بررسی قرص امپرازول و موارد مصرف آن

امپرازول

فهرست مطالب

امپرازول متعلق به گروه داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است. پزشکان این دارو را برای کاهش اسید معده و کمک به درمان انواع بیماری های گوارشی تجویز می کنند. افراد همچنین می توانند از این دارو بدون نسخه  برای تسکین سوزش سر دل یا رفلاکس اسید استفاده کنند.اگرچه اکثر مردم آن  را به خوبی تحمل می کنند، اما در مصرف مدت طولانی از آن، عوارض جانبی قابل توجهی وجود دارد. در این مقاله به بررسی موارد مصرف، عوارض جانبی و نحوه مصرف این دارو می پردازیم.

 

کپسول امپرازول 20 برای چیست؟

یک  داروی PPI اسید معده را کاهش می دهد که به درمان طیف وسیعی از بیماری ها کمک می کند. سازمان غذا و دارو کپسول این دارو با نام  قرص اکسی پرازول و گرانول امپرازول خارجی را برای بیماری های زیر تایید کرده است:

  • زخم روده در بزرگسالان
  • زخم معده در بزرگسالان
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری، همراه با آنتی بیوتیک درمانی
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) در افراد 1 سال و بالاتر
  • ازوفاژیت فرسایشی ناشی از GERD در افراد 1 سال و بالاتر
  • حفظ التیام ازوفاژیت فرسایشی در افراد 1 سال و بالاتر
  • سندرم زولینگر-الیسون

افراد می توانند از این قرص برای درمان سوزش سر دل مکرر که دو یا چند بار در هفته رخ می دهد استفاده کنند.

 

داروی امپرازول
داروی امپرازول

 

نحوه مصرف امپرازول 20

در صورتی که این دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، می توانید آن را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر این دارو را دو بار در روز مصرف می کنید، 1 نوبت صبح و 1 نوبت در شب مصرف کنید. قرص ها و کپسول ها را با آب  فراوان یا آبمیوه بنوشید. اگر در بلع کپسول ها مشکل دارید، کپسول امپرازول به راحتی باز می شوند. این بدان معنی است که می توانید گرانول های داخل کپسول را خالی کنید و آنها را با مقدار کمی آب یا آبمیوه مخلوط کنید. همچنین می توانید آنها را روی غذاهای نرم مانند ماست یا پوره سیب بپاشید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان معده درد با قرص فاموتیدین

بزرگسالان می توانند قرص‌های امپرازول که بدون نسخه از داروخانه‌ها قابل خریداری هستند، تا 14 روز مصرف کنند. فرم شربت امپرازول را می توان توسط پزشک برای کودکان و افرادی که نمی توانند کپسول یا قرص را قورت دهند تجویز کند.اگر شما یا فرزندتان امپرازول را به صورت مایع مصرف می کنید، برای تعیین دوز مناسب مصرفی، از دکتر داروساز کمک بخواهید دکتر داروساز مقدار مناسب مصرفی را با کمک یک سرنگ یا قاشق به شما نشان خواهد داد. سرنگ یا قاشقی که از آن برای تعیین دوز مناسب استفاده می کنید، از داروخانه قابل خریداری است.

 

زمان مصرف امپرازول

اگر بدون نسخه پزشک دارو را از داروخانه خریداری کرده اید، می توانید آن را تا 14 روز مصرف کنید. اگر پس از 14 روز مصرف آن، احساس بهبود نداشتید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بخواهند آزمایشاتی را برای یافتن علت علائم شما انجام دهند یا داروی شما را تغییر دهند. بسته به بیماری شما یا دلیلی که امپرازول مصرف می کنید، ممکن است فقط برای چند هفته یا چند ماه به مصرف این دارو نیاز داشته باشید. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد آن را برای مدت طولانی‌تری، حتی به مدت چندین سال مصرف کنید. برخی از افراد نیازی به مصرف هر روز این دارو ندارند و تنها در صورت بروز علائم آن را مصرف می‌کنند.

توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه این دارو و مهم تر از آن قطع خودسرانه این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است که پیش از مصرف یا قطع دارو با پزشک خود در مورد چگونگی مصرف دارو مشورت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض جانبی امپرازول

عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

  • سردرد
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • نفخ در بزرگسالان

در کودکان ممکن است علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده، تب و مشکلات تنفسی مانند فارنژیت و عفونت های سینوسی نیز دیده شود.

 

کپسول امپرازول
کپسول امپرازول

 

عوارض خطرناک امپرازول

پزشکان باید در رابطه با افرادی که با وجود مصرف دارو، تداوم علائم بیماری را در طول درمان تجربه می کنند و یا افرادی که علائم بیماری  آنها پس از قطع دارو به سرعت عود می کند، پیگیری های لازم را انجام دهند. در برخی از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، اختلال عملکرد کلیه و بیماری نفریت بینابینی حاد دیده شده است. در صورت بروز این بیماری، افراد باید مصرف دارو را متوقف کنند. برخی از محققان PPI ها از جمله این دارو را با اسهال کلستریدیوم دیفیسیل مرتبط می دانند. این بیماری یک عفونت باکتریایی جدی است که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود و کشنده باشد.همچنین مصرف این دارو ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

بنابراین پزشکان باید کمترین دوز موثر را تجویز کنند و استفاده از آن را به کوتاه ترین مدت ممکن محدود کنند.افرادی که به مدت طولانی امپرازول مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B-12 و منیزیم شوند.

 

عوارض قطع ناگهانی امپرازول

همانطور که مصرف خودسرانه هیچ دارویی توصیه نمی شود، قطع مصرف داروها نیز بهتر است خودسرانه انجام نشود و تحت نظارت پزشک صورت بگیرد. در رابطه با قطع ناگهانی امپرازول اعارضه جانبی خاصی ذکر نشده است. با این حال اگر این دارو را به مدت طولانی مصرف کرده اید، بهتر است مصرف آن را به ‌صورت ناگهانی قطع نکنید. قطع ناگهانی دارو ممکن است باعث تولید بیشتر اسید معده و برگشتن علائم بیماری ‌شود. قطع مصرف باید به‌صورت تدریجی و با کم کردن دوز دارو انجام شود. برای این کار باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: زخم معده و مشاوره

امپرازول و فشار خون

موارد استفاده از این دارو در درجه اول مشکلات معده ناشی از اسید، مانند زخم، بیماری ریفلاکس معده (GERD) و سوزش سر دل است. در بیمارانی که از مشکلات فشار خون نیز رنج می برند، رابطه بین این دارو و فشار خون حیاتی می شود. فشار خون بالا به عنوان یک عارضه جانبی نادر امپرازول در نظر گرفته می شود. از انجایی که این دارو حاوی سدیم است بنابراین می تواند برای بیمارانی که باید در رژیم غذایی خود مقدار معینی از سدیم را مصرف کنند، دردسرساز باشد. تداخلات دارویی بین این دارو و برخی از داروهای فشار خون بالا نیز باید در نظر گرفته شوند. کسانی که نگران استفاده از امپرازول و اثرات آن بر فشار خون هستند باید در نظر داشته باشند که این دارو می تواند باعث فشار خون بالا شود. با این حال، نکته قابل توجه این است که افزایش فشار خون در پی مصرف این دارو، به عنوان یک عارضه نادر از مصرف دارو گزارش شده است.

 

قرص امپرازول و لاغری

برخی از عوارض جانبی مصرف این دارو ممکن است باعث کاهش وزن شود. به عنوان مثال، اگر بعد از مصرف دارو، حالت تهوع دارید، ممکن است اشتهای شما کاهش یابد و منجر به کاهش وزن شود. همچنین اسهال شدید بعد از مصرف این دارو می تواند منجر به کاهش وزن شود. کاهش وزن همچنین می تواند نشانه ای از سطح پایین ویتامین B12 باشد که درنتیجه استفاده طولانی مدت از داروی امپرازول رخ می دهد. اگر نگران تغییرات وزن با این دارو هستید، با پزشک متخصص گوارش خود صحبت کنید. آنها می توانند علت احتمالی را بررسی کنند و راه هایی برای حفظ وزن سالم برای شما پیشنهاد کنند.

 

سوالات متداول

عوارض خطرناک امپرازول چیست؟

کولیت کلستریدیوم دیفیسیل، کاهش جذب ویتامین B-12 و منیزیم، افزایش خطر شکستگی استخوان و احتمال مخفی ماندن ابتلا به سرطان معده می توانند از عوارض مهم مصرف امپرازول باشند.

کپسول امپرازول 20 برای چیست؟

کپسول امپرازول برای درمان بیماری هایی مانند رفلاکس معده به مری، زخم معده، زولینگر- ادیسون، عفونت و ورم معده بکار می رود.

عوارض قطع ناگهانی امپرازول چیست؟

در رابطه با قطع ناگهانی امپرازول عارضه جانبی شدیدی ذکر نشده است، با این حال بهتر است که این دارو به تدریج و با مشورت پزشک قطع شود تا از برگشت مجدد علائم بیماری جلوگیری شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325840#alternatives
  2. https://www.thehealthboard.com/what-is-the-relationship-between-omeprazole-and-blood-pressure.htm
  3. https://www.nhs.uk/medicines/omeprazole/how-and-when-to-take-omeprazole/#:~:text=You’ll%20usually%20take%20omeprazole,drink%20of%20water%20or%20squash.
  4. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/omeprazole-oral-route/side-effects/drg-20066836

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید