دندانپزشکی

دندان قروچه چیست و چگونه درمان می شود؟

دندان قروچه چیست و چگونه درمان می شود؟

دندان قروچه چیست

دندان قروچه (براکسیسم) اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد. به این حالت دندان قروچه خواب یا دندان قروچه شبانه می گویند. همچنین ممکن است در حالی که بیدار هستید دندان قروچه کنید یا فک خود را ناخودآگاه فشار دهید. این به عنوان دندان قروچه بیدار شناخته می شود. در این مقاله در مورد علت دندان قروچه و درمان آن صحبت خواهیم کرد.

اگر دندان قروچه می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید. بسته به علت زمینه ای دندان قروچه و علائم، برخی از درمان ها ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند.

علت دندان قروچه دقیق مشخص نیست ولی در ادامه با علت های احتمالی و درمان مناسب آن اشنا خواهید شد.

 

درمان دندان قروچه:

 

 محافظ دهان و آتل

محافظ دهان نوعی آتل اکلوزال است که ممکن است برای دندان قروچه خواب مفید باشد. آنها با محافظت از دندان های شما و جلوگیری از ساییدن آنها به یکدیگر در هنگام خواب کار می کنند.

اگر دندان قروچه مزمن خواب دارید، محافظ های دهانی که سفارشی ساخته می شوند ممکن است به محافظت از دندان های شما در برابر آسیب کمک کنند. آنها همچنین ممکن است فشار روی فک شما را کاهش دهند.

محافظ های دهان شبانه OTC معمولاً از پلاستیک ساخته می شوند. برای برخی افراد، اینها به اندازه موارد سفارشی راحت نیستند. هنگام خرید محافظ دهان OTC، به دنبال محافظی باشید که از پلاستیک نرم ساخته شده باشد یا بتوانید آن را بجوشانید تا نرم شود.

محافظ های دهان OTC ممکن است به اندازه انواع سفارشی برای دندان قروچه شدید موثر نباشند، اما هزینه کم آنها ممکن است آنها را به یک راه حل جذاب و قابل استفاده برای افرادی که دندان قروچه دارند تبدیل کند.

 

 کرونوپلاستی کاهشی

کرونوپلاستی تقلیل دهنده یک روش دندانپزشکی است که ممکن است برای تغییر شکل یا صاف کردن سطح جویدن دندان استفاده شود. اگر علت دندان قروچه ناشی از شلوغی، نامرتبی یا کج بودن دندان ها باشد، ممکن است موثر باشد.

در برخی موارد، روش دوم به نام کرونوپلاستی افزایشی ممکن است برای ساختن دندان ها استفاده شود. دندانپزشک شما می تواند هر دو روش را انجام دهد.

 

بوتاکس

در یک متاآنالیز  چهار مطالعه، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) ممکن است درد و دفعات دندان قروچه را در شرکت‌کنندگان سالم کاهش دهد.

با این حال، محققانی که مطالعه بعدی را انجام دادند، دریافتند که تحقیقات بیشتری برای تأیید ایمنی و اثربخشی استفاده از بوتاکس برای درمان دندان قروچه مورد نیاز است.

برای این روش، یک متخصص پزشک مقادیر کمی از بوتاکس را مستقیماً به عضله تزریق می کند. این یک عضله بزرگ است که فک را حرکت می دهد. بوتاکس دندان قروچه را درمان نمی کند، اما می تواند به شل شدن این ماهیچه کمک کند. انجام این کار ممکن است دندان قروچه و سردردهای مرتبط را کاهش دهد.

 

 

بیوفیدبک

بیوفیدبک تکنیکی است که برای کمک به افراد برای آگاهی و حذف یک رفتار طراحی شده است. می توان از آن برای کاهش دندان قروچه در خواب و بیداری استفاده کرد.

در طول بیوفیدبک، یک درمانگر بیوفیدبک به شما یاد می دهد که چگونه حرکات عضله فک خود را از طریق بازخورد بینایی، ارتعاشی یا شنیداری که از الکترومیوگرافی ایجاد می شود، کنترل کنید.

تحقیقات در مورد اثربخشی بیوفیدبک برای درمان دندان قروچه محدود است.

یک بررسی شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد در صورت انجام تحریک الکتریکی احتمالی ممکن است فواید کوتاه‌مدتی داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای درک فواید و اثربخشی طولانی مدت با سایر روش‌های بیوفیدبک مورد نیاز است.

 

علت دندان قروچه

علت دندان قروچه

 

تکنیک های کاهش استرس

برای برخی از افراد، دندان قروچه ممکن است با مسائل مربوط به سلامت روان مانند استرس، افسردگی و اضطراب مرتبط باشد. کاهش استرس می تواند به پیشگیری از دندان قروچه کمک کند.

 

در اینجا چند تکنیک کاهش استرس وجود دارد که باید امتحان کنید:

 

مراقبه

مدیتیشن استرس و اضطراب، درد و افسردگی را کاهش میدهد.

سعی کنید یک برنامه مدیتیشن دانلود کنید یا به یک گروه مراقبه بپیوندید. مدیتیشن نیاز به تمرین دارد. بهتر است از آن همراه با سایر درمان ها نیز استفاده شود. دریابید که کدام نوع مدیتیشن برای شما بهترین است.

 

یوگا

یک مطالعه کوچک از 20 شرکت‌کننده گزارش کرد که پس از تمرین یوگا، افسردگی خفیف تا متوسط کاهش یافته است. شرکت کنندگان هر هفته دو جلسه 90 دقیقه ای یوگا را به مدت هشت هفته انجام دادند. با این حال، برای درک تأثیرات یوگا بر افسردگی، به مطالعات گسترده‌تری نیاز است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

گفتار درمانی

صحبت با یک درمانگر، مشاور یا دوست مورد اعتماد ممکن است به کاهش اضطراب، افسردگی و استرس کمک کند. اگر استرس شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، در صورت نیاز، روانپزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش استرس و اضطراب تجویز کند.

 

ورزش

ورزش همچنین با تولید اندورفین احساس خوب استرس را کاهش می دهد.

پیشنهاد مقاله : ویزیت آنلاین پزشک داروساز برای قرض ضد استرس و افزایش تمرکز

 

 

 تمرینات زبان و عضلات فک

تمرینات زبان و ماهیچه های فک می تواند به شما کمک کند تا عضلات فک و صورت را شل کنید و تراز مناسب فک خود را حفظ کنید. می توانید این موارد را در خانه یا با یک فیزیوتراپیست کار کنید.

 

علت دندان قروچه

علت دندان قروچه

 

عوارض دندان قروچه

می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود، از جمله:

  • سردرد
  • درد در فک، صورت و گوش
  • ساییدگی و صاف شدن دندان ها
  • دندان های لق یا دردناک
  • دندان های ترک خورده، آسیب دیده یا شکسته
  • شکستن پرکننده ها و روکش ها
  • در موارد شدید  مشکلات جویدن، صحبت کردن، و بلع نیز ممکن است رخ دهد.

 

ممکن است تا زمانی که علائم ظاهر نشود، متوجه نشوید که دندان های خود را به هم می سایید.

 

اگر دندان قروچه برای مدت طولانی درمان نشده باشد، ممکن است خطر عوارض ناشی از دندان قروچه افزایش یابد. عوارض طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گوش درد مزمن و سردرد
  • بزرگ شدن عضلات صورت
  • آسیب به دندان ها که نیاز به اقدامات دندانپزشکی دارد، مانند باندینگ، پر کردن، روکش یا بریج دندان
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله ماسک دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

 

منابع علمی این مطلب

6+ Remedies for Teeth Grinding (Bruxism)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.