دامپزشکی

۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی و درمان آن

۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی و درمان آن

درمان عفونت عروس هلندی با دامپزشک

 

عروس هلندی ها پرنده های پر جنب و جوشی هستند که هر نشانه ای در آنها می تواند علائم بیماری شایع در عروس هلندی (عفونت ،سرماخوردگی،بیماری های جوجه عروس هلندی سرلاکی و …) باشد. شاید این موجودات دوست داشتنی مقاوم باشند اما در هر حال مستعد ابتلا به بیماری هم هستند. عروس هلندی که به عنوان طوطی کاکل دار هم شناخته می شود می تواند از مشکلات تنفسی رنج ببرد؛ همچنین کمبود ویتامین ها هم میتواند سلامتی  آنها را به خطر بیاندازد.

قطعا هیچ فردی دلش نمی خواهد که حیوان خانگی اش بیمار باشد یا اینکه کسالتی داشته باشد چون همین ناراحتی ها بسیار نگران کننده است و استرس زیادی به همراه دارد. ازپزشک با ارائه خدمات دامپزشکی به صورت آنلاین به راحتی برای افراد امکان برقراری ارتباط آنلاین با دامپزشکان را فراهم کرده است.

ما در این مطلب از مجله سلامتی به ۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی و درمان بیماری پر عروس هلندی، همچنین درمان بی حالی و خواب آلودگی عروس هلندی با ویزیت دامپزشک اشاره می کنیم تا در صورت مشاهده هر کدام از آنها بتوانید از سایت دامپزشکی، مشاوره دریافت کنید. همراه ما باشید و به خواندن این مطلب از سری مقالات ادامه دهید.

 

۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی

۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی

 

۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی

برخی از نشانه هایی که می توان به وجود بیماری در آنها پی برد، مانند: پف کردن، از دست دادن اشتها، در طول روز خوابیدن، تغییر در ظاهر یا مقدار مدفوع، کاهش وزن، افتادگی بالها، لنگش، تنفس سخت، آبریزش چشم و بینی، توقف صحبت کردن و یا آواز خواندن، مواد غذایی را نصفه خوردن، بی توجه بودن به محیط اطراف، سر را به داخل پرها بردن و زیاد خوابیدن است. از انواع بیماری شایع در عروس هلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. تولک رفتن
  2. ژیاردیا
  3. ورم ملتحمه
  4. کاندیدیازیس
  5. کرم های گرد
  6. طاسی
  7. عفونت روده
  8. ورم روده
  9. سرما خوردگی
  10. سندرم منقار و پر
  11. پر ریزی
  12. چاقی
  13. اسهال
  14. مسمومیت
  15. آسم
  16. عفونت چشم

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه ازپزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره دامپزشکی آنلاین می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از مشاوره رایگان استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

راهکارهای درمان خانگی عفونت روده عروس هلندی

چنانچه با علائم مریضی این پرنده مواجه شده‌اید؟ درمان خانگی می‌تواند گزینه‌ای مؤثر باشد. استفاده از بهترین دارو برای عفونت عروس هلندی، همراه با روش‌های درمانی ملایم، می‌تواند به بهبود سریع و کاهش علائم کمک کند. بیماری عروس هلندی ممکن است به مریضی و سایر علائمی از قبیل بیماری سر عروس هلندی منجر شود.

در این مقاله، روش‌های درمانی خانگی و دارویی برای درمان عفونت روده عروس هلندی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. استفاده از این راهکارها می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی او موثر باشد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

با در نظر گرفتن اهمیت بهداشت عروس هلندی، درمان عفونت روده می‌تواند از راه‌های متنوعی انجام شود. یکی از بهترین داروها برای عفونت، داروهای ضد‌باکتریایی موثر همچون آنتی‌بیوتیک‌ها می‌باشند. برای افزایش اثربخشی درمان، می‌توانید از درمان‌های خانگی همچون مصرف یاورت، مراقبت از تغذیه مناسب، و استفاده از گیاهان دارویی با خواص ضدعفونی استفاده نمایید.

پیشگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای طیور نیز با مراقبت و بهداشت دقیق از محیط زندگی عروس هلندی امکان‌پذیر است.

با توجه به این نکات، ترکیبی از درمان‌های دارویی و درمان‌های خانگی می‌تواند به بهبودی عروس هلندی شما کمک کند و از تعداد بیماری ها و مریضی های آنان پیشگیری نماید.

 

پسیتاکوز عروس هلندی یا تب پرندگان

پسیتاکوز یکی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و پرنده های خانگی و همچنین یکی از انواع بیماری شایع در عروس هلندی می باشد. عامل ایجاد این بیماری یک باکتری است که در صورت عدم درمان، منجر به مرگ پرنده خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این باکتری خطرناک علاوه بر پرنده، تهدید جدی برای سلامت خود شما نیز محسوب می گردد.

پرندگان بیمار ممکن است تا چندین روز بی علامت باشند، ولی حتی در زمانی که پرنده هیچ علامتی ندارد نیز می تواند بیماری را به سایر پرندگان و انسان ها انتقال دهد.

قدرت شیوع پسیتاکوز بسیار بالا است و در مدت زمان اندکی می تواند تعداد زیادی از پرندگان را مبتلا کند. علائم پسیتاکوز عبارتند از:

  • سرفه
  • لرزش بدن
  • اسهال و کاهش وزن
  • مشکلات تنفسی
  • خواب آلودگی
  • نامنظمی پرها
  • ترشحات چشمی و بینی

در صورتی که پرنده شما چند مورد از علائم بالا را بروز دهد، باید بلافاصه به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان لازم آغاز گردد. بسیاری از پرندگان به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ مناسبی می دهند و دوره درمان موفقیت آمیزی را سپری می کنند.

 

درمان عفونت عروس هلندی

عفونت روده از بیماری های بسیار خطرناک در عروس های هلندی بوده و اگر به موقع درمان نشود می تواند در جفت گیری این موجود دوست داشتنی تاثیر بگذارد. این بیماری می تواند از تغذیه نامناسب پرنده مانند خوردن دانه هایی که به گرد و خاک و یا مدفوع پرنده آلوده است به وجود بیاید.

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مدفوع آبکی به رنگ سبز
  • تنفس بریده بریده
  • صدای خس خس سینه
  • نفس کشیدن با دهانی نیمه باز
  • دفع مدفوع با فشار زیاد

 

چنانچه عروس هلندی شما هر کدام از این علائم را داشت حتما از دامپزشک کمک بگیرید او برای درمان پیشنهاد می کند دمای محیطی که عروس هلندی در آن نگهداری می شود باید گرم و حدود ۳۰ تا ۳۱ درجه سانتی گراد باشد. همچنین برای درمان عفونت، ممکن است دامپزشک استفاده از ذغال پرنده را تجویز کند.

می توانید الکل طبی رقیق شده را با مقدار بسیار کمی گلیسیرین مخلوط کنید و در ظرف آب پرنده بریزید. البته با نظر پزشک.

پیشنهاد مقاله: علت مرگ عروس هلندی

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار

 

درمان سرماخوردگی عروس هلندی

یکی دیگر از انواع بیماری شایع در عروس هلندی سرماخوردگی است . ابتدا علائمی که خبر از سرماخوردگی می دهد عنوان می کنیم و سپس به درمان سرماخوردگی عروس هلندی می پردازیم.

از علائم ابتلا به این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کندن پرهای خود
  • در زمان بیداری، چشم های بسته یا نیمه باز
  • خوابیدن بیش از حد
  • مشاهده رطوبت و ترشحات در اطراف بینی عروس هلندی
  • مشاهده پرهای دانه دانه (کاهش حجم پرها)
  • عطسه کردن
  • کاهش وزن

 

با وجود این علائم یعنی عروس هلندی شما دچار سرماخوردگی شده است و باید برای درمان سرماخوردگی،باید او را نزد پزشک ببرید، حتما روی قفس را بپوشانید چراکه تغییر آب و هوا می تواند حال پرنده را بدتر کند.

برای دریافت قطره، قرص و یا شربت سرماخوردگی حتما با دامپزشک مشورت کنید و از درمان سرماخوردگی او به صورت خودسرانه، جدا بپرهیزید.

علاوه بر این موارد، سعی کنید عروس هلندی را در یک جای گرم با دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه همرا هبا رطوبت مناسب و نور کم نگه دارید. اتاق پرنده شما باید ساکت و خلوت باشد از این رو اگر چندین پرنده در خانه دارید، برای درمان سرماخوردگی آن را از بقیه جدا نگه دارید.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله درمان پرندگان خانگی 

 

تصویر دکتر امیر طاهر شهری

امیر طاهر شهری

دامپزشک

تصویر دکتر حسن بهلولی

حسن بهلولی

دامپزشک

تصویر دکتر یاسین باقری

یاسین باقری

دامپزشک

تصویر دکتر امیر مدالی

امیر مدالی

دامپزشک

تصویر دکتر فاطمه اعتمادی

فاطمه اعتمادی

دامپزشک

تصویر دکتر فرزاد بهروزی نیا

فرزاد بهروزی نیا

دامپزشک

تصویر دکتر عباس رضائی

عباس رضائی

دامپزشک

تصویر دکتر حبیب اله امیر احمدی

حبیب اله امیر احمدی

دامپزشک

تصویر دکتر منصور آدینه محمدی

منصور آدینه محمدی

دامپزشک

تصویر دکتر شهریار اسدیان حاج آقایی

شهریار اسدیان حاج آقایی

دامپزشک

تصویر دکتر علیرضا آقاجانی

علیرضا آقاجانی

دامپزشک

تصویر دکتر سالار حقیری

سالار حقیری

دامپزشک

تصویر دکتر بهزاد ببری

بهزاد ببری

دامپزشک

تصویر دکتر علی نوحی

علی نوحی

دامپزشک

تصویر دکتر سروش رهبر نژاد

سروش رهبر نژاد

دامپزشک

تصویر دکتر support test

support test

دامپزشک

تصویر دکتر مجتبی سخایی

مجتبی سخایی

دامپزشک

تصویر دکتر سید امیر فرخی فر

سید امیر فرخی فر

دامپزشک

تصویر دکتر محمد نوروزی

محمد نوروزی

دامپزشک

تصویر دکتر ابراهیم گلزار

ابراهیم گلزار

دامپزشک

سوالات متداول

نشانه های بیماری در عروس هلندی چیست؟

پف کردن، از دست دادن اشتها، در طول روز خوابیدن، تغییر در ظاهر یا مقدار مدفوع، کاهش وزن، افتادگی بالها، لنگش، تنفس سخت، آبریزش چشم و بینی، توقف صحبت کردن و یا آواز خواندن، مواد غذایی را نصفه خوردن، بی توجه بودن به محیط اطراف، سر را به داخل پرها بردن و زیاد خوابیدن

علت عفونت عروس هلندی چیست؟

این بیماری می تواند از تغذیه نامناسب پرنده مانند خوردن دانه هایی که به گرد و خاک و یا مدفوع پرنده آلوده است به وجود بیاید.

علائم سرماخوردگی عروس هلندی چیست؟

کندن پرهای خود در زمان بیداری، چشم های بسته یا نیمه باز خوابیدن بیش از حد مشاهده رطوبت و ترشحات در اطراف بینی عروس هلندی مشاهده پرهای دانه دانه (کاهش حجم پرها) عطسه کردن کاهش وزن

منابع علمی این مطلب

10 دیدگاه در “۱۵ بیماری شایع در عروس هلندی و درمان آن

  1. آدرینا گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    من دیشب یک عروس هلندی نر گرفتم که همش می‌خوابه ممکنه علائمه بیماری باشه، و یا بخاطره استرس باشه؟

    1. سلام
      اشتهاش چطوره عکسو فیلم بدین عطسه یا سرفه؟؟
      شما میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص دامپزشکی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید عروس هلندیم کسل کاهش وزن پیدا کردن سرشو میبره تو بالاش و زیاد خودشو پف میده من این نوشته های بالا رو خوندم ولی خواستم نظر شما رو بپرسم اینو چجوری درمان کنم به دامپزشک گفتم گفت بدنش رو عفونت گرفته میخواستم شما هم یک نظر بدید

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      حتماً با دامپزشکان اپلیکیشن ما در ازپزشک بصورت تصویری مشاوره برقرار کنید و اجازه دهید کاملاً معاینه شود.

      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص دامپزشکی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

    2. علی شرفی گفت:

      سلام یه جفت عروس هلندی دارم هفته اول خیلی خوب غذا میخوردن روز به روز کمتر شد الان یک هفته شده تو نفس کشیدن دم هاشون تکون میخوره خیلی کم غذا شدن بیشتر میخابن هیچ صدایی ازشون در نمیاد عطسه و سرفه میزنن بردم دامپزشک سرم براشون زد دارو الفا سریل و تی ان تی هم دادم بهشون اما متاسفانه خوب نشدن خیلی وزن کم کردن دیگه نمیدونم چیکار کنم

      1. سلام خوبین شربت مترونیدازول کودکان از انسانی صبحو شب نیم سیسی خوراکی دوهفته قطره فلورفنیکل از دامپزشکی روزی سه قطره پنح روز تا یک هفته وقطره انروسین روزی دوقطره خوراکی قطره پروکید از انسانی روزی ۵قطره تو ابشون هرروز عوض کنید آب.
        همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص دامپزشکی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  3. مهدی گفت:

    سلام من یه عروس 19روزه خریدم بد الان دو ماهه هستش. الان احساس مکنم دمش انحراف داره چند بار موقعه. پرواز به دیوار خورده به نظرتون مادر زادی یا بخاطر شکستن پر هاش هستش

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      میتونید عکس بگیرید ازین ضایعه و به دامپزشکان ما در اپلیکیشن ازپزشک ارسال نمایید تا راهنمایی کنند.

  4. رضا گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم یه عکس از عروس هلندی برای شما بفرستم نمیدونم چطوری باید فرستاد

    1. ازپزشک گفت:

      با سلام از طریق اپلیکیشن ازپزشک برای متخصصین دامپزشک ما بفرستید تا شمارو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.