بلیچینگ دندان و روش های انجام آن

بلیچینگ دندان

فهرست مطالب

روز به روز افراد بیشتری برای داشتن دندان های روشن تر و سفیدتر به دندانپزشکان مراجعه می کنند. اما آیا سفید کردن دندان موثر و بی خطر است؟ در اینجا به سوالات رایج در مورد این فرایند پاسخ داده شده است.

شاید برای شما سوال شده باشد که بلیچینگ دندان چیست؟ رایج ترین روش در دندانپزشکی زیبایی و یکی از پرطرفدارترین فرایندها برای زیبا و سالم جلوه دادن دهان است. بلیچینگ توسط دندانپزشک با کمک ژل های سفید کننده دندان برای از بین بردن تغییر رنگ موجود در مینای دندان یا تغییر رنگ ناشی از دلایل دیگر مانند مصرف زیاد چای، قهوه و سیگار در طول زمان انجام می شود.

دهان سالم و دندان های سفید و زیبا در هنگام برقراری ارتباط با افراد مهم است. علاوه بر بدشکلی، دندان های تیره می توانند بر زندگی اجتماعی تأثیر منفی بگذارند. اگرچه روش های طبیعی سفید کردن دندان مانند سفید کردن با کربنات، خمیر دندان سفید کننده و قلم سفید کننده که می توان در خانه استفاده کرد میزان سفیدی مشخصی را فراهم می کند، اما با بلیچینگ دندان که یک سفید کننده حرفه ای دندان است می توان دندان های سالم و سفیدتری داشت. در بالا با مفهوم بلیچینگ دندان چیست؟ آشنا شدیم.

مواد سفید کننده مورد استفاده، عمدتاً بر پایه هیدروژن پراکسید یا پراکسید کاربامید هستند. عامل اکسید کننده پراکسید به تخلخل های موجود در ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ کرده و لکه را از بین می برد.

 

پیشنهاد مقاله: ماسک دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع روش های انجام بلیچینگ دندان

  • بلیچینگ دندان در خانه (هوم بلیچینگ): دندانپزشک با قرار دادن ژل در داخل یک قطعه پلاستیکی که با اندازه گیری دهان، به صورت اختصاصی برای هر فرد تهیه شده ، فرآیند بلیچینگ را انجام می دهد. با این فرآیند به طور متوسط ​​طی یک هفته سفیدی مورد نظر حاصل می شود. بسته به ژلی که به کار می رود، این دهانی پلاستیکی باید روزانه به مدت 4 تا 8 ساعت استفاده گردد.
  • بلیچینگ دندان در مطب: با یک ساعت استفاده از پاور بلیچینگ متشکل از ژل سفید کننده و نور در مطب دندانپزشکی ، می توان با روشن کردن 3 تا 4 درجه رنگ دندان، در مدت کوتاهی به سفیدی مورد انتظار رسید. پاور بلیچینگ سریع ترین، مطمئن ترین و موثرترین برنامه برای سفید کردن دندانهاست.

 

بلیچینگ دندان چیست؟
بلیچینگ دندان چیست؟

 

معایب بلیچینگ دندان

  • ژل های بلیچینگ دندان ، ممکن است سطوح مختلفی از حساسیت مثلا به نوشیدنی های گرم و سرد در دندان ها ایجاد کرده و فرد را آزار دهد. البته این حساسیت در عرض 24-48 ساعت از بین می رود. می توان با مصرف فلوراید و خمیردندان ضد حساسیت، گذران این دوره را تسهیل نمود.
  • یکی از معایب این روش دوام سفید بودن دندان است که دائمی نمی باشد و بسته به استفاده و رژیم غذایی تغییر رنگ ایجاد کرده و به ترمیم و یا بازسازی دندان نیاز دارد. منظور از رژیم غذایی استفاده از نوشابه های گازدار، مصرف دخانیات و غذاهای دارای رنگدانه می باشد.
  • از طرفی نتیجه این فرایند قابل پیش بینی نبوده و بسته به لک دندان، سن و وراثت متفاوت می باشد و با قطعیت از نتیجه آن نمی توان سخن گفت.

به طور کلی محلول های مورد استفاده در فرآیند سفید کردن دندان بی ضرر هستند. نکته مهم این است که داروی مورد استفاده در سفید کردن دندان توسط دندانپزشک و با توجه به ساختار دندان تعیین شود. میزان بلیچینگ رنگ دندان بسته به داروی مورد استفاده و ساختار دندان متفاوت است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مراقبت های بعد از بلیچینگ

  • غذاها و عاداتی که باید از آنها اجتناب کنید

به خصوص در 48 ساعت پس از عمل سفید کردن دندان‌ها، از مصرف هر چیز اسیدی مانند نوشابه، ترشی و مرکبات مانند پرتقال و لیمو اجتناب کنید. همچنین از غذاهایی که به راحتی سبب ایجاد لک روی دندان می شوند دوری کنید از جمله:

قهوه نوشیدنی های حاوی رنگ گوشت های فراوری شده
میوه چای ها شکلات
آب میوه ها سس سویا پودر کاری و سایر ادویه ها

 

از آنجا که در این مرحله دندان ها در برابر لک و پوسیدگی آسیب پذیر هستند، مصرف این موارد نه تنها اثرات روش سفید کردن را خنثی می‌کند، بلکه می‌تواند دندان‌ها را مستعد آسیب‌های دراز ‌مدت نماید.

 

مراقبت های بعد از بلیچینگ
مراقبت های بعد از بلیچینگ

 

همچنین به چیزهای دیگری که در دهان خود می گذارید و می تواند باعث ایجاد لکه شود نیز توجه کنید. در کنار این مراقبت ها، از استفاده از خمیر دندان های رنگی، محصولات تنباکو و سیگارهای الکترونیکی نیز خودداری نمایید.

در 48 ساعت اول هر چیزی که سفید یا دارای رنگ روشن و غیر اسیدی باشد، با احتمال کمتری به فرایند بلیچینگ دندان ها آسیب می زند.

از جمله:

شیر گل کلم سینه مرغ بدون پوست ماست
پاستا تخم مرغ سیب زمینیها نان
برنج ماهی توفو بلغور جو دوسر

 

پس از سپری شدن دوره 48 ساعته، می توان میوه هایی با رنگ روشن مانند سیب و موز و سبزیجات ترد و خنثی کننده اسید مانند هویج، لوبیا سبز و کرفس را مصرف نمود. همچنین لبنیات به تقویت دندان ها و کاهش پوسیدگی کمک می کند. حتما بعد از خوردن هر چیز تیره رنگ دهان خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید. اگر در سفر هستید، طی 20 دقیقه پس از اتمام وعده غذایی، مقداری آدامس بدون قند بجوید. علاوه بر نوع غذا، به دمای آن نیز فکر کنید. دندان هایی که به تازگی سفید شده اند ممکن است به شدت به احساس گرما و سرما حساس باشند. در این مدت از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده نمایید. در بالا با مراقبت های بعد از بلیچینگ آشنا شدیم.

 

پیشنهاد ویژه: دندان قروچه چیست و چگونه درمان می شود؟

  • سایر اقدامات مراقبتی

علاوه بر خمیر دندان ضد حساسیت، حتماً هر روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و زبان خود را تمیز کنید. برای اکثر افراد، حساسیت یک تا سه روز طول می کشد. می توان برای کاهش حساسیت، از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد. پس از 48 ساعت، استفاده از دهانشویه نیز بلامانع است. از مواد بلیچینگ خانگی هر شش ماه یک بار استفاده کنید، به خصوص اگر زیاد قهوه یا چای می نوشید. با این حال، این اقدام را بیش از دو بار در یک دوره انجام ندهید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://dentasay.com/en/aesthetic-dentistry/dental-bleaching/
  2. https://www.maxhealthcare.in/blogs/getting-know-about-%E2%80%93-bleaching
  3. https://www.healthline.com/health/how-does-teeth-whitening-work
  4. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/tooth-bleaching
  5. https://www.smiledentalcenterct.com/blog/cosmetic-dentistry/aftercare-whitening/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید