غدد درون ریز

بیماری هپاتیت ب چیست | علائم بیماری هپاتیت و راه‌های درمان هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب چیست | علائم بیماری هپاتیت و راه‌های درمان هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب

اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید حتما این مطلب از مقالات پزشکان ازپزشک را تا انتها مطالعه نمایید. چراکه ما تمام و کمال به بیماری هپاتیت ب ، علائم، درمان و هرآنچه که به هپاتیت مرتبط باشد پرداخته‌ایم. بیماری هپاتیت ب از آن دسته بیماری‌هایی است که افراد زیادی را به خود مبتلا می‌کند. به همین دلیل است که سعی کردیم شما را با این بیماری آشنا کنیم. کبد یکی از مهم ترین غدد داخلی بدن به شمار می رود که وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد. ازجمله وظایف آن می‌توان به دفع سموم بدن، ساختن پروتئین‌های مهم، تنظیم میزان قند خون و سوخت‌وساز چربی اشاره کرد.
در این زمان اگر فرد در این قسمت از عضو بدن دچار اختلال شود، به بیماری مبتلا می‌شود. ممکن است منشا این اختلال از عوامل گوناگونی چون مصرف دارو، الکل، سموم و ویروس های مختلف باشد. شایع‌ترین اختلال کبد، اختلال توسط ویروس‌های هپاتیت است.

بیماری هپاتیت ب چیست ؟

شایع ترین اختلالاتی که در کبد ایجاد می شود، اختلال توسط ویروس‌های هپاتیت است. بیماری هپاتیت B هم از جمله بیماری‌هایی است که بیشتر افراد را مبتلا می‌کند. بیماری هپاتیت B بیماری ویروسی بوده و نوعی اختلال کبدی محسوب می‌شود. جالب است بدانید این بیماری علائم خاصی به همراه ندارد و تقریبا 400 میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند.
بیماری هپاتیت B شایع ترین بیماری مسری عفونی بعد از بیماری سل و مالاریا ست. و متاسفانه ایران در گروه کشورهایی قرار دارد که تعداد زیادی از آن‌ها دچار بیماری هپاتیت هستند.

خیلی از افراد نیز در بدو تولد دچار بیماری هپاتیت B می شوند. از آنجایی که این بیماری علائم خاصی ندارد شاید فرد اصلا متوجه نشود که به این بیماری مبتلا شده باشد. در ادامه کمی بیشتر در رابطه با این نوع هپاتیت صحبت می‌کنیم. همراه “ازپزشک” باشید.

راه های درمان هپاتیت

راه های درمان هپاتیت

انواع هپاتیت B را بشناسید…

هپاتیت ب به دو شکل حاد و مزمن شناخته می‌شود. در نوع حاد این بیماری ممکن است کم تر از 6 ماه فرد درمان شود. همچنین در این مدت خون انسان به طور کامل پاک و تمیز می‌شود. در این نوع هپاتیت ب بیمار نیاز به درمان خاصی ندارد مگر این که به دستور پزشک دارو تجویز شود.

هپاتیت مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس بیش از 6 ماه در بدن مانده باشد. که در این حالت سیستم ایمنی بدن قادر به از بین بردن آن نیست. باید بدانید که هپاتیت مزمن به دو شکل فعال و غیر فعال فرد را درگیر  می‌کند.

اگر شمارش ویروس در بدن بالا باشد یعنی فرد به هپاتیت مزمن از نوع فعال مبتلا شده است.  در غیر اینصورت باید موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارد تا  برای درمان اقدامات لازم  صورت بگیرد.

این مطلب ازپزشک را بخوانید … غلظت خون چیست | علائم غلظت خون و راه‌های درمان آن به صورت خانگی

هپاتیت مزمن غیر فعال بیش از 6 ماه در بدن می‌ماند و به طور غیر طبیعی زندگی می‌کند. لازم به ذکر است این نوع هپاتیت به سلول های کبد هیچگونه آسیبی وارد نمی‌کند. در واقع می توان گفت نوزادانی که مادر آن‌ها از بیماری هپاتیت B برخوردار هستند، دچار هپاتیت از نوع مزمن می‌شوند.

ناگفته نماند ده درصد افرادی که به هپاتیت به نوع غیر فعال دچار شده‌اند، ممکن است ویروس در بدنشان زنده و فعال باشد. که این ویروس مشکلاتی از جمله التهاب برای کبد ایجاد می‌کند.
اگرشما هم این مشکل رادارید  توصیه می‌کنیم به طور مرتب با پزشک در ارتباط باشید ویا “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید.

روش های انتقال بیماری هپاتیت B  :

  • سوزن‌های آلوده
  • رابطه جنسی با فرد آلوده
  • منتقل شدن ویروس از طریق مادر به نوزاد
  • وسایل آلوده به خصوص در محیط‌های بیمارستانی
  • اهداء عضو
  • شیر دادن به نوزاد هم در مواردی صدق می‌کند که سینه مادر فاقد هرگونه زخم و یا التهاب باشد.
انواع هپاتیت

انواع هپاتیت

این مطلب را حتما بخوانید … مراقبت‌های بارداری | همه چیز در رابطه با مراقبت های بارداری

 

 تشخیص هپاتیت B

فرد مبتلا به هپاتیت ب هیچگونه علائم خاصی ندارد که بتواند نشان دهنده هپاتیت باشد. اما دستگاه و روش‌هایی وجود دارند که به راحتی این بیماری را برملا می‌کنند.

بیوپسی کبد: در این بخش قسمتی خیلی کم از بافت کبد برداشته شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته این روش معمولا برای تشخیص میزان درگیری کبد مرود استفاده قرار می‌گیرد.

فیبرو اسکن: دستگاه فیبرو اسکن یک جایگزین مناسب برای روش بیوپسی کبد است. این دستگاه میزان تخریب و التهاب کبد را نشان می‌دهد. از ویژگی‌های این دستگاه بدون درد و خونریزی بودن  است و کاربرد راحتی دارد.
از راه‌های پیشگیری از بیماری هپاتیت ب می‌توان به تزریق واکسن اشاره کرد.  واکسن پیشگیری از هپاتیت B در سه مرحله تزریق می‌شود. باید بدانید که خانم‌های باردار و شیرده هم می‌توانند از این واکسن استفاده کنند. واکسن پیشگیری از هپاتیت می‌تواند تا 15 سال ایمنی بدن شما را تضمین  کند.

بیماری هپاتیت ب چیست

بیماری هپاتیت ب چیست

راه‌های درمان هپاتیت B | آیا می‌توان هپاتیت B را درمان کرد؟

هیچ راهی برای درمان هپاتیت B وجود ندارد. بیشتر افراد بعد از چندین ماه بهبود می‌یابند. اما افرادی که از هپاتیت مزمن برخوردار باشند، ممکن است بیماریشان هیچ گاه درمان نشود.
ما در ادامه نام داروهایی که معمولا برای درمان هپاتیت ب تجویز می‌شوند را معرفی می‌کنیم. التبه تمامی داروها باید با نظارت پزشک و مطابق با سیستم بدنی افراد مصرف شوند. پس از مصرف خودسرانه آن به شدت بپرهیزید و خودتان را به خطر نیاندازید. برای اینکار می‌توانید از متخصصان “ازپزشک” کمک بگیرید.

  • انتکاویر که به صورت قرص و هم به صورت شربت در داروخانه‌ها موجود است.
  • تنوفوویر که نوعی قرص و پودر است. لازم به ذکر است که مصرف زیاد این دارو به کبد آسیب وارد می‌کند.
  • لامیوودین که به صورت قرص و شربت موجود است و باید هر روز مصرف شود.
  • آدوفوویر دیپیوکسیر که به صورت قرص عرضه  می‌شود. دوز بالای این دارو موجب ناراحتی‌های کلیوی می‌شود.
  • اینترفرون آلفا که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.  از این دارو حداقل باید 6 ماه مصرف شود تا تاثیر خود را بگذارد.

چه کسانی باید واکسن هپاتیت B بزنند؟

واکسن هپاتیت B  هیچگونه خطری ندارد و هرکس می تواند آن را تزریق کند.
نوزادانی که وزن آن‌ها بالا 2 هزار گرم باشد باید دوز اول واکسن را قبل از ترخیص از بیمارستان تزریق کنند. دوز دوم واکسن یک ماه بعد از دوز اول است. همچنین زمان دوز سوم در شش ماهگی صورت می‌گیرد. نوزادانی که نارس هستند و مادران آن‌ها هپاتیت ندارند، برای زدن واکسن باید یک ماه صبر کنند.

بزرگسالانی که احتمال درگیر شدن به هپاتیت B هستند:

  • افراد مبتلا به اعتیاد
  • افرادی که عضوی از خانواده آن‌ها آلوده باشد
  • افرادی که چندین شریک جنسی دارند
  • افرادی که به بیماری کبدی و یا کلیوی مبتلا باشند
  • افراد مبتلا به ایدز
  • بیماران هموفیلی
  • افرادی که در مجتمع‌های شلوغ مانند زندان و مراکز درمانی کار می‌کنند.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.