نکات مهم در مورد نحوه تزریق عضلانی

نحوه تزریق عضلانی

فهرست مطالب

تزریق عضلانی یک عمل رایج در پزشکی است. که برای تزریق داروها و واکسن ها استفاده می شود. تزریق عضلانی زمانی استفاده می شود که انواع دیگر روش های استفاده از دارو ممکن نباشد مانند، خوراکی ،داخل وریدی و تزریق زیر جلدی. تزریق عضلانی سریعتر از تزریق زیر جلدی جذب می شود. و به این دلیل است که بافت ماهیچه ای،  خون بیشتری نسبت به بافت زیر پوست دارد. بافت عضلانی همچنین می تواند حجم بیشتری از دارو را نسبت به بافت زیر جلدی نگه دارد. باید توجه داشت که نحوه تزریق در عضله و نحوه تزریق آمپول های عضلانی بسیار اهمیت دارد.

 

نحوه تزریق عضلانی

دست ها را بشویید

دست ها را کاملا با صابون و آب گرم بشویید. به ناحیه بین انگشتان و زیر ناخن ها دقت کنید.

 

وسایل را جمع آوری کنید

قبل از انجام تزریق ، موارد زیر را آماده کنید:

  • یک دستمال الکلی
  • یک پد گاز استریل
  • یک توپ پنبه ای
  • پانسمان
  • دارو
  • یک سوزن و سرنگ جدید و باکس مناسب برای دور انداختن سوزن

 

نحوه تزریق در عضله
نحوه تزریق در عضله

 

محل تزریق را آماده کنید

به آرامی پوست را بین دو انگشت باز کنید و ماهیچه ها را شل نگه دارید. پوست را با سواب الکلی تمیز کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

 

ویال و سرنگ را آماده کنید

درپوش را از سرنگ بردارید. با عقب کشیدن پیستون هوا را به داخل سرنگ بکشید. سرنگ را تا همان میزان دوز دارو با هوا پر کنید. درپوش را از سوزن بردارید و آن را از بالای ویال فشار دهید. تمام هوا را به داخل ویال تزریق کنید. ویال و سرنگ را وارونه بچرخانید تا سوزن به سمت بالا باشد. پیستون را به سمت عقب بکشید تا سرنگ با مقدار مناسب دارو پر شود. حباب های هوا را با ضربه ملایم بر سرنگ و فشار دادن پیستون خارج کنید. از دست زدن به سوزن برای اطمینان از تمیز ماندن آن خودداری کنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

دارو را تزریق کنید

سرنگ را با زاویه 90 درجه و به صورت عمود داخل عضله فرو برده و قبل از تزریق ، آسپیره را انجام دهید. آسپیره به این شکل انجام می شود که پیستون را مقداری عقب می کشید و اگر خون وجود داشته باشد، به این معنی است که سوزن در رگ خونی است نه عضله و باید سوزن را خارج کرده و در محل دیگر فرو کنید. و اگر خون وجود نداشته باشد، سوزن در موقعیت صحیح قرار دارد‌ و می توانید تزریق را انجام دهید .

 

سوزن را بردارید

به سرعت سوزن را از روی پوست جدا کرده و در ظرف مقاوم در برابر سوراخ بیندازید.

 

پیشنهاد مقاله: زمان طلایی تزریق واکسن انفولانزا را از دست نده !

محل تزریق را فشار دهید

با استفاده از گاز، فشار کمی به محل تزریق وارد کنید. خونریزی خفیف در محل تزریق طبیعی است، اما فرد می تواند در صورت لزوم از بانداژ استفاده کند.

 

نکات

نکات زیر ممکن است ناراحتی قبل و بعد از تزریق را کاهش دهد:

  • قبل از تمیز کردن پوست با سواب الکلی، محل تزریق را با یخ یا کرم بی حس کننده بی حس کنید.
  • برای جلوگیری از سوزش، اطمینان حاصل کنید که الکل کاملا خشک شده است.
  • قبل از قرار دادن دارو در سرنگ، ویال را با مالش بین دست ها گرم کنید.
  • هنگام تزریق، تا حد امکان عضلات را شل کنید.
  • در مورد تغییر محل تزریق با پزشک متخصص عمومی خود صحبت کنید. تزریق بیش از حد در یک محل می تواند باعث ایجاد اسکار و تغییرات پوستی شود.
  • افرادی که تزریق را برای خود دشوار می دانند باید از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا مراقب خود بخواهند که به آنها کمک کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مزایای تزریق عضلانی

  • جذب سریع و یکنواخت دارو به ویژه محلول های آبی
  • شروع سریع اثر در مقایسه با مسیرهای خوراکی و زیر جلدی
  • تزریق IM متابولیسم عبور اول دارو را دور می زند
  • همچنین از عوامل معده حاکم بر جذب دارو جلوگیری می کند
  • دارای اثربخشی و قدرت قابل مقایسه با سیستم دارورسانی داخل وریدی است
  • برای سناریوهای اورژانسی مانند سایکوز حاد و وضعیت صرع بسیار موثر است
  • تزریق دپو باعث اثر آهسته، پایدار و طولانی مدت دارو می شود
  • حجم زیادی از دارو را می توان در مقایسه با راه زیر جلدی تجویز کرد

 

نحوه تزریق آمپول های عضلانی
نحوه تزریق آمپول های عضلانی

 

محل تزریق عضلانی در ران

تزریق عضلانی را می توان در محل های زیر انجام داد:

  • بازو : عضله دلتوئید رایج ترین محل برای واکسن است که در قسمت بالای بازو و نزدیک شانه قرار دارد. در عضله دلتوئید می توانید حجم کمی از دارو را تزریق کنید. بنابراین، پزشکان از آن برای داروهایی که به مقادیر بیشتری نیاز دارند استفاده نمی کنند. برای یافتن عضله دلتوئید، فرد استخوان را در بالای بازو احساس می کند. به اندازه دو انگشت زیر این عضله مثلثی شکل وجود دارد. سوزن باید وارد مرکز مثلث شود.
  • باسن: متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب تزریقات عضلانی را در عضله بطنی گلوتئال لگن انجام می دهند. این عضله محل تزریق بسیار امنی برای بزرگسالان و نوزادان بالای 7 ماه است زیرا ضخیم است و دور از اعصاب اصلی و عروق خونی قرار دارد.
  • ران: به طور معمول، افرادی که نیاز به تزریق خودسرانه دارند از عضله عرضی لترالیس در ران استفاده می کنند. برای تعیین محل صحیح، تصور کنید ران را به صورت عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. تزریق را در قسمت بالای بیرونی بخش میانی انجام دهید.

 

تزریق iv  و im

تزریق داخل وریدی (IV) سریعترین راه برای تزریق دارو است و شامل استفاده از سرنگ برای تزریق مستقیم دارو به داخل سیاهرگ است. انفوزیون IV اجازه می دهد تا مقدار مشخصی از دارو به صورت کنترل شده در یک دوره زمانی تجویز شود. تزریقات عضلانی (IM) در عمق عضله انجام می شود که در آنجا دارو به سرعت توسط رگ های خونی اطراف جذب می شود.

 

پیشنهاد ویژه: عوارض آمپول هورمون رشد

آمپول عضلانی برای چی خوبه؟

به طور کلی، تجویز IM ممکن است برای بیماران مبتلا به تهوع، استفراغ، اسهال، یا کم آبی مناسب باشد. همچنین ممکن است زمانی مناسب باشد که پزشک باید تحویل دارو را تأیید کند، مانند زمانی که بیمار در درمان خوراکی مداوم شکست خورده است، یا زمانی که بیمار قابل اعتماد نیست یا همکاری نمی کند. یا زمانی که دارو به طور نامنظم جذب می شود، زمانی که نگرانی برای واکنش آلرژیک وجود دارد، یا زمانی که خطری برای بیمار وجود دارد و تزریق IM منع مصرف دارد.

 

محل تزریق عضلانی در کودکان

مناسب ترین محل برای تزریق IM، پهنای جانبی (قدامی ران) برای نوزادان و کودکان نوپا و عضله دلتوئید برای کودکان 3 سال و بالاتر است. انتخاب محل تزریق بر اساس سن بیمار، توده عضلانی، حجم دارو و ویسکوزیته دارو است.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر آناهیتا مختارکاری

آناهیتا مختارکاری

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

سوالات متداول

آمپول عضلانی برای چی خوبه؟

به طور کلی، تجویز IM ممکن است برای بیماران مبتلا به تهوع، استفراغ، اسهال، یا کم آبی مناسب باشد. همچنین ممکن است زمانی مناسب باشد که پزشک باید تحویل دارو را تأیید کند، مانند زمانی که بیمار در درمان خوراکی مداوم شکست خورده است، یا زمانی که بیمار قابل اعتماد نیست یا همکاری نمی کند.

محل تزریق عضلانی در کودکان کجاست؟

مناسب ترین محل برای تزریق IM، پهنای جانبی (قدامی ران) برای نوزادان و کودکان نوپا و عضله دلتوئید برای کودکان 3 سال و بالاتر است. انتخاب محل تزریق بر اساس سن بیمار، توده عضلانی، حجم دارو و ویسکوزیته دارو است.

مزایای تزریق عضلانی چیست؟

جذب سریع و یکنواخت دارو به ویژه محلول های آبی. شروع سریع اثر در مقایسه با مسیرهای خوراکی و زیر جلدی. تزریق IM متابولیسم عبور اول دارو را دور می زند. همچنین از عوامل معده حاکم بر جذب دارو جلوگیری می کند. دارای اثربخشی و قدرت قابل مقایسه با سیستم دارورسانی داخل وریدی است. برای سناریوهای اورژانسی مانند سایکوز حاد و وضعیت صرع بسیار موثر است. تزریق دپو باعث اثر آهسته، پایدار و طولانی مدت دارو می شود. حجم زیادی از دارو را می توان در مقایسه با راه زیر جلدی تجویز کرد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/intramuscular-injection
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323115
  3. https://www.drugs.com/article/injection-types-sites.html
  4. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2009/0215/p297.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید