روانشناسی

اختلال اضطراب بیماری و روش های درمان آن

اختلال اضطراب بیماری و روش های درمان آن

اضطراب بیماری

اختلال اضطراب بیماری که گاهی هیپوکندریازیس یا اضطراب سلامت نامیده می شود بیش از حد نگران کننده است که شما بیمار شدید یا ممکن است به شدت بیمار شوید. ممکن است علائم فیزیکی نداشته باشید. یا ممکن است باور داشته باشید که احساسات طبیعی بدن یا علائم جزئی نشانه‌های بیماری شدید دارید. حتی اگر یک معاینه پزشکی کامل وضعیت پزشکی جدی را نشان ندهد باز هم نگران هستید که بیمار میشوید و یا بیمارید. اضطراب بیماری میتواند استرس قابل توجهی را به شما وارد کند و در مواقعی میتواند زندگی شما را مختل کند. در ادامه میخواهیم به اختلال اضطراب بیماری و روش های درمان آن بپردازیم. خواندن این مقاله میتواند حال شما را بهتر کند.

 

هیپوکندریازیس چیست؟

در این حالت ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنید که احساسات بدن، مانند انقباض عضلانی یا خستگی، با یک بیماری خاص و جدی مرتبط است. این اضطراب بیش از حد به جای خود علامت فیزیکی منجر به پریشانی شدیدی می شود که می تواند زندگی شما را مختل کند. این اختلال یک وضعیت طولانی مدت است که می تواند در شدت نوسان داشته باشد. ممکن است با افزایش سن یا در زمان استرس افزایش یابد. اما مشاوره روانشناختی (روان درمانی) و گاهی اوقات دارو می تواند به کاهش نگرانی شما کمک کند.

 

علائم اضطراب

علائم اضطراب

 

علائم اضطراب بیماری

عشامل مشغله فکری به این مسئله است که شما به شدت بیمار هستید و بر اساس احساسات طبیعی بدن (مانند معده پر سر و صدا) یا علائم جزئی (مانند بثورات جزئی) که دارید، آنها را به بیماری نسبت میدهید. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درگیر بودن با داشتن یا ابتلا به یک بیماری یا وضعیت سلامتی جدی
  • نگرانی از اینکه علائم جزئی یا احساسات بدن به این معنی است که شما یک بیماری جدی دارید.
  • به راحتی در مورد وضعیت سلامتی خود نگران هستید.
  • یافتن اطمینان اندک یا عدم اطمینان از مراجعه به پزشک یا نتایج منفی آزمایش.
  • نگرانی بیش از حد در مورد یک بیماری خاص یا خطر ابتلا به یک بیماری پزشکی به دلیل اینکه در خانواده شما وجود دارد یا داشته است.
  • آنقدر ناراحتی در مورد بیماری های احتمالی دارید که کار کردن برای شما سخت است.
  • به طور مکرر بدن خود را برای علائم بیماری یا بیماری بررسی کنید.
  • گرفتن مکرر مراجعه پزشکی برای اطمینان خاطر یا اجتناب از مراقبت های پزشکی به دلیل ترس از تشخیص یک بیماری جدی
  • اجتناب از افراد، مکان ها یا فعالیت ها به دلیل ترس از خطرات سلامتی
  • مدام در مورد سلامتی و بیماری های احتمالی خود صحبت می کنید.
  • جستجوی مکرر در اینترنت برای علل علائم یا بیماری های احتمالی

 

پیشنهاد مقاله:  قرض ضد استرس و افزایش تمرکز

علت داشتن اضطراب بیماری

علت دقیق این اختلال مشخص نیست اما این عوامل ممکن است نقش داشته باشند:

  1. باورها: ممکن است در تحمل عدم اطمینان در مورد احساسات ناخوشایند یا غیرعادی بدن مشکل داشته باشید. این می تواند شما را به اشتباه تفسیر کند که همه احساسات بدن جدی هستند بنابراین شما به دنبال شواهدی برای تأیید ابتلا به یک بیماری جدی هستید.
  2. خانواده: اگر والدینی داشته باشید که بیش از حد نگران سلامتی خود یا سلامتی شما هستند ممکن است بیشتر دچار اضطراب سلامتی شوید.
  3. تجربه گذشته: ممکن است در دوران کودکی تجربه بیماری جدی داشته باشید بنابراین احساسات فیزیکی ممکن است برای شما ترسناک باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارضی که افراد دارای اضطراب بیماری را تهدید میکند:

  • مشکلات روابط یا خانوادگی همراه شود زیرا نگرانی بیش از حد می تواند دیگران را از ما ناامید کند.
  • مشکلات عملکرد مرتبط با کار یا غیبت بیش از حد
  • مشکلات در زندگی روزمره، که حتی منجر به ناتوانی می شود.
  • مشکلات مالی ناشی از ویزیت های درمانی بیش از حد و صورت حساب های پزشکی
  • همراه شدن با یک اختلال روانی دیگر، مانند اختلال علائم جسمی، سایر اختلالات اضطرابی، افسردگی یا اختلال شخصیت

چگونه از علائم اضطراب بیماری جلوگیری کنیم؟

اطلاعات کمی در مورد چگونگی جلوگیری از علائم اضطراب این اختلال وجود دارد اما این پیشنهادات ممکن است کمک کننده باشد.

  • اگر مشکل علائم اضطراب دارید در اسرع وقت به دنبال مشاوره حرفه ای باشید تا از بدتر شدن علائم و کاهش کیفیت زندگی شما جلوگیری کند.
  • یاد بگیرید که تشخیص دهید چه زمانی استرس دارید و چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد و به طور منظم تکنیک های مدیریت استرس و آرامش را فرا بگیرید و تمرین کنید.
  • برای کمک به جلوگیری از عود یا بدتر شدن علائم اضطراب برنامه درمانی خود را دنبال کنید.

 

درمان ها

هدف از درمان کمک به مدیریت اضطراب در مورد سلامتی و بهبود توانایی شما برای عملکرد در زندگی روزمره است. مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک و گرفتن درمان از جمله: روان درمانی می تواند برای اضطراب بیماری مفید باشد. گاهی اوقات ممکن است داروها اضافه شوند. در نظر داشته باشید که درمان های خانگی در این اختلال بسیار کمک کننده است.

 

اختلال اضطراب بیماری

اختلال اضطراب بیماری

 

روان درمانی

از آنجایی که احساسات فیزیکی می تواند با پریشانی عاطفی و اضطراب سلامتی مرتبط باشد روان درمانی به ویژه درمان رفتاری شناختی CBT می تواند یک درمان موثر باشد.CBT به شما کمک می کند تا مهارت های مدیریت این اختلال را بیاموزید و راه های مختلفی را برای مدیریت نگرانی های خود به جز آزمایش های پزشکی بیش از حد یا اجتناب از مراقبت های پزشکی بیابید.

CBT می تواند به شما کمک کند:

  • ترس و باورهای خود را در مورد ابتلا به یک بیماری جدی پزشکی شناسایی کنید.
  • روش های جایگزینی را بیاموزید تا احساسات بدن خود را با تلاش برای تغییر افکار غیر مفید مشاهده کنید.
  • از اینکه نگرانی هایتان بر شما و رفتارتان تأثیر می گذارد بیشتر آگاه شوید.
  • نحوه پاسخ دادن به احساسات و علائم بدن خود را تغییر دهید.
  • مهارت های مقابله و تحمل اضطراب و استرس را بیاموزید.
  • اجتناب از موقعیت ها و فعالیت های ناشی از احساسات فیزیکی را کاهش دهید.
  • رفتارهای بررسی مکرر بدن خود را برای علائم بیماری و جستجوی مکرر اطمینان خاطر کاهش دهید.
  • بهبود عملکرد روزانه در خانه، محل کار، روابط و موقعیت های اجتماعی
  • به سایر اختلالات سلامت روان مانند افسردگی رسیدگی کنید.

درمان های دیگر مانند مدیریت استرس رفتاری و مواجهه درمانی نیز ممکن است مفید باشند.

 

دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین ممکن است به درمان اضطراب بیماری کمک کنند. داروهایی برای درمان اختلالات خلقی یا اضطراب نیز ممکن است کمک کننده باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی و عوارض جانبی و خطرات احتمالی آنها صحبت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: ارتباط بین گره تیرویید و استرس

درمان های خانگی 

  1. تکنیک های استرس و آرامش را تمرین کنید. یادگیری روش های مدیریت استرس و آرام سازی مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی، ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.
  2. فعالیت بدنی داشته باشید. یک برنامه فعالیت ورزشی ممکن است تأثیر آرام بخشی بر خلق و خوی شما داشته باشد اضطراب شما را کاهش دهد و به بهبود عملکرد فیزیکی شما کمک کند.
  3. در فعالیت ها شرکت کنید. درگیر ماندن در کار و همچنین فعالیت های اجتماعی و خانوادگی می تواند از شما حمایت کند.
  4. از مصرف الکل و داروهای تفریحی پرهیز کنید. استفاده از مواد می تواند مراقبت شما را دشوارتر کند. در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار با روانشناس یا پزشک خود صحبت کنید.
  5. از جستجو در اینترنت برای بیماری های احتمالی خودداری کنید. حجم وسیعی از اطلاعات سلامتی که ممکن است با وضعیت شما مرتبط باشد یا نباشد می تواند باعث سردرگمی و اضطراب شود. اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند با ارائه دهنده مراقبت های پزشکی خود صحبت کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/illness-anxiety-disorder/symptoms-causes/syc-20373782
  2. https://dsm.psychiatryonline.org/
  3. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders#part_145338
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.