هماتولوژی (سرطان ها)

چھ عواملی باعث افزایش خطر سرطان میشوند؟

چھ عواملی باعث افزایش خطر سرطان میشوند؟

سرطان

از بیماری‌های شایعی که امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است می‌توان به سرطان اشاره کرد. سرطان تا کنون افراد زیادی را سرتاسر جهان درگیر خود نموده و از آن دسته بیماری هایی است که از یک نقطه در بدن آغاز شده و در صورت تشخیص دیرهنگام، می تواند تمامی بدن فرد را درگیر کند. اگر چه نام این بیماری، همواره وحشت و ترس زیادی برای افراد و اطرافیانشان به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت هایی در راستای درمانها در سال های اخیر رخ داده است. به همین منظور مهم‌ترین چیز، داشتن شناخت و آگاهی کافی از این بیماری است تا فرد بتواند بر آن غلبه کند. ما در این مطلب ازپزشک به افزایش خطر سرطان و علت سرطان اشاره خواهیم کرد.

 

عوامل افزایش خطر سرطان

عوامل مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • سیگار: سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی افزایش خطر است، به خصوص ریه، دهان، گلو، مری، مثانه و سیگار.
  • عوامل محیطی: تماس با مواد شیمیایی خطرناک مانند آرسنیک، آمین های آروماتیک، آسبست و رادون می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. همچنین تعرض به تابش ماهواره، نور ماهواره و اشعه X نیز این خطر را افزایش می‌دهد.
  • تغذیه نامناسب: مصرف بیش از حد مواد غذایی با کالری بالا، چربی‌های اشباع شده، گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی و کم مصرفی میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر را افزایش دهد.
  • برخی عوامل عفونی: برخی عفونت‌ها مانند عفونت با ویروس هپاتیت B و C و عفونت با ویروس هومان پاپیلوما (HPV) می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

پیشنهاد مقاله : مراقبت ‌های روانشناختی بعد از بروز علائم سرطان

درباره عوامل افزایش خطر بیشتر بدانید :

  • عوامل وراثتی: وجود تاریخچه خانوادگی سرطان و وجود ژن‌های ارثی خاص می‌توانند ریسک ابتلا را افزایش دهند.
  • سن و جنس: برخی از نوع‌های سرطان در سنین مسن‌تر شایع‌تر هستند.
  • مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان دهان، حلق، کبد، مری، کولورکتال و سرطان سینه در زنان شود.
  • بی‌حرکتی: فعالیت بدنی ناکافی و نبود ورزش منظم باعث افزایش خطر می‌شود.
  • وزن بالا و چاقی: چاقی می‌تواند خطر ابتلا به برخی از نوع‌های سرطان از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ را افزایش دهد.
  • تابش مضر: تعرض به تابش اشعه ماهواره، اشعه X و مواد رادیواکتیو نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
  • عوامل عفونی: برخی از عفونت‌ها مانند عفونت با ویروس هومان پاپیلوما (HPV)، هپاتیت ویروسی و عفونت با باکتری Helicobacter pylori نیز می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

مهم است بدانید که این فاکتورها تنها عواملی هستند که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند و هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی متفاوت با دیگران در معرض خطرات مختلفی قرار بگیرد. مشاوره با پزشک خود درباره خطر این بیماری و اقدامات مناسب برای پیشگیری مهم است.

 

درمان سرطان

درمان سرطان

 

علت سرطان

سرطان نتیجهٔ تغییرات ناپیوسته و ناشناخته در ژن‌های سلول‌ها است. این تغییرات، سلول‌ها را به طور نامناسب رشد و تقسیم می‌دهند، که به تشکیل توده‌های غیرطبیعی یا تومورها منجر می‌شود. این تغییرات ژنتیکی ممکن است به صورت ارثی یا به علت عوامل محیطی اتفاق بیفتد. عوامل محیطی می‌توانند نقشی مهم در علت سرطان داشته باشند. برخی از عوامل محیطی شامل مصرف تنباکو، تعرض به مواد شیمیایی خطرناک، تابش مضر ناشی از پرتوهای ماهواره و اشعه X، تغذیه نامناسب، عفونت‌های ویروسی مانند ویروس هپاتیت B و C و HPV و مواد نگهدارنده است.

بیشتر بخوانید: انواع سرطان خون و راه های درمان آن

 

علاوه بر این، عوامل وراثتی نیز می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند. وجود ژن‌های ارثی خاص مانند ژن‌های BRCA1 و BRCA2 که با سرطان پستان و تخمدان در ارتباط هستند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. در کل، بروز این بیماری یک ترکیب پیچیده از عوامل ژنتیکی و محیطی است و در بسیاری از موارد دقیقاً علت مشخصی برای آن مشخص نیست.

 

افزایش خطر سرطان

افزایش خطر سرطان

 

درمان بیماری سرطان

درمان بستگی به نوع سرطان، مرحله بالینی، مکان و اندازه تومور و وضعیت عمومی بیمار دارد. برخی از روش‌ها  عبارتند از:

  • جراحی: این روش برای برداشتن تومور و بازسازی عضوی که تحت تأثیر قرار گرفته است، استفاده می‌شود. ممکن است جراحی به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده شود.
  • شیمی درمانی: این روش با استفاده از داروهای ضد علت سرطان، سلول‌های سرطانی را نابود یا کنترل می‌کند. شیمی درمانی ممکن است به صورت تک دارو یا ترکیبی از داروها، به عنوان درمان اولیه یا تکمیلی استفاده شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • رادیوتراپی: در این روش از اشعه‌های پرانرژی استفاده می‌شود تا سلول‌های سرطانی را تخریب کند یا رشد آنها را مهار کند. رادیوتراپی می‌تواند به صورت خارجی (اشعه از منبع خارجی) یا داخلی (از منبع داخلی که در نزدیکی تومور قرار می‌گیرد) انجام شود.
  • درمان هدفمند مولکولی: در این روش، داروها یا ترکیباتی استفاده می‌شوند که به صورت مستقیم بر روی تغییرات ژنتیکی خاص در سلول‌ها اثر می‌گذارند.
  • درمان هورمونی: برخی از انواع این بیماری به هورمون‌ها وابسته هستند. در این روش، داروها یا درمان‌هایی که هورمون‌های مورد نیاز بیمار را تنظیم می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • درمان ایمنی‌شناسی: این روش بر اساس تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی است. به‌عنوان مثال، درمان با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (مانند آنتی‌بادی‌های پی‌دی-1) می‌تواند در برخی از نوع‌های این بیماری مؤثر باشد.

به طور کلی، تیم درمانی شامل پزشکان تخصصی این بیماری، جراحان، روان‌شناسان و سایر متخصصان به‌صورت همکاری با بیمار، برنامه مناسب را برای هر بیمار تعیین می‌کنند.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.