اختلال پرخوری و ارتباط آن با افسردگی

پرخوری

فهرست مطالب

تحقیقات ارتباط قوی بین افسردگی و پرخوری را نشان می دهند. به ویژه زمانی که افراط در خوردن تبدیل به اختلال می شود. در ادامه می خواهیم به همین امر یعنی اختلال پرخوری و ارتباط آن با افسردگی بپردازیم. هنگامی که دچار اختلال پرخوری هستید ممکن است از غذا خوردن زیاد خجالت بکشید و عهد کنید که آن را متوقف کنید. اما آنقدر احساس اجبار می کنید که نمی توانید در مقابل هوس ها مقاومت کنید و به خوردن ادامه می دهید. پس از اینکه خوردن تمام شد امکان دارد احساس کمبود، نا امیدی، افسردگی و پشیمانی به سراغ شما بیاید. گاهی اوقات نیز در پس افسردگی و نا امیدی دوباره به پرخوری روی می‌آورید و با خوردن هر چه بیشتر مواد غذایی احساس آرامشی کوتاه مدت را تجربه می‌کنید.

 

آیا ارتباطی بین پرخوری و افسردگی وجود دارد؟

تعجب می‌کند که «آیا اختلالات خوردن می تواند باعث افسردگی شود؟» اگرچه این دو اختلال متفاوت هستند اما یکی به راحتی می‌تواند دیگری را تحریک کند. یکی از دلایل آن تاثیر شدید اختلالات پرخوری بر خلق و خو و تاثیر پرخوری بر مغز است. برای کسانی که از پر اشتهایی رنج می برند افراط در خوردن در بدن باعث تغییراتی در مغز می شود که اغلب باعث تغییر خلق و خوی منفی می شود که می تواند منجر به افسردگی شود. به این اختلالات نوسانات خلقی می گویند. علاوه بر این تصور منفی از بدن و اعتماد به نفس پایین می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و افسردگی شود که  منجر به تغییرات خلقی در اختلالات خوردن شود. در نهایت این احساسات می تواند باعث شود افراد منزوی شوند که ممکن است افسردگی را بدتر کند. استرس و مصرف بد غذا با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است.

اثرات یک رژیم غذایی پرچرب با اثرات استرس مزمن که در ایجاد این اخلال نقش دارد همپوشانی دارد. این ممکن است توضیح دهد که چرا زیاده خواری به ویژه غذاهای پرچرب و کم مغذی که افراد بیشتر مستعد مصرف آنها هستند می تواند منجر به ایجاد این اختلال شود. افراد چاق که دارای اختلالپرخوری هستند معمولاً با نوعی بیماری سلامت روان از جمله اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنند.

هر دو بیماری توانایی ایجاد دیگری را دارند: اگر پرخوری منجر به افزایش وزن و ناتوانی در کنترل پرخوری شود ممکن است افسردگی ایجاد شود. خود این بیماری نیز ممکن است به عنوان یک مکانیسم مقابله ای باعث اختلال پرخوری شود.

 

اختلال پرخوری
اختلال پرخوری

 

پرخوری چگونه باعث افسردگی می شود؟

اختلال پرخوری ممکن است با ناامیدی که افسردگی از آن فرار می کند همراه نباشد. با این حال اغلب، یکی به دیگری پیروز می شود. معمولا در مدت زمان کوتاهی این اتفاق میوفتد. در موارد دیگر افسردگی و اختلالات پرخوری ایجاد یک اختلال وسواس فکری-اجباری را تشویق می کنند تا دوباره کنترل را به دست آورند.

احساس غم و اندوه این اختلال فرد را وادار می‌کند که برای بهبود خلق و خوی خود کاری کند تا حتی زمان کمی به آرامش برسد پس شروع به پرخوری میکند وقتی این کار کمکی نمی کند چرخه دوباره شروع می شود. کسانی که از اختلال مصرف غذا و خوراکی رنج می برند ممکن است به زودی احساس اغم و اندوه کنند که یکی از علائم افراط در مصرف غذا و خوراکی ظاهر می شود. ناامیدی و غم در ترکیب با اثرات ناخواسته زیاده خواری اغلب منجر به افزایش وزن می شود. نارضایتی از ظاهر فرد نه تنها افسردگی مداوم را تقویت می کند، بلکه خطرات خود را نیز به همراه دارد.

 

پیشنهاد مقاله: تفاوت پرخوری عصبی با گرسنگی

تاثیر نوع غذا بر اختلالات پرخوری و افسردگی

هنگامی که اختلال پرخوری و افسردگی کشتی را هدایت می کنند، انتخاب غذا برای مصرف تحت تأثیر قرار می گیرد. از آنجایی که ایده انتخاب های غذایی مورد علاقه ما باعث ایجاد احساس شادی می شود این ها انتخاب هایی هستند که اغلب به آنها توجه می شود. اگرچه هر نوع افراط در مصرف غذا و خوراکی اثرات منفی خواهد داشت اما افراد معتاد به مصرف غذا از غذاهای ناسالم بیشترین لذت را دریافت میکنند. غذاهای سرشار از کلسترول، قند تصفیه شده و چربی های اشباع شده، نه تنها ممکن است باعث افزایش وزن شوند، بلکه می توانند بر عملکرد مغز نیز تأثیر بگذارند.

فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) بخشی از فرآیند مغز است که در ساخت و یادآوری حافظه عمل می کند. از آنجایی که یادگیری مهارت های جدید مستلزم استفاده از حافظه است باید از کاهش BDNF اجتناب شود. با این حال مشخص شد که محبوب ترین میان وعده های اختلال پرخوری و افسردگی تأثیر منفی برBDNF دارند.

کاهش BDNF در افرادی که از زوال عقل رنج می برند مورد مطالعه قرار گرفته است و با دیابت نوع 2 ارتباط دارد. بنابراین نه تنها خطر بدتر شدن بیشتر اختلال عملکرد عصبی وجود دارد بلکه تشویق به تداوم افسردگی نیز می شود. شرکت در درمان، مانند درمان شناختی- رفتاری می تواند کمک کننده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم پرخوری همراه افسردگی

یکی از بزرگترین علائم پراشتهایی با افسردگی این است که اجباراً بیش از آنچه نیاز دارید غذا بخورید در حالی که هرگز احساس رضایت نمی کنید. به ویژه اگر برای تسکین عاطفی غذا می خورید به جای مصرف غذا به دلیل گرسنگی و افسردگی پی ببرید.

علائم  این اختلال مرتبط با افسردگی عبارتند از:

  • مشکل در ترک مصرف غذا و خوراکی
  • مصرف مکرر و سریع مقادیر زیاد غذا
  • مصرف غذا و خوراکی حتی زمانی که سیر هستید
  • هرگز احساس رضایت نمی کند
  • احساس بی حسی، دوری عاطفی یا بی تفاوتی در هنگام مصرف غذا
  • احساس گناه، غم و اندوه یا انزجار بعد از زیاده روی در مصرف غذا

 

درمان پرخوری
درمان پرخوری

 

تلاش برای درمان

افسردگی و پرخوری هر دو قابل درمان هستند حتی اگر با هم اتفاق بیفتند. اولین خط درمان جستجوی روش درمانی مناسب خواهد بود. درمانگر شما می‌تواند به شما کمک کند تا هر دو را تعیین کنید و برنامه‌ای برای مدیریت هر کدام ایجاد کنید.

(درمان شناختی رفتاریCBT) می تواند هم برای افسردگی و هم برای افراط در مصرف غذا و خوراکی مفید باشد. این روش درمانی مبتنی بر شواهد برای بزرگسالان مبتلا به اختلالات مصرف غذا و خوراکی است. در طول درمان CBT شما و درمانگرتان به دنبال علل یا محرک‌هایی که منجر به هر دو اختلال شده است می‌پردازید و سعی می‌کنید راه‌ حلی برای درمان فوری و مدیریت طولانی‌مدت بیابید.

درمانگر شما ممکن است به دنبال رفتارهای کنترل وزن باشد مانند:

  • محدودیت غذایی که می تواند منجر به پرخوری شود.
  • رفتارهای پاکسازی
  • اجتناب از حس منفی نسبت به بدن.

شروع درمان بر کنترل عادات افراط در مصرف غذا و پیدایش روش هایی برای مدیریت علائم افسردگی متمرکز خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه: علت پرخوری قبل از پریودی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

جنبه شناختی درمان بر روی چه مواردی متمرکز است

  1. تصویر منفی بدن
  2. ارزیابی بیش از حد وزن
  3. مسائل مربوط به ارزش خود
  4. کمال گرایی

شما مکانیسم های مقابله ای را با این نوع درمان برای بهبود تصویر بدن خود یاد خواهید گرفت که به نوبه خود می تواند افسردگی را بهبود بخشد و تمایل به پرخوری را کاهش دهد.

درمانگر یا پزشک شما ممکن است داروهای افسردگی را برای شما تجویز کند که گاهی اوقات می تواند به هر دو حالت به طور همزمان کمک کند.

برای درمان هر دو نیز می توانید چند تغییر در سبک زندگی ایجاد کنید. درمانگر یا پزشک شما ممکن است این موارد را با شما بررسی کند. آنها عبارتند از:

  • کاهش استرس: استرس می تواند باعث زیاده روی در مصرف غذا و خلق خو منفی شود بنابراین می تواند هر دو شرایط را بدتر کند.
  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش می تواند به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشید استرس را کاهش دهید و به کاهش غم و اندوه کمک کنید.
  • از وسوسه پرهیز کنید: اگر می‌دانید که بعد از یک روز طولانی مستعد افراط در مصرف غذا هستید هیچ غذای مضری را در اطراف خود قرار ندهید. با کمتر در دسترس کردن آنها می توانید پر اشتهایی را کاهش دهید و روی سایر تکنیک های مقابله و مدیریت استرس تمرکز کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

پرخوری همراه با افسردگی در چه افرادی شایع است؟

در زنان بزرگسال شایع می باشد.

در اختلال خوردن تمایل افراد بیشتر به چه نوع مواد غذایی است؟

بیشتر به مواد غذایی ناسالم اعم ازمواد غذایی پرچرب، مواد غذایی دارای قند زیاد و پر نمک.

اولین گام درمان اختلالات پر خوری چه چیز است؟

مراجعه به پزشک و انتخاب روش درمانی مناسب.

منابع علمی این مطلب

  1. https://journals.lww.com/ajg/fulltext/2021/01000/assessing_for_eating_disorders__a_primer_for.14.aspx
  2. https://www.niddk.nih.gov/health-information/weight-management/binge-eating-disorder
  3. https://dsm.psychiatryonline.org/

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید