درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

درمان کیست های تخمدان

اینکه یک کیست تخمدان نیاز به درمان داشته باشد بستگی به عوامل زیر دارد:

  • اندازه و ظاهر آن
  • آیا علامتی دارید
  • آیا یائسه شده اید؛ چرا که زنان بعد از یائسگی ریسک کمی بیشتر برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند

در بیشتر موارد، کیست ها اغلب بعد از چند ماه ناپدید می شوند. یک سونوگرافی برای پیگیری می تواند این مسئله را تائید نماید.
از آنجائیکه یک زن بعد از دوران یائسگی ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارد، سونوگرافی و آزمایشات خونی منظم معمولا طی یک دوره ی یکساله برای نظارت و کنترل کیست ها توصیه میشود.
اگر کیست ها بزرگ هستند، علامت دار شده اند و یا بطور بالقوه سرطان زا هستند نیاز به درمان جراحی برای برداشتن کیست ها خواهد بود.

در بیشتر موارد، سیاست “انتظار همراه با مراقبت” توصیه می شود. یعنی شما بلافاصله تحت درمان قرار نمی گیرید اما ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد اسکن سونوگرافی انجام شود تا مشخص شود آیا کیست برطرف شده است یا نه.
در زنانی که یائسه شده اند توصیه می  شود به مدت یکسال هر 4 ماه یکبار سونوگرافی و آزمایش خون انجام دهند، چرا که خطر سرطان تخمدان در این زنان کمی بالاتر از سایرین است.
اگر سونوگرافی نشان دهد که کیست برطرف شده معمولا نیازی به آزمایش ها و درمان های بعدی نخواهد بود. اگر کیست همچنان وجود داشته باشد ممکن است جراحی توصیه شود.

جراحی کیست تخمدان

کیست های بزرگ یا مقاوم تخمدان یا کیست هایی که علامت دار هستند معمولا نیاز به جراحی دارند تا برداشته شوند.
همچنین اگر نگرانی در مورد سرطانی بودن کیست و یا احتمال اینکه کیست سرطانی شود وجود داشته باشد، بطور معمول جراحی توصیه می شود.

دو نوع جراحی برای برداشتن کیست های تخمدان وجود دارد:

این دو روش معمولا زیر بیهوشی عمومی انجام می شوند.

لاپاروسکوپی

بیشتر کیست ها به کمک لاپاروسکوپی قابل خارج کردن هستند. این  روش، یک روش جراحی از طریق یک سوراخ کوچک است بطوریکه برش های کوچکی روی شکم شما ایجاد شده و گاز به داخل لگن دمیده می شود تا به جراح امکان دسترسی به تخمدان های شما داده شود.
لاپاروسکوپ (یک میکروسکوپ کوچک لوله ای شکل که در انتهای آن منبع نوری قرار دارد) به داخل شکم شما رانده می شود تا جراح بتواند ارگان های داخلی شما را ببیند. سپس جراح از طریق برش های کوچکی روی پوست شما کیست را خارج می کند.
بعد از اینکه کیست خارج شد، برش ها به کمک بخیه های قابل جذب بسته می شوند.
جراحی به روش لاپاروسکوپی ارجح است چرا که درد کمتری ایجاد می کند و زمان بهبودی سریعتری دارد. بیشتر زنان همان روز یا روز بعد از لاپاروسکوپی می توانند به خانه بروند.

لاپاروتومی

اگر کیست شما بطور خاصی بزرگ است یا شانس سرطانی بودن داشته باشد، جراحی به روش لاپاروتومی توصیه می سود.
حین جراحی لاپاروتومی، یک برش منفرد بزرگ روی شکم شما ایجاد می شود تا جراح دسترسی بهتری به کیست داشته باشد.
همه کیست و تخمدان ممکن است برداشته شوند و برای بررسی از لحاظ سرطانی بودن به آزمایشگاه فرستاده شوند. از بخیه هایی برای بستن محل برش استفاده می شود.

شما نیاز دارید چند روزی بعد از جراحی در بیمارستان بمانید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.