مادر و کودک

علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی

علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی

تب در کودکان

 

بالا رفتن دمای بدن در کودکان کم سن و سال بسیار شایع است. این دما معمولا طی ۳ یا ۴ روز به سطح طبیعی بازمی گردد. دمای عادی بدن در نوزادان و کودکان کمتر از 37 درجه سانتیگراد است اما همین دما می تواند از کودکی به کودک دیگر به طور مختصر تفاوت داشته باشد. به طور کلی تب به معنی دمای ۳۸ درجه و بالاتر از آن است (البته بر حسب محل اندازه گیری مانند دهان، پیشانی، زیر بغل، مقعد یا گوش مقدار آن کمی متفاوت می باشد). بسیاری از چیزها می توانند موجب بالا رفتن دمای بدن در کودکان شوند، از بیماری های شایع دوران کودکی مانند آبله مرغان و ورم لوزه تا واکسن ها همگی می توانند دمای بدن کودک را به طور موقت افزایش دهند.

 

تب کودک بدون علائم سرماخوردگی چیست؟

  • زمانی که پیشانی، کمر یا شکمش را لمس می کنید گرمتر از حالت عادی باشد.
  • خیس و عرق کرده باشد.
  • گونه های قرمزی داشته باشد.

از یک دماسنج دیجیتال (که می توانید از داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم پزشکی تهیه کنید) برای اندازه گیری دمای بدن فرزندتان استفاده کنید. اندازه گیری درجه حرارت زیر بغل، یکی از آسان ترین و ایمن ترین روش ها جهت بررسی علت تب بدون علامت در کودکان می باشد. البته دقت آن از اندازه گیری دمای دهان یا رکتال کمتر می باشد. چگونه دمای بدن فرزندتان را چک کنید:

۱. دماسنج را زیر بغل او بگذارید.
۲. به آرامی دست او را روی دماسنج ببندید و دماسنج را در حالی که محکم به بدن چسبیده است، نگه دارید.
۳. دماسنج را به اندازه ای که در بروشور آن نوشته شده در همانجا نگه دارید  – برخی از دماسنج های دیجیال زمانی که آماده خواندن می شوند، بوق می زنند.
۴. دماسنج را خارج کنید. نمایشگر آن دمای بدن فرزندتان را نمایش می دهد.

اگر کودکتان تازه حمام بوده یا کاملا با پتو یا پوششی پوشانده شده است، چند دقیقه صبر کرده و مجددا دمای بدن او را اندازه گیری کنید.

امکان انجام ویزیت تصویری یکی از خدماتی است که با استفاده از آن می‌توانید بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر و… با دکتر مورد نظر خود مشاوره و ویزیت شوید .  ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

خواندن مقاله ۱۲ دلیل که نشان می دهد کودک شما کمبود ویتامین D دارد  توصیه می شود.

 

چک دمای بدن

دمای بدن نرمال 36.4 درجه سانتی گراد تلقی می شود. اما میزانی ممکن است در کودکان مختلف این اعداد متفاوت باشد. دمای بدن وقتی به 38 درجه برسد آن را تب می نامیم. اگر بعد از رساندن دمای اتاق به حد تعادل و کم کردن لباس کودک همچنان دمای بدن بالا باشد وجود تب کودکان تایید می شود. اینکه در چه سنی و در چه فصلی که بیماری های شایع فصل کدام باشند این علامت ایجاد شده است در تشخیص علت تب تاثیر گذار است.

پزشک بعد از انجام معاینات بالینی به علت تب پی می برد. گاها برای پیدایش علت نیاز به انجام آزمایشات و تصویربرداری ها نیز ممکن است باشد. تب کودکان با علائم مختلف دیگری نیز متناسب با منشا آن ممکن است بروز پیدا کند. برای مثال در عفونت های تنفسی که به دنبال افزایش دمای بدن، گلو درد، سرفه، آبریزش بینی و عطسه نیز ممکن است داشته باشد. در عفونت های ادراری، سوزش ادرار، تغییر رنگ ادرار و تکرر ادرار به دنبال تب وجود خواهد داشت. بنابراین معاینه بالینی و شرح حال به تشخیص درست کمک خواهد کرد.

 

علل ایجاد تب کودکان چیست؟

هنگامی که بدن کودک با عامل بیماری زا مواجه می شود. سیستم های دفاعی بدن شروع به فعالیت می کنند تا عامل بیگانه را از بین ببرند. بنابراین تب یک علامت هشدار نسبت به وجود عامل بیماری زا می باشد.

تب کودکان حس بدی را درآن ها ایجاد می کند، بهانه گیر می شوند و نگرانی های والدین نیز افزایش می یابد. از علل شایع ایجاد این علامت عبارت اند از:

  • عفونت های ویروسی
  • عفونت های باکتریال
  • گرما زدگی
  • بیماری های التهابی مشخص مانند (آرتریت روماتویید، التهاب مفاصل)
  • تومور های بدخیم
  • برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و یا داروهایی که در درمان تشنج و فشارخون بالا استفاده می شوند.
  • تزریق واکسن هایی مانند کزاز، سیاه سرفه

تب بالای 40 درجه در سنین پایین خطرناک می باشد و احتمال ایجاد عوارض بالاست.

 

پیشنهاد مقاله: معجزه مصرف عسل برای درمان تب کودکان

 

تب 37.5 در کودکان

اگرچه که به طور کلی تب 37.5 زیر بغل در کودکان به عنوان تب در کودکان محسوب می گردد، اما در حقیقت درجه حرارت بدن در سنین مختلف، ساعت های مختلف روز و قسمت های مختلف بدن متفاوت می باشد. توجه به این تغییرات به خصوص در کودکان با شرایط خاص از نقش مهمی در تصمیم گیری های تشخیصی و درمانی برخوردار می باشد. به طور مثال در نوزادان تا یک ماهگی دمای بدن به طور طبیعی کمی بالاتر می باشد و درجه حرارت 37.5 برای آن ها طبیعی محسوب می گردد و تب به شمار نمی رود. همچنین شب ها به طور طبیعی دمای بدن کمی بالاتر می رود و تا حدود 37.7 درجه سانتی گراد نیز به عنوان تب در کودکان محسوب نمی گردد.

در قسمت های مختلف بدن نیز درجه حرارت رکتال و دهان بالاتر و دقیق تر از زیر بغل، گوش و پیشانی می باشد. پس به طور کلی درجه حرارت 37.5 به خصوص اگر به روش دهان یا مقعد محاسبه شده باشد تب در کودکان محسوب نمی شود. اما درجه حرارت 37.5 زیر بغل، پیشانی یا گوش اگر شک به بیماری تب دار وجود دارد، باید به روش دهانی یا رکتال برحسب سن کودک، تایید گردد.

 

تب در ناحیه شکم و سر کودک

شک به تب در کودکان اغلب با لمس شکم و سر آن ها و احساس گرمای بیش از حد مطرح می گردد. البته که تشخیص تب در کودکان فقط با لمس و از روی ظاهر کودک روش دقیقی نمی باشد و حتما باید با دماسنج تایید گردد، اما روش اولیه برای شک به تب می باشد. لمس سر اغلب دقت کمتری از لمس شکم دارد. لذا اگر شک به تب در کودکان دارید، ابتدا قفسه سینه، شکم یا پشت آن ها را با پشت دست لمس کنید و سپس از دماسنج برای تایید تب استفاده کنید. سایر علائمی که اغلب همراه با  تب در ناحیه شکم و سر کودک دیده می شوند، عبارتند از:

  • لرز
  • تعریق
  • قرمزی گونه ها
  • سردرد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف
  • خستگی
  • بی اشتهایی
  • برجستگی گره های لنفاوی

تب در کودکان اغلب بی خطر می باشد و به دنبال عفونت های ویروسی، سرماخوردگی، اسهال، عفونت گوش، عفونت ادراری، عفونت تنفسی یا برونشیولیت ایجاد می گردد. البته عدم رسیدگی به آن می تواند با کم شدن آب بدن کودک، تشنج و عوارض جبران ناپذیری همراه باشد. لذا تب های بالا و طول کشیده حتما نیازمند بررسی دقیق می باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر دمای بدن فرزندتان بالا بود چه کاری باید انجام دهید؟

 معمولا می توانید در منزل از فرزندتان مراقبت کنید. دما باید طی ۳ یا ۴ روز پایین بیاید. برای بررسی :

این اقدامات را انجام دهید:

1- به آن ها مایعات زیادی بدهید

2- مراقب علائم کم آبی باشید

3- اگر می خواهند به آن ها غذا بدهید

4- به طور مرتب طی شب فرزندتان را چک کنید

5- آن ها را در خانه نگه دارید

6- اگر ناآرام و بدحال هستند به آنها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.

این اقدامات را انجام ندهید:
  1. درآوردن لباس بچه یا قرار دادن اسفنج خیس روی بدن او – این کار به کاهش دمای بدن او کمک نخواهد کرد.
  2. پوشاندن لباس زیاد به بچه یا گذاشتن پتوی زیاد روی او
  3. دادن آسپیرین به بچه های زیر ۱۶ سال
  4. ترکیب ایبوپروفن و استامینوفن، مگر این که پزشک تجویز کند
  5. دادن استامینوفن به بچه های زیر ۲ ماهه
  6. دادن ایبوپروفن به بچه های زیر ۳ ماه یا زیر ۵ کیلوگرم
  7. دادن ایبوپروفن به بچه های مبتلا به آسم

پیشنهاد مقاله: درمان متابولیسم بالا در کودکان

 

درمان تب کودکان

برای درمان تب کودکان در خانه، قبل از هرچیزی ابتدا باید میزان تب آنها را بررسی و اندازه‌گیری کنید. مشخص ترین خصوصیت فرزند تب دار نشان دادن دمای بالای 38 درجه سانتی گراد در دماسنج است.

موثرترین روش برای درمان تب در کودکان، استفاده از داروی استامینوفن و یا ایبوپروفن است. این روش‌های درمانی می‌توانند دمای بدن کودک را  2 تا 3 درجه فارنهایت (1 تا 1.5 درجه سانتیگراد) کاهش دهند.

استامینوفن ممکن است هر چهار تا شش ساعت در صورت نیاز داده شود اما نباید در یک دوره 24 ساعته بیش از پنج بار تجویز شود. استامینوفن را نباید در کودکان زیر سه ماه بدون مشورت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده کرد. دوز استامینوفن باید براساس وزن کودک (نه سن او) محاسبه شود. ایبوپروفن را می توان هر شش ساعت یکبار داد. ایبوپروفن نباید در کودکانی که سن آنها کمتر از شش ماه است استفاده شود. دوز ایبوپروفن باید بر اساس وزن کودک (نه سن او) محاسبه شود.

همچنین والدین باید کودک خود را تشویق به نوشیدن مقدار کافی مایعات کنند. مایعات مانند شیر ، شیر خشک و آب باید به طور مکرر به وی داده شود. کودکان بزرگتر می توانند ژله، سوپ یا بستنی یخی بخورند. مصرف سوپ برای کودک در این دوران مفید است. چراکه سیستم گوارش توانایی هضم غذاهای سنگین را ندارد. مصرف غذای خیلی چرب یا سنگین می تواند منجر به تهوع و استفراغ نیز بشود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

مصرف عسل در کنترل تب

عسل خاصیت آنتی میکروبیالآنتی اکسیدان دارد،که این خاصیت در کنترل تب و همینطور سرفه ناشی از عفونت های ویروسی و میکروبی کمک کننده است. حال ترکیب عسل با گیاهان دیگر در کنترل تب کودکان توصیه می شود. اگر کودک به زنجبیل حساسیت نداشته باشد دم کرده زنجبیل و عسل نیز بسیار مفید است. اما از این روش برای همه مناسب نیست.و به خاطر حساسیت مربوط به درمان های کودکان توصیه می شود حتما با پزشک متخصص در ارتباط با این مسئله مشورت شود.

استفاده از عسل در کنترل سرفه نیز اهمیت دارد. به گونه ای که برخی شرکت های دارویی به عنوان ترکیب اصلی در بسیاری از شربت های گیاهی از آن استفاده می کنند. اما به یاد دشته باشید همانطور که ذکر شد از این روش برای کنترل تب کودکان به طور دائم نمی توان استفاده کرد.

مصرف عسل در قالب شربت به همراه آب لیمو، نوشیدنی بسیار خوبی برای کنترل تب کودکان می باشد. در واقع ویتامین سی موجود در لیمو به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند و عسل  نیز از نظر مواد مغذی بسیار کامل است. با ترکیب این دو باهم نوشیدنی بسیار کاملی درست می شود. نحوه درست کردن آن نیز به این صورت می باشد که در یک لیوان آب ولرم، یک قاشق عسل و یک قاشق آب لیموی تازه را بریزید. به خوبی حل بکنید سپس جرعه جرعه به کودک بنوشانید.

 

سریع ترین روش پایین آوردن تب در خانه

قرار دادن پارچه خنک و مرطوب بر روی پیشانی کودک می‌تواند باعث کاهش دمای بدن شود. تبخیر آب پارچه نیاز به حرارت دارد و این حرارت را از بدن کودک جذب می‌کند و کودک خنک می‌شود. البته آب نباید خیلی سرد باشد و بهتر است دمایی نزدیک به دمای طبیعی بدن داشته باشد.

پاشویه کردن در تمام سنین نقش موثری در کاهش تب دارد. در کودکان برای پاشویه باید دستمال نخی را در آب ولرم قرار داده و سپس بر روی پا و شکم کودک بگذارید. همچنین میتوانید یک پیاز را از وسط ببرید و کف پای کودک را با آن بمالید. این کار می‌تواند درجه حرارت بدن را کاهش دهد. برای ماساژ کف پا می‌توانید از روغن زیتون هم استفاده کنید.

استراحت کافی کودک در منزل و نوشیدن مایعات کافی نیز از نقش مهمی در کاهش تب در کودکان برخوردار می باشد. البته لازم نیست کودک را مجبور به خواب یا استراحت بیش از حد کنید؛ یا به زور به او غذا بدهید. کودک طی 24 ساعت پس از بهبود تب و حال عمومی می تواند به مدرسه یا مهدکودک بازگردد.

 

پایین آوردن تب کودک با گلاب

گلاب یکی از عرقیات پرکاربرد در فرهنگ ایران می باشد که از جوشاندن و تقطیر گل محمدی به وجود می آید. امروزه شهرستان کاشان با تولید ۱۵ هزار تن گلاب بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می رود. خواص متعددی برای گلاب مطرح شده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پایین آوردن تب در کودکان
  • زیبایی پوست و کاهش التهاب آن
  • بهبود گلودرد
  • کاهش قرمزی پوست
  • خواص ضدمیکروبی
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • احساس شادابی
  • بهبود اختلالات گوارشی

البته باید توجه داشت که اگرچه مصرف گلاب نسبتا بی خطر و بی عارضه می باشد، اما خاصیت آن در کاهش تب اثبات نشده است و لذا توصیه می شود والدین گرامی حتما از سایر روش های دارویی و مورد تایید پزشک برای پایین آوردن تب در کودکان استفاده کنند.

برای کاهش تب کودک با گلاب می‌توانید ترکیبی از آب و گلاب را به دست و پای کودک خود به طور مداوم بمالید.

 

در صورت وجود موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید :

1- کودک زیر ۳ ماهه است و دمای بدن او ۳۸ درجه یا بالاتر است

2- کودک بین ۳ تا ۶ ماهه است و دمای بدن او ۳۹ درجه یا بالاتر است

3- کودک نشانه های دیگری از بیماری دارد، مانند بثورات پوستی (دانه دار شدن پوست) به همراه دمای بالای بدن

4- دمای بالای بدن کودک بیش از ۵ روز ادامه دارد

5- کودک  نمی خواهد چیزی بخورد یا مثل همیشه نیست و شما نگرانید

6- دمای بدن کودک بالاست و با ایبوپروفن و استامینوفن پایین نمی آید.

7- کودک نشانه های کم آبی نشان می دهد – مثلا پوشکش زیاد خیس نمی شود، چشم هایش گود افتاده و زمانی که گریه می کند اشک نمی ریزد.

 

 

علت قطع نشدن تب در کودکان

تب در کودکان اغلب طی دو الی سه روز قطع می گردد. چنانچه تب پس از 5 الی 7 روز همچنان ادامه یابد، زنگ خطر مهمی برای والدین می باشد که حتما باید در اسرع وقت به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند. علت قطع نشدن تب در کودکان می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • عفونت باکتریایی یا ویروسی شدید در هر قسمتی از بدن
  • بیماری های التهابی غیر عفونی
  • بیماری کاوازاکی
  • بیماری های روماتولوژی
  • آندوکاردیت باکتریال (عفونت قلب)
  • تب دارویی
  • عفونت تنفسی شدید با درگیری ریوی
  • عفونت ادراری یا کلیوی تشخیص داده نشده
  • سل
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری تیروئید
  • سرطان

در این موارد پزشک پس از بررسی دقیق و معاینه تمام قسمت های بدن جهت جست و جوی منشا تب، ممکن است آزمایشات تکمیلی شامل آزمایش خون، ادرار و عکس قفسه سینه در مرحله بعد درخواست نماید.

 

شناخت نشانه های بیماری های به مراتب جدی تر

بسیار کم پیش می آید که تب نشانه ی چیز جدی و خطرناکی باشد (مانند بیماری های جدی و خطرناکی مانند: مننژیت، عفونت مجرای ادراری و عفونت خونی) مطلب برفک دهانی در نوزادان را بخوانید.

اما اگر فرزندتان علائم زیر را دارد با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  1.  گردنش سفت شده است
  2.  بثورات و دانه هایی روی پوستش دارد که وقتی یک لیوان شیشه ای را رویش فشار می دهید محو نمی شود.
  3.  نور او را اذیت می کند
  4. برای اولین بارتشنج ناشی از تب دارد (لرزش او متوقف نمی شود)
  5. دست و پاهایش به طور نامعمولی سرد است
  6. پوست بدن رنگ پریده، لکه دار، آبی یا خاکستری است
  7. گریه ی ضعیف و با صدای زیر دارد که مانند گریه عادی نیست
  8. خواب آلود است و بیدار کردن او مشکل است
  9. سخت نفس می کشد و موقع تنفس شکمش را به زیر دنده هایش تو می کشد.
  10. یک نقطه نرم در سرش وجود دارد که بیرون زده (برآمدگی ملاج)

به یاد داشته باشید تب های مکرر و بالا می توانند عارضه های زیادی در سنین پایین بگذارد. تاثیرات زیادی روی دندان ها به گونه ای که احتمال پوسیدگی های دندانی، کند شدن روند رشد و همینطور روی ذهن کودک می گذارد. تب بالای 40 درجه احتمال تشنج را افزایش می دهد و در صورت عدم کنترل درست می تواند تاثیرات خطرناکی برای کل زندگی کودک داشته باشد.

 

تشنج ناشی از تب

علل تشنج ناشی از تب: تشنج های تب معمولاً در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال رخ می دهد، هرچند که بیشتر بین 12 تا 18 ماهگی دیده می شود. این تشنج ها در کودکانی اتفاق می افتد که تب به سرعت تب (39 درجه سانتیگراد) و بالاتر را تجربه می کنند.

با این حال، تشنج ناشی از تب می تواند در دمای پایین بدن نیز رخ دهد. عامل اصلی تشنج تغییر سریع دمای بدن است. آنها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که کودک شما بیماری دارد. دو نوع تشنج ناشی از تب وجود دارد: ساده و پیچیده. تشنج های پیچیده تب دار بیشتر طول می کشد. تشنج های تب دار ساده شایع تر هستند.

 

علائم تشنج ناشی از تب

علائم تشنج ناشی از تب بر اساس دو نوع متفاوت است:

 

تشنج های ساده تب دار

علائم تشنج ساده تب دار عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • لرزش اندام یا تشنج (معمولاً به صورت ریتمیک)
  • گیجی یا خستگی بعد از تشنج
  • بدون ضعف دست یا پا

تشنج های ساده تب شایع ترین هستند. بیشتر آنها کمتر از 2 دقیقه دوام می آورند اما می توانند تا 15 دقیقه هم طول بکشند. تشنج های ساده تب دار به ندرت بیش از یک بار در یک دوره 24 ساعته اتفاق می افتد تب کودکان را باید جدی گرفت.

 

تشنج پیچیده تب

علائم تشنج پیچیده تب عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • لرزش دست و پا یا تشنج
  • ضعف موقت معمولا در یک دست یا پا

تشنج های پیچیده تب بیش از 15 دقیقه طول می کشد. تشنج های متعدد ممکن است در یک دوره 30 دقیقه ای رخ دهد. آنها ممکن است بیش از یک بار در یک بازه زمانی 24 ساعته نیز رخ دهند.

هنگامی که یک تشنج ساده یا پیچیده تب به طور مکرر رخ می دهد، یک تشنج تب مکرر در نظر گرفته می شود. علائم تشنج های مکرر تب شامل موارد زیر است:

  • دمای بدن کودک شما برای اولین تشنج کمتر بود.
  • تشنج بعدی در عرض یک سال پس از تشنج اولیه اتفاق می افتد.
  • کودک شما اغلب تب دارد.

این نوع تشنج بیشتر در کودکان زیر 15 ماه رخ می دهد.

 

علل تشنج ناشی از تب

تشنج‌های تب معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که کودک شما بیماری دارد، اما بسیاری از اوقات قبل از اینکه متوجه شوید کودکتان بیمار است، رخ می‌دهد. این به این دلیل است که آنها معمولاً در روز اول بیماری رخ می دهند، بنابراین ممکن است فرزند شما هنوز علائم دیگری را نشان ندهد.

علل تشنج ناشی از تب مختلف می باشد:

تب بیش از 5 روز در کودکان، به ویژه ایمن سازی MMR (سرخک اوریون) رخ می دهد، می تواند باعث تشنج ناشی از تب شود. تب بالا پس از واکسیناسیون اغلب 8 تا 14 روز پس از تزریق واکسن به کودک شما رخ می دهد. با این حال، این بسیار نادر است و مزایای واکسن منبع مطمئن بسیار بیشتر از خطرات آن است. اگر در مورد تب کودکان نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.
تبی که در نتیجه ویروس یا عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث تشنج ناشی از تب شود. روزئولا شایع ترین علت تشنج ناشی از تب است.
عوامل خطر، مانند داشتن اعضای خانواده که تشنج تب دار داشته اند، احتمال ابتلای کودک شما به تشنج را افزایش می دهد.

درمان تشنج ناشی از تب چیست؟

همیشه بلافاصله پس از تشنج با یک پزشک یا متخصص در بخش اورژانس تماس بگیرید. پزشک می خواهد مطمئن شود که فرزند شما مننژیت ندارد، که می تواند جدی باشد. این امر به ویژه برای کودکان زیر 1 سال صادق است.

در حالی که کودک شما تشنج ناشی از تب دارد:

  • آنها را به سمت خود بخوابانید.
  • چیزی در دهان آنها نگذارید.
  • حرکت تشنج یا لرزش را محدود نکنید.
  • وسایلی را که ممکن است در هنگام تشنج به آنها آسیب برساند (اثاثیه، وسایل تیز و غیره) حرکت دهید.
  • کودک را در محل امنی روی زمین قرار دهید تا از صدمات ناشی از سقوط جلوگیری شود.

 

زمان تشنج

پس از پایان تشنج ناشی از تب، به پزشک یا متخصص فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

از فرزندتان بخواهید که برای کاهش تب خود داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل) در صورتی که بیش از 6 ماه سن دارد یا استامینوفن (تیلنول) مصرف کند. دارو را بر اساس وزن کودک خود مصرف کنید.

پوست آنها را با یک دستمال یا اسفنج و آب با دمای اتاق پاک کنید تا خنک شوند.

بستری شدن در بیمارستان تنها در صورتی لازم است که فرزند شما عفونت جدی تری داشته باشد که نیاز به درمان دارد. اکثر کودکان برای تشنج ناشی از تب به هیچ دارویی نیاز ندارند.

درمان تشنج‌های مکرر تب شامل تمام موارد فوق به‌علاوه مصرف دوز ژل دیازپام (والیوم) است که از طریق مقعدی تجویز می‌شود. اگر کودک شما تشنج‌های مکرر تب داشت، می‌توان به شما آموزش داد که درمان را در خانه انجام دهید. توجه داشته باشید که این دارو را فقط پزشک می تواند برای کودک شما تجویز کند.

کودکانی که تشنج های مکرر تب دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به صرع در مراحل بعدی زندگی خود دارند.

 

جلوگیری از تشنج در کودکان

از تشنج های ناشی از تب نمی توان پیشگیری کرد، مگر در مواردی از تشنج های تب مکرر تب کودکان باید کنترل شود.

کاهش تب کودکان با ایبوپروفن یا استامینوفن در هنگام بیماری از تشنج ناشی از تب جلوگیری نمی کند. از آنجایی که اکثر تشنج های ناشی از تب اثر ماندگاری روی کودک شما ندارند، به طور معمول توصیه نمی شود که برای جلوگیری از تشنج های بعدی، داروهای ضد تشنج تجویز کنید.

با این حال، اگر کودک شما تشنج های تب مکرر یا سایر عوامل خطر را داشته باشد، ممکن است این داروهای پیشگیرانه داده شوند.

در صورت بروز علائم زیر فوراً با پزشک متخصص تماس بگیرید:

  • سفتی گردن
  • استفراغ
  • مشکل در تنفس
  • خواب آلودگی شدید

کودک شما معمولاً بلافاصله پس از پایان تشنج بدون عوارض بیشتر به فعالیت های عادی خود باز می گردد.

 

 

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی

  1. علی گفت:

    ممنون از اینکه برای آگاهی مردم تلاش می کنید
    انشاالله خیرشو ببینید

    1. ازپزشک گفت:

      سلام و سپاس از انرژی مثبتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.