می تواند از این سوراخ ها عبور کند. اما ممکن است قرار دادن تامپون را دشوار کند.
  • پرده بکارت بدون سوراخ: وضعیتی که در آن پرده بکارت به طور کامل واژن را می پوشاند و از خروج خون جلوگیری می کند. این می تواند دردناک باشد اما نادر است. تنها یک دختر از هر 1000 دختر را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • پرده بکارت ریز سوراخ شده: پرده بکارت کل دهانه واژن را به جز یک سوراخ کوچک می پوشاند. خون پریود می تواند از آن سوراخ کوچک خارج شود اما ممکن است استفاده از تامپون دشوار باشد.
  • پرده بکارت دو تکه: پرده بکارت دارای یک تکه پوست اضافی است که می تواند آن را شبیه دو پرده بکارت کند.

 

هایمن یا پرده بکارت
هایمن یا پرده بکارت

 

اهمیت پرده بکارت

اگرچه فقدان پرده بکارت به طور کلی به عنوان نشانه ای از فعالیت جنسی شناخته می شود اما در واقع نشان دهنده خوبی برای اینکه آیا فرد رابطه جنسی داشته است یا خیر نیست. در واقع پرده بکارت نرم و کشسان است. از آنجایی که پرده بکارت از بافت نرم ساخته شده است می تواند در اثر فعالیت های دیگر پاره شود خونریزی و درد میتواند از علائم پارگی پرده بکارت باشد. بر خلاف سایر بافت ها و اندام هایی که وظایفی برای انجام دادن دارند پرده بکارت هدفی ندارد. این تأثیری بر بدن یا سیستم تولید مثل یا سلامتی شما ندارد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

برخی معتقدند که پرده بکارت به عنوان سپری عمل می کند تا از ورود باکتری ها و دیگر اجسام کوچک و خارجی به بدن شما جلوگیری کند اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از آن وجود ندارد. تا آنجا که به عملکرد پرده بکارت مربوط می شود شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد این ماده فواید یا عملکردی برای بدن شما دارد.

 

خونریزی بعد از پارگی بکارت

خونریزی یکی از علائم پارگی پرده بکارت است. مقدار این خونریزی در افراد متفاوت است اما معمولا مقدار بسیار کمی است. نوع پرده بکارت در میزان این خونریزی میتواند دخیل باشد.

 

پیشنهاد مقاله: ۱۲ علت ترشحات آبکی واژن که باید بدانید!

فاصله دهانه واژن تا بکارت

در بیشتر مواقع پرده بکارت دهانه واژن را احاطه کرده است. با این حال گاهی اوقات فقط قسمت پایین دهانه را می پوشاند.

پرده بکارت بسته به جایی که قرار دارد دو نام متفاوت دارد. این اصطلاحات عبارتند از:

  1. حلقوی:  پرده بکارت حلقوی تمام دهانه واژن را احاطه کرده است.
  2. هلالی:  پرده بکارت هلالی شبیه به هلال ماه است و فقط قسمتی از دهانه واژن را می پوشاند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم پاره شدن پرده بکارت

شاید برایتان سوال شده باشد که علائم پارگی بکارت به چه صورت است؟ که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. وقتی پرده بکارت شما پاره میشود ممکن است حتی متوجه نباشید که این اتفاق افتاده است. برخی افراد بلافاصله می فهمند و برخی دیگر نمی فهمند. مانند بسیاری از بافت های دیگر پرده بکارت شما حالت ارتجاعی دارد و می تواند کشیده شود و معمولاً در اولین ضربه پاره نمی شود.

وقتی این اتفاق می افتد بعید است که درد ناگهانی را احساس کنید. در واقع بیشتر مردم وقتی پرده بکارت شان پاره میشود هیچ احساسی نخواهند کرد اگرچه برخی ممکن است درد خفیفی را احساس کنند و خونریزی خفیفی را تجربه کنند. با این حال، به طور کلی پاره شدن پرده بکارت فرآیند دردناکی نیست. تمامی اینها از علائم پارگی پرده بکارت است. هنگامی که پرده بکارت شما پاره شود دیگر رشد نخواهد کرد.

 

علائم پاره شدن بکارت
علائم پاره شدن بکارت

 

دلیل خونریزی پرده بکارت

برخی از دختران اولین بار که رابطه جنسی دارند خونریزی می کنند اما همه دختران این طور نیستند. دلیل خونریزی برخی از دختران در اولین باری که رابطه جنسی دارند نشانه پاره شدن پرده بکارت یا کشیده شدن آن است. پرده بکارت یک قطعه بسیار نازک از بافت پوست مانند است که تا حدی دهانه واژن را می پوشاند . برخی از دختران بدون پرده بکارت به دنیا می آیند. پرده بکارت دیگر دختران بخش بزرگی از دهانه واژن را می پوشاند. همه چیز به سیستم بدن دختر بستگی دارد.

 

تشخیص پارگی پرده بکارت

هنگامی که فردی دچار پارگی بافت پرده بکارت شود صرف نظر از اینکه علائم پارگی پرده بکارت چه بوده است، بهبود نمی یابد. لازم به ذکر است که افراد زیادی هستند که دارای علائم مختلف پارگی پرده بکارت هستند در حالی که بسیاری از آنها حتی پرده بکارت ندارند و این احتمال وجود دارد که هرگز آن را نبینند. در صورت پاره شدن پرده بکارت احتمال مواجهه با علائم و نشانه های پارگی پرده بکارت وجود دارد:

  • خونریزی خفیف یا لکه بینی ظاهری
  • ناراحتی یا درد در اطراف دهانه واژن
  • لایه شکسته در حدود 1-2 سانتی متر از دهانه واژن
  • هیچ نشانه ای از لایه ریز داخل واژن وجود ندارد که بیشتر از دهانه واژن پیدا است.

 

پیشنهاد ویژه: نشانه ھای شل شدگی واژن و روش ھای درمان آن

علائم بعد از پارگی بکارت حلقوی

این نوع پرده بکارت بخاطر نوع ساختاری که دارد ممکن است پاره نشود و یا در صورت پاره شدن امکان دارد خونریزی نداشته باشد.

 

علائم بعد از پارگی بکارت در کودکان

صدمات پرده بکارت در کودکان می تواند به دلیل تصادفات و فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و همچنین در اثر سوء استفاده جنسی رخ دهد. پارگی در سن کم میتواند بهبود یابد. پارگی بکارت در کودکان میتواند همراه با خونریزی و درد یا بدون خونریزی باشد و اضطراب زیادی را برای کودکان به همراه دارد.

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

سوالات متداول

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت شما یک قطعه کوچک و نازک از بافت در دهانه واژن شما است. این توسط قطعات بافت باقی مانده از رشد جنین تشکیل می شود.

آیا پرده بکارت شما بعد از پاره سدن دوباره رشد می کند؟

نه، پرده بکارت شما بعد از پارگی نمی تواند دوباره رشد کند.

آیا داشتن رابطه جنسی برای اولین بار پرده بکارت را پاره میکند؟

پرده بکارت لزوماً در اولین باری که رابطه جنسی دارید پاره میشود. پرده بکارت ممکن است قبل از داشتن رابطه جنسی در اثر فعالیت های روزمره مانند ورزش یا قرار دادن تامپون پاره شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5694739/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9306936/
  3. https://www.healthline.com/health/healthy-sex/does-it-hurt-when-your-hymen-breaks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید