قرص ملوکسیکام چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص ملوکسیکام چیست

فهرست مطالب

در این مقاله به طور مفصل به معرفی این موضوع که قرص ملوکسیکام چیست میپردازیم، همچنین کاربرد و عوارض این دارو را نیز توضیح خواهیم داد.

 

قرص ملوکسیکام چیست؟

ملوکسیکام یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو با کاهش هورمون هایی که باعث درد، تب و التهاب در بدن می شوند، عمل می کند. ملوکسیکام برای تسکین درد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از استئوآرتریت (آرتریت ناشی از شکسته شدن پوشش مفاصل) و آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از تورم پوشش مفاصل) استفاده می شود. ملوکسیکام همچنین برای تسکین درد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از آرتریت روماتوئید نوجوانان (نوعی آرتریت که کودکان را درگیر می کند) در کودکان 2 سال و بالاتر استفاده می شود.

 

قرص ملوکسیکام ۱۵ برای چیست؟

ملوکسیکام مانند سایر NSAID ها تورم، درد، تب و سفتی مفاصل را کاهش می دهد. در درجه اول، ملوکسیکام برای درمان التهاب مفاصل و استخوان ها ناشی از آرتریت تجویز می شود. همچنین برای درمان آرتریت روماتوئید ایدیوپاتیک نوجوانان برای کودکان حداقل 2 سال و بالاتر استفاده می شود. اندیکاسیون داخل وریدی درد متوسط ​​تا شدید را در بزرگسالان درمان می کند. ملوکسیکام یک مهارکننده COX-2 است و تولید پروستاگلاندین ها را که مسئول التهاب هستند، کاهش می دهد. در موارد جداگانه، ملوکسیکام برای کاهش خطر عوارض جانبی گوارشی استفاده شده است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

قرص ملوکسیکام ۷.۵ برای چیست؟

همانطور که بالاتر توضیح داده شد قرص 7.5 و 15 میلی گرم ملوکسیکام هر دو برای کاهش درد، التهاب و آرتریت ها به کار برده میشوند.

 

داروی ملوکسیکام
داروی ملوکسیکام

 

عوارض قرص ملوکسیکام ۱۵

ناراحتی معده، حالت تهوع، سرگیجه یا اسهال ممکن است رخ دهد. بسیاری از افرادی که از داروی ملوکسیکام استفاده می کنند ممکن است در طی مصرف این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نکنند. این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود. فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: کبودی/خونریزی آسان، تغییرات روانی/خلقتی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

پا، خستگی غیرعادی، افزایش وزن غیرعادی/ ناگهانی). این دارو با احتمال خیلی کم ممکن است باعث بیماری جدی (احتمالاً کشنده) کبدی شود. در صورت داشتن علائم آسیب کبدی، از جمله: حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی شود، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، درد معده/شکم، زردی چشم/پوست فوراً به پزشک کمک کنید. واکنش آلرژیک شدید و جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، مانند تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر قرص مفنامیک اسید برای پریودی!

بهترین زمان مصرف ملوکسیکام ۱۵

این قرص را معمولا یک بار در روز میتوانید همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. این دارو را طبق دستور پزشک معمولاً یک بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید.قرص یا کپسول این دارو را همراه با یک لیوان آب کامل بنوشید، مگر اینکه پزشک خلاف آن را به شما بگوید. پس از مصرف قرص یا کپسول این دارو حداقل 10 دقیقه دراز نکشید. اگر فرم مایع این دارو را مصرف می کنید، قبل از هر نوبت، بطری را به آرامی تکان دهید. دوز را با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری/قاشق مخصوص اندازه گیری کنید.

از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. اگر هنگام مصرف این دارو ناراحتی معده رخ داد، آن را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید. دوز دارویی بر اساس بیماری و شرایط پاسخ به درمان شما سنجیده میشود.همیشه باید از کمترین دوز موثر و فقط برای مدت زمان تجویز شده استفاده شود. این دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید زیرا دوزهای بالاتر احتمال زخم معده/خونریزی را افزایش می دهد.  ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. برای استفاده منظم از این دارو میتوانید آن را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمایید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا قرص ملوکسیکام خواب آور است؟

ملوکسیکام علیرغم اینکه یک NSAID است، برخلاف ایبوپروفن معمولاً باعث خواب آلودگی نمی شود. عوارض جانبی معمولی آن شامل سرگیجه، حالت تهوع یا سردرد است، اما خواب آلودگی نیست. ملوکسیکام بیشتر باعث بی خوابی می شود. مصرف دوز معمولی بالاتر از حد معمول ممکن است منجر به خواب آلودگی شود و ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

 

قرص 7.5 و 15 میلی گرم ملوکسیکام
قرص 7.5 و 15 میلی گرم ملوکسیکام

 

نکات مهم قبل از شر‌وع مصرف ملوکسیکام

  • ملوکسیکام می تواند خطر حمله قلبی یا سکته کشنده را افزایش دهد. این دارو را بلافاصله قبل یا بعد از جراحی بای پس قلب (پیوند عروق کرونر یا CABG) استفاده نکنید. ملوکسیکام خود ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شود که می تواند کشنده باشد.
  • ملوکسیکام همچنین ممکن است باعث خونریزی در معده یا روده شود که می تواند تهدید کننده حیات باشد. این شرایط می تواند بدون هشدار در هنگام استفاده از این دارو، به ویژه در افراد مسن رخ دهد.
  • اگر به ملوکسیکام حساسیت دارید یا پس از مصرف آسپرین یا NSAID دچار حمله آسم یا واکنش آلرژیک شدید شده اید، نباید از ملوکسیکام استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه ملوکسیکام برای شما بی خطر است، اگر تا به حال موارد زیر را داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، یا اگر سیگار می کشید.
  • سکته مغزی،حمله قلبی یا لخته شدن خون
  • زخم یا خونریزی معده؛
  • آسم؛
  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)؛
  • بیماری کبد؛ یا
  • احتباس مایع.

اگر باردار هستید، نباید ملوکسیکام مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. مصرف NSAID در 20 هفته آخر بارداری می تواند باعث مشکلات جدی قلبی یا کلیوی در جنین و عوارض احتمالی بارداری شما شود. ملوکسیکام ممکن است باعث به عقب افتادن تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) شود. اگر تحت درمان باروری هستید، یا در تلاش برای باردار شدن هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. استفاده از ملوکسیکام توسط افراد کمتر از 2 سال تایید نشده است.

 

پیشنهاد ویژه: کاربردهای قرص فاموتیدین + زمان مصرف + عوارض مصرف+ دلایل تجویز

خلاصه

قرص ملوکسیکام چیست؟ ملوکسیکام به دسته ای از داروها به نام NSAID ها تعلق دارد که برای کاهش درد ،درمان التهاب و درد مفاصل و کاهش التهاب کاربرد دارد. قرص ۷.۵ و ۱۵ میلیگرم ملوکسیکام در داروخانه ها موجود میباشد. از عوارض شایع این دارو میتوان به حالت تهوع، سرگیجه و اسهال اشاره نمود.

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف ملوکسیکام ۱۵ چه موقع است؟

بهتر است زمان مصرف این قرص را پزشکتان مشخص کند اما این قرص را میتوان در هر ساعت از شبانه روز و با یا بدون غذا مصرف نمود.

آیا قرص ملوکسیکام خواب آور است؟

این قرص معمولا اثرات خواب آلودگی ندارد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-911/meloxicam-oral/details
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/meloxicam-oral-route/description/drg-20066928
  3. https://www.yashodahospitals.com/medicine-faqs/meloxicam/
  4. https://www.drugs.com/meloxicam.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید