عمل سزارین

سزارین

سزارین یک جراحی برای خارج کردن نوزاد از طریق برشی است که روی شکم و در ناحیه ی رحم ایجاد می شود.
این برش معمولا بصورت عرضی درست زیر خط مایو که می پوشید، روی شکم ایجاد می شود. سزارین یک جراحی بزرگ است که خطراتی به دنبال دارد بنابراین معمولا تنها زمانی انجام می شود که ایمن ترین گزینه برای شما و نوزادتان باشد.
متاسفانه در کشور ایران تعداد عمل های سزارین بسیار بیشتر از میانگین جهانی است.

چرا سزارین انجام می شود؟

سزارین ممکن است بعنوان یک روش برنامه ریزی شده(انتخابی یا اِلِکتیو) و غیر اورژانسی یا اگر زایمان از طریق واژن بسیار پرخطر باشد بصورت اورژانسی انجام گیرد.
سزارین های برنامه ریزی شده معمولا قبل از هفته ی 39 بارداری انجام نمی شوند. سزارین ممکن است به یکی از دلایل زیر انجام شود:

  • نوزاد شما در موقعیت بریچ (پاها اول خارج می شوند) قرار دارد و پزشک نتوانسته با استفاده از فشار ملایم روی شکم او را بچرخاند یا اینکه شما ترجیح داده اید پزشک این مانور را انجام ندهد
  • شما دارای جفت پایین هستید (جفت سرراهی)
  • فشار خون بالای مرتبط با بارداری دارید (پره-اِکلامپسی)
  • دارای عفونت خاصی هستید مانند زگیل تناسلی که در اواخر بارداری رخ می دهد و یا اچ آی وی درمان نشده (ایدز)
  • به اندازه ی کافی به نوزادتان اکسیژن و مواد غذایی نمی رسد- گاهی اوقات این بدین معناست که لازم است نوزاد فورا به دنیا بیاید
  • زایمان شما پیشرفت نمی کند و یا خونریزی شدید از طریق واژن دارید

اگر برای برنامه ریزی سزارین زمان وجود داشته باشد، ماما یا پزشک شما در مورد مزایا و معایب این روش در مقایسه با زایمان طبیعی با شما صحبت خواهد کرد.

درخواست سزارین

بعضی زنان به دلایل غیر پزشکی درخواست سزارین می کنند. زمانیکه شما به دلایل غیرپزشکی می خواهید سزارین شوید، ماما یا پزشکتان مزایا و معایب این روش را در مقایسه با روش زایمان طبیعی برایتان توضیح می دهد.
اگر در مورد زایمان طبیعی نگران هستید، امکان صحبت کردن در مورد این نگرانی با پزشک متخصص زنان و زایمان وجود دارد که می تواند در زمان بارداری و زایمان حمایت لازم را از شما بعمل آورد. اگر بعد از صحبت و مشورت و حمایت های لازم همچنان احساس می کنید که زایمان طبیعی روش مورد قبولی برایتان نیست، شما واجد شرایط انجام سزارین برنامه ریزی شده هستید.

در زمان سزارین چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر سزارین ها تحت بی حسی نخاعی یا بی حسی اِپیدورال انجام می شوند. به این ترتیب شما هشیار هستید اما قسمت پایینی بدنتان بی حس است، لذا شما دردی احساس نمی کنید.
درحین انجام عمل:

  • یک صفحه ی محافظ یا پارچه ای معمولا سبزرنگ مقابل بدنتان قرار داده می شود لذا شما نمی توانید ببینید چه اتفاقی می افتد- پزشکان و یا ماما شما را در جریان آنچه رخ می دهد، قرار می دهند 
  • برشی به اندازه ی 10-20 سانتی متر بطور عرضی در قسمت پایینی شکم و رحم شما ایجاد می شود تا نوزاد بتواند از آنجا خارج شود
  • حین عمل ممکن است حالت هایی از کشیدن و تکان دادن را احساس کنید
  • به محض به دنیا آمدن نوزاد شما و همسرتان می توانید اورا ببینید و در آغوش بگیرید

کل عمل سزارین معمولا حدود 40 – 50 دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات بیهوشی عمومی انجام می شود که شما به خواب می روید بویژه زمانیکه نیاز است نوزاد خیلی سریع خارج شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.