کرونا

واکسن کرونا و پریود | اختلالات قاعدگی پس از واکسن کرونا طبیعی است ؟

واکسن کرونا و پریود | اختلالات قاعدگی پس از واکسن کرونا طبیعی است ؟

واکسن کرونا و پریود

اختلالات قاعدگی به عنوان یکی از اثرات جانبی واکسن‌ کرونا از بانوان بسیاری گزارش شده است. بسیاری از زنان اعلام کرده‌اند که واکسن کرونا و پریود آنها تداخل داشته است. به این صورت که بسیاری از زنان بعداز واکسینه شدن خونریزی با شدت و به مراتب درد بیشتررا تجربه کرده‌اند. شاید دلیل محکمی بر واکسن کرونا و پریود شدن زنان وجود نداشته باشد . اما این موضوع امری طبیعی است و دلایل مختلفی چون استرس و فعال شدن سیستم ایمنی بدن دارد.

قطعا واکسن کووید 19 همانند دیگر واکسن‌ها، عوارض متعددی دارد. اختلال پریود هم مانند تب، لرز و درد عضلانی از عوارض واکسن کرونا هستند و افراد بسیاری را درگیر کردند. در ابتدا باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست. چراکه این عوارض کاملا طبیعی هستند و همگی ناشی از تغییرات موقتی است که واکسن روی بدن می‌گذارد.
اگر شما هم به دنبال ارتباط واکسن کرونا و پریود هستید به خواندن این مطلب پزشکی “ازپزشک” ادامه دهید.

واکسن کرونا و پریود

با واکسینه شدن مردم جهان، برخی زنان بعد از تزریق واکسن دچار اختلالاتی در چرخه قاعدگی خود شدند. یکی از محققین که خودش هم بعد واکسینه شدن با این اتفاق روبرو شده بود، در توییتر تجربیات خود را به اشتراک گذاشت. سپس از بقیه بانوان خواست تا اگر تجربه‌ای دارند آنها هم به اشتراک بگذارند. در جواب مشخص شده بود که زنان بسیاری قاعدگی با شدت بیشتر و پردرد تری را تجربه کرده بودند. شاید مطالعات دقیقی روی این موضوع انجام نشده باشد اما بعید نیست واکسن کرونا و پریود زنان بهم مرتبط باشند. واکسن‌ها می‌توانند با اختلالات قاعدگی (از جمله بی نظمی و تغییرات در حجم) در ارتباط باشند. اختلالات قاعدگی نیز از جمله اختلالاتی هستند که در مورد بعضی از واکسن‌های دیگر هم مشاهده شده‌اند. به همین دلیل هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

واکسن کرونا و پریود نشدن

واکسن کرونا و پریود نشدن

مطلب خواندنی “ازپزشک” : دوبار پریود شدن در ماه | این مطلب را فقط زنان بخوانند!

مطالعاتی نشان داده است زنانی که به کووید 19 مبتلا شده‌اند. بعد از اتمام بیماری، چرخه طولانی‌تر و دوره سبک‌تری نسبت به قاعدگی‌های قبل داشتند. البته این اثرات گذرا بودند و هورمون های سیستم زنانه و تخمدان های این بانوان تحت تاثیر قرار نگرفتند. تزریق واکسن و اختلالات قاعدگی به هم مربوط هستند؛ چراکه ایجاد و ریختن پوشش رحم در طی قاعدگی به عملکرد سیستم ایمنی متکی است. طبق گفته محققان و پژوهشگران، اختلالات قاعدگی پس از تزریق واکسن مانند سایر اثرات جانبی. می‌تواند نشانه‌ای از فعال شدن سیستم ایمنی زنان باشد. زمانیکه بدن مقابل بیماری یا واکسن پاسخ می‌دهد، ایمنی حاصل شده از طریق برخی سلول‌ها که به قاعدگی کمک می‌کنند، رحم را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.
استرس، کم خوابی، ورزش و برخی داروها نیز از عواملی هستند که احتمالا در ایجاد این اختلالات اثر می‌گذارند.

عوارض واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا

بخوانید : نشانه و علامت شروع قاعدگی | آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

پس از تزریق واکسن برای تولید آنتی بادی‌ها، به بدن استرس وارد می‌شود. قطعا می‌دانید که سیکل قاعدگی زنان هم تحت تاثیر استرس است. پس  بروز این بی نظمی‌ها دور از ذهن نبوده و به هم مرتبط است.
استرس از طریق اختلالی که در مغز به وجود می‌آورد، تنظیم هورمون‌ها را به هم می‌ریزد. پس بروز اختلال در قاعدگی امری طبیعی بوده و نباید به هیچ دلیل از تزریق واکسن امتناع کنید؛ شاید اختلال در قاعدگی در هر موردی اتفاق بیافتد. باید بدانید که این اختلال در بسیاری از موراد کاملا امر عادی محسوب می‌شود و جای هیچ نگرانی ندارد.
اگر تغییرات پس از دو سیکل قاعدگی ادامه پیدا کرد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. یا اینکه از طریق “اپلیکیشن ازپزشک” با متخصص زنان مشاوره آنلاین داشته باشید.  چراکه انجام چک آپ، معاینه و برخی آزمایش‌ها گاهی ضروری است و نیاز به بررسی دارد.
در ادامه بیشتر در رابطه با واکسن کرونا و پریود صحبت می‌کنیم.

 واکسن کرونا چه تاثیری بر پریود دارد؟

زمانیکه واکسن می‌زنید به شما از عوارض واکسن کرونا گفته خواهد شد. عوارضی چون تب، سردرد، درد محل تزریق و یا درد عضلانی. که معمولا دو تا سه روز بعد از واکسینه شدن همراه شما هستند. شاید تغییر در چرخه قاعدگی بین عوارضی که عنوان کردیم نباشد اما زنان بسیاری سوال پرسیدند. که پریود زودهنگام، سنگین و دردناک ممکن است عارضه ذکر نشده واکسن کرونا باشد یا خیر! همچنین برخی از زنان یائسه اعلام کردند که بعد از واکسینه شدن دچار خونریزی شده‌اند. متخصصان گفتند این تغییرات اصلا جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی بوده و برطرف می‌شود.

پریود چیست

پریود چیست

 ارتباط محتمل واکسن کرونا و پریود بانوان

لایه داخلی رحم بخشی از سیستم ایمنی است، در حقیقت سلول‌های ایمنی تقریبا در همه جای بدن وجود دارند. به نوعی که سلول‌های ایمنی در ایجاد، حفظ و تخریب پوشش داخلی رحم نقش دارند. این لایه رحم برای اینکه آماده بارداری شود ضخیم و پر از رگ‌های خونی می‌شود . و اگر حاملگی اتفاق نیفتد این لایه می‌ریزد و به شکل خون قاعدگی از بدن خارج می‌شود.
با تزریق واکسن، تعداد زیادی پیام شیمیایی در بدن به گردش درمی‌آید که می‌تواند بر سلول‌های ایمنی تاثیر بگذارد. این موضوع می‌تواند باعث ریزش لایه داخلی رحم و در نتیحه لکه‌بینی با پریود زودرس زنان شود.
التهاب جز تاثیر بر لایه داخلی رحم، ممکن است بر زمان تخمک‌گذاری هم اثر بگذارد؛ مثلا امکان دارد که تب کردن باعث دیر و زود شدن پریود شود. برخی تحقیقات این موضوع را مطرح کرده‌اند که علائم التهابی می‌تواند پریود فرد را دردناکتر کند.

این مطلب را بخوانید : اولین پریود بعد از زایمان 

واکسن کرونا باعث واکنش التهابی در بدن می‌شود. این واکنش بخشی از فعال شدن سیستم ایمنی بوده. که برای مبارزه با عامل بیماری‌زا، شروع به تولید پادتن و سایر سلول‌های ایمنی می‌کند. بعد از زدن واکسن، در برخی افراد پلاکت‌های خون کاهش پیدا می‌کنند. یعنی سلول‌هایی که در لخته شدن خون نقش دارند. که همین موضوع می‌تواند بر خونریزی قاعدگی تاثیر بگذارد و شاید آن را شدیدتر کند.
باید بدانیدکه واکسن کرونا و پریود هیچ ربطی به سقط جنین ندارد و تاثیر واکسن بر سلول‌های ایمنی در حاملگی فرق می‌کند. در دوران بارداری سازوکارهای مختلفی از پوشش داخلی رحم محافظت کرده  و آنرا تثبیت می‌کنند. بعلاوه جفت تشکیل می‌شود که جنین را به گردش خون مادر وصل می‌کند.
واکسن آنفلوآنزا و واکسن اچ‌پی‌وی ممکن است تاثیری موقت بر چرخه قاعدگی بگذارند ولی هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی ندارند. همچنین واکسن‌ها بر باروری تاثیر نمی‌گذارند بنابراین این تغییرات نباید نگران‌کننده باشند.

کرونا و پریود

کرونا و پریود

سخن نهایی

شاید شایعات فراوانی در رابطه با واکسن کرونا و پریود به گوش شما هم رسیده باشد. اما اینها نباید روی شما تاثیر بگذارد. هر واکسنی عوارض خودش را دارد. واکسن کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست و چند عوارض موقتی دارد که در مدت زمان کوتاه برطرف می‌شود.
پس حتما واکسن بزنید تا در کنار هم باعث ریشه کن شدن این بیماری شویم. هر سوالی هم که دارید می‌توانید “ازپزشک” بپرسید و با خیال راحت به پاسخ برسید.
ممنونیم تا که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. خوشحال می‌شویم مطالب ما را با دیگر علاقه‌مندان به حوزه سلامت و پزشکی به اشتراک بگذارید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.