تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

فهرست مطالب

آلودگی یکی از نگرانی های اصلی در شهرهای بزرگ است. اخیراً مطالعات اپیدمیولوژیک و مکانیکی نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند تأثیر منفی بر یکپارچگی پوست داشته باشد. آلودگی می تواند منجر به تشدید حساسیت و واکنش پذیری پوست شود. مشخص شده است که ذرات معلق می‌توانند گونه‌های اکسیژن فعال تولید کنند که منجر به اکسیداسیون لیپید و پروتئین می‌شود که می‌تواند باعث افزایش تنظیم واسطه‌های پیش التهابی شود و پیری و آسیب پوستی را ایجاد کند. در این مقاله به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست می پردازیم.

آلودگی هوا باعث استرس اکسیداتیو می شود. آلاینده های هوا از طریق نانوذرات وارد پوست می شوند و قرار گرفتن مکرر و مکرر در معرض سطوح بالای این آلاینده‌ها ممکن است اثرات مضری بر روی پوست داشته باشد که شامل ایجاد پیری زودرس، آسیب نوری، ملاسما، و افزایش بروز درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، سرطان‌های پوست و آکنه می‌شود.

 

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی ناشی از اگزوز خودرو، آتش‌سوزی‌های جنگلی و دود سیگار توانایی پوست ما را برای تولید چربی متعادل پوستی را مختل می‌کند و احتمال ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد.

 

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو
تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

 

بیماری های پوستی ناشی از آلودگی هوا

به یک سری از بیماری های پوستی مرتبط با آلودگی هوا میپردازیم:

  • لنتیگو: یک ماکول قهوه ای کوچک است که معمولاً روی صورت، دست ها و سینه قرار دارد.  لکه‌های خورشیدی نامیده می‌شوند، معمولاً با افزایش سن مرتبط هستند، اما ممکن است در برخی از سندرم‌های پوستی منحصربه‌فرد دیده شوند می تواند نشانه ای از پیری زودرس باشد. که مطالعات نشان داده در معرض یک سری از آلاینده های هوا قرار گرفتن مرتبط است با ایجاد این گونه ضایعات پوستی.
  • ملاسما: یک هیپرپیگمانتاسیون خوش‌خیم، اکتسابی، با الگوی نامنظم، به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره، با توزیع متقارن عمدتا در صورت، اما گاهی اوقات گردن، قفسه سینه و شانه‌ها را نیز درگیر می‌کند. علت ملاسما شامل استعداد ژنتیکی، هورمون ها و مهمتر از همه پرتوهای UV است. مطالعات اخیر آلودگی را به عنوان یک عامل خطر احتمالی در حال ظهور برای ایجاد ملاسما نشان می دهد.
  • درماتیت تماسی و اگزما: آلاینده های محیطی و آلودگی هوا با عدم تعادل در تولید چربی سالم پوست را مستعد اگزما میکنند.
  • تشدید آکنه
  • پیری زودرس و ….

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

راهکار هایی جهت جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

علاوه بر حمایت از هوای پاک، منابع انرژی غیر فسیلی و حفاظت از محیط زیست، باید از خود در برابر اثرات مضر آلودگی محافظت کنیم. در اینجا به چند استراتژی برای محافظت شخصی می پردازیم.

 

پیشنهاد مقاله: 7 نکته مهم برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

رژیم غذایی

آب ممکن است بار آلاینده ها را در جریان خون رقیق کند. مصرف روزانه توصیه شده آب برای یک بزرگسال 2 لیتر است.

 

آنتی اکسیدان ها

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند و فرض بر این است که زمینه‌ساز تعدادی از بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن و همچنین پاسخ پیری هستند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد تولید شده در نتیجه ورود آلاینده های سمی هوا به بدن را خنثی می کنند. بنابراین، یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به محافظت از آسیب های ناشی از آلودگی هوا کمک کند. مهمترین مکمل های آنتی اکسیدانی ویتامین های امگا 3؛ بتا کاروتن؛ سلنیوم؛ ؛ چای سبز؛ و لیپوئیک اسید Q10 کوآنزیم B3، C و E هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای شامل مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، روغن زیتون، ماهی و مرغ میباشد. به نظر میرسد برای محافظت بدن از اثزات آلودگی مفید باشد.

 

تاثیر آب و هوا بر پوست
تاثیر آب و هوا بر پوست

 

عوارض آلودگی هوا بر سلامت پوست

آلاینده‌های هوا باعث ایجاد تغییرات شدید در عملکرد طبیعی لیپیدها، اسید دئوکسی ریبونوکلئیک و/یا پروتئین‌ها در پوست انسان از طریق آسیب اکسیداتیو می‌شوند که منجر به پیری پوست، شرایط التهابی یا آلرژیک مانند درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و سرطان پوست می‌شود.

 

روتین مراقبت از پوست علیه آلودگی هوا

پاکسازی پوست ستون اصلی یک روتین پوستی ضد آلودگی است زیرا آلاینده های موجود در هوا می توانند به پوست بچسبند و سد پوستی را تضعیف کنند و آن را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، خشکی، چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون مستعدتر کنند. محافظت از پوست در طول روز با محصولات مراقبت از پوست محافظ در برابر آفتاب یکی دیگر از سنگ بنای مهم پیشگیری است. نرم کننده های تقویت شده با آنتی اکسیدان های موضعی مبتنی بر شواهد، مانند ویتامین های A، B3 (نیاسینامید)، C و E. چای سبز؛ کوآنزیم Q10؛ و یکی دیگر از استراتژی های مهم پیشگیرانه است.

توصیه می کنیم یک روتین مراقبت از پوست را دو بار در روز انجام دهید و هر بار با پاکسازی شروع شود. پاکسازی صبحگاهی صورت را برای تاثیرات محیطی مورد انتظار روز آماده می کند. پس از پاکسازی، تلاش برای “ساخت یک سپر” می تواند از پوست صورت در برابر آلاینده های محیطی محافظت کند. به بیماران مستعد آکنه باید محصولاتی توصیه شود که باعث تشدید بیماری نشوند. این روتین همچنین برای بیماران مبتلا به ملاسما مفید است زیرا موانع اضافی برای کاهش جذب UV پوست ایجاد می کند.

پاکسازی عصرانه برای از بین بردن ذرات معلق در هوا، دوده و سایر آلودگی های احتمالی پوست که ممکن است در سطح پوست وجود داشته باشد، طراحی شده است. ، این پاکسازی باید طولانی تر و قوی تر از پاکسازی صبح باشد. مطالعات نشان داده که آلودگی هوا به طور فزاینده ای در برخی از شایع ترین بیماری های ما نقش دارد و اثرات آن بر روی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم است که آلودگی را به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد انواع اختلالات پوستی در نظر بگیریم و راهبردهای مدیریتی را در بحث بیماران لحاظ کنیم.

 

آلودگی پوستی چیست؟

اساساً، ذرات و گازهای ریز موجود در خاک، دود اگزوز یا دود می توانند به سلول های پوست ما نفوذ کرده و به سد پوست ما آسیب وارد کنند. هنگامی که این سد آسیب می بیند، می تواند منجر به علائم پیری زودرس و سایر موارد بدون مراقبت از پوست مانند احساس سوزش و خشکی شود.

 

پیشنهاد ویژه: ۷ عاملی که خال های قرمز پوست تان را بیشتر می کند

آلودگی هوا و کهیر

گاهی اوقات، بدن می تواند به آلرژن های موجود در هوا مانند گرده، هاگ های کپک و شوره حیوانات خانگی واکنش بیش از حد نشان دهد. در حالی که بیشتر مردم این محرک‌های آلرژی را با علائم تنفسی و آسم مرتبط می‌دانند، اما می‌توانند باعث سیل هیستامین‌ها در سیستم ایمنی شوند که منجر به کهیر و تورم در پوست  می‌شود.

یک سری از مطالعات نشان میدهد که افزایش سطح ذرات معلق (PM2.5، PM10) اثر تجمعی مشابهی بر بیماران مبتلا به کهیر مزمن دارد. به طور خلاصه، این نتایج نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت O3، PM2.5 و PM10 می تواند خطر کهیر حاد و کهیر مزمن را افزایش دهد.

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7838324/#:~:text=Repeated%20and%20frequent%20exposure%20to,(Mancebo%20and%20Wang%2C%202015%2C
  2. https://www.jaad.org/article/S0190-9622(17)31101-5/fulltext#:~:text=Pollution%20can%20result%20in%20aggravated,up%2Dregulation%20of%20proinflammatory%20mediators.
  3. https://ijdvl.com/effects-of-air-pollution-on-the-skin-a-review/#:~:text=Air%20pollutants%20induce%20severe%20alterations,psoriasis%2C%20acne%20and%20skin%20cancer.
  4. https://www.allergyasthma.clinic/blog/5-common-causes-of-hives#:~:text=Airborne%20allergens,and%20swelling%20in%20your%20skin.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید