رژیم و تغذیه سالم

ارتباط اضافه وزن و اختلالات روانی چیست؟

ارتباط اضافه وزن و اختلالات روانی چیست؟

اضافه وزن و اختلالات روانی

عواقب فیزیکی اضافه وزن به خوبی شناخته شده است دیابت نوع 2، افزایش خطر زمین خوردن، مشکلات قلبی و آرتروز. با این حال تأثیر اضافه وزن و اختلالات روانی و عاطفی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. حدود یک نفر از هر سه نفر در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند و شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد چاقی به عنوان یک مسئله سلامت جسمی نیز ممکن است با بسیاری از مشکلات روانی ناشی از اضافه وزن مرتبط باشد. اگر میخواهید بدانید ارتباط اضافه وزن و اختلالات خلقی چیست؟ ادامه این مقاله را بخوانید.

 

آیا چاقی یک اختلال روانی است؟

چاقی از ترکیبی از اثرات محیطی و ژنوتیپ ایجاد می شود، که هر دو می توانند به عنوان عوامل خطر افزایش یافته در افراد مبتلا به بیماری روانی ظاهر شوند. چاقی همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد که می تواند بر سلامت روانی تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به بیماری روانی 25 سال زودتر از افراد بدون بیماری روانی به دلیل شرایط مرتبط با چاقی می میرند. طیف پیچیده ای از عوامل به ارتباط بین اضافه وزن و اختلالات روانی کمک می کند.

چاقی اثرات ناتوان‌کننده‌ای بر سلامت جسمی و روانی دارد و می‌تواند منجر به بیماری‌های روانی کامل در نتیجه تصور ضعیف از خود و بیماری‌های جسمانی شود. به نوبه خود شکایات روانپزشکی نیز می تواند باعث چاقی در نتیجه اثرات دارو، عدم تعادل هورمونی و مسائل رفتاری ناشی از اختلالات روانپزشکی شود.

 

مشکلات روانی ناشی از اضافه وزن

مشکلات روانی ناشی از اضافه وزن

 

علل روانشناختی چاقی

هنگامی که با سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنید تفکر منفی، مدیریت عاطفی ضعیف و ارزش کم خود می تواند به شرایطی مانند اضطراب، افسردگی یا حتی اختلال خوردن تبدیل شود . این اغلب منجر به پرخوری عاطفی، مراقبت ضعیف از خود و علاقه کم به ورزش منظم می شود.

در اینجا برخی از عوامل روانشناختی اضافه وزن و اختلالات روانی آورده شده است:

  • اجتناب از بیان احساسات
  • خود کم بینی
  • تصویر بدن ضعیف
  • انتقاد از خود
  • باورهای اصلی منفی
  • پرخوری

استراتژی های شناختی-رفتاری (CBT) می تواند در کمک به آرام کردن غذا خوردن، بهبود خلق و خو و احساس کنترل بیشتر به شما بسیار موثر باشد.

 

پیشنهاد مقاله: خواص جینسینگ برای چاقی وتاثیرات آن در بدن

اضافه وزن و استرس

ارتباط ثابتی بین استرس و چاقی در بزرگسالی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض استرس مزمن، مانند ناامنی مالی، اختلاف خانوادگی، استرس ناشی از عضویت در یک گروه یا جوامع یا بیماری روانی، منجر به فعال شدن مداوم سیستم پاسخ به استرس فرد می شود. تجربه استرس خطر افزایش وزن بیش از حد را به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش می دهد. فعال شدن مزمن سیستم پاسخ به استرس منجر به تجمع بیشتر چربی داخلی بدن (چربی احشایی) می شود که نوعی چربی بدن ذخیره شده در شکم و اطراف اندام های داخلی است.

استرس همچنین بر طیفی از رفتارها تأثیر می گذارد مانند حساسیت به نشانه های غذایی و هوس های غذایی که منجر به خوردن بیشتر یا انتخاب غذاهای پر کالری می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اختلال تغذیه ای و اضافه وزن

چاقی و اختلالات خوردن از هم جدا نیستند. آنها ارتباط نزدیکی دارند. حتما مقدار قابل توجهی از مردم که چاق تلقی می‌شوند قبلاً رژیم غذایی را امتحان کرده‌اند، از محتوای کالری در بیشتر غذاها آگاه هستند و بسیاری احتمالاً در یک چرخه باطل و آزاردهنده پرخوری گرفتار شده‌اند و رژیم گرفتن. تحقیقات کمی در مورد شیوع اختلال پرخوری وجود دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک چهارم بزرگسالانی که سعی در کنترل وزن خود دارند دچار اختلال پرخوری هستند.

 

اضافه وزن و اختلالات خلقی

اضافه وزن و اختلالات خلقی

 

اضافه وزن و اختلالات روانی افسردگی

تا این جا متوجه شدیم که اضافه وزن و اختلالات روانی باهم در ارتباط هستند. چاقی همچنین اغلب با افسردگی همراه است و این دو می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. اگرچه زنان اندکی بیشتر از مردان در معرض خطر داشتن BMI ناسالم هستند، اما در برابر چرخه چاقی-افسردگی بسیار آسیب پذیرتر هستند. در یک مطالعه، چاقی در زنان با افزایش 37 درصدی افسردگی اساسی همراه بود. همچنین یک رابطه قوی بین زنان با BMI بالا و افکار مکرر به خودکشی وجود دارد.

افسردگی هم می تواند باعث استرس و هم از آن ناشی شود، که به نوبه خود ممکن است باعث شود عادات غذایی و فعالیت خود را تغییر دهید. بسیاری از افرادی که در نقاهت پس از رویدادهای ناگهانی یا تخلیه عاطفی (مثلاً از دست دادن یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات روابط، از دست دادن شغل یا مواجهه با یک مشکل جدی پزشکی) مشکل دارند، ناآگاهانه شروع به خوردن بیش از حد غذاهای نامناسب یا ترک ورزش می کنند. خیلی زود، اینها به عادت تبدیل می شوند و تغییر آن دشوار است.

 

پیشنهاد ویژه: مھم ترین دلایل چاقی شکم و راه ھای پیشگیری از آن

مقابله با اضافه وزن

برای مقابله با اضافه وزن روش های زیر را امتحان کنید:

  1. رفتارهای خود را زیر نظر داشته باشید. افرادی که آنچه را می خورند در فهرست روزانه یادداشت می کنند در کاهش وزن موفق تر هستند.
  2. سطح فعالیت خود را پیگیری کنید. این یکی دیگر از جنبه های مهم نظارت بر خود است. این نه تنها شامل میزان ورزش می‌شود، بلکه میزان حرکت شما در طول روز به جای نشستن یا غیرفعال بودن را نیز شامل می‌شود. یک تاکتیک مفید شامل استفاده از گام شمار برای ثبت تعداد قدم هایی است که هر روز برمی دارید.
  3. وعده های غذایی منظم بخورید. بیماران اغلب با این تصور که در حال کاهش کالری هستند یا می‌توانند در کالری‌های بعدی صرفه‌جویی کنند، صبحانه را حذف می‌کنند. اما حذف وعده‌های غذایی می‌تواند متابولیسم شما را کند کند، شما را مستعد پرخوری‌های بعدی کند و بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.
  4. افکار و رفتارهای ناسالم خود را اصلاح کنید. تقویت رفتارهای سالم برای دستیابی به اهداف مدیریت وزن شما مهم است. خیلی اوقات افراد افکار و احساسات منفی در مورد تغییر رفتارهای سلامتی خود دارند و این روند را به عنوان تنبیه می دانند.

روانشناسان با افراد برای رسیدگی به احساسات منفی و یافتن راه هایی برای پاداش دادن به تغییرات سالم در عادات غذایی آنها کار می کنند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6052856/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7700826/
  3. https://www.psychologytoday.com/us/conditions/obesity?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.