مادر و کودک

نفخ شکم نوزاد و درمان آن با متخصص نوزادان

نفخ شکم نوزاد و درمان آن با متخصص نوزادان

متخصص نوزادان

مسئله نفخ شکم فقط در بزرگساان اتفاق نمی افتد ،بلکه نوزادان نیز مبتلا هستند و اتساع و پرگاز شدن شکم  می تواند احساس ناراحتی برای آن ها ایجاد کند. اگر به راحتی تخلیه نشود می تواند منجر به گریه نوزاد شود وحتی نوزاد به خود بپیچد که اگر گریه متوقف نشود باید به پزشک جهت بررسی این مشکل مراجعه شود. متخصص نوزادان با بررسی هایی که انجام می دهد می تواند به علت پی برد. بهتر است بدانید نفخ در اکثر شیرخواران و  از بدو تولد وجود دارد. سن 4 الی 6 ماهگی و حتی در برخی بیشتر ممکن است ادامه داشته باشد، اما مهم این است که بدانید در چه زمانی میبایست در ارتباط با مشکل نفخ از پزشک مشورت بگیرید.

 

علل ایجاد نفخ نوزاد

  • یکی از علل ایجاد نفخ در این سنین گریه های زیاد نوزاد است. برخی از آن ها به دنبال کولیک نوزادی زیاد گریه می کنند و همراه این دهان باز هوای زیادی را می بلعند که موجب نفخ شکم می شود.
  • از دیگر علل طبق نظر متخصص نوزادان این است که او نمی تواند به خوبی شیر بخورد حال یا از پستان مادر یا با کمک شیشه شیر. به این صورت که ممکن است سایز مناسب دهان وی نباشد و بیشتر هوا مصرف شود.
  • آن هایی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند در صورتی که مادر از غذاهای نفاخ مانند حبوبات زیاد استفاده کند. با تغذیه از این شیر میزانی نفخ شکم نیز ایجاد می شود.
  • برخی نسبت به نوع خاصی از انواع شیر خشک ها حساسیت دارند. و وقتی آن را می خورند تولید گاز بیشتر بوده و باعث ایجاد نفخ شکم می شود.
  • برخی والدین بعد از اماده کردن شیشه شیر خشک و تکان دادن آن ممکن است سریعا ان را به شیرخوار بدهند. در حالیکه میبایست مدت زمان کوتاهی در جایی ثابت بماند تا حباب های ریز از بین برود.

عدم رعایت همین نکته ساده می تواند علت نفخ شکم شیرخوار باشد.

 

نفخ شکم

نفخ شکم

 

عوامل دیگر ایجاد نفخ نوزاد

  • در دستگاه گوارش همه ما انسان ها میکروب های مفید جهت انجام فرایند جذب مواد غذایی وجود دارند و به گونه ای مسالمت امیز در بدن ما زندگی می کنند .

در برخی نوزادان و کودکان ممکن است تعادل این میکروارگانیسم ها به هم بخورد و این شرایط به ضرر کودک خواهد بود .

برخی از این میکروب ها می توانند به کاهش تولید گاز در دستگاه گوارش و کنترل نفخ شکم کمک کنند نبود. آن ها می تواند احساس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند.

  • علت بعدی در ایجاد این شرایط ممکن است به خاطر شیر مادر به تنهایی باشد حتی اگر مادر غذاهای نفاخ هم استفاده نکند.

به این صورت که محتوای ابتدای شیر مادر قند و لاکتوز بیشتر دارد. اگر میزان این لاکتوز خیلی زیاد باشد می تواند منجر به ایجاد احساس نفخ در نوزاد شود.

  • عدم تکامل سیستم گوارش نیز از علل ایجاد نفخ می باشد، سیستم گوارش بسیار پیچیده است تکمیل این سیستم برابر است با حرکت منظم غذا در روده ها و تسهیل فرایند دفع.

حال اگر در برخی نوزادان این تکامل به خوبی صورت نگیرد می تواند منجر به یبوست شود. همین طور باغث تجمع گاز در روده ها شود. تشخیص این مورد توسط متخصص اطفال صورت میگیرد.

پیشنهاد مقاله: علت زور زدن نوزاد و درمان آن با متخصص اطفال

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم نفخ نوزاد طبق نظر متخصص نوزادان

  • گریه های طولانی نوزاد ،البته این مکانیسم می تواند علامت بسیاری از موارد دیگر باشد اما او راه دیگری نیز برای اعلام مشکل خود ندارد.

اما می تواند یکی از علائم نفخ شکم باشد. وقتی بیشتر از یک ساعت در روز باشد، و با روش های مختلف ارام نشود والدین نگران  از به وجود آمدن مشکلی در فرزند خود خواهند شد، که یکی از علل شایع این گریه ها نفخ شکم می باشد.

  • کم شدن میل به غذا در نوزاد از دیگر علامت هاست در واقع به علت سنگینی و احساس سیری در شکم، شیر کمتری می خورد.
  • تغییر رنگ چهره نوزاد جوری که قرمز می شود و جمع کردن پاها در داخل شکم و زور زدن، از دیگر علائم مربوط به نفخ شکم می باشد.

درصورت مشاهده توصیه می شود حتما به متخصص اطفال جهت بررسی های لازم مراجعه کنید. مشت کردن دست ها و نا آرامی شیرخوار بعد از خوردن شیر نیز میبایست مورد توجه قرار گیرد.

 

درمان نفخ شکم

درمان نفخ شکم

 

راه های پیشگیری و درمان

تا جای ممکن میبایست از ورود هوای اضافه به سیستم گوارش شیرخوار جلوگیری کرد .

برای مثال در انتخاب شیشه شیر دقت شود تا  طوری در دهان او قرار گیرد که کمترین هوای اضافه توسط شیرخوار مصرف شود.

اگر شیر دادن نوزاد توسط مادر تغذیه می شود پستان مادر به خوبی در دهان او قرار گیرد.

نکته بعدی که متخصص نوزادان نیز تاکید می کند و معتقد است این است که حتما بعد از خوردن شیر به آرامی پشت شیرخوار را ماساژ دهید تا آروغ بزند و میزانی از هوای اضافی بلعیده شده خارج شود.

مادر نیز میبایست در زمان هایی نوع غذای مصرفی خود را تغییر دهد اگر شیرخوار صرفا از شیر او تغذیه می کند.

برای مثال برخی نوزادان به حبوبات، سویا، مرکبات حساس هستند و بعد از اینکه مادر از این مواد استفاده کند شیرخوار به نفخ مبتلا می شود.

پیشنهاد ویژه: درمان دل درد نوزاد (کولیک) با دکتر آنلاین کودکان

و اما درمان ،در بسیاری از خانواده ها از گلپر ،نبات و …برای کم کردن نفخ نوزاد استفاده می کنند. اما هیچ کدام از این موارد پایه علمی ندارند و تحقیقات علمی هم ثبت نشده است. بنابراین درصورت شک به وجود چنین مشکلی در نوزاد به خصوص اگر شیرخوار به همراه نفخ به یبوست مبتلا شود ،در مدفوع او رگه های خون مشاهده کردید حتما مراجعه کنید. یا در مواردی شیرخوار به علت حجم کمتر غذای مصرفی وزن گیری خوبی ندارد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. به هیچ عنوان به نوزاد بدون نسخه پزشک داروهای ضد نفخ ندهید. چرا که علت نفخ میبایست مشخص شود و صرفا سرکوب کردن برخی علامت ها درست نیست، و متخصص اطفال میبایست در مواردی ازمایشات و تصویربرداری نیز برای رد خطر های احتمالی انجام دهد.

 

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.parents.com/recipes/scoop-on-food/reasons-your-kid-is-bloated-and-how-to-help/
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0095454305703511?via%3Dihub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.