لیزر کیست مویی چیست و چگونه انجام می شود؟

لیزر کیست مویی

فهرست مطالب

کیست مویی اغلب شبیه یک جوش قرمز با یک تار مو بر روی سطح آن است، اما انواع دیگر ممکن است متفاوت به نظر برسند و در قسمت های مختلف بدن ظاهر شوند. هر منفذ روی پوست شما حاوی یک فولیکول مو است، برخی کوچک و برخی بزرگ. منافذ سوراخ های کوچکی در پوست ما هستند که اجازه می دهند عرق و چربی به سطح غدد زیرین برسند. مو از انتهای منافذ شما رشد می کند و در سبوم ترشح شده از منافذ آغشته می شود. اما اگر بالای منافذ شما به دلیل سبوم یا مواد زائد اضافی مسدود و متورم شود، مو نمی تواند راه خود را باز کند و در نتیجه موهای درون روییده ایجاد می شود.

سپس باکتری ها می توانند حمله کرده و عفونتی به نام فولیکولیت ایجاد کنند که منجر به کیست مویی می شود. برخی از بیماری ها یا آسیب های پوستی نیز می توانند باعث ایجاد آنها شوند. چه اصلاح کنید، چه موم یا از موچین استفاده کنید، از بین بردن موها همیشه بدون دردسر نیست. این فرآیند می‌تواند باعث تورم، تحریک پوست و ایجاد برآمدگی‌ها و کیست‌ها شود.

برداشتن یک مو همچنین می تواند باعث شود موهای جدیدی که در جای خود رشد می کنند به اشتباه رشد کنند. موهای جدید شما ممکن است به پهلو رشد کنند و در نهایت به سمت پایین بروند. صورت داشتن موهای مجعد طبیعی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست مویی باشید. در این مقاله در مورد لیزر کیست مویی صحبت خواهیم کرد.

 

علل ایجاد کیست مویی:

کیست های پیلار: این کیست ها به دلیل تجمع کراتین در فولیکول مو ایجاد می شوند که ممکن است برای برخی افراد ارثی باشد.

کیست های اپیدرموئید: این کیست ها با تجمع کراتین ایجاد می شوند. برای برخی افراد، این بیماری به دلیل سندرم گاردنر ایجاد می شود.

کیست پیلونیدال: این کیست ها اغلب به دلیل فشار ناشی از لباس های تنگ روی پوست، نشستن یا دوچرخه سواری طولانی مدت ایجاد می شوند.

استاتوسیستوما: این جهش ژنتیکی ژن KRT17 است که مسئول ساخت کراتین 17 است. این پروتئین برای سلامت ناخن و مو ضروری است.

کیست‌های مویی پوستی فوران: علت دقیق آن ناشناخته است.

 

درمان کیست مویی
درمان کیست مویی

 

درمان کیست مویی

هدف اولیه درمان کاهش التهاب اطراف و کاهش خطر عفونت است. درمان‌های احتمالی شامل مرطوب نگه داشتن پوست و شیو نکردن می‌شود که به موهای رشد کرده شما اجازه رشد می‌دهد. داروهای بدون نسخه (OTC) حاوی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدها می توانند التهاب را کاهش دهند و اندازه برجستگی های تیغ یا کیست مویی رشد کرده را کاهش دهند.

اگر روش‌های OTC جواب نداد، ممکن است به داروهای تجویزی آکنه نیاز باشد. به عنوان مثال، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است یک کرم استروئیدی مانند هیدروکورتیزون برای کمک به کاهش قرمزی و درد اطراف برآمدگی یا کیست مویی شما تجویز کند.

داروهای استروئیدی نیز می توانند باعث آکنه شوند. بنابراین مهم است که دستورالعمل های پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی را دنبال کنید. هدف اصلی درمان هر یک از این کیست ها کاهش بروز آنها با لایه برداری و مرطوب نگه داشتن پوست است. شستشوی بدن و لوسیون های ساخته شده با اسید گلیکولیک ملایم به شما کمک می کند.

هنگامی که کیست مویی رشد کرده ملتهب شد و شروع به تغییر اندازه کرد، ممکن است برای کوچک کردن کیست و برداشتن موهای زیر پوستی، برش توسط متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شود.

 

نحوه درمان انواع کیست مویی

کیست های پیلار: این کیست ها نیازی به درمان ندارند، اما به دلایل زیبایی قابل برداشتن هستند.

اپیدرموئید: این کیست ها ممکن است خود به خود از بین بروند اما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

پیلونیدال: معمولا ابتدا یک حمام یا کمپرس گرم را امتحان کنید، اما ممکن است به آنتی بیوتیک یا جراحی نیاز داشته باشید.

استاتوسیستوما: این موارد را می توان با جراحی یا لیزر، الکتروسرجری (حذف با گرما) یا سرما درمانی با نیتروژن مایع برداشت. ایزوترتینوئین خوراکی (آکوتان) می تواند به کوچک شدن کیست ها کمک کند و همچنین ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

کیست‌های مویی فوران: این کیست‌ها را می‌توان با داروهای موضعی خاصی مانند اسید رتینوئیک یا اسید لاکتیک درمان کرد، یا می‌توان آنها را با سوزن برداشت و تخلیه کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین متخصص پوست بیمار توسط دکتر پوست و مو آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چه کاری را نباید انجام داد

هرگز کیست مویی رشد نکرده را بیرون نکشید. این می تواند خطر عفونت و جای زخم را افزایش دهد.

سعی نکنید موها را با موچین بلند کنید مانند موهای معمولی که در داخل رشد کرده اند. در این مرحله، موهای شما به قدری عمیق در زیر برآمدگی یا کیست فرو می‌رود که نمی‌توانید آن‌ها را بیرون بیاورید.

اگر مشکوک به عفونت هستید، باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. علائم عفونت عبارتند از:

  • ترشح چرک از برآمدگی یا کیست
  • افزایش قرمزی
  • خارش
  • افزایش درد
  • بوی بد
  • تورم
  • تب

 

آیا می توانید از ایجاد کیست مویی جلوگیری کنید؟

تنها راهی که می توانید از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کنید این است که به طور کلی از حذف موهای زائد خودداری کنید. روش‌های حذف موهای زائد که نیازی به اصلاح ندارند، کمتر منجر به رشد موهای زائد می‌شوند، اما لزوماً این مشکل را کاملاً از بین نمی‌برند. اگر مستعد ابتلا به موهای زیر پوستی هستید، حتی با استفاده از برخی از این روش ها همچنان در معرض خطر خفیف قرار دارید.

 

لیزر کیست مویی
لیزر کیست مویی

 

درمان کیست مویی با لیزر

لیزر موهای زائد راه خوبی برای خلاص شدن از شر موهای زائد است زیرا فولیکول های زیرین مو را از بین می برد.

عود طولانی مدت کیست پیلونیدال را می توان با لیزر کیست مویی کاهش داد. این به این دلیل است که ما می توانیم موهای در حال رشد را که می توانند باعث عفونت شوند، حذف کنیم. لیزر موهای زائد یکی از موثرترین روش های درمان و پیشگیری از رشد موهای زائد است. این به این دلیل است که لیزر با از بین بردن فولیکول مستقیماً سراغ علت اصلی می رود. بنابراین از به دام افتادن مو و تحریک پوست شما جلوگیری می کند. لیزر کیست مویی ایمن، تقریباً بدون درد است و می تواند دائمی باشد! این کار با انتشار پالس های کوتاه نور به فولیکول مو، باعث توقف رشد مو و بسته شدن آن می شود.

بهترین راه برای کاهش بروز موهای زیر پوستی این است که موچین کردن، کندن و اپیلاسیون موهایتان را تا زمانی که به خودی خود یا با کمک یک متخصص از بین نرود، متوقف کنید.

اگر تصمیم دارید خودتان موهای زائد را از بین ببرید، موهای زائد را به روشی هوشمند انجام دهید تا احتمال رویش موهای زائد را کاهش دهید. برخی از انواع کیست‌های مویی رشد کرده را نمی‌توان به سادگی با اجتناب از حذف موهای زائد پیشگیری کرد. در مواردی که نیاز به درمان باشد، پزشک بهترین دوره را برای شما تعیین خواهد کرد.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

نکاتی برای رفع موهای زائد در خانه

فقط از تیغ های تیز استفاده کنید. تیغ های کند ممکن است موهای شما را صاف نکنند، که می تواند باعث شود موها به داخل پوست شما فر شوند.

با آب گرم و نه داغ اصلاح کنید.

تیغ یکبار مصرف خود را هر 6 هفته یکبار تعویض کنید.

همیشه از کرم موبر، ژل اصلاح یا برخی روان کننده های دیگر استفاده کنید.

موچین را فقط در جهت رشد موهای خود بمالید.

از اپیلاسیون بیش از حد خودداری کنید. قبل از اینکه بتوانید دوباره با خیال راحت موهایتان را بردارید، باید اجازه دهید موهایتان به اندازه یک دانه برنج نپخته رشد کنند.

بعد از هر جلسه حذف موهای زائد از لوسیون بدن استفاده کنید.

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. How to Identify and Treat an Ingrown Hair Cyst

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید