روانشناسی

درمان افسردگی بعد از جدایی و طلاق

درمان افسردگی بعد از جدایی و طلاق

درمان

طلاق یا جدایی رویدادی منفرد نیست بلکه یک فرایند است. یعنی توانایی تجارب بالقوه فشار زایی است که قبل از جدایی فیزیکی طرفین از یکدیگر آغاز می‌شود و پس از آن نیز ادامه می‌یابد. حتی پایان یافتن یک ازدواج ناخوشایند نیز می‌تواند دردناک باشد به ویژه اگر طرفین دارای فرزندانی هم باشند. هر چند ممکن است چنین به نظر برسد که بعضی افراد خیلی زود با مسئله طلاق سازگار می‌شوند،اما معمولاً طلاق در دراز مدت بر سلامت و تندرستی زوجین به ویژه زوجی که برای طلاق پیش قدم نشده یا پس از طلاق اقدام به ازدواج مجدد ننموده است تاثیر منفی دارد. 

از جمله علل احتمالی این امر می‌توان به مواردی همچون: بر هم خوردن روابط والد و کودک-مشکلات اقتصادی-از دست دادن حمایت عاطفی-از دست دادن خانه و خانواده اشاره کرد.

طلاق می‌تواند باعث بروز احساس:

  •  شکست و ناکامی
  • گناه
  • خصومت
  • سرزنش خود
  • ابتلا به افسردگی

نیز شود. برطرف شدن چنین احساساتی توسط روانشناس صورت میگیرد. سوی دیگر پایان یک رابطه زناشویی متشنج و مشکل دار می‌تواند سبب بهبود سلامت و تندرستی در زوجه شود. در ادامه مطلب به درمان افسردگی ناامیدی پس از طلاق می پردازیم.

افسردگی بعد از طلاق

حالت خلقی که با احساس غم و اندوه، ناامیدی، اضطراب، پوچی، دلسردی یا ناامیدی نشان می دهد. نداشتن احساس؛ داشتن احساس گریه،ظاهر شدن خلق افسرده (ناراحتی) ممکن است یک واکنش طبیعی و در مواقعی سازگارانه به از دست دادن، ناامیدی یا شکست تعریف شده باشد. علاوه بر این، خلق افسرده ممکن است نشانه ای از یک سندرم آسیب شناختی روانی یا یک اختلال پزشکی دیگر باشد

 

جدایی

جدایی

 

افسردگی تک قطبی بسیار شایع است. علاوه بر این، افسردگی اساسی بسیار عود کننده است. پس از بهبودی یک دوره، میزان تخمینی عود در طی دو سال بیشتر از 40 درصد است.
این موضوع به بررسی انتخاب درمان ناامیدی و افسردگی برای رفع اولیه اختلالافسردگی می پردازد. سایر جنبه‌های درمانی اولیه افسردگی، مانند ادامه و بهبود نگهدارنده افسردگی ، بر طرف شدن افسردگی، و تظاهرات بالینی و تشخیص افسردگی را شامل می شود.

یک دوره افسردگی دوره ای است که حداقل دو هفته طول می کشد.

 

پیشنهاد مقاله:   طلاق

 

علائم افسردگی

  1. خلق و خوی افسرده
  2. بی لذتی بی خوابی یا پر خوابی
  3. تغییر در اشتها یا وزن
  4. عقب ماندگی یا بی قراری روانی حرکتی
  5. انرژی کم، تمرکز ضعیف
  6. فکر های بی ارزشی یا احساس گناه
  7. افکار مکرر در مورد مرگ یا خودکشی
  8. حداقل یکی از علائم باید خلق افسرده یا بی لذتی باشد.

عوامل ایجاد افسردگی

  • سوابق خانوادگی
  • تغییر فصل
  • طلاق یا جدایی
  • شکست عشقی و عاطفی
  • عوامل اجتماعی
  • وجود برخی از بیماری ها
  • استفاده از بعضی داروها
  • بی کیفیتی خواب یا بی خوابی

افسردگی اختلالی ست که با پیگیری های لازم قابل درمان است. هدف از معالجه اولیه این اختلال، بهبودی علائم و بازگرداندن عملکرد پایه است در مطالعه آینده نگر جایگزین های روش های متوالی برای تسکین افسردگی بیمار سرپایی مبتلا به افسردگی که پس از معالجه با دارو درمانی وی روان درمانی بهبود یافته بودند، متعاقباً تا 12 ماه پیگیری شدندبه نظر می‌رسد که عود در بیمارانی که بهبودی می‌یابند، کمتر اتفاق می‌افتد، در مقایسه با بیمارانی که پاسخ دادند اما بهبودی ندادند.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

 

روش های درمان افسردگی بعد از طلاق

دارو درمانی
• استفاده از روش ترکیبی (دارو درمانی در کنار روان درمانی)

افسردگی

افسردگی

 

جدایی

این واژه را میتوان به افرادی نسبت داد که به پشت سر گذاشتن یک رابطه قدیمی و بازسازی زندگی جدید نیاز مبرم دارند. اگر وابستگی در روابط انسانی را رایج‌ ترین نوع اعتیاد بدانیم، اعتماد به نفس پایین، افکار منفی و همچنین احساس افسردگی پس از جدایی در این قضیه اجتناب ناپذیر است. اعتماد به نفس پایینجدایی می‌تواند واکنشی موقتی نسبت به احساس بازنده بودن در رابطه اخیر باشد. در برخی موارد، روان درمانی می تواند به اندازه داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی موثر باشد.

افسردگی بعد از طلاق

طلاق یک رویداد استرس زا رایج است که با افزایش میزان افسردگی همراه است. با توجه به شواهدی مبنی بر تفاوت‌های فردی قابل‌ توجه در افسردگی بعد از طلاق و عوامل استرس‌زای اصلی زندگیوجود دارد. یکی از راه‌های رفع افسردگی بعد از طلاق، روان درمانی است:

روان درمانی رویکردی برای رفع مسائل مربوط به سلامت روان از طریق گفتگو با روانشناس یا ارائه دهنده سلامت روان است. در طول، در مورد مسائل خاص خود و اینکه چگونه افکار، احساسات و رفتارهای شما بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، صحبت میشود. این نوع معالجه افسردگی به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه کنترل زندگی خود را در دست بگیرید و با مهارت های مقابله ای سالم به موقعیت های چالش برانگیز پاسخ دهید. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد. نوع مناسب برای شما بستگی به شرایط و میزان شدت افسردگی بعد از طلاق شما دارد.

دارو های ضد افسردگی یکی از داروهای رایج در مباحث افسردگی است.

پیشنهاد ویژه: تاثیر مشکلات خانوادگی بر نوجوانان

 

شکست عشقی

وقتی افراد در یک رابطه احساسی و عاطفی قرار میگیرند و به هر دلیلی این رابطه به پایان می‌رسد به اصطلاح میگوییم فرد دچار شکست عشقی شده است. گاهی اوقات حتی فرد امکان دارد در مرحله ابراز احساس و بیان در خواست رابطه با جواب منفی مواجه شود که این امر هم به گونه ای شکست عشقی محسوب میشود.احساس این شکست پس از طلاق همراه زوجین است. شکست عشقی باعث مشکلاتی از قبیل: کاهش عزت نفس، کاهش اعتماد به نفس ،اضطراب و افسردگی در افراد میشود.

برای از بین رفتن اختلالات پس از شکست عشقی به خود زمان بدهید تا با این امر کنار بیایید اما اگر پذیرش و کنار آمدن با این مشکل پس از مدتی باعث ایجاد اختلال در عملکرد روزانه ی شما شد باید به روانشناس متخصص مراجعه کرده و از طریق روان درمانی راحت تر این شکست را پذیرا شوید.

این روش به شما کمک میکند تا در تغییر رفتار و غلبه با مشکل پیش آمده کنار بیایید. روان‌درمانی برای بهبود سلامت روان فرد، حل یا کاهش رفتارهای دردسرساز، اعتقادات، اجبارها، افکار یا عواطف و بهبود روابط و مهارت‌های اجتماعی به کار می‌رود.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.uptodate.com/contents/unipolar-major-depression-in-adults-choosing-initial-treatment/abstract/1
  2. https://www.uptodate.com/contents/unipolar-major-depression-in-adults-choosing-initial-treatment/abstract/6
  3. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-349-18955-7
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.