اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

مشاوره آنلاین روانشناسی

فهرست مطالب

آیا سن “فقط یک عدد” است؟ اگر نمیدانید که آیا تفاوت سنی می‌تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد پس مطلب اهمیت اختلاف سنی در ازدواج را مطالعه کنید تا به اهمیت این امر پی ببرید. برخی از زوج ها ممکن است متوجه شوند که اختلاف سنی زیاد به مرور زمان به طور قابل توجهی بر روابط آنها تأثیر می گذارد. دیگران ممکن است احساس کنند آنچه که آنها را با هم سازگار می کند مهمتر از یک فاصله در سال است. “بیشتر زوج های با تفاوت سنی در ازدواج  زیاد که به روانشناس مراجعه میکنند، می گویند: که احساس می کنند همسن هستند.” ما یک سن تقویمی، یک سن روانی، یک سن فیزیکی و یک سن جنسی داریم. زوج‌های فاصله سنی در ازدواج  اغلب در سه مورد آخر سازگار هستند.»

حتی اگر از رابطه خود راضی باشید ممکن است با چالش‌های اختلاف سنی زیاد مواجه شوید. رویارویی با این چالش‌ها و حل آن‌ها که اغلب به قضاوت بیرونی مربوط می‌شوند می‌تواند منجر به از بین رفتن شادی در زندگی مشترک شما شوند.

 

تفاوت مناسب اختلاف سنی زوجین در زندگی مشترک چقدر است؟

در بسیاری از فرهنگ‌ها روابطی  که در آن مرد بزرگ ‌تر از زن باشد رایج‌ تر است.

 

پیشنهاد مقاله: درمان سرد مزاجی زوجین 

در این روابط فاصله سنی ۲ تا ۵ سال معمول است. طبق تحقیقات:

  • زوج‌های  با فاصله‌های سنی زیاد نسبت به زوج‌های همسن کاهش سریع‌تری در رضایت از رابطه با اختلاف سنی 10 سال در ازدواج دارند.
  • زوج های با اختلاف سنی 1 سال برای ازدواج (با مرد بزرگتر از زن)یا بین 2 و 3 سال شایع ترین و بیشترین میزان رضایت را دارند.
  • رضایت از رابطه برای زوج های با فاصله سنی 4 تا 6 سال اندکی کاهش میابد و برای زوج هایی با فاصله سنی 7 سال یا بیشتر کاهش بیشتری دارد.  فاصله های سنی در روابط طولانی مدت می تواند بر احتمال افسردگی هر یک از طرفین تاثیر بگذارد. به طور خاص مشخص شده است که زوج‌های هم‌ سن و سال کمترین میزان افسردگی را داشته اند. در حالی که زوج‌هایی با فاصله سنی 3 سال یا بیشتر نرخ‌های کمی بالاتر داشتند.

به طور خلاصه به نظر میرسد که در بسیاری از فرهنگ ها فاصله سنی 1 تا ۵ سال ایده آل تلقی می شود اما برخی از مشاوران ازدواج  نظر دارند حتی یک رابطه با فاصله سنی تا 10 سال هم میتواند بدون مشکل باشد. با این حال اعداد به ندرت داستان کامل را در مورد عشق بیان می کنند. ممکن است خیلی بزرگتر یا کوچکتر از شریک زندگی خود باشید و دقیقاً رابطه مناسبی داشته باشید.

 

اختلاف سنی زوجین
اختلاف سنی زوجین

 

ارتباط طلاق با اختلاف سنی زوجین

ازدواج هایی با فاصله سنی بیشتر با نرخ طلاق بالاتری مرتبط اهستند. اما به این معنی نیست که رابطه شما محکوم به جدایی است.

صرف نظر از سن برخی از عوامل مرتبط با موفقیت رابطه زناشویی عبارتند از:

  1. سطح تحصیلات بالاتر در هر دو طرف
  2. امنیت مالی
  3. بچه داشتن
  4. سطوح پایین تر روان رنجورخویی یا تمایل به تجربه خلق و خوی پایین در هر دو طرف.
  5. سبک دلبستگی ایمن در هر دو زوج
  6. مهارت های ارتباطی قوی
  7. روابط حمایتی با سایر اعضای خانواده
  8. تمایل به نزدیک شدن به شریک زندگی با بخشش و از خود گذشتگی
  9. هوش هیجانی بالا
  10. رضایت از زندگی جنسی خود در رابطه

فاصله سنی در  رابطه یکی از عواملی است که می تواند بر موفقیت رابطه شما تأثیر بگذارد. این لزوماً عاملی نخواهد بود که باعث شکست رابطه شما شود زیرا عوامل دیگری نیز می توانند نقش داشته باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بیشتر بخوانید: ازدواج با فرد وسواسی و مدیریت آن 

معایب اختلاف سنی زیاد در ازدواج

بلوغ عاطفی

  • حتی اگر فاصله سنی کم باشد مانند 4 تا 5 سال سطوح مختلف بلوغ را می توان مشاهده کرد. “وقتی تفاوت قابل توجهی در اختلاف سنی زوجین وجود دارد مانند اختلاف سنی اختلاف سنی 12 سال در ازدواج یا اختلاف سنی 13 سال در ازدواج یا بیشتر تجربیات زندگی می تواند بسیار متفاوت باشد.”
  • در روابط با شکاف سنی بزرگ، بلوغ عاطفی زوج بالغ‌ تر می‌تواند بار عاطفی سنگین تری را در رابطه به دوش بکشد و منجر به خستگی و احتمالاً جدایی شود.
  • زوج بزرگ ‌تر بودن بلوغ عاطفی را تضمین نمی‌کند، درست مانند جوان‌ تر بودن همیشه به این معنا نیست که بلوغ کمتری دارید. مردم گاهی سن را با بلوغ عاطفی ترکیب می‌کنند زیرا سال‌های بیشتری می توانند در معرض تجربیات مختلف باشند.

اولویت ها

هر چه شکاف سنی بین زوجین بزرگ ‌تر باشد احتمال بیشتری دارد که رابطه با چالش‌های مربوط به زندگی دست و پنجه نرم کنند .

او توضیح می دهد که این چالش ها ممکن است شامل تفاوت هایی در موارد زیر باشد:

  • سلامتی
  • سطوح انرژی
  • اولویت های زندگی
  • قصد فرزند آوری

داشتن اولویت های مختلف منحصر به روابطی با فاصله سنی زیاد نیست. در هر رابطه ای مهم است که در مورد اولویت ها و امیدهای فردی برای آینده به عنوان بخشی از تعیین سازگاری هایتان صحبت کنید البته اگر به دنبال یک رابطه طولانی مدت هستید.

 

مشاوره ازدواج
مشاوره ازدواج

 

نگرانی های پایان زندگی

  • مشاوره آنلاین روانشناسی تاکید می کند زوج های با اختلاف سنی زیاد ممکن است با نگرانی های بیشتری در مورد طول عمر فرد بزرگتر روبرو شوند. فرد جوان ممکن است از تنها ماندن در هنگام مرگ همسر بزرگتر بترسد.
  • صحبت کردن در مورد این احساسات می تواند بخش مهمی از رفع نگرانی آنها باشد.
  • مشاوره ازدواج خاطر نشان می کند اطمینان دادن و مراقبت همسرجوان تر میتواند قوت قلبی برای همسر با اختلاف سنی بالاتر باشد. او توضیح می‌دهد: «زوجین باید بدانند اگر یکی از آنها بیمار شوند، فرد دیگر از او مراقبت میکند و از این موضوع آسوده خاطر باشند.»

انگ اجتماعی

«در رابطه‌ها همیشه افرادی از بیرون وجود خواهند داشت که به داخل رابطه نگاه می‌کنند. شاید حتی افراد خارج رابطه بیشتر تفاوت سنی را ببینند. در فرهنگ‌هایی که اختلاف سنی زوجین کمتر است دیگران ممکن است با افراد دارای اختلاف سنی زیاد با قضاوت یا انتقاد رفتار کنند. (بزرگ‌ترین چالش مواجه شدن با انتقاد از سوی کسانی است که احساس می‌کنند باید انگیزه‌ای پنهانی برای هر دو زوج برای این ازدواج وجود داشته باشد).

به عنوان مثال یک همسر جوان ممکن است متهم شود که فقط یک همسر با اختلاف سنی بزرگتر را به دلیل ثروت یا موقعیت او انتخاب کرده است و همسر بزرگتر ممکن است متهم شود که شخص جوانتر را برای ظاهرش انتخاب کرده است. حتی اگر شما و شریک زندگیتان در نادیده گرفتن نظرات جاهلانه افرادی که نمی‌شناسید خوب رفتار کنید وقتی دوستان یا خانواده نسبت به زندگی که شما از آن راضی هستید شک دارند و ممکن است صدمه ببیند.

 

پیشنهاد ویژه: مشکلات رایج خانوادگی و ۱۰راهکار برای حل اختلاف خانوادگی

راهکارهای پیشنهادی برای غلبه بر مسائل مربوط به فاصله سنی:

  • مرزها را تعیین کنید:

مشاوره ازدواج می‌گوید: «وقتی افراد رابطه‌ای را که جزئی از آن نیستند زیر سوال می‌برند یا قضاوت می‌کنند از مرزهای زوج تجاوز می‌کنند. او تاکید می کند که تعیین حد و مرز با عزیزان قضاوت کننده راه خوبی برای یادآوری این موضوع است که حتی اگر رابطه شما را درک نمی کنند باید به آن احترام بگذارند.

  • از بین بردن حساسیت ها:

شاید لازم باشد شما و همسرتان نسبت به برخی نظرات انتقادی که ممکن است با آنها مواجه شوید حساسیت خود را از بین ببرید.

  • کمک گرفتن از روانشناس:

اگر شما و شریک زندگی‌تان به سختی می‌توانید به تنهایی از پس چالش اختلاف سنی برآیید می‌توانید برخی از حمایت‌های خارجی را به همراه داشته باشید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

اهمیت اختلاف سنی در ازدواج با مشاوره آنلاین روانشناسی را توضیح دهید

خیر تفاوت سنی بالا امکان طلاق را بالا میبرد اما همیشه منجر به طلاق نمیشود. بسیار زوج هایی هستند که با وجود تفاوت سنی زیاد زندگی مشترک موفقی دارند.

بهترین فاصله سنی برای ازدواج چند سال است؟

3 تا 5 سال

آیا در ازدواج همیشه باید سن مرد بیشتر از زن باشد؟

در این امر بایدی وجود ندارد، اما به علت بلوغ عاطفی و دیگر عوامل بیشتر بودن سن مرد نسبت به زن در ازدواج بهتر است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://psychcentral.com/relationships/age-difference-in-relationships
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6785043/
  3. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2352-4642(18)30336-5

2 پاسخ

  1. سلام من و خانمم وقتی من ۱۶ ساله و خانمم ۲۶ ساله بود با وجود مخالفت های شدید خانواده هامون عروسی کردیم همه می‌گفتند که زندگی ما دو یا سه سال دوام نمیاره و این یه زندگی یا رابطه عاشقانه نیست و این رابطه یه هوس زودگذر هست که بین من و خانمم از بین میره یک سال بعد دخترمون به دنیا اومد من و خانمم روز به روز با هم صمیمی‌تر می‌شدیم و خانواده ها و اقوام اطرافمون دوست نداشتم این صمیمیت بین من و خانمم رو ببینن شرایط برامون سخت میکردن ولی آیت سختی ها من و خانمم رو بیشتر بهم نزدیک کرد خانواده میتونستن که سربازی من معاف کنند ولی اینکار رو نکردن من با دوندگی و سختی های فراوان تونستم که سربازیم رو تو محل زندگیم بندازم دفقط دو ماه آموزشی دور از خانمم و بچم و محل زندگیم بودم وقتی اومدم شهرمون من و خانمم چنان همدیگه رو بغل کردیم که انگار چندین سال همدیگه ندیده بودیم بااینکه من آموزشی بودم خانواده من و خانمم به خانمم سر نمیزدن فقط یکی از دوستای خانمم که متاهل بود و همکلاس خانمم بود مرتب به خانمم سر میزد و من تا قبل اینکه برم آموزشی در شرکت شوهر دوست خانمم کار میکردم از این طریق خرج زندگیمون درمی اوردیم وقتی دوست خانمم صحنه ایی که من و خانمم که همدیگه رو بغل کرده بودیم رو دید گفت فکر نمی کردم اینطوری عاشق هم باشین. من در حین سربازی در تایم عصر یک سری کارهای شرکت شوهر دوست خانمم که در آنجا کار می‌کرد رو انجام می دادم و از طرفی در حالی که سربازیم رو به پایان بود دختر دومم هم به دنیا اومد بعد از سربازی کلا در همون شرکت استخدام شدم دوست خانمم یه علاوه بر خونه ایی که داخلش زندگی میکردن یه خونه آپارتمانی داشتن که در اختیار من و خانمم قرار دادن. الان که بیست سال از زندگی مشترک من و خانمم میگذره من ۳۶ و خانمم ۴۶ سالشه و دخترامون بزرگه ۱۹ و کوچکه نزدیکای ۱۶ سالش هست ما همچنان همدیگه رو دوست داریم که نمیتونیم دوری همدیگه تحمل کنیم مخصوصا من و خانمم طاقت دوری همدیگرو اصلا نداریم خانواده هامون فکر میکردن من و خانمم بعد گذشت دو یا سه سال طلاق می گیریم و الان هم با اینکه دو تا دختر ۱۹ و ۱۶ ساله داریم میخوان و دوست دارن ما طلاق بگیریم حتی میخواستن ما بین من و خانمم اختلاف بندازن خانمم که خیلی مهربان و دوست داشتنی هست و اینقدر به هم اعتماد داریم که نتونستن بین ما رو اختلاف بندازن البته الان هم درنگ نمیکنن الان هم که دوست خانمم که یه دختر و یک پسر دارن و دختر ش ۲۷ و پسرش ۲۳ سالش هست و و الان یک سال هست ک پسر دوست خانمم که اسمشون محمد هست و دختر بزرگم ازدواج کردن و چند روز پیش هم اولین بچه شون که پسر هست نوه مون میشه به دنیا اومد محمد پسر خیلی خوبی هست و واقعا دخترم رو دوست داره

    1. اول اینکه بهتون تبریک میگم که در اوج جوانیتون صاحب نوه شدین و به خانومتون هم بیشتر تبریک میگم که همچین همسر پایه ای داشته که همواره در تمامی مراحل پشتش بوده و ازش حمایت کرده.
      قطعا من مورد شمارو یادم میمونه تا به مراجعینم که شرایط شمارو دارن مثال بزنم و خیالشون رو راحت کنم که فاصله سنی دختر بزرگتر حتی ده سال درصورتی که پسر متعهد و مسئولیت پذیر باشه نه تنها مشکل نیست بلکه بهترین انتخاب می‌تونه باشه برای ازدواج.
      سن دختر و پسر در ازدواج صرفا یک عدده این که میگن دختر کوچیکتر باشه قانون کلی نیست و شما هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشین درست ترین و مناسبترین انتخاب رو کردین ایشالا که همچنان عشقتون پایدار و مستدام باشه.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید