بررسی اثربخشی انواع قرص‌های ضد افسردگی

قرص

فهرست مطالب

افراد مبتلا به افسردگی که تحت درمان قرار می گیرند ممکن است برای دوره های طولانی قرص های ضد افسردگی دریافت کنند. داروی ضد افسردگی اغلب خط اول درمان افسردگی در مراقبت های اولیه هستند. بسیاری از داروهای شیمیایی برای رفع افسردگی با عوارض جانبی همراه بوده و دارای کاستی هایی هستند.
اثرات نامطلوب داروهای ضد افسردگی می تواند انطباق را کاهش داده و بهبودی را به تاخیر بیندازند. بنابراین در نظر گرفتن عوارض جانبی احتمالی هنگام انتخاب یک داروی رفع افسردگی بسیار مهم است. اگرچه هیچ داروی افسردگی کاملی وجود ندارد که به سرعت عمل کند و کاملاً عاری از عوارض جانبی باشد اما دارو های درمان افسردگی جدیدتر ایمن تر هستند و بهتر تحمل می شوند و با میزان کمتری از عدم انطباق همراه هستند. در ادامه میخواهیم به بررسی اثربخشی انواع قرص های ضد افسردگی بپردازیم.

داروی ضد افسردگی

داروی ضد افسردگی یک انتخاب درمانی محبوب برای افسردگی است. اگرچه این دارو ها ممکن است افسردگی را درمان نکنند اما می توانند علائم را کاهش دهند. اولین داروی ضد افسردگی که امتحان می کنید ممکن است خوب عمل کند. اما اگر علائم شما را از بین نبرد یا باعث ایجاد عوارض جانبی شود که شما را آزاردهد، ممکن است لازم باشد راه دیگری را امتحان کنید.

پس تسلیم نشوید. با مشورت پزشک خود انواع بسیاری از قرص های افسردگی در دسترس هستند و به احتمال زیاد بتوانید یکی از آنها را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. و گاهی اوقات ترکیبی از داروها ممکن است یک گزینه خوب باشد که توسط پزشکتان به شما معرفی میشود.

 

داروی ضد افسردگی
داروی ضد افسردگی

 

انواع داروهای ضد افسردگی:

بسیاری از متخصصان سلامت روان بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی با افسردگی مرتبط هستند به ویژه سروتونین seroTOEnin نوراپی نفرین norepihNEFrin  و دوپامینDOEpuh-meen. اکثر داروهای ضد افسردگی با تأثیر بر این انتقال دهنده های عصبی که گاهی اوقات پیام رسان های شیمیایی نامیده می شوند به کاهش افسردگی و به ارتباط بین سلول های مغز کمک می کنند. هر یک از انواع داروهای ضد افسردگی به روش های کمی متفاوت بر این انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارد.

 

پیشنهاد مقاله: داروهای ضد افسردگی و انواع آن 

انواع بسیاری از دارو ها برای درمان افسردگی وجود دارند از جمله:

مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

پزشکان اغلب با تجویز یک SSRI  شروع می کنند . این داروهای ضدافسردگی عموماً عوارض جانبی آزاردهنده کمتری ایجاد می‌کنند و در دوزهای درمانی بالاتر نسبت به سایر انواع قرص افسردگی تجویز میشوند که کمتر مشکل ایجاد می‌کنند و برای بعضی از افراد اثر بخشی بهتری دارند. SSRI ها شامل :

  1. فلوکستین (پروزاک)
  2. پاروکستین (پاکسیل، پکسوا)
  3. سرترالین (زولوفت)
  4. سیتالوپرام (سلکسا)
  5. و اسیتالوپرام (لکساپرو) هستند.

 

مهارکننده های باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین SNRIs

 نمونه هایی از SNRI ها عبارتند از:

  1. دولوکستین Cymbalta، Drizalma Sprinkle
  2. نلافاکسینEffexor XR، دسوونلافاکسینPristiq
  3. لوومیلناسیپران

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

این قرص های ضد افسردگی به این علت غیر معمول نامیده می شوند که به طور منظم در هیچ یک از دسته بندی های ضد افسردگی دیگر قرار نمی گیرند. داروهایی که در این دسته تجویز می شوند عبارتند از:

  1. ترازودون، میرتازاپین (رمرون)
  2. ورتیوکستین(Trintellix)، قرص ویلازودون (Viibryd))
  3. بوپروپیون (Forfivo XL، Wellbutrin SR، و غیره). بوپروپیون یکی از محدود داروهای ضد افسردگی است که اغلب با عوارض جانبی جنسی همراه نیست.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

  1. ایمی پرامین، نورتریپتیلین (Pamelor)
  2. آمی تریپتیلین، دوکسپین و دزیپرامین (Norpramin )

نسبت به قرص های ضد افسردگی جدیدتر عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کنند. بنابراین داروی سه حلقه ای معمولاً تجویز نمی شود مگر اینکه قبلا با تجویز پزشک داروهای ضد افسردگی دیگر را که باعث بهبودی شما نشده است را مصرف کرده باشید.

 

درمان افسردگی
درمان افسردگی

 

سایر داروها

 پزشک شما ممکن است ترکیب دو قرص را توصیه کند این برای اثر بخشی بهتر است که به آن متقویت میگویند. نمونه هایی از داروهای تقویت کننده ضد افسردگی عبارتند از:

  1. آریپیپرازول(Abilify) کوتیاپین Seroquel))
  2. لیتیوم (Lithobid)

 

پیشنهاد ویژه: درمان افسردگی بعد از جدایی

مناسب ترین قرص افسردگی جهت اثربخشی بهتر برای شما

انواع زیادی از داروها برای درمان افسردگی در دسترس هستند که به روش های متفاوت عمل می کنند و عوارض جانبی متفاوتی دارند. هنگام تجویز یک داروی درمان افسردگی که اثربخشی مناسبی برای شما داشته باشد، پزشک مناسب با شرایط شما ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • علائم خاص شما: علائم افسردگی ممکن است متفاوت باشد و یک قرص رفع افسردگی ممکن است علائم خاصی را بهتر از داروی دیگر برای شما نشان دهد. به عنوان مثال اگر مشکل خواب دارید یک داروی ضد افسردگی که باعث آرامش یا خواب آلودگی می شود ممکن است گزینه خوبی باشد و اثربخشی بهتری برای شما داشته باشد.
  • عوارض جانبی احتمالی: عوارض جانبی داروهای این اختلال از دارویی به داروی دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوارض جانبی آزاردهنده، مانند خشکی دهان، حالت تهوع، افزایش وزن یا عوارض جانبی جنسی، می تواند ادامه درمان را دشوار کند. عوارض جانبی عمده احتمالی را برای اثر بخشی بهتر با پزشک خود در میان بگذارید.
  • آیا این دارو برای یکی از بستگان نزدیک شما اثر مناسبی داشته است؟ اینکه یک دارو برای یکی از خویشاوندان خونی شما مانند والدین یا خواهر و برادر چگونه عمل می کند می تواند نشان دهد که چقدر برای شما موثر است. همچنین اگر یک داروی ضد افسردگی در گذشته برای افسردگی شما موثر بوده ممکن است دوباره اثر بخشی خوبی داشته باشد.
  • سایر شرایط سلامتی: برخی از قرص های درمان این اختلال ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص روحی یا جسمی مشکلاتی در اثر بخشی مناسب ایجاد کنند. از سوی دیگر برخی از داروهای درمان افسردگی ممکن است به درمان سایر شرایط سلامت جسمی یا روانی همراه با افسردگی کمک کنند. به عنوان مثال بسیاری از داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم اختلالات اضطرابی را تسکین دهند و اثر بخشی مناسبی برای اختلال اضطراب نشان دهد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/940255/PHE_PMR_report_Dec2020.pdf
  2. https://digital.nhs.uk/data-and-information/publications/statistical/prescriptions-dispensed-in-the-community/prescriptions-dispensed-in-the-community-england—2007—2017
  3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ejn.14720
  4. https://www.fda.gov/consumers/free-publications-women/depression-medicines

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید