آیا عرق کردن سر نوزاد طبیعی است؟

عرق کردن سر نوزاد

فهرست مطالب

عرق کردن پدیده‌ای است که ما هرروز با آن مواجه می‌شویم، اما زمانی که پای نوزادمان در میان باشد، می‌تواند منجر به نگرانی ما شود. به عنوان پدر یا مادر یک نوزاد، ممکن است علت عرق کردن سر نوزاد شما را کنجکاو کرده باشد. دمای سر نوزاد معمولاً بیشتر از سایر نواحی بدن است، بنابراین آغاز فرایند تعریق  از سر نوزاد کاملا طبیعی است. بعلاوه، غدد فعال عرق در نواحی نزدیک به سر نوزاد متراکم هستند. به همین دلیل است که تعریق سر نوزاد یا نواحی مجاور مانند پشت گردن توجه والدین را سریعا جلب می‌کند. با این حال ممکن است گاهی عرق کردن سر نوزاد، آنقدر شدید و زیاد باشد که نتوان از کنار آن ساده گذشت.

بنابراین بهتر است که با دلایل تعریق بیش از حد نوزاد آشنا باشید تا در صورت لزوم بتوانید بهترین راهکار را بکار بگیرید و بدانید که چه زمانی نیازمند کمک گرفتن از یک پزشک متخصص کودکان هستید.

 

دلایل عرق کردن سر نوزاد  بیش از حد معمول چیست؟

گاهی اوقات تعریق سر نوزاد شما، ممکن است بیشتر از یک تعریق معمول سر باشد. با این حال، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. معمولاً عرق کردن سر نوزاد بیش از حد معمول نشانه آن است که دمای بدن کودک شما بالاتر از حد طبیعی است و بدن نوزاد این گرمای اضافی را از طریق عرق کردن آزاد می‌کند.

 

تعریق سر نوزاد
تعریق سر نوزاد

 

این اتفاق معمولاً یک پاسخ ناشی از موارد زیر است:

  • دمای محیط
  • فعالیت نوزاد
  • لباس زیاد یا ضخیم برای نوزاد
  • ماندن نوزاد در یک موقعیت و پوزیشن ثابت به مدت طولانی

در برخی موارد نادر، عرق کردن سر نوزاد بیش از حد معمول می‌تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. اگر کودک شما بدون هیچ دلیل مشخصی عرق می‌کند، بهتر است برای ارزیابی بیشتر و درمان به متخصص اطفال فرزند خود مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان عرق سوز شدن پوست در فصل گرما + دکتر پوست تھران

آیا عرق کردن سر نوزاد در خواب طبیعی است؟

عرق کردن نوزاد در هنگام خواب در شرایط عادی، پدیده‌ای معمول است. در ادامه برخی از دلایل رایجی که نوزادان دچار تعریق شبانه می‌شوند، مشاهده می کنید:

  • دمای بالای اتاق: نوزادان به گرما علاقه دارند زیرا محیط آرام بخش داخل رحم مادر را برای آنها تقلید می‌کند. با این حال، نوزادان در رابطه با تغییرات دمایی، بسیار حساس هستند. بنابراین، تنظیم دمای اتاق نوزاد به یک دمای ایده‌آل برای نوزاد حائز اهمیت است. برای اطمینان از مناسب بودن دمای اتاق، توصیه می‌شود که از یک دماسنج در مهد کودک یا اتاق خواب نوزاد استفاده کنید.
  • استفاده از لباس‌های ضخیم یا بیش از حد لباس پوشاندن به نوزاد: لباس نوزاد خود را متناسب با فصل و دمای هوا انتخاب کنید و از پوشاندن لباس اضافی به نوزاد پرهیز کنید.
  • ماندن کودک در یک وضعیت و پوزیشن ثابت برای مدت طولانی: اگر کودک شما آنقدر کوچک است که توانایی چرخش سر خود را ندارد و یا نمی‌تواند هنگام خواب به پهلو بچرخد، احتمال تعریق سر او در شب بیشتر است.
  • پوشاندن کودک با پتو در یک محیط گرم: نوزادان نیز درست مانند بزرگسالان، بسته به شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارند نیاز به پوشاندن یا عدم استفاده از پوشش اضافی دارند. اگر شما از آن دسته والدینی هستید که نوزاد خود را حتی در اوج تابستان با پتو می‌پوشانید، ممکن است به دلیل افزایش گرما، کودک شما عرق کند.

بنابراین اگر احساس می‌کنید که عرق کردن سر نوزاد شما در طول خواب بیش از حد معمول است ، ابتدا سعی کنید موارد ذکر شده را بررسی کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چند راهکار در رابطه با نحوه رفع این موارد

  • دمای اتاق خواب کودک را بین 20 تا 22 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا محیط برای زمان خواب کودک شما خنک‌تر باشد.
  • لباس های سبک به کودک خود بپوشانید، به خصوص زمانی که هوا گرم است.
  • از پوشاندن بیش از حد لباس به کودک خودداری کنید. به عنوان یک قانون اساسی، کارشناسان توصیه می‌کنند که لباس نوزادان باید یک لایه بیشتر از لباسی که ما معمولا می پوشیم باشد.
  • پتوها یا روتختی های غیر ضروری را از تخت کودک خود بردارید.
  • در طول خواب هر از چند گاهی سر کودک را بچرخانید یا وضعیت او را تغییر دهید.

 

عرق کردن سر نوزاد در خواب
عرق کردن سر نوزاد در خواب

 

آیا عرق کردن سر نوزاد در حین شیردهی طبیعی است؟

عرق کردن سر نوزاد در هنگام شیر خوردن معمولاً در پاسخ به شرایطی که در زمان شیردهی کودک شما وجود دارد رخ می‌دهد. اغلب اوقات، تعریق ناشی از  موارد زیر است:

  • گرمای بدن: از آنجایی که هنگام شیردهی تماس پوست به پوست زیادی بین نوزاد و مادر برقرار است، منجر به ایجاد گرمای اضافی بدن نیز خواهد بود. بنابراین شما و کودکتان ممکن است در هنگام شیردهی عرق کنید.
  • فعالیت: خوردن شیر توسط نوزاد مستلزم مکیدن و حرکات فک به طور هماهنگ است که نیازمند استفاده از انرژی است که می تواند دمای بدن را بالا ببرد و باعث تعریق شود.
  • موقعیت ثابت: اگر به ماندن در یک موقعیت ثابت در هنگام شیردهی علاقه دارید، ممکن است سر کودک شما عرق کند.
  • دمای محیط: آب و هوای گرم و داشتن لباس ضخیم برای کودک می‌تواند باعث تعریق در هنگام شیردهی شود.

 

پیشنهاد ویژه: نفخ شکم نوزاد و درمان آن با متخصص نوزادان

بیماری‌های مرتبط با عرق کردن سر نوزاد در خواب و شیر خوردن چیست؟

برخی از بیماری‌ها که می‌توانند باعث عرق کردن سر نوزاد بیش از میزان طبیعی شوند عبارتند از:

  • هایپرهیدروزیس(تعریق بیش از حد): این مشکل بدون توجه به دمای محیط می‌تواند باعث تعریق زیاد در روز و شب شود. عرق کردن بیش از حد معمولاً برخی از نواحی بدن مانند سر، کف دست و کف پا را درگیر می‌کند، اما ممکن است نواحی دیگر بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در نوزادان معمولاً با بالا رفتن سن این مشکل، از بین می‌رود.
  • عفونت‌ها: عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های باکتریایی ممکن است باعث بروز تب شوند. بدن نوزاد ممکن است در پاسخ به افزایش ناگهانی دمای ناشی از تب عرق کند.
  • بیماری قلبی مادرزادی: به دلیل نیاز قلب به پمپاژ بیشتر خون برای بدن، کودک همیشه عرق می‌کند. این عارضه بسیار نادر است و تنها حدود یک درصد از نوزادان تازه متولد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که نوزادان مبتلا به این عارضه برای غذا خوردن مشکل دارند، معمولاً هنگام شروع غذا خوردن یا شیر دادن عرق می‌کنند. این مشکل معمولاً با تغییر رنگ پوست نوزاد به آبی و تنگی نفس همراه است.
  • آپنه خواب: در آپنه خواب، کودک در هنگام خواب وقفه کوتاهی در تنفس دارد. این وضعیت حداقل 20 ثانیه طول می‌کشد. اگر تعریق شبانه کودک شما با خروپف، نفس نفس زدن،خرخر کردن و باز شدن دهان هنگام خواب همراه باشد، می‌توان به آپنه خواب مشکوک شد. در صورت وجود این عارضه، بهتر است با پزشک اطفال خود مشورت کنید.
  • پرکاری تیروئید: فرآیندهای متابولیکی فعال در نوزادان مبتلا به پرکاری تیروئید می‌تواند باعث تعریق بیش از حد سر شود. این اختلال نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

سوالات متداول

چگونه می توان عرق کردن نوزاد هنگام شیرخوردن را کم کرد؟

در هنگام شیردهی نوزاد را چندیدن بار جابجا کنید. شیردهی را از هر دو سینه انجام دهید. هنگام شیردهی از پوشاندن نوزاد با پتو و لباس اضافی خودداری کنید. شیردهی را در اتاق با دمای مناسب انجام دهید.

چگونه بفهمیم که برای تعریق زیاد نوزاد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علاوه بر تعریق متوجه یکی از این علائم خس خس در هنگام خواب، مکث‌های طولانی بین نفس‌ها هنگام خواب، عدم وزن گیری نوزاد یا مشکلات تغذیه‌ای، خرناس یا دندان قروچه شدید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

آیا گریه کردن باعث افزایش تعریق می‌شود؟

بله، گریه کردن نوزاد به عنوان یک فعالیت می‌تواند باعث افزایش تعربق شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://kinacle.com/why-is-my-babys-head-sweating-so-much/
  2. https://www.healthline.com/health/baby/sweaty-baby#causes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید