تشخیص وابستگی عاطفی و راه های کنترل آن

وابستگی عاطفی

فهرست مطالب

وابستگی عاطفی یک حالت روانشناختی است که در روابط شخصی رخ می دهد چه با یکی از اعضای خانواده، یک شریک عاشقانه یا یک دوست. بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد اگرچه بسیاری از آن آگاه نیستند. افرادی که از نظر عاطفی وابسته هستند کمبود شدیدی از خود کنترلی دارند و زمانی که در نزدیکی فردی که به او وابسته نیستند احساس ناراحتی زیادی می کنند. آنها نیاز سیری ناپذیری را برای بودن با آن شخص احساس می کنند و نمی توانند پیوندهایی را که آنها را به هم پیوند می دهد قطع کنند. ما در ادامه این مطلب میخواهیم به علائم وابستگی، تشخیص وابستگی عاطفی و راه های کنترل آن بپردازیم.

 

وابستگی از لحاظ عاطفی چیست؟

به محض شنیدن کلمه ” وابستگی عاطفی “، تصویری تاریک در ذهن ایجاد می شود که یک فرد برای هر کاری که انجام می دهد، تصمیماتی که می گیرد یا دستاوردهایی که دارد به دیگران وابسته است. اما این فقط یک طرف ماجرا است. بیایید بفهمیم “وابستگی از لحاظ عاطفی چیست؟” و چگونه گسترش می یابد ؟  این وابستگی حالتی از ذهن است که در آن فرد قادر نیست مسئولیت کامل احساسات خود را به عهده بگیرد. فرد احساساتی مانند غم، اندوه، دلشکستگی، اضطراب و افسردگی دارد اما نمی تواند این احساسات را بپذیرد. آنها تمایل دارند به علت این احساسات توجه نکنند و این منجر به نیاز به تأیید دیگران می شود. آنها از نظر عاطفی به دیگران وابسته هستند به ویژه به تأیید و توجه شریک زندگی خود برای تعیین ارزش و شخصیت خود.

 

وابستگی عاطفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که برای احساس خوشبختی و حس خوب به دیگران تکیه می‌کنیم که می‌تواند منجر به عواقب خطرناکی شود که بر آرامش و رفاه ما تأثیر بگذارد. این وابستگی می تواند کاملاً چالشی باشد که باید با آن مقابله کرد زیرا نیاز به شجاعت دارد تا از نقاط قوتی استفاده کنیم که به ما کمک می کند از نیازهای خود فراتر برویم و دیگران را راضی کنیم. وقتی مسئولیت احساسات خود را بر عهده نمی گیرید و نمی توانید ارزش خود را تعریف کنید پس در نهایت دچار وابستگی به دیگران می شوید. این حالت چیزی نیست جز قربانی انتخاب های دیگران شدن.

 

علائم وابستگی
علائم وابستگی

 

برخی ازعلائم وابستگی از نوع عاطفی

  • نیاز دائمی به نزدیک بودن به افراد دیگر
  • ناامنی مداوم
  • احساس مناسب نبودن برای شریک زندگی
  • ترس وسواسی از دست دادن شریک زندگی خود
  • احساس گناه دائمی در صورت عدم توجه کامل به شریک زندگی خود
  • پذیرش رنج روحی و جسمی از ترس از دست دادن رابطه
  • احساس مداوم و غالب اضطراب

کلیدی ترین علائم وابستگی عاطفی

  •  ایده آل کردن رابطه با شریک زندگی تان
  • باور به اینکه زندگی شما بدون آنها (افرادی که به آن وابستگی دارید) هیچ معنا یا ارزشی ندارد.
  • فکر کردن به اینکه اگر مجرد باشید هیچ شادی یا امنیتی پیدا نمی کنید.
  • ترس دائمی از طرد شدن
  • یکی دیگر از علائم وابستگی نیاز مداوم به اطمینان است.
  •  احساس پوچی یا مضطرب شدن در زمان تنهایی
  •  برای ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس به شریک زندگی خود وابسته باشید.
  •  احساس حسادت یا مالکیت
  •  در اعتماد به افرادی که به آنها وابستگی دارید مشکل دارید.

اگر گزینه های بالا را دارید علائم وابستگی از لحاظ عاطفی در وجود شما مشخص است.

 

چگونگی رهایی از وابستگی عاطفی

بیایید با چند راهکار برای رهایی از وابستگی از لحاظ عاطفی و چگونه از نظر عاطفی قوی باشیم آشنا شویم :

 

پیشنهاد مقاله: ایجاد اعتماد در رابطه عاطفی

ارتباط عاطفی با خود برای رهایی از وابستگی

برای احساس ارزشمندی و دوست داشته شدن ارتباط عاطفی با خود بسیار حیاتی است. بیرون راندن افکار و احساسات خود تنها یک خلاء در درون ایجاد می کند. شناخت خود از طریق یک فرآیند ابراز وجود راهی است که می توانید یک ارتباط خود را برقرار کنید. بیان خود را از طریق نوشتن خود به خود یا ضبط صدا تمرین کنید. ارتباط با خود به شما این امکان را می دهد که با خود دلسوز باشید و وقتی یاد می گیرید احساس خود را ابراز کنید شروع به برخورد دلسوزانه، منطقی و پاسخگو با احساسات خود می کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

گذشته را بشناسید و رها کنید برای رهایی از وابستگی

بسیاری از نیازها ناشی از حوادث دشواری است که در دوران کودکی یا نوجوانی رخ می دهد. یادآوری رویدادهای گذشته و نحوه واکنش شما به آن خاطرات یک چرخه معیوب ایجاد می کند. شما نباید در گذشته جا بمانید. برای درک بهتر اینکه چگونه در این حالت درماندگی و وابستگی قرار گرفته اید این حوادث را شناسایی کنید. این در جا زدن فقط مانع حرکت شما می شود.

 

از اینکه کی هستید و چه احساساتی دارید آگاه باشید:

خودتان را بپذیرید و کسی که هستید را انکار نکنید. برای تبدیل شدن به نسخه بهتری از خود ابتدا باید خود واقعی خود را بپذیرید و از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشید. اولین قدم برای یادگیری اینکه چگونه از نظر عاطفی قوی بمانید و نیازهای عاطفی خود را برآورده کنید شناسایی و تصدیق احساسات خود در زمانی است که آنها را تجربه می کنید. در ابتدا این امر چالش برانگیز خواهد بود و این کاملا طبیعی است که در هنگام مدیریت احساسات ناخوشایند خود با مشکلاتی روبرو شوید. اما به مرور زمان و تمرین کردن مدیریت این امر را خواهید در دست گرفت.

 

رهایی از وابستگی
عکس وابستگی عاطفی

 

بیشتر هوای خودتان را داشته باشید:

احساسات خود را بیاموزید، بهتر است خود را درگیر موارد زیر کنید.

  1. مراقبه
  2. تمرینات تنفسی
  3. وقت گذاشتن با خودت
  4. گذراندن وقت در طبیعت

 

یاد بگیرید که برای خودتان آنجا باشید:

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و می خواهند با فرد دیگری ارتباط برقرار کنند. با این حال این خود پیوندی است که بیشترین قدرت را دارد. بسیار مهم است که یاد بگیرید مراقب سلامت روحی و جسمی خود باشید و در پایان روز بتوانید دچار وابستگی به خودتان باشید. نیازهای شما فقط به این دلیل که آنها را نادیده می گیرید یا شخص دیگری آنها را نادیده می گیرد ناپدید نمی شوند. درک نیازهای خود را تمرین کنید و خواسته های خود را بر خواسته های دیگران ترجیح دهید. این بدان معناست که شما باید احساسات، کنجکاوی ها و علایق خود را با آغوش باز بپذیرید و خود را پنهان نکنید تا دیگران را خوشحال کنید.

 

خودتان تصمیم بگیرید:

غلبه بر وابستگی عاطفی مستلزم آن است که انتخاب های منطقی و معقولی داشته باشید به خصوص آنهایی که خودتان انتخاب می کنید. به دیگران متکی نباشید تا با شما صحبت کنند یا از طرف شما تصمیم بگیرند.

 

پیشنهاد ویژه: توسعه مهارت های شناختی و عاطفی 

مسئولیت کامل را بپذیرید:

مسئولیت انتخاب ها و تصمیماتی که می گیرید را بپذیرید. شما می توانید خود را در مورد هر چیزی متقاعد کنید اما خوب است که مسئولیت انجام آن را به عهده بگیرید.

 

پرورش صبر

پرورش صبر بسیار مهم است زیرا زندگی ممکن است گاهی دشوار باشد و هر چه زودتر در مورد داشتن صبر بیاموزید زودتر می توانید مهارت هایی را توسعه دهید که به شما کمک می کند به تنهایی پیشرفت کنید و از نظر عاطفی کمتر به دیگران وابسته شوید.

 

در پایان:

از آنجایی که رفتارهای وابسته عاطفی در طول زمان ایجاد می شوند بهبود یک شبه امکان پذیر نخواهد بود. اگرچه شما باید برای رسیدگی به این مسائل قدم بردارید و قوی باشید، همچنین مهم است که برای خود صبر و شفقت داشته باشید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

چگونه از نظر عاطفی مستقل شوم؟

مستقل بودن از نظر عاطفی فرآیندی است که به تلاش و زمان نیاز دارد. شروع با گام های کوچک و جستجوی کمک حرفه ای از یک درمانگر می تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند.

آیا وابستگی عاطفی بد است؟

وابستگی عاطفی به طرق مختلف بر شما تأثیر می گذارد. این باعث ایجاد مشکلاتی در روابط می شود . علاوه بر این، به سطوح بالایی از استرس منجر می شود زیرا وضعیت عاطفی شما توسط عوامل خارجی تعیین می شود. وابستگی عاطفی به کسی نیز باعث می شود که توجه کمتری نسبت به خود داشته باشید.

چه عواملی باعث به وجود آمدن وابستگی عاطفی می شود؟

استرس، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، طرد شدگی از سمت اطرافیان، نوع تربیت و عوامل دیگر.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7110170/#B15
  2. https://revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/3627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید