سرد مزاجی زنان: بررسی دلایل و راه های درمان آن

سرد مزاجی زنان

فهرست مطالب

سرد مزاجی زنان یکی از مشکلات شایع در روابط جنسی است که می‌تواند تاثیرات منفی بر روابط زوجین داشته باشد. این وضعیت، که با کاهش یا عدم علاقه به فعالیت جنسی و کاهش لذت جنسی همراه است، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. مقدار نیاز جنسی افراد متفاوت است به همین دلیل اگر میل جنسی زن و شوهری با هم فرق داسته باشد به این معنی نیست که زن مبتلا به سردمزاجی است. در این مقاله به بررسی دلایل سرد مزاجی زنان: بررسی دلایل و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

 

مزاج چیست؟

از نظر طب سنتی افراد دارای مزاج‌های متفاوت و متمایز از هم هستند و افراد برای داشتن زندگی سالم باید به مزاج خود آگاهی داشته باشند. بسیاری از مشکلاتی که برای افراد به‌وجود می‌آید، ناشی از عدم آشنایی با مزاج است از جمله شایع‌ترین و مهمترین این مشکلات می‌توان به جوش و آکنه، یبوست، سردرد‌های شدید، کمبود انرژی، احساس خستگی، سردی و… اشاره کرد. طب سنتی معتقد است که جهان خلقت و انسان از چهار عنصر اصلی یعنی آب (سرد و‌تر)، آتش (گرم و خشک)، خاک (خشک و سرد) و هوا (گرم و‌تر) تشکیل شده است و مزاج انسان‌ها از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود.

مزاج همان طبع انسان است و نباید آن را چهار عنصر اصلی خلقت اشتباه بگیرید. به زبان ساده می‌توان مزاج را اینگونه تعریف کرد، “مزاج غلبه یا برتری یکی از رکن‌ها (گرمی، سردی، ‌تری یا خشکی) بر سایر رکن‌ها است”

 

سرد مزاجی چیست؟

تعریف سرد مزاجی: سرد مزاجی حالتی است که در آن فرد به دلایل مختلف علاقه کمتری به فعالیت‌های جنسی دارد. این وضعیت ممکن است به دلیل مشکلات جسمی، روحی یا حتی مسائل اجتماعی و فرهنگی ایجاد شود. سرد مزاجی می‌تواند به کاهش کیفیت زندگی و رضایت جنسی منجر شود و در صورتی که درمان نشود، ممکن است به مشکلات جدی‌تری در روابط زوجین بینجامد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عوامل ایجاد سرد مزاجی

عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد سرد مزاجی نقش داشته باشند. این عوامل شامل مسائل جسمی مانند مشکلات هورمونی، بیماری‌های مزمن، و عوارض جانبی داروها و مسائل روانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب می‌شوند. همچنین، عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند فشارهای اجتماعی، تربیت جنسی و انتظارات نادرست نیز می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

 

علائم سرد مزاجی زنان

نشانه‌های جسمی و روحی

سرد مزاجی زنان می‌تواند با علائم جسمی و روحی مختلفی همراه باشد. برخی از این علائم شامل کاهش یا عدم علاقه به فعالیت‌های جنسی، کاهش لذت جنسی، و درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی می‌شود. همچنین، سرد مزاجی ممکن است به مشکلات روحی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس منجر شود.

 

سرد مزاجی زنان
سرد مزاجی زنان

 

تاثیر بر روابط زوجین

سرد مزاجی زنان می‌تواند تاثیرات منفی بر روابط زوجین داشته باشد. کاهش رضایت جنسی و عدم علاقه به فعالیت‌های جنسی می‌تواند به تنش و اختلاف در روابط زوجین منجر شود. در موارد شدیدتر، این وضعیت ممکن است به جدایی و طلاق بینجامد.

 

علت سرد مزاجی زنان در رابطه جنسی

مشکلات هورمونی

یکی از دلایل شایع سرد مزاجی زنان مشکلات هورمونی است. نوسانات هورمونی مانند کاهش استروژن در دوران یائسگی یا مشکلات تیروئید می‌تواند به کاهش علاقه جنسی منجر شود. همچنین، مشکلات هورمونی مرتبط با بارداری و زایمان نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

 

پیشنهاد مقاله: اهمیت پیش قدم شدن زن در رابطه جنسی

 

مسائل روانی و عاطفی

مسائل روانی و عاطفی نقش مهمی در سرد مزاجی زنان دارند. استرس، افسردگی، اضطراب، و تجربیات ناگوار گذشته مانند سوءاستفاده جنسی می‌توانند به کاهش علاقه جنسی منجر شوند. همچنین، مشکلات در روابط عاطفی و عدم رضایت از شریک زندگی نیز می‌توانند از عوامل مهم باشند.

 

بیماری‌ها و شرایط پزشکی

برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، آرتریت و سندرم خستگی مزمن می‌توانند به سرد مزاجی منجر شوند. این بیماری‌ها ممکن است با کاهش انرژی و افزایش درد همراه باشند که در نهایت به کاهش علاقه جنسی می‌انجامد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان خانگی سرد مزاجی زنان

تغییرات در سبک زندگی

یکی از راه‌های موثر در درمان سرد مزاجی زنان، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است. این تغییرات می‌توانند شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب باشند. همچنین، انجام فعالیت‌های مشترک و ایجاد زمان برای برقراری ارتباط عاطفی با شریک زندگی نیز می‌تواند مفید باشد.

 

مشاوره و درمان‌های روانشناختی

مشاوره و درمان‌های روانشناختی می‌تواند به بهبود سرد مزاجی زنان کمک کند. درمان‌های شناختی-رفتاری، مشاوره زوجی، و تکنیک‌های مدیریت استرس می‌توانند به بهبود وضعیت روانی و عاطفی فرد کمک کنند. همچنین، مشاوره جنسی می‌تواند به افزایش آگاهی و بهبود روابط جنسی کمک کند.

 

افراد دارای طبع سرد تحمل سرما را ندارند

به طور کلی کسانی که طبع سردی دارند تحمل سرما را ندارند و زیاد لباس می‌پوشند. برعکس کسانی که طبع گرم دارند نسبت به گرما کم طاقت هستند و زیاد لباس نمی‌پوشند. به طور خلاصه باید گفت: صفراوی‌ها در تمام فصول سال خصوصا تابستان حرارت بدنشان بالاست (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است). دموی‌ها فقط در فصل گرم سال (تابستان) حرارت بدنشان بالاست، ولی در پاییز و زمستان به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنند. بلغمی‌ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصا زمستان نیاز مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند. (زیرا مزاج زمستان سرد وتر است.)

سوداوی‌ها هم مانند دموی‌ها فقط در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) نیاز به لباس گرم دارند و در سایر فصول، برخلاف بلغمی‌ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند. بالاخره گروه پنجمی که وجود دارند (طبع معتدل) اگرچه با یکی از شرایط مذکور منطبق هستند، ولی قسمتی از بدنشان (نوک انگشت دست) همیشه سرد و یا (کف پا) همیشه گرم است.

 

قرص درمان سرد مزاجی زنان
قرص درمان سرد مزاجی زنان

 

قرص درمان سرد مزاجی زنان

داروهای هورمونی

در برخی موارد، استفاده از داروهای هورمونی می‌تواند به درمان سرد مزاجی زنان کمک کند. این داروها می‌توانند شامل هورمون‌های استروژن و تستوسترون باشند که به تعادل هورمونی و افزایش علاقه جنسی کمک می‌کنند. مصرف این داروها باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

 

داروهای افزایش دهنده میل جنسی

علاوه بر داروهای هورمونی، برخی داروهای افزایش دهنده میل جنسی نیز می‌توانند به بهبود سرد مزاجی زنان کمک کنند. این داروها می‌توانند با افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی و افزایش حساسیت جنسی عمل کنند. استفاده از این داروها نیز باید تحت نظر پزشک انجام شود.

 

پیشنهاد ویژه: بی توجهی به نیاز جنسی همسر

 

مهم ترین مواد غذایی سرد و گرم

گوشت گوسفند، گندم، خرما، عسل، مغزیجات مثل گردو، پسته، فندق و بادام زمینی، شیره انگور، هویج، انجیر، دارچین، زعفران، بابونه و نعناع از جمله مواد غذایی گرم به شمار می روند. در مقابل گوشت گاو و ماهی، جو، ماست، دوغ، انار، آلو، خیار، گوجه، هندوانه، باقلا، غوره، کدو، نارنج، لیمو و سماق جز مواد غذایی سرد محسوب می شود. طبق گفته پزشکان طب سنتی می توان گفت با توجه به آنکه مزاج انسان باید به سمت تعادل پیش رود، افراد دارای مزاج سرد باید مصرف غذاهای گرم را در برنامه غذایی خود بگنجانند و افرادی با مزاج گرم نیز باید خوراکی های سرد را بیشتر مصرف نمایند.

 

نتیجه‌گیری

سرد مزاجی زنان یک مشکل شایع است که می‌تواند تاثیرات منفی بر روابط زوجین داشته باشد. این وضعیت می‌تواند به دلیل عوامل جسمی، روانی و اجتماعی ایجاد شود و با علائم مختلفی همراه باشد. درمان سرد مزاجی زنان نیازمند بررسی دقیق و شناخت علل آن است و می‌تواند شامل تغییرات در سبک زندگی، مشاوره و درمان‌های روانشناختی، و استفاده از داروها باشد. با پیگیری روش‌های مناسب و مشورت با متخصصین، می‌توان این مشکل را مدیریت و درمان کرد و به بهبود کیفیت زندگی و روابط جنسی دست یافت.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محمود صادقی

محمود صادقی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آرمین پویافر

آرمین پویافر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر عباس تدینی

عباس تدینی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5963204/
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213398420300518
  3. https://www.researchgate.net/publication/311797008_The_relationship_between_warm_and_cold_temperament_with_symptoms_of_premenstrual_syndrome
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213398420300518
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5963204/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید