روانشناسی

مراقبت ‌های روانشناختی بعد از بروز علائم سرطان

مراقبت ‌های روانشناختی بعد از بروز علائم سرطان

علائم سرطان

بیماری سرطان علائم مختلفی را نشان میدهد. افراد پس از بروز علائم سرطان که هم شامل علائم جسمانی و هم شامل علائم روانشناختی است باید مراقبت های روان و جسم خود را آغاز کنند. مراقبت های روانشناختی بعد از بروز علائم سرطان بسیار مهم و کمک کننده در این مسیر است. از هر چهار نفر مبتلا به سرطان، سه نفر علائم پریشانی روانی یا نگرانی های شناختی را تجربه می کنند که می تواند بر سلامت کلی و نتایج سلامت آنها تأثیر منفی بگذارد.
افراد پس از بروز علائم سرطان ممکن است احساس استرس و خستگی کنند. طبیعی است که آنها احساس اضطراب، ترس، عصبانیت یا افسردگی کنند. درمان‌های سرطان نیز باعث می‌شود آنها در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها دچار مشکل شوند. این احساسات و مشکلات می تواند کار یا انجام فعالیت های عادی روزانه را برای آنها سخت کند. اثرات سرطان فراتر از سلامت جسمانی است. پس از درمان، ممکن است برای بهبودی، بازیابی سلامت روانی و پردازش احساسات خود به زمان نیاز داشته باشید. با مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره روانشناسی سرطان می توانید مسیر درمان خود را راحت تر طی کنید. و حتی به عزیزانتان که به بیماری سرطان مبتلا هستند کمک کنید که فشارهای روانی این بیماری را رفع کنند و با تمرکز بیشتری به درمان بیندیشند.

 

چه احساساتی پس از مطلع شدن علائم سرطان به سراغ افراد می آیند؟

هیچ روش خاصی برای بیان احساس پس از ظاهر شدن علائم سرطان وجود ندارد. تجربه هر فرد منحصر به فرد است. اما در اینجا برخی از احساسات رایج و راه های مقابله با آنها را بازگو می‌کنیم.

  • استرس:

پیدایش نشانگان سرطان می تواند به اندازه درمان استرس زا باشد. زندگی خانوادگی، کار، امور مالی و سالم ماندن چیزهای زیادی هستند که باید با آنها کنار آمد. برخی از راه های کاهش استرس در ادامه ذکر میشود.

  • اضطراب و افسردگی:

طبیعی است که پس از ظاهر شدن علائم سرطان عصبانی، پر تنش یا غمگین باشید. این احساسات ممکن است به مرور زمان از بین بروند. اگر این احساسات طاقت فرسا هستند، ممکن است دچار اضطراب یا افسردگی شده باشید.

 

مشاوره روانشناسی سرطان

مشاوره روانشناسی سرطان

 

  • خشم:

ممکن است به دلایل زیادی درابتدای بیماری و در طول درمان و پس از آن احساس عصبانیت و خشم کنید: تشخیص این بیماری برای شما، تجربه بد با پزشک، خانواده، دوستان یا خویشاوندی که درک و حمایت نمی کند. این احساسات ممکن است به مرور زمان از بین بروند و به روال جدید خود برسید.

  • مغز شیمیایی:

ممکن است در مورد “مغز شیمیایی” شنیده باشید. مغز شیمیایی اصطلاحی است که برای توصیف مشکلات تفکر و حافظه که ممکن است با بروز علائم و در حین و حتی بعد از درمان سرطان رخ دهد استفاده می شود. چالش‌های سلامت عاطفی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و مشکلات خواب می‌توانند به این احساس مه‌آلود اضافه شوند. مغز شیمیایی همچنین می تواند احساس ناامیدی یا عصبانیت را تشدید کند. اشکالی ندارد. این احساسات قابل مدیریت هستند.

 

پیشنهاد مقاله: سرطان چیست و چگونه با سرطان کنار بیاییم؟

مراقبت های روانشناختی بعد از بروز علائم سرطان:

 افراد مبتلا به سرطان زمانی که در جلسات مشاوره حضور پیدا میکنند می آموزند که سرطان هم مانند تمام بیماری ها است و درمان آن نیاز به زمان و صبر و همچنین داشتن روحیه بالا دارد. در تمام مراحل این بیماری وجود یک روانشناس در کنار فرد مبتلا باعث تقویت روحیه و رفع افکار اشتباه درباره این بیماری میشود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

راهکارهایی که در جلسات مشاوره روانشناسی سرطان ارائه میشود میتواند شامل موارد زیر باشد:

  1. توصیه به انجام فعالیت بدنی:

این فعالیت ها استرس را کاهش می دهد و تنش را از نظر جسمی و روحی از بین میبرد. فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین (هورمون های احساس خوب) می شود. همچنین به کشش عضلاتی که ممکن است به دلیل استرس سفت شوند کمک می کند. قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید هیچ تمرینی وجود ندارد که باید از آن اجتناب کنید. با پیدایش علائم سرطان ورزش و پیاده روی را شروع کنید.

  1. انجام مدیتیشن:

این روش می تواند به آرام کردن ذهن شما کمک کند. به دنبال کلاس‌هایی بگردید یا برنامه‌ها و ویدیوهایی را دانلود کنید که می‌توانید در خانه از آنها استفاده کنید. این روش یکی از بهترین آرام سازهای روانی طبق روانشناسی سرطان است.

 

روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان

 

  1. فعالیت‌های خلاقانه انجام دهید:

مانند هنر، رقص، موسیقی، نوشتن، یا کاردستی می‌توانند به شما کمک کنند تا احساسات خود را تمرین کنید، ذهن خود را آرام کنید و چیزی لذت بخش برای تمرکز بر روی آن  داشته باشید. امکان دارد با بروز علائم سرطان احساس عدم تمرکز کنید. طبق نظر روانشناسی سرطان این تمرین باعث ایجاد تمرکز و پیدایش حس خوب در شما میشود.

  1. اشتراک گذاری داستان ‌های شخصی:

به شما این فرصت را می‌دهد تا در مورد احساس خود صحبت کنید و بشنوید که افراد مبتلا به سرطان چگونه در حال سازگاری هستند.

  1. تا میتوانید فعال باشید:

بیرون رفتن از خانه و انجام کاری می تواند به شما کمک کند به غیر از سرطان و نگرانی هایی که به همراه دارید، روی چیزهای دیگری تمرکز کنید. یوگای ملایم و کشش نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

پیشنهاد ویژه: چه عواملی باعث افزایش خطر سرطان میشوند؟

برای غلبه بر احساس خشم و عصبانیت خود بعد از پیدایش علائم سرطان از روش های زیر استفاده کنید:

  • از خود بپرسید: چه چیزی باعث عصبانیت من می شود و چه کاری می توانم انجام دهم؟پاسخ به این سوالات و صحبت در مورد احساس خود می تواند به شما در مدیریت خشم کمک کند.
  • راه هایی برای آرام کردن خلق و خوی خود بیاموزید.می توانید راه هایی را در جلسات مشاوره روانشناسی سرطان بیاموزید که احساسات خشم خود  را تغییر دهید و افکار خود را اصلاح کنید.

و در اخر گاهی اوقات بهترین راه برای کنار آمدن با خشم، پیوستن به یک علت است. به عنوان مثال، تبدیل شدن به یک مدافع سرطان می تواند به هدف و معنا بخشیدن به تجربه شما کمک کند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری لردجانی

علی اردشیری لردجانی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/taking-time
  2. https://www.cdc.gov/spanish/cancer/survivors/resources/index.htm
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.