دارویی

کاربردهای قرص فاموتیدین + زمان مصرف + عوارض مصرف+ دلایل تجویز

کاربردهای قرص فاموتیدین + زمان مصرف + عوارض مصرف+ دلایل تجویز

قرص فاموتيدين

 

قرص فاموتیدین یکی از پرمصرف‌ترین داروها جهت درمان مشکلات خفیف الی شدید گوارشی می باشد. از این قرص جهت بهبود زخم‌های گوارشی ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده نیز استفاده می‌شود. برای پاسخ به این سوال که قرص فاموتیدین چیست و چه کاربردی دارد؟ باید بگوییم که این قرص در اصل یک آنتی هیستامین است که بر روی سلول‌های ترشح کننده اسید در معده اثر کرده و مانع ترشح آن می‌شوند.

شایع‌ترین مورد مصرف قرص فاموتیدین در درمان بازگشت اسید و محتویات آن به مری و گلو و همچنین معده دردهای عصبی است.

همانگونه که می‌دانید کار اسید معده هضم غذاست اما افزایش ترشح آن می‌تواند مشکلاتی چون زخم، التهاب و رفلاکس به همراه داشته باشد. ما در این مطلب به عوارض قرص فاموتیدین ، زمان مصرف قرص فاموتیدین و عوارض قرص فاموتیدین در شیردهی ارتباط آن با کرونا اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید و به خواندن این مطلب ازپزشک ادامه دهید.

 

کاربرد قرص فاموتیدین (famotidine) 

همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم مهم‌ترین کاربرد قرص فاموتیدین، برای درمان زخم‌های گوارشی و رفلاکس است. پزشک متخصص مصرف این قرص را برای کنترل ترشح اسید معده تجویز می‌کند. ( یکی از کاربردهای قرص فاموتیدین برای معده درد است به همین دلیل به قرص معده فاموتیدین معروف است ) به همین دلیل ازپزشک از این قرص برای درمان معده دردهای عصبی هم توصیه می‌کند.

در معده‌ درد عصبی، احساسات و عواطف شما بر ترشح اسید معده تاثیر می‌گذارند. در زمان عصبانیت، سطح ترشح اسید در معده بالا رفته و به سمت ارگان های گوارشی فوقانی یعنی مری و سپس گلو حرکت می‌کند.

این مشکل در طولانی مدت به بافت داخلی این اندام‌ها آسیب وارد می‌کند، چراکه بافت آنها توان مقاومت در برابر اسید معده را ندارند. پزشکان گوارش، فاموتیدین را برای درمان زخم‌های خوش‌خیم دوازدهه نیز توصیه می‌کنند. اثناعشر (اثنی‌عشر) یا دوازدهه، لوله‌ایی توخالی است که معده را به روده کوچک متصل می‌کند. در واقع اولین قسمت روده کوچک در دستگاه گوارش محسوب می‌شود. باکتری هلیکوباکتر پیلوری یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری است. اغلب پس از 4 هفته مصرف قرص فاموتیدین، بهبود علائم ناشی از زخم های گوارشی دیده می شود. اما گاهی تا 8 هفته یا بیشتر نیز ممکن است این زمان طول بکشد.

یک نکنه جالب توجه در رابطه با قرص فاموتیدین نیز این است که علاوه بر مصرف آن برای زخم های گوارشی، می توان از آن برای درمان کهیرهای مزمن  و برخی بیماری های همراه با افزایش حساسیت نیز استفاده نمود. مصرف فاموتیدین برای این منظور حتما باید تحت نظر پزشک معالج صورت پذیرد.

برای دریافت مشاوره آنلاین همین الان به اپلیکیشن ازپزشک مراجعه کنید و از بهترین متخصصان ویزیت آنلاین بگیرید.

 

زمان مصرف قرص فاموتیدین

زمان مصرف قرص فاموتیدین

 

بهترین زمان مصرف قرص فاموتیدین (famotidine)

قبل از مصرف هر نوع دارو، باید ابتدا با نحوه صحیح مصرف آن آشنا شوید. برای آشنایی با زمان مصرف قرص فاموتیدین هم نیاز است نگاهی به بروشور داخل بسته بیاندازید. در بروشور اطلاعات جامعی راجع به قرص famotidine چیست ثبت شده است و می‌توانید از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

اگر در رابطه با مصرف آن سوالاتی داشتید هم می‌توانید ازپزشک مشاوره بگیرید. با اینحال دوز و مقدار قرص فاموتیدین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ از این رو قرص فاموتیدین را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

برای آشنایی با زمان مصرف قرص فاموتیدین مهم است تا در صورت فراموش کردن یک دوز، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. البته در صورتی که زمان مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک است، بهتر است از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر نمایید.

هیچ‌گاه دو قرص را با هم نخورید. بهترین زمان مصرف قرص فاموتیدین برای یکبار در روز، شب‌ ها یک ساعت پیش از صرف شام است. لازم به ذکر است که قرص فاموتیدین با غذا تداخل ندارد و می‌تواند قبل یا بعد از غذا مصرف شود. عموماً مصرف این دسته دارویی تا زمان بهبودی بیمار است و نیاز به مصرف طولانی مدت نیست.

اما باتوجه به شدت بیماری و نوع آن طول درمان با قرص فاموتیدین متفاوت می‌باشد. در صورتی که با مصرف دارو بهبودی حاصل نشد، ازپزشک مشاوره بگیرید و گزارش دهید.

 

موارد مصرف قرص فاموتیدین 40 برای چیست و نحوه مصرف آن چگونه است!

شایع‌ترین مورد مصرف قرص فاموتیدین در درمان رفلاکس اسید به مری و گلو و همچنین معده دردهای عصبی است. اسید معده در حالت عادی در معده ترشح می‌شود اما افزایش ترشح آن می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب، زخم گوارشی و رفلاکس به همراه داشته باشد. همچنین قرص فاموتیدین برای هضم غذا نیز بسیار موثر است.

فاموتیدین را دقیقا مطابق دستور پزشک و با طول زمانی که برای بیماری شما تجویز شده است مصرف نمایید.
دوز معمول دارو به طور کلی به شکل زیر می باشد:

  • دوز رایج در بزرگسالان با زخم های معده و دوازدهه
  • 40 میلی گرم یکبار در روز در هنگام خواب یا یک ساعت پیش از صرف شام یا 20 میلی گرم دو بار در روز
  • دوز نگه دارنده: 20 میلی گرم یکبار در روز در هنگام خواب
  • مدت درمان: 8 هفته
  • دوز رایج دارو در بزرگسالان مبتلا به رفلاکس معده
  • 20 میلی گرم دو بار در روز
  • مدت درمان: تا 6 هفته
  • دوز رایج دارو در بزرگسالان مبتلا به سندروم زولینگر- الیسون
  • شروع درمان با 20 میلی گرم فاموتیدین هر 6 ساعت
  • حداکثر دوز دارو 160 میلی گرم هر 6 ساعت

بدیهی ست بسته به شرایط شما ممکن است پزشکتان میزان دارو و طول مدت درمان را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: درمان زخم معده 

 

عوارض قرص فاموتیدین

عوارض قرص فاموتیدین

 

اطلاعات دارویی فاموتیدین

اشکال داروییعوارضتداخلات دارویی
FAMOTIDINE 20MG TAB
[قرص فاموتیدین]
اضطرابآتازاناویر
FAMOTIDINE 40MG TAB
[قرص فاموتیدین]
داروهای آزول
FAMOTIDINE INJECTION, 10 mg/1m 2 ML AMPتاول و پوسته‌ریزی از سطح پوستداروهای ضد اسید
قرص شفا-فاموتیدین ۴۰ میلی گرمسفوروکسیم
قرص فاموتد ۲۰ میلی گرمداساتینیب
قرص فاموتد ۴۰ میلی گرمدلاویردین
قرص فاموتیدین کیمیدار ۲۰ میلی گرمدی‌کلروفنامید
قرص فاموتیبان ۲۰ میلی گرمپازوپانیب
پودر برای تهیه سوسپانسیون پپسومید ۴۰میلی گرم/۵ میلی لیتر ۵۰ میلی لیترزدرونات
قرص فاموور ۲۰ میلی گرمبی‌اشتهایی

افت تعداد پلاکت های خون

اسهال یا یبوست

سردرد و احساس گیجی

گرگرفتگی و طپش قلب

درد شکم

وزوز گوش

بی خوابی

دردرهای مفصلی و عضلانی اسکلتی

عوارض کلیوی و کبدی

بلوک  و برهم خوردن ریتم قلبی

تنگی و اسپاسم مجاری هوایی

خشکی دهان

توهم

دلاویردین

 

داروی فاموتیدین و درمان معده درد

درمان بستگی به علت اصلی درد و تشخیص دقیق آن دارد. اما در صورتی که درد معده مرتبط با زخم معده، التهاب معده، رفلاکس معده، یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، ممکن است پزشک شما به شما داروهای زیر را تجویز کند:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون (مثل اُمپرازول): این داروها تولید اسید معده را کاهش می‌دهند و به ترمیم زخم معده کمک می‌کنند.
  • مهارکننده‌های گیرنده‌های H2 (مثل فاموتیدین): این دسته از داروها نیز تولید اسید معده را کاهش می‌دهند و به درمان زخم معده کمک می‌کنند.
  • آنتی‌اسیدها: این داروها عملکرد معده را تنظیم می‌کنند و اسیدیته معده را کاهش می‌دهند.
  • آنتی‌استامین‌ها (مثل رانیتیدین): این داروها نیز به کاهش ترشح اسید معده و درمان درد معده کمک می‌کنند.
  • آنتی‌اسپاسمودیک‌ها (مثل دیسیکلومین): این دسته از داروها به کنترل تشنجات معده و کاهش درد معده کمک می‌کنند.

مهم است که برای تشخیص درست و درمان معده درد مناسب، با یک پزشک متخصص یا پزشک گوارش‌ مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را مورد بررسی قرار داده و بر اساس علت و شدت درد، درمان مناسب را تجویز کنند.

 

عوارض قرص فاموتیدین

مانند تمامی داروها ممکن است عوارض قرص فاموتیدین هم در افراد نمایان شود. اما مصرف کنندگان زیادی بودند که هیچ نوع عارضه‌ای را در زمان مصرف تجربه نکردند. یکسری عوارض هم هستند که بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. با این حال در صورت مشاهده عوارض قرص فاموتیدین که در ادامه عنوان می‌کنیم، پزشک متخصص عمومی را در جریان بگذارید:

  1. سردرد
  2. گیجی
  3. یبوست
  4. اسهال
  5. خونریزی آسان
  6. تغییرات خلق و خو
  7. درد و سفتی مفاصل
  8. تغییرات ضربان قلب همرا هبا گیجی شدید

 

قرص فاموتیدین در بارداری

زنان زیادی هستند که به دلیل سطوح بالای پروژسترون و افزایش اندازه رحم، رفلاکس اسید از معده به مری را در دوران بارداری تجربه می کنند. به همین دلیل این قرص خطری ندارد و آنها می توانند از آن استفاده کنند. هورمون های بارداری عضلات دستگاه گوارش را کند می کنند که باعث می شود غذا کندتر حرکت کند و سیستم گوارشی زنان باردار کند شود.

همینطور ممکن است تغییرات هورمون‌ها منجر به شل شدن دریچه‌ای گردند که مری را از معده جدا می‌کند و با این کار باعث شوند که غذا و اسیدها از معده به مری برگردند. این امر در نهایت منجر به سوء هاضمه و سوزش سر دل می گردد. این فرآیند مسئول احساس سوزش ناشی از رفلاکس است. هنگامی که تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی به کاهش سوزش سر دل در بارداری کمک نمی کند، می توانید یک یا دو بار در روز با غذا یا بدون غذا، فاموتیدین را مصرف کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص فاموتیدین و کرونا

در زمان شیوع و همه‌گیری کرونا، مقالاتی منتشر شد که نشان می‌داد قرص فاموتیدین و کرونا تاثیر مستقیمی بر هم دارند و با مصرف دارو مدت بستری و کاهش میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کوید کاهش می‌یابد. این دارو جزو دسته دارو های آنتاگونیست گیرنده H2  هست که در سلول های جدار معده قرار دادند.  داروی فاموتیدین وقتی این گیرنده را مهار می کند و هیستامین نمی تواند به این سلول ها باند شود، در نهایت ترشح اسید معده کمتر می شود. با انتشار این دست از نوشته‌ها باعث شد تا مدتی فاموتیدین پایه ثابت نسخه های درمانی کوید باشد.

اما مطالعات بعدی این چنین اثری را نشان ندادند ولی متوجه شدند که مطالعات و مقالات اولیه دچار خطاهای تحقیقاتی بودند و قابل استناد نیستند. همچنین مشخص شد که نوشته‌های داخل سایت اعتبار بالایی ندارند. اما در حال حاضر انجمن متخصصان عفونی ، استفاده از فاموتیدین را با هدف درمان بیماری کوید پیشنهاد نمی کنند. ولی اگر بیمار مبتلا به کرونا از عوارض گوارشی شاکی باشد می توان برای بیمار قرص فاموتیدین تجویز کرد. البته تنها  با هدف درمان شکایات گوارشی نه با هدف درمان کرونا و هرآنچه که به ریه و عفونت ارتباط دارد.

 

 

 

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

منابع علمی این مطلب

4 دیدگاه در “کاربردهای قرص فاموتیدین + زمان مصرف + عوارض مصرف+ دلایل تجویز

  1. رضا گفت:

    قرص فاموتیدین برای هضم غذا خوبه؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      کارکرد فاموتیدین روی اسید معده می باشد مانند افرادی که به عنوان مثال زخم معده دارند یا رفلاکس معده یا بیماری های خاص معده دارند که پزشک متخصص به عنوان مثال داخلی این بیماری را تشخیص میدهند و این قرص را تجویز میکنند در کل باید بگوییم که خیر به هضم غذا کمکی نمیکند دسته ی دیگری از داروها برای هضم غذا وجود دارند که می توانید طبق بررسی و تجویز پزشک از آنها استفاده کنید.

  2. زهرا گفت:

    سلام ایامصرف قرص فاموتیدین باعث کاهش وزن میشود؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      خیر قرص فاموتیدین هیچ ربطی به کاهش وزن ندارد. فاموتیدین یک اچ2 بلاگر است به قول ما یعنی گیرنده های اچ 2 رو مسدود میکنه و برای زخم معده از این قرص استفاده می شود به طور کلی با مشکلات معده سر و کار دارد و جزو عوارضش لاغری نمی باشد و تو هیچ کتابی نیز نیامده است.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص گوارش در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

نظرات بسته شده است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.