عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی

قرص سیتریزین

فهرست مطالب

قرص ستیریزین یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا ینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می‌شود. سلول‌های سیستم ایمنی بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک هیستامین آزاد می‌کنند که می‌تواند منجر به ایجاد واکنش‌های التهابی مختلف و ایجاد علائم آلرژیک شود. موادی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند آلرژن نامیده می‌شوند. علائمی که ممکن است در واکنش آلرژیک داشته باشید به این بستگی دارد که کدام قسمت از بدن شما در معرض آلرژن قرار گرفته است. قرص سیتریزین با جلوگیری از تولید هیستامین توسط سیستم ایمنی بدن، مانع بروز علائم آلرژیک می‌شود.

برخی از موادی که می‌توانند منجر به ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شوند، عبارتند از:

  • گرده گیاهان یا درختان
  • هاگ‌های کپک
  • شوره حیوانات خانگی
  • غبار
  • زهر حشرات
  • لاتکس
  • برخی غذاها مانند بادام زمینی و شیر
  • گیاهان خاصی مانند گزنه و پیچک سمی

قرص سیتریزین خارجی را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. در صورت خرید بدون نسخه، ستیریزین را می‌توان در بزرگسالان و کودکان 6 سال و بالاتر استفاده کرد. فرم های خاصی از سیتریزین نیز برای استفاده در کودکان بین سنین 2 تا 5 سال تایید شده است. در کودکان زیر دو سال مصرف خودسرانه سیتریزین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و پیش از مصرف حتما باید با متخصص کودکان، در مورد مصرف دارو و نحوه مصرف آن، مشورت کنید.

 

مصرف قرص سیتریزین در بیماران قلبی

تعداد زیادی از داروهای غیرقلبی موجود مانند برخی آنتی بیوتیک‌ها، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و… می‌توانند عوارض جانبی نامطلوبی را در فیزیولوژی قلب و عروق ایجاد کنند. در رابطه با داروهای آنتی هیستامینی، نسل جدیدی از داروها عرضه شده است که عاری از عوارض جانبی بالقوه قلبی هستند، مانند قرص سیتریزین. با این حال در افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بهتر است که این دارو با تجویز پزشک و تحت نظر پزشک مصرف شود بخصوص اگر بیمار مبتلا به مشکلات قلبی هم‌زمان از سایر داروهای درمانی که بر عملکرد قلب اثرگذار هستند استفاده می‌کند و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند.

 

قرص سیتریزین خارجی
قرص سیتریزین خارجی

 

عوارض جانبی قرص سیتریزین

در ادامه لیستی جزئی از عوارض قرص ستیریزین ذکر شده است.

  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • خشکی دهان
  • درد شکم بخصوص در کودکان
  • واکنش آلرژیک خفیف

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است طی چند روز تا چند هفته از بین بروند. با این حال، اگر آن‌ها شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. توجه داشته باشید که مصرف بیش از دوز توصیه شده ستیریزین می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. بنابراین، ستیریزین را بیشتر از دوز مصرفی توصیه شده توسط پزشک، مصرف نکنید.

عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف قرص ستیریزین رایج نیست، اما در صورتی که مصرف آن منجر به بروز واکش آلرژیک شدید شود، ممکن است تهدید کننده حیات بیمار  باشد. بنابراین بهتر است که علائم واکنش آلرژیک را بشناسید و در صورت مشاهده علائم،فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان گلو درد به کمک انواع قرص آنتی بیوتیک

واکنش آلرژیک و قرص سیتریزین

قرص ستیریزین خارجی دارویی است که برای درمان آلرژی استفاده می‌شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف قرص ستیریزین واکنش آلرژیک داشته باشند. علائم یک واکنش آلرژیک خفیف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • گرگرفتگی

بروز واکنش آلرژیک شدیدتر نادر است اما غیرممکن نیست. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها
  • تورم زبان، دهان یا گلو
  • مشکل در تنفس

اگر واکنش آلرژیک به قرص ستیریزین دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است منجر به واکنش شدید شود. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است با اورژانس تماس بگیرید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تداخلات دارویی قرص سیتریزین

این موضوع ممکن است در نحوه عملکرد دارو اختلال ایجاد کند، عوارض قرص سیتریزین را افزایش دهد یا منجر به تشدید آن‌ها شود. تداخلات دارویی هچنین می‌تواند منجر به بروز عوارض خاص شود. بنابراین، قبل از مصرف قرص ستیریزین، پزشک خود را از تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین ها، مکمل‌ها و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید تا از بروز تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری کنید. قرص‌های خواب‌آور، بنزودیازپین‌ها و برخی از انواع آنتی هیستامین‌ها تداخلات دارویی زیادی با قرص سیتریزین دارند.

 

عوارض قرص سیتریزین
عوارض قرص سیتریزین

 

اقدامات احتیاطی در رابطه با مصرف قرص ستیریزین

در صورت داشتن هر یک از شرایط پزشکی زیر، قبل از مصرف قرص ستیریزین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • اگر باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید
  • اگر در دوران شیردهی هستید یا به شیر دادن به نوزاد خود فکر می کنید
  • اگر قبلا به ستیریزین، هر یک از ترکیبات آن، یا یک آنتی هیستامین مرتبط به نام هیدروکسی زین (ویستاریل) واکنش آلرژیک داشته اید
  • اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید
  • اگر کهیری دارید که خارش ندارد، کبود رنگ یا تاول مانند به نظر می رسد یا رنگ آن غیرعادی است

 

نحوه مصرف ستیریزین

شما باید ستیریزین را بر اساس برچسب دارو یا طبق توصیه پزشک یا داروساز مصرف کنید. این دارو به شکل قرص، کپسول، قرص جویدنی و یا شربت خوراکی مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که همه اشکال ستیریزین قابل خردکردن، تقسیم کردن یا جویدن نیستند. فقط قرص های جویدنی ستیریزین را می توان خرد کرد یا جوید. دارو را حتما مطابق دستورالعمل های مصرف دارو استفاده کنید.

پیشننهاد ویژه: موارد مصرف قرص ناپروکسن

مصرف بیش از حد (اوردوز) قرص ستیریزین

مصرف قرص ستیریزین به میزان بیش از دوز توصیه شده، می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. ستیریزین را بیش از آنچه پزشک توصیه کرده است مصرف نکنید. نشانه مصرف بیش از حد سیتریزین، خواب آلودگی می‌باشد. اگر فکر می‌کنید بیش از حد مجاز، از این دارو استفاده کرده‌اید و بسیار خواب آلوده هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

ترک و وابستگی به قرص ستیریزین

در یک فرد وابسته به مواد مخدر، بدن فرد برای عملکرد معمول و روزانه خود، روزانه نیازمند مقدار معینی از مواد مخدر می‌باشد. در نتیجه، اگر فرد، مصرف آن را قطع کند، ممکن است علائم ترک داشته باشد. علائم ترک به شکل عوارض جانبی ناخوشایندی هستند که پس از قطع مصرف یک ماده، برای فردرخ می‌دهند. در رابطه با وابستگی و اعتیاد به مصرف قرص سیتریزین تحقیقات زیادی انجام نشده است. با این حال، تا به امروز، گزارشی از  ایجاد علائم وابستگی یا ترک پس از قطع کردن ستیریزین برای افراد تحت درمان با این دارو ذکر نشده است. اما، در برخی موارد، بروز خارش شدید  در فرد پس از قطع ستیریزین در افرادی که برای مدت طولانی از دارو استفاده می‌کردند، گزارش شده است. با این حال، این عارضه بسیار نادر است. اگر بعد از قطع ستیریزین متوجه عوارض جانبی شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

آیا ستیریزین باعث خواب آلودگی می شود؟

ستیریزین ممکن است در برخی افراد، باعث خواب آلودگی شما شود. با این حال، این عارضه معمولاً خفیف است و بیشتر افراد این عارضه جانبی را ندارند. اگر هنگام مصرف ستیریزین احساس خواب آلودگی می کنید، از انجام فعالیت هایی که می‌توانند خطرناک باشند، مانند رانندگی و کار با ماشین آلات، خودداری کنید. همچنین باید از نوشیدن الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند خودداری کنید.

آیا می‌توان سیتریزین را در دوران بارداری مصرف کرد؟

برای مصرف سیتریزین در دوران بارداری یا شیردهی حتما قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنید.

آیا قرص سیتریزین باید همراه با غذا مصرف شود؟

می توانید ستیریزین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/drugs-cetirizine-otc-oral-forms#expiration
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-12065/cetirizine-oral/details
  3. Cardiotoxicity of H1-antihistamines. J Anal Pharm Res. 2018;7(2):197-201. DOI: 15406/japlr.2018.07.00226

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید