کف پای صاف

کف پای صاف

کف پای صاف یا “قوس پای افتاده” به این معنی است که پای شما قوس کمی دارد یا اصلا قوس ندارد و روی سطح زمین کاملا بصورت صاف قرار می گیرد.

قوس کف پا قسمت میانی پاست که بطور معمول وقتی می ایستید در حالیکه بقیه ی پا صاف روی زمین باقی می ماند، قوس کف پا بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد.
در کودکان کم سن و سال، به دلیل چربی و بافت نرم کف پای نوزاد این قوس به خوبی قابل رویت نیست. با افزایش سن این قوس شکل گرفته و ظاهر می شود. اما در بعضی از افراد این قوس هیچگاه به صورت کامل شکل نمی گیرد. گاهی این مسئله به این دلیل است که این افراد صافی کف پا را از والدین خود به ارث برده اند.

آیا صافی کف پا مشکل زاست؟

صافی کف پا معمولا مسئله ی نگران کننده ای نیست. بسیاری از افراد با صافی کف پا مشکلات مرتبط با آن را ندارند و لذا نیازی هم به درمان ندارند. اما صافی کف پا گاهی می تواند با مشکلات زیر همراه باشد:

  • درد پا، قوزک ها، ساق پا، زانوها، لگن یا حتی قسمت تحتانی کمر
  •  پا بیش از اندازه به سمت داخل می چرخد (چرخش پا به داخل) – این مسئله باعث می شود کفش ها زود خراب شوند و باعث ایجاد آسیب هایی می شود
  • مشکلات زمینه ای در ارتباط با استخوان ها، ماهیچه ها و بافت همبندی داخل یا اطراف پا ایجاد می شود

در صورتیکه یکی از این مشکلات ذکر شده را دارید، درمان هایی برای شما توصیه می شود.

چه زمانی به دنبال توصیه های پزشکی باشیم ؟

در صورتیکه دچار صافی کف پا هستید و شرایط زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • پاهایتان حتی زمانیکه کفش های راحت و مناسب می پوشید دردناک هستند
  • کفش هایتان خیلی سریع کهنه و فرسوده می شوند
  • به نظر می رسد پاها در حال صاف تر شدن هستند
  • پاها ضعیف، بی حس و یا خشک هستند

پزشک پاهایتان را معاینه می کند  و ممکن است توصیه هایی برای درمان به شما بکند که کمک کننده هستند. در صورت نیاز ممکن است پزشک عمومی شما را به یک پزشک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا درمان های لازم انجام شوند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.