تاثیرات شگفت انگیز شکلات تلخ برای لاغری!

شکلات تلخ برای لاغری

فهرست مطالب

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. می تواند فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی داشته باشد. برخی از محققان دریافته‌اند که خوردن شکلات تلخ ممکن است تأثیر مثبتی بر سطح قند خون شما داشته باشد و بنابراین میل به غذاهای کم‌مغذی را کاهش می‌دهد. شکلات تلخ همچنین ممکن است شما را کمتر گرسنه کند، زیرا به دلیل تأثیر آن بر هورمونی که مسئول تنظیم اشتهای شما است. این مقاله نگاهی دقیق‌تر به تحقیقات دارد تا مشخص کند که آیا شکلات تلخ برای لاغری مناسب است یا خیر.

 

شکلات تلخ برای کاهش وزن

بهبود متابولیسم

شکلات تلخ مملو از اسیدهای چرب تک غیراشباع یا MUFA است که به افزایش متابولیسم کمک می کند تا سریعتر کالری بسوزانید. مطالعات نشان داده شکلات تلخ روی روشی که بدن ما اسیدهای چرب را تولید می‌کند، تأثیر می‌گذارد و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد.

 

جلوگیری از افزایش انسولین

شکلات تلخ حاوی چربی های سالمی است که جذب قند در جریان خون را کند می کند. که این کار به جلوگیری از افزایش سریع سطح انسولین کمک می کند، زیرا قند به تدریج آزاد می شود. با تنظیم پاسخ انسولین، شکلات تلخ می تواند به کنترل بهتر قند خون و تعادل متابولیک کمک کند.

 

شکلات تلخ برای کاهش وزن
شکلات تلخ برای کاهش وزن

 

بهبود کنترل اشتها

 محققان دریافتند که شکلات تلخ میل به غذاهای شیرین، شور و چرب را به طور یکسان از بین می برد، زیرا احساس سیری به فرد می دهد. طرفداران رژیم غذایی «شکلات پسند» ادعا می کنند که خوردن شکلات 20 دقیقه قبل و پنج دقیقه بعد از ناهار و شام اشتهای شما را تا 50 درصد کاهش می دهد. متخصصان می گویند افرادی که رژیم غذایی دارند که گاهی شکلات می خورند نیز می توانند وزن خود را کاهش دهند زیرا احساس کمبود نمی کنند.

 

پیشنهاد مقاله: ھر آنچه باید در مورد رژیم تخم مرغ و لاغری بدانید!

تقویت خلق و خو:

شکلات تلخ همچنین باعث شادی می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف کنندگان شکلات تلخ استرس کمتری دارند، بهتر می خوابند و سطح کلسترول و فشار خون کمتری دارند. شکلات تلخ همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های ما آسیب برسانند، مبارزه می کنند.

 

خواص دیگر شکلات تلخ

تحقیقات نشان می دهد شکلات تلخ بسیار مغذی است و می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد ، از جمله :

  • شکلات تلخ از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند: بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر جهانی است. افزایش سطح کلسترول و فشار خون از عوامل اصلی این بیماری هستند. شواهد اپیدمیولوژیک نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها، که به وفور در میوه ها و سبزیجات یافت می شود، می تواند به پیشگیری از CVD کمک کند. به طور مشابه، محتوای فلاونوئید قابل توجه در کاکائو نیز کاهش خطر CVD را نشان داده است.
  • شکلات تلخ در برابر آسیب سلولی مقاومت می کند: شکلات تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها مسئول جلوگیری از آسیب بافت پیکربندی رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد گونه های مولکولی هستند که توسط بدن تشکیل می شوند.
  • شکلات تلخ از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند: شکلات تلخ  نه تنها هورمون های شادی را در بدن ترشح می کند، بلکه پوست را نیز شاد می کند. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، مس، منیزیم، سلنیوم، منگنز، روی و ویتامین‌های A، B1، C، D و E است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژِم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ارزش غذایی شکلات تلخ

100 گرم شکلات تلخ حاوی 70 تا 85 درصد کاکائو ارزش غذایی زیر را داراست :

  • کالری: 598
  • کربوهیدرات: 45.9 گرم
  • فیبر غذایی: 10.9 گرم
  • شکر: 24 گرم
  • چربی: 42 گرم
  • پروتئین: 7.79 گرم
  • آهن: 11.9 میلی گرم
  • منیزیم: 228 میلی گرم
  • روی: 3.31 میلی گرم

 

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

در هر زمانی از روز می توانید شکلات تلخ بخورید. با این حال، اگر هدف شما کاهش وزن است، یک تکه شکلات تلخ 30 دقیقه قبل از غذا یا به عنوان میان وعده ظهر میل کنید.

 

شکلات تلخ ۸۵ درصد برای لاغری
شکلات تلخ ۸۵ درصد برای لاغری

 

میزان مصرف روزانه شکلات تلخ برای لاغری

میزان توصیه شده شکلات تلخ تقریباً 1 تا 2 اونس یا 30-60 گرم در روز است و‌ بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید. شکلات تلخ با درصد بیشتری از کاکائو معمولا حاوی قند کمتر اما چربی بیشتری است. کاکائوی بیشتر همچنین به معنای فلاونول های بیشتر است، بنابراین بهتر است شکلات تلخی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد مواد جامد کاکائو یا بیشتر داشته باشد.

 

پیشنهاد ویژه: خواص شکر قهوه ای برای لاغری چیست؟

آیا شکلات تلخ چاق کننده است؟

در صورت مصرف متعادل شکلات تلخ، هیچ عارضه جانبی خاصی وجود ندارد. اما اگر بیش از حد آن را مصرف کنید، ممکن است باعث افزایش وزن و حتی چاقی شود که می تواند منجر به ایجاد بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی شود. اگرچه شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مفیدی است، اما معمولاً قند و چربی بالایی نیز دارد که آن را به یک غذای بسیار پر کالری تبدیل می کند. بنابراین افراد باید سعی کنند مصرف شکلات تلخ خود را محدود کنند تا از مصرف بیش از حد کالری، چربی و قند اجتناب کنند.

 

شکلات تلخ ۸۵ درصد برای لاغری

شکلات تلخ به طور کلی حاوی درصد بیشتری از کاکائوی خالص است که می تواند بین ۳۰ تا ۸۵ درصد باشد. هرچه درصد کاکائوی شکلات تلخ کمتر باشد، احتمال اینکه قند و مواد افزودنی بالایی داشته باشد بیشتر است. طبق تحقیقات انجام شده شکلات تلخ ۷۰ درصد به عنوان یک نقطه شروع خوب توصیه می شود و هر چه درصد کاکائو بالاتر رود بهتر است.

 

خلاصه مطالب

شکلات تلخ ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی مانند بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها و بهبود خلق و خوی به کاهش وزن کمک کند. همچنین شکلات تلخ می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بهبود عملکرد مغز کمک کند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ همچنین کالری و چربی بالایی دارد و بسیاری از انواع آن حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند. شکلات تلخ منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است و به طور کلی حاوی قند کمتری نسبت به شکلات شیری است.

 

سوالات متداول

زمان خوردن شکلات تلخ برای لاغری؟

در هر زمانی از روز می توانید شکلات تلخ بخورید. با این حال، اگر هدف شما کاهش وزن است، یک تکه شکلات تلخ 30 دقیقه قبل از غذا یا به عنوان میان وعده ظهر میل کنید.

میزان مصرف روزانه شکلات تلخ برای لاغری؟

میزان توصیه شده شکلات تلخ تقریباً 1 تا 2 اونس یا 30-60 گرم در روز است و‌ بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

آیا شکلات تلخ چاق کننده است؟

در صورت مصرف متعادل شکلات تلخ، هیچ عارضه جانبی خاصی وجود ندارد. اما اگر بیش از حد آن را مصرف کنید، ممکن است باعث افزایش وزن و حتی چاقی شود که می تواند منجر به ایجاد بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/dark-chocolate-weight-loss
  2. https://zoe.com/learn/is-dark-chocolate-good-for-weight-loss
  3. https://www.healthifyme.com/blog/benefits-of-dark-chocolate/
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/dark-chocolate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید