قرص آسیکلوویر چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص آسیکلوویر

فهرست مطالب

قرص آسیکلوویر برای درمان عفونت های ناشی از انواع خاصی از ویروس ها استفاده می شود. این دارو تبخال اطراف دهان ، زونا و آبله مرغان را درمان می کند. این دارو همچنین برای درمان تبخال تناسلی استفاده می شود.. آسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است. با این حال، این درمان برای این عفونت ها نیست. آسیکلوویر شدت و طول شیوع بیماری را کاهش می دهد و به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند، از تشکیل زخم های جدید جلوگیری می کند و درد و خارش را کاهش می دهد. این دارو همچنین ممکن است به کاهش مدت زمان باقی ماندن درد پس از بهبود زخم ها کمک کند. علاوه بر این، در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، آسیکلوویر می تواند خطر انتشار ویروس به سایر قسمت های بدن و ایجاد عفونت های جدی را کاهش دهد.

 

چگونه باید داروی آسیکلوویر مصرف کنیم؟

 تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماها یا برگه‌های دستورالعمل دارویی را بخوانید.  دارو را دقیقاً طبق دستور استفاده کنید. مصرف آسیکلوویر را در اسرع وقت پس از اولین ظهور علائم (مانند سوزن سوزن شدن، سوزش، تاول) شروع کنید. مصرف دارو را در عرض 1 ساعت پس از اولین مشاهده علائم اصلی ، قبل از ظاهر شدن تبخال شروع کنید. هر دستورالعملی را که برای استفاده همراه با داروی شما ارائه شده است، بخوانید و با دقت دنبال کنید. اگر این دستورالعمل ها را نمی دانید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. در حالی که آسیکلوویر مصرف می کنید، مقدار زیادی آب بنوشید تا کلیه های خود به درستی کار کنند.

 

آسیکلوویر
آسیکلوویر

 

از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد. حذف دوز ممکن است خطر مقاوم شدن ویروس شما به دارو را افزایش دهد. ضایعات ناشی از ویروس های تبخال باید تا حد امکان تمیز و خشک نگه داشته شوند. پوشیدن لباس های گشاد ممکن است به جلوگیری از تحریک ضایعات کمک کند. در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.

 

دوزهای داروی آسیکلوویر

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ​​این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید. مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای اشکال خوراکی (کپسول، سوسپانسیون خوراکی یا قرص):

نحوه مصرف قرص آسیکلوویر 400 برای درمان تبخال تناسلی:

  • بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بزرگتر – 200 میلی گرم (میلی گرم) پنج بار در روز به مدت ده روز.
  • کودکان تا 12 سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

برای پیشگیری از شیوع مکرر عفونت های تبخال تناسلی:

  • بزرگسالان و کودکان 12 سال و بزرگتر – 200 تا 400 میلی گرم دو تا پنج بار در روز به مدت پنج روز یا تا دوازده ماه، بسته به اینکه چند بار شیوع عفونت شما رخ می دهد.
  • کودکان تا 12 سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

 

پیشنهاد مقاله: درمان تبخال تناسلی

عوارض جانبی قرص آسیکلوویر:

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک، به پزشک مراجعه کنید: مانند کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

داروی آسیکلوویر ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • کبودی یا خونریزی آسان، لکه های بنفش یا قرمز زیر پوست
  • تغییر در رفتار
  • گیجی، توهم
  • علائم مشکل کلیوی مانند ادرار کم یا بدون ادرار. ادرار دردناک یا دشوار؛ تورم در پاها یا مچ پا؛ احساس خستگی یا تنگی نفس.

عوارض جانبی رایج آسیکلوویر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد خفیف پوست
  • بثورات، خارش
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال
  • سردرد
  • درد دهان هنگام استفاده از قرص آسیکلوویر.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

قرص آسیکلوویر برای آبله مرغان:

  1. بزرگسالان و کودکان با وزن بیش 40 کیلوگرم: 800 میلی گرم چهار بار در روز به مدت پنج روز.
  2. کودکان 2 سال و بزرگتر با وزن 40 کیلوگرم یا کمتر: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن، تا 800 میلی گرم، چهار بار در روز به مدت پنج روز است.
  3. کودکان تا 2 سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

 

قرص آسیکلوویر 400
قرص آسیکلوویر 400

 

آسیکلوویر برای درمان زونا:

  1. بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بزرگتر: 800 میلی گرم پنج بار در روز به مدت هفت تا ده روز.
  2. کودکان تا 12 سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
  3. بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 5 تا 10 میلی گرم آسیکلوویر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (2.3 تا 4.5 میلی گرم به ازای هر پوند) وزن بدن است که به آرامی در ورید در طول حداقل یک ساعت تزریق می شود و هر هشت ساعت به مدت پنج تا ده روز تکرار می شود.
  4. کودکان تا 12 سال: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 10 تا 20 میلی گرم آسیکلوویر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (4.5 تا 9.1 میلی گرم به ازای هر پوند) وزن بدن است که به آرامی در ورید حداقل در یک دوره یک ساعته تزریق می شود و هر هشت ساعت به مدت هفت تا ده روز تکرار می شود.

 

درمان عفونت گسترده ویروس هرپس در نوزادان:

نوزادان از تولد تا 3 ماهگی: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 10 میلی گرم آسیکلوویر به ازای هر کیلوگرم (4.5 میلی گرم به ازای هر پوند) وزن بدن است که به آهستگی در ورید در طول حداقل یک ساعت تزریق می شود و هر هشت ساعت به مدت ده روز تکرار می شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان پسوریازیس تناسلی

موارد احتیاط مصرف قرص آسیکلوویر

  1. قبل از مصرف آسیکلوویر، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.
  2. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در موارد: مشکلات کلیوی، مشکلات سیستم ایمنی.
  3. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  4. قبل از انجام هر گونه ایمن سازی و واکسیناسیون به متخصص مراقبت های بهداشتی خود بگویید که از آسیکلوویر استفاده می کنید.
  5. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی دارو، به ویژه مشکلات کلیوی (تغییر مقدار ادرار، درد پشت یا پهلو)، سرگیجه، خواب آلودگی، و تغییرات روحی/روانی (مانند گیجی، توهم، از دست دادن هوشیاری) حساس‌تر باشند.
  6. آسیکلوویر در برابرتبخال تناسلی محافظت نمی کند. برای کاهش احتمال ابتلا به تبخال به شریک زندگی خود، در هنگام شیوع بیماری یا در صورت داشتن علائم، تماس جنسی نداشته باشید. حتی اگر علائمی ندارید، می توانید تبخال تناسلی را گسترش دهید. همیشه از یک روش محافظتی در تمام فعالیت های جنسی استفاده کنید.
  7. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود، اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

قرص آسیکلوویر ۴۰۰ برای چیست؟

قرص آسیکلوویر برای درمان عفونت های ناشی از انواع خاصی از ویروس ها استفاده می شود. این دارو تبخال اطراف دهان ، زونا و آبله مرغان را درمان می کند.

نحوه مصرف قرص آسیکلوویر ۴۰۰ برای تبخال؟

مصرف آسیکلوویر را در اسرع وقت پس از اولین ظهور علائم (مانند سوزن سوزن شدن، سوزش، تاول) شروع کنید. مصرف دارو را در عرض 1 ساعت پس از اولین مشاهده علائم اصلی ، قبل از ظاهر شدن تبخال شروع کنید

عوارض قرص آسیکلوویر ۴۰۰ چیست؟

عوارض جانبی رایج آسیکلوویر ممکن است شامل موارد زیر باشد: 1) درد خفیف پوست 2) بثورات، خارش 3) حالت تهوع، استفراغ، اسهال 4) سردرد

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/acyclovir-oral-route-intravenous-route/proper-use/drg-20068393
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-941/acyclovir-oral/details
  3. https://www.drugs.com/acyclovir.html

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید