درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه

بیشتر سنگ های کلیه به اندازه ای کوچک هستند که (قطر کمتر از 4 میلی متر) در ادرار شما دفع شوند و احتمالا در منزل قابل درمان هستند. اما حتی سنگ های کوچک هم می توانند دردناک باشند، اگرچه درد معمولا فقط چند روزی وجود دارد و زمانی که سنگ دفع شود درد نیز برطرف می شود.

داروها

اگر درد شدیدی دارید پزشک شما می تواند با تزریق دارو دردتان را تسکین دهد. اگر همچنان درد دارید نیم ساعت بعد می توان دوز دوم دارو را تجویز کرد. داروهایی هم می توان برای درمان علائمی همچون تهوع (احساس ناخوشی) و استفراغ تزریق کرد. همچنین نسخه ای از داروهای مسکن، ضد تهوع و یا هردو برای شما تجویز می شود تا در منزل استفاده کنید.
ممکن است به شما توصیه شود تا زمان دفع سنگ کلیه خود در زمان رفتن به دستشویی صبر کنید و سعی کنید آن را از ادرار خود جدا کرده و نگه دارید. می توانید این کار را با عبور دادن ادرار از یک باند پانسمان یا جوراب ضخیم انجام دهید.
سنگ را به پزشک خود بدهید تا آن را برای بررسی به آزمایشگاه ارسال کند چرا که این بررسی می تواند به انتخاب نوع درمانی که شما به آن نیاز دارید، کمک کند. برای این کار باید مقدار کافی آب بنوشید تا ادرار شما بی رنگ شود. اگر ادرارتان زرد یا قهوه ای ست یعنی به مقدار کافی مایعات نمی نوشید.

درمان سنگ های بزرگ کلیه

اگر سنگ کلیه تان برای دفع بطور طبیعی از طریق ادرار بسیار بزرگ باشد؛ قطر 6 الی 7 میلی متر (حدود 0.23 الی 0.27 اینچ)  یا بزرگ تر، ممکن است نیاز به درمان هایی داشته باشید که سنگ را از طریق دیگری از بدنتان خارج کنند. درمان‌هایی چون:

  • سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک(ESWL)
  • اورتروسکوپی
  • نفرولیتوتومی از راه پوست(PCNL)
  • جراحی باز

سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک (ESWL)

سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک شایع ترین روش برای درمان سنگ های کلیوی است که در ادرار دفع نمی شوند. این روش شامل استفاده از امواج اولتراسوند (امواج صوتی با فرکانس بالا) برای تعیین محل دقیق وجود سنگ در کلیه است. امواج شوک فراصوت از طریق یک دستگاه به سمت سنگ فرستاده می شوند تا آن را به قطعات کوچک تری بشکنند بطوریکه از طریق ادرار قابل دفع باشند.
سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک ممکن است یک درمان آزار دهنده باشد به همین دلیل معمولا پس از تجویز داروهای مسکن، انجام می گیرد. ممکن است به بیش از یک جلسه سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک نیاز باشد تا سنگ ها بطور موفقیت آمیز درمان شوند. سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک تا 99% برای سنگ هایی با قطر 20 میلی متر(0.8 اینچ) موثر است.

اورتروسکوپی

اگر سنگ کلیه داخل حالب گیر افتاده باشد ممکن است نیاز به اورتروسکوپی داشته باشید که اغلب تحت عنوان جراحی داخل کلیوی غیرمهاجم شناخته می شود. این روش شامل عبور یک تلسکوپ دراز و ظریف به نام اورتروسکوپ از داخل مجاری ادراری (لوله ای که ادرار از طریق آن به خارج از بدن هدایت می شود) به سمت مثانه است. سپس این لوله به سمت حالب و جایی که سنگ در آن گیر افتاده است هدایت می شود. جراح یا تلاش می کند با وسیله ی دیگری سنگ را از آنجا خارج نماید و یا از انرژی لیزر برای شکستن سنگ به قطعات کوچک تر استفاده می کند تا این قعات بطور طبیعی در ادرار دفع شوند. اورتروسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود لذا تا 48 ساعت بعد از جراحی نباید رانندگی کنید یا با ابزارآلات کار کنید. این درمان برای سنگ هایی که تا 15 میلی متر(0.6 اینچ) قطر دارند از 50-80% موارد موثر است.
ممکن است لازم باشد یک لوله ی پلاستیکی به نام اِستِنت به طور موقت داخل بدن شما کار گذاشه شود تا اجازه دهد قطعات سنگ به داخل مثانه تخلیه شوند.

نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL)

نفرولیتوتومی از راه پوست یک روش جایگزین است که ممکن است در مورد سنگ های بزرگ به کار گرفته شود. همچنین اگر روش سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک مناسب نباشد بعنوان مثال برای افرادی که چاق هستند از این روش استفاده میشود. نفرولیتوتومی از راه پوست شامل استفاده از یک ابزار تلسکوپی ظریف به نام نفروسکوپ است. یک برش کوچک در پشت شما ایجاد می شود و نفروسکوپ از طریق این برش به سمت کلیه فرستاده می شود. سنگ یا بیرون کشیده می شود یا به کمک انرژی لیزر یا فشار هوا به قطعات کوچک تر شکسته می شود.
نفرولیتوتومی از راه پوست همواره تحت بیهوشی عمومی انجام می شود لذا تا 48 ساعت بعد از انجام آن، نباید رانندگی کنید و یا ابزارآلات کار کنید.
این درمان از راه پوست برای سنگ هایی  با قطر 21-30 میلی متر(0.8-1.2 اینچ) تا 86% موثر است.

جراحی باز

امروزه، انجام جراحی باز برای درمان سنگ های کلیه نادر است (کمتر از 1% از موارد نیاز به این نوع جراحی دارند). این روش معمولا تنها زمانی استفاده می شود که سنگ بسیار بزرگ باشد یا آناتومی غیرطبیعی وجود داشته باشد. حین جراحی باز، یک برش در ناحیه ی پشت شما ایجاد می شود تا جراح به کلیه و حالب شما دسترسی داشته باشد.

درمان سنگ های اسید اوریکی

اگر سنگ اسید اوریکی دارید به شما توصیه می شود روزانه حدود 3 لیتر (بیش از 5 واحد لیوان بزرگ) آب بنوشید تا آنرا حل کند.سنگ های اسید اوریک نرم تر از سایر سنگ های کلیه هستند و اگر در معرض مایعات قلیایی قرا بگیرند، کوچک تر می شوند. قبل از اینکه سنگ اسید اوریکی شروع به حل شدن کند ممکن است لازم باشد از داروهایی استفاده کنید تا ادرار شما قلیایی تر شود.

عوارض احتمالی به نوع درمان و همچنین اندازه و محل قرارگیری سنگ در کلیه ها بستگی دارد. عوارضی چون :

  • سِپسیس. عفونتی که از طریق خون گسترش می یابد و باعث ایجاد علائمی در تمام بدن می شود
  • انسداد حالب که بعلت تکه های سنگ ایجاد می شود. (حالب لوله ای ست که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • آسیب به حالب
  • عفونت مجاری ادراری
  • خونریزی حین جراحی
  • درد

 اگر شرایط زیر را دارید باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید:

  • درجه حرارت بالا(تب) 38 درجه سانتی گراد(100.4 درجه فارنهایت) یا بالاتر دارید
  • یک دوره لرز شدید داشته اید
  • دردتان بدتر می شود بویژه اگر بصورت درد ناگهانی شدید است

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید