کرونا پیرولا چیست و چه علائمی دارد؟

کرونا پیرولا

فهرست مطالب

کرونای پیرولا چیست: یک نوع جدید کروناویروس در حال افزایش است، اما چیزهای زیادی در مورد آن ناشناخته باقی مانده است. نوع جدید کروناویروس، یا کرونا پیرولا BA.2.86، نگرانی کارشناسان بهداشت  را برانگیخته است، اما هنوز زود است که بدانیم آیا این نوع ویروس بیشتر از گونه‌های فعلی ویروس قابل انتقال است یا خیر. این گونه در مقایسه با اومیکرون بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک خود دارد. پروتئین اسپایک نحوه ورود ویروس کرونا به سلول های انسانی است.

 

در مورد  کرونا پیرولا BA.2.86 چه می دانیم؟

BA.2.86 یک نوع جدید از Omicron است که خود یک نوع کووید است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آزمایش‌های موجود برای شناسایی و داروهای مورد استفاده برای درمان COVID-19 (مانند Paxlovid، Veklury، و Lagevrio) به نظر می‌رسد برای هم BA.2.86 مؤثر باشد، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این سویه باعث بیماری شدیدتر می شود.

 

چه چیزی در مورد این نوع جدید کرونا بیشتر نگران کننده است؟

بزرگترین نگرانی تعداد تفاوت های جهش با BA.2.86 بوده است.

 

آیا دوز بوستر واکسن علیه COVID-19 در برابر BA.2.86 نیز محافظت می کند؟

CDC می گوید انتظار می رود واکسن بوستر در کاهش بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان  موثر باشد.

CDC می گوید که ما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه BA.2.86 باعث بیماری شدیدتر، مرگ یا بستری شدن در بیمارستان می شود نداریم. ما هنوز نمی دانیم که چقدر قابل انتقال است، و این احتمال وجود دارد که به خوبی گسترش نیابد و تا چند هفته دیگر شاهد خروج این ویروس باشیم.»

اما  همان روش‌های پیشگیری -ماسک زدن – پوشاندن دهان، واکسیناسیون، و شستن دست‌ها، – می‌تواند به افراد کمک کند از عفونت جلوگیری کنند.

 

ویروس کرونا پیرولا
ویروس کرونا پیرولا

 

ویروس پیرولا چیست

همه ویروس ها، از جمله ویروسی که باعث COVID-19 می شود (SARS-CoV-2)، در طول زمان تغییر می کنند. این ویروس‌ها با تغییرات «واریانت» نامیده می‌شوند. این تغییرات می تواند بر میزان مسری بودن یک ویروس، نحوه پاسخگویی آن به درمان و شدت تأثیر آن بر افراد تأثیر بگذارد. این نوع تفاوت های ژنتیکی متعددی با نسخه های قبلی SARS-CoV-2 دارد.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

ارزیابی ریسک فعلی

به نظر می‌رسد آزمایش‌های موجود برای تشخیص و داروهای مورد استفاده برای درمان COVID-19 برای کرونای پیرولا نیز مؤثر هستند. دانشمندان در حال ارزیابی اثربخشی واکسن جدید کووید-19 هستند. ارزیابی فعلی CDC این است که این واکسن به روز شده در کاهش بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان موثر خواهد بود. در این مرحله، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این نوع باعث بیماری شدیدتر می شود وجود ندارد

 

پیشگیری از کرونا پیرولا

طبق توصیه، واکسن‌های COVID-19 خود را بزنید

اگر مریض هستید در خانه بمانید

در صورت نیاز آزمایش کووید-19 بدهید

اگر مبتلا به کووید-19 هستید و در خطر ابتلا به بیماری شدید هستید، به دنبال درمان باشید

اگر می خواهید از ماسک استفاده کنید، از ماسکی با کیفیت بالا استفاده کنید که به خوبی روی بینی و دهان شما قرار می گیرد

بهبود تهویه

دست هایتان را بشویید

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم کرونا پیرولا چیست

گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به علاوه یکی، دو روز بدن‌درد و تب

این سویه سرایت بالایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد. در خصوص شدت آن نمی‌توان قضاوت کرد؛

 

علائم کرونا پیرولا
علائم کرونا پیرولا

 

تفاوت کرونا پیرولا با سرماخوردگی

سرماخوردگی یک یا چند ویروس خاص و جهش یافته هستند و مشخصه آن‌ها این است که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند؛ خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم  داشته و  بدن درد و علایم عمومی ندارند. اما در مورد کووید شامل علایم عمومی، تب و بدن درد نیز می‌شوند.

به علت سردی هوا وفصل آنفلوآنزا فردی که علایم تنفسی به خصوص عطسه، سرفه، بدن‌درد، تب و گلودرد دارد باید به پزشک مراجعه کرده و خوددرمانی نکند زیرا می تواند انفولانزا یا کووید باشد. با توجه به گزارشاتی فعلا خطر خاصی ندارد و افراد تنها باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

 

درمان کرونا پیرولا

بررسی جهش BA.2.86 نشان می دهد که درمان های موجود مانند Paxlovid، Veklury و Lagevrio در برابر این گونه موثر خواهند بود.

  • علاوه بر ان استراحت
  • مکمل و ویتامین
  • خواب کافی
  • کاهش استرس برای تقویت ایمنی ضروری است

 

 

سوالات متداول

چقدر واکسن های ما می توانند با BA 2.86 مبارزه کنند؟

CDC در گزارش خود می گوید که دانشمندان هنوز در حال کشف میزان عملکرد واکسن به روز شده کووید هستند. انتظار می‌رود این واکسن در پاییز در دسترس باشد و در حال حاضر، آنها معتقدند که واکسن جدید همچنان عفونت‌ و شدت بیماری را کم تر می‌کند

مهم ترین چیزی که باید در مورد این نسخه پیگیری کرد چیست؟

"بسیار مهم است که نظارت کنیم [BA 2.86] چقدر قابل انتقال است، چقدر شدید است، و آیا درمان‌ها و واکسن‌های فعلی ما موثر هستند یا خیر." تاریخچه ویروس کرونا در چند سال گذشته نشان می‌دهد که این ویروس با تغییرات زیادی تکامل می‌یابد و می‌توانند خیلی سریع منتشر شود.واکسیناسیون در صورت لزوم، تشخیص، درمان و اجرای اقدامات کنترل عفونت در صورت لزوم ضروری است. با داده‌های محدودی که تاکنون در اختیار داریم، به نظر می‌رسد کارشناسان موافق هستند باید منتظر تحقیقات و اپدیت های جدید باشیم

منابع علمی این مطلب

  1. Risk Assessment Summary for SARS CoV-2 Sublineage BA.2.86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید