آزمایش غربالگری در بارداری

غربالگری

فهرست مطالب

تست های غربالگری قبل از تولد چیست؟ تست های غربالگری قبل از تولد” یک اصطلاح کلی است که شامل انواع آزمایشاتی است که پزشک شما ممکن است توصیه کند. آزمایش غربالگری فقط می تواند خطر یا احتمال وجود یک وضعیت خاص را ارائه دهد. تضمین نمی کند که اتفاقی بیفتد. آنها معمولا غیر تهاجمی و اختیاری هستند. وقتی نتایج مثبت باشد، آزمایش‌های تشخیصی بیشتری لازم است.

 

آزمایش های غربالگری قبل از تولد چه زمانی انجام می شود؟

آزمایش های غربالگری سه ماهه اول می تواند از 10 هفته آغاز شود. این معمولا شامل آزمایش خون و سونوگرافی است. آنها رشد کلی کودک شما را آزمایش می کنند و بررسی می کنند که آیا کودک شما در معرض خطر بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون است یا خیر.

آنها همچنین کودک شما را از نظر ناهنجاری های قلبی، فیبروز کیستیک و سایر ناهنجاری های رشدی بررسی می کنند.

 

آزمایش غربالگری
آزمایش غربالگری

 

انواع تست غربالگری دوران بارداری

 

تست های غربالگری سه ماهه اول:

 

سونوگرافی

این آزمایش برای تعیین اندازه و موقعیت کودک، تأیید سن بارداری شما و یافتن هرگونه ناهنجاری احتمالی در ساختار استخوان‌ها و اندام‌های در حال رشد کودک شما استفاده می‌شود.

یک سونوگرافی ویژه بین هفته های یازدهم تا چهاردهم بارداری انجام می شود. این سونوگرافی تجمع مایع در پشت گردن کودک شما را بررسی می کند.

 

آزمایش خون اولیه

پروتئین پلاسما مرتبط با بارداری-A و هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی.

سطوح غیر طبیعی هر کدام به این معنی است که خطر ناهنجاری کروموزومی بالاتر است.

در اولین ویزیت قبل از تولد، ممکن است خون شما برای بررسی اینکه آیا در برابر سرخجه واکسینه شده اید یا نه و برای غربالگری سیفلیس، هپاتیت B و HIV آزمایش می شود. خون شما نیز احتمالا از نظر کم خونی بررسی می شود.

همچنین از آزمایش خون برای بررسی گروه خونی و فاکتور Rh استفاده می‌شود که سازگاری Rh شما با جنین در حال رشد را تعیین می‌کند. شما می توانید Rh مثبت یا Rh منفی باشید.

اکثر افراد Rh مثبت هستند، اما اگر Rh منفی باشید، بدن شما آنتی بادی هایی تولید می کند که بر بارداری های بعدی تأثیر می گذارد.

هنگامی که ناسازگاری Rh وجود داشته باشد، به اکثر زنان در هفته 28 و چند روز پس از زایمان تزریق گلوبولین Rh-ایمنی داده می شود.

ناسازگاری در صورتی رخ می دهد که زن Rh منفی باشد و نوزادش Rh مثبت باشد. اگر زن Rh منفی باشد و نوزادش مثبت باشد، به واکسن نیاز دارد. اگر کودک او Rh منفی باشد، این کار لازم نیست.

 

نمونه برداری از پرزهای جفتی

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) یک آزمایش غربالگری تهاجمی است که شامل برداشتن قطعه کوچکی از بافت از جفت است. پزشک شما ممکن است این آزمایش را به دنبال نتایج غیرطبیعی از یک غربالگری قبلی پیشنهاد دهد.

معمولاً بین هفته های 10 و 12 انجام می شود و برای آزمایش ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون و شرایط ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک استفاده می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تست های غربالگری سه ماهه دوم بارداری:

 

سونوگرافی

در طول سه ماهه دوم، یک سونوگرافی دقیق تر، که اغلب به آن بررسی آناتومی جنین گفته می شود، برای ارزیابی دقیق نوزاد از سر تا پا برای هر گونه مشکل رشدی استفاده می شود.

 

آزمایشات خون

تست غربالگری نشانگر چهارگانه یک آزمایش خونی است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا بفهمد که آیا خطر حمل نوزادی با سندرم داون، نقص لوله عصبی و ناهنجاری های دیواره شکم در شما افزایش می یابد یا خیر. چهار پروتئین جنین را اندازه گیری می کند

 

غربالگری گلوکز

آزمایش غربالگری گلوکز دیابت بارداری را بررسی می کند، وضعیتی که می تواند در دوران بارداری ایجاد شود. معمولاً موقتی است و پس از زایمان برطرف می شود.

این آزمایش غربالگری گلوکز برای همه بسیار استاندارد است، چه شما در معرض خطر قرار بگیرید یا نه. و توجه داشته باشید: حتی اگر قبل از بارداری دیابت نداشته اید، می توانید به دیابت بارداری مبتلا شوید.

دیابت بارداری می تواند نیاز احتمالی شما را برای زایمان سزارین افزایش دهد زیرا نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری معمولا بزرگتر به دنیا می آیند. همچنین ممکن است کودک شما در روزهای پس از زایمان قند خون پایین داشته باشد.

اگر آزمایش دیابت بارداری مثبت باشد، خطر ابتلا به دیابت در 10 سال آینده بیشتر است، بنابراین باید بعد از بارداری دوباره آزمایش را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین تغذیه در بارداری با دکتر زنان و زایمان

آمنیوسنتز

در طول آمنیوسنتز، مایع آمنیوتیک را برای آزمایش از رحم شما خارج می کنند. مایع آمنیوتیک در دوران بارداری نوزاد را احاطه می کند. حاوی سلول های جنینی با ساختار ژنتیکی مشابه جنین و همچنین مواد شیمیایی مختلفی است که توسط بدن نوزاد تولید می شود.

 

آزمایش آمنیوسنتز برای ناهنجاری های ژنتیکی، مانند سندرم داون و اسپینا بیفیدا استفاده میشود. آمنیوسنتز ژنتیکی معمولاً بعد از هفته 15 بارداری انجام می شود. در موارد زیر توصیه می شود:

  • آزمایش غربالگری قبل از تولد نتایج غیر طبیعی را نشان بدهد
  • در بارداری قبلی دچار ناهنجاری کروموزومی شده اید
  • شما 35 سال یا بیشتر دارید
  • شما سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی خاص دارید
  • شما یا شریک زندگیتان ناقل شناخته شده یک اختلال ژنتیکی هستید

 

تست غربالگری
تست غربالگری

 

تست غربالگری سه ماهه سوم بارداری:

 

غربالگری استرپتوکوک گروه B

استرپتوکوک گروه B (GBS) نوعی باکتری است که می تواند باعث عفونت های جدی در زنان باردار و نوزادان شود. GBS اغلب در نواحی زیر در زنان سالم یافت می شود:

  • دهان
  • گلو
  • دستگاه روده تحتانی
  • واژن

GBS در واژن به طور کلی برای شما مضر نیست، صرف نظر از اینکه باردار هستید. با این حال، می تواند برای نوزاد تازه متولد شده ای که به صورت واژینال متولد می شود و هنوز سیستم ایمنی قوی ندارد، بسیار مضر باشد. GBS می تواند باعث عفونت های جدی در نوزادانی شود که در هنگام تولد در معرض آنها قرار می گیرند.

شما می توانید از نظر GBS با سوابی که از واژن و رکتوم گرفته می شود در هفته 36 تا 37 غربالگری شوید. اگر آزمایش GBS مثبت باشد، در حین زایمان آنتی بیوتیک دریافت می کنید تا خطر ابتلای کودک به عفونت GBS را کاهش دهید.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله آیا علائم بارداری جنین دختر با پسر متفاوت است؟

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. Prenatal Screening Tests

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید