شیر دادن به نوزاد

شیر دادن نوزاد

در چند روز اول، شما و نوزادتان کم کم یکدیگر را می شناسید و به همدیگر عادت می کنید.  مدتی برای هر دوی شما طول می کشد تا یاد بگیرید که چطور شیردادن از پستان مادر پیش می رود.

این وضعیت برای بعضی از زنان سریع تر از بقیه پیش می رود. اما تقریبا همه ی زنان شیر کافی برای نوزادشان تولید می کنند.

آمادگی برای شیردهی قبل از تولد نوزاد

خوب است قبل از به دنیا آمدن نوزادتان تا آنجا که می توانید در مورد نحوه ی شیردهی یاد بگیرید. این کار کمک می کند با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری شیردهی نوزادتان را آغاز کنید.
کلاس های آموزشی قبل از تولد نوزاد معمولا مهم ترین نکات در زمینه ی شیردهی را آموزش می دهند، نکاتی همچون نحوه ی قرارگیری و تماس با بدن، ابراز احساسات، مشکلات شایع شیردهی ونحوه ی برخورد با این مشکلات  در این جلسات آموزش داده می شوند.
گروه ها و جلسات زیادی وجود دارند که بعضی از آنها بطور اختصاصی برای زنان حامله ای که می خواهند در مورد نحوه ی شیردهی بیشتر بدانند، طراحی شده اند. با سوال کردن از ماما، مشاور سلامت یا پزشک تان می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این جلسات به دست آورید.

تماس پوست به پوست

تماس پوست به پوست با نوزادتان بلافاصله بعد از تولد کمک می کند که نوزاد گرم و آرام بماند و تنفسش منظم و یکنواخت شود.
تماس پوست به پوست به این معنی ست که نوزادتان را بصورت برهنه یا فقط پوشیده در پوشک ، معمولا زیر لباسی که به تن دارید  یا زیر یک پتو در برابر پوست تان نگه دارید.
تماس پوست به پوست می تواند تجربه ای برای پیوند و نزدیکی شما و نوزادتان باشد.  همچنین زمان بسیار مناسبی ست که اولین شیردهی به نوزادتان را داشته باشید. در صورتیکه نیاز به کمک داشته باشید ماما به شما در قراردادن صحیح نوزاد و در تماس قرار گرفتن با او به شما کمک می کند.
تماس پوست به پوست در هر زمانی مناسب است. این کار به شما و نوزادتان در روزها و هفته های اول در شناخت یکدیگرکمک میکند تا احساس راحتی کنید. این کار همچنین کمک می کند نوزادتان با حرکات طبیعی که دارد و رفلکس های مکیدن به پستان شما بچسبد.
اگر تماس پوست به پوست به دلایلی مانند اینکه لازم است نوزادتان مدتی در بخش مراقبت های ویژه باشد، به تاخیر افتاده است، به این معنی نیست که نمی توانید با او اُخت شوید یا به او شیر بدهید.
در صورت نیاز ماما به شما نشان می دهد چطور شیر را از پستان هایتان خارج کنید تا زمانیکه نوزادتان برای شیرخوردن آماده شود. همچنین ماما به شما کمک می کند تا در زودترین زمان ممکن تماس پوست به پوست با نوزاد خود داشته باشید.

تماس پوست به پوست بعد از سزارین

اگر نوزادتان با سزارین متولد شده است باز هم شما می توانید بلافاصله بعد از تولد تماس پوستی با نوزادتان داشته باشید.

کلستروم: اولین شیر شما

مایعی که پستان هایتان در چند روز اول بعد از تولد نوزاد تولید می کند کلستروم نام دارد. این مایع معمولا رنگ زرد طلایی دارد. این مایع بسیار غلیظ است بطوریکه نوزاد شما در هر بار شیردهی به اندازه ی یک قاشق چای خوری از آن را نیاز دارد.
ممکن است نوزادتان اغلب تمایل به شیرخوردن داشته باشد، شاید هر یکساعت یکبار برای شروع خوب باشد. بتدریج که پستان هایتان بعد از چند روز شروع به تولید “شیر بالغ” می کند دفعات کمتر و با فواصل طولانی تری نوزادتان شیر می خواهد.
هرچه بیشتر شیر دهید، بیشتر مک زدن نوزاد، تولید شیر در بدن شما و ذخایر آنرا را تحریک می کند.

رفلکس پایین کشیدن

مک زدن نوزاد شما باعث می شود شیر ذخیره شده در پستان هایتان درون مجاری شیری به سمت نوک پستان(نیپل) کشیده شود. این مکانیسم رفلکس پایین کشیدن نامیده می شود.
بعضی زنان احساس سوزشی دارند که می تواند بسیار قوی باشد. بعضی دیگر به کل هیچ حسی ندارند.

خواهید دید که زمانیکه شیر به سمت پیین جریان می یابد نوزاد پاسخ می دهد. با جریان یافتن شیر مک زدن های سریع او به حالت بلعیدن عمیق و منظم تغییر خواهد کرد. بعد از مک زدن های سریع اولیه در مدتی که نوزاد منتظر است تا شیر جریان پیدا کند مک زدن را اغلب متوقف می کنند.
گاهی اوقات این رفلکس جریان یافتن شیر به قدری قوی است که نوزاد شروع به سرفه و تف کردن می کند. ماما، مشاور سلامت یا پزشک می تواند در این زمینه به  شما کمک کند، یا راه هایی را در مورد زمانیکه شیر زیادی در پستان هایتان تولید و جمع شده است، به شما ارائه کند.
اگر به نظر می آید که نوزادتان قبل از مرحله بلعیدن عمیق شیر دارد به خواب می رود ممکن است به دلیل این باشد که به خوبی به سینه ی شما نچسبیده است. از ماما، مشاور سلامتی یا پزشک خود بخواهید که وضعیت قراگیری نوزاد و نحوه ی تماس او با بدنتان را بررسی کند.
گاهی ممکن است متوجه شوید که شیر در پستان هایتان به دنبال گریه نوزاد، یا حمام یا دوش آب گرم به سمت بیرون جریان پیدا کرده است. این مسئله کاملا طبیعی است.

هر چند وقت یکبار باید به نوزادم شیر بدهم؟

اینکه هر نوزاد چند وقت یکبار شیر می خورد با هم متفاوت است. طبق یک دستورالعمل حدودی طی چند هفته ی اول، نوزاد باید حداقل 8 بار یا بیشتر طی 24 ساعت شیر بخورد.
خوب است که هر زمان نوزادتان گرسنه است یا در پستان هایتان احساس پری می کنید یا تنها برای در آغوش گرفتنش، به او شیر بدهید.
این امکان وجود ندارد که نوزاد شیرخواره بیش از اندازه شیر بخورد.
زمانیکه نوزادتان گرسنه است ممکن است:

  • بی قرار شود
  • مشت یا انگشتانش را بمکد
  • صداهایی شبیه غرغرکردن از خودش تولید کند
  • سرش را بچرخاند و دهانش را باز کند (رفلکس دهان گردی)

بهتر است با همین نشانه های اولیه درخواست شیر، به نوزادتان شیر بدهید، چرا که وقتی نوزاد به گریه بیافتد شیردهی به او سخت خواهد بود.

ساختن ذخایر شیر

حدود 2 الی 4 روز بعد از تولد نوزاد شما احساس می کنید که سینه هایتان پُرتر و گرم تر شده اند. این حالت معمولا به این دلیل است که شیر در آنها وارد شده و جریان یافته است.
میزان شیر شما بسته به نیاز نوزادتان متفاوت خواهد بود. هربار که نوزادتان شیر می خورد بدنتان می فهمد که برای شیردهی بعدی باید شیر بیشتری بسازد. میزان شیری که در بدنتان تولید می شود بسته به دفعاتی که نوزادتان شیر می خورد، افزایش یا کاهش پیدا می کند.
در هفته های اولیه، تغذیه نوزاد با شیر خشک یا استفاده از پستانک ممکن است ذخایر شیر شما را کاهش دهد.
به نوزادتان هر چند بار و به هر مقدار که می خواهد شیر بدهید. این کار تغذیه ی پاسخگو نامیده می شود. به زبان دیگر، پاسخ دادن به نیازهای نوزاد شماست. همچنین این نوع شیردهی تحت عنوان شیردهی بر اساس تقاضا یا هدایت نوزاد نیز شناخته می شود.
در شروع، اینطور به نظر می رسد که غیر از شیردهی نوزادتان کار دیگری نمی کنید. اما بتدریج شما و نوزادتان به یک الگو برای شیردهی می رسید و میزان شیری که تولید خواهید کرد، تنظیم می شود.
شیردهی در شب مهم است چرا که زمانی است که شما بیشترین میزان هورمون ها (پرولاکتین) را برای تولید ذخایر کافی شیر در بدنتان دارید..

نحوه ی مواجهه با نشتی شیر از پستان ها

گاهی اوقات ممکن است شیر ناخواسته از نوک پستان هایتان نشت پیدا کند. زمانیکه این انفاق می افتد کف دستتان را به آرامی اما محکم روی پستان خود فشار دهید.
پوشیدن لایه های محافظ پستان (پد پستان) از خیس شدن لباس هایتان توسط شیر خارج شده جلوگیری می کند. برای پیشگیری از هرگونه عفونت فراموش نکنید که آنها را مرتب عوض کنید.

دوشیدن مقداری شیر هم می تواند کمک کننده باشد. فقط آنقدری شیر بدوشید که احساس راحتی کنید چرا که نمی خواهید با این کار ذخایر شیر در پستان هایتان را بیش از حد تحریک کنید.
اگر نوزادتان به تازگی شیر نخورده است می توانید به او شیر بدهید چرا که در زمان شیردهی شما هم باید احساس راحتی کنید.

کمک و پشتیبانی در مورد شیردهی

  • از ماما، مشاور سلامتی یا پزشک خود کمک بخواهید. آنها همچنیین در مورد سایر حمایت های مربط به شیردهی در نزدیکی محل سکونت تان می توانند به شما کمک کنند.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.