خمیازه زیاد کشیدن نشانه چیست؟

خمیازه زیاد

فهرست مطالب

اکثرا در طول روز خیمازه می کشیم. هر چقدر که خواب با کیفیت هم داشته باشیم باز ممکن است در کار، خانه، مدرسه و حتی در حین ورزش کردن خمیازه بکشیم. گاهی در حال خوردن صبحانه یا ناهار باز هم احساس خواب‌ آلودگی می‌کنیم. اما ایا می دانید که بین گاهی خمیازه‌کشیدن و زیاد خمیازه‌کشیدن تفاوت وجود دارد؟ ما در ادامه به اینکه زیاد خمیازه کشیدن نشانه چیست و خمیازه زیاد و اشک چشم همچنین درمان خمیازه زیاد اشاره خواهیم کرد.

 

نشانه های خمیازه زیاد

اگر می بینید بی دلیل خمیازه زیاد می کشید باید نشانه های آن را بررسی کنید. زیاد خمیازه‌ کشیدن می‌ تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در ادامه نشانه های خمیازه زیاد را عنوان می کنیم تا با توجه به شرایط خود آن را بررسی کنید.

 

خستگی و بی‌ خوابی

یکی از مهم ترین دلایل خمیازه زیاد خستگی و بی خوابی است. زیاد خمیازه ‌کشیدن طی روز می ‌تواند ناشی از این باشد که شب قبل خوب نخوابیده‌ و حسابی بد خواب و خسته باشبد. یا اینکه از نظر جسمی و ذهنی احساس خستگی ‌کنید. برای مقابله با خمیازه باید خواب کافی داشته باشید تا بتوانید روزها إحساس سرحالی و پر انرژی کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تغییر ارتفاع

اگر در هواپیما باشید یا به ارتفاعات بروید، یکی از واکنش‌ های ناخودآگاه بدن شما خمیازه‌ کشیدن  است. چرا که  بدن سعی دارد فشار داخل گوش شما را تعدیل کند از این رو با خمیازه واکنش نشان می دهد.

 

خمیازه زیاد و اشک چشم
خمیازه زیاد و اشک چشم

 

فعالیت زیاد مغزی

زمانی که از مغزتان زیادی استفاده کنید و به اصطلاح مغزتان داغ کند، بدن واکنش نشان داده و شروع به خمیازه کشیدن می کند. تنفس عمیق و باز کردن دهان می ‌تواند مغز را کمی خنک کند و از خمیازه زیاد پیشگیری کند.

 

کم آبی بدن

زیاد خمیازه‌ کشیدن می‌تواند خبر از دهیدراته شدن بدن بدهد. اگر به ‌اندازه کافی آب و مایعات ننوشید احتمالاً زیاد خمیازه خواهید کشید. چنانچه مشاهده کردید که مدام در حال دهان دره هستید یک لیوان بزرگ آب بنوشید، شاید علت اصلی همین باشد.

 

بیشتر بخوانید: سکسکه و روش ھای درمان خانگی آن

 

عوارض جانبی داروهای مصرفی‌

اگر داروهای مهار کننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین  (SSRI)، آگونیست دوپامین یا مهارکنندهٔ  MAO B، مورفین یا متادون مصرف می‌کنید بدون شک خمیازه می کشید. دلیل اینکه بعضی از داروها باعث دهان دره می ‌شوند این است که خمیازه توسط انواع فرارسان‌ های عصبی در مغز کنترل می  ‌شود که این داروها بر آنها اثر می‌گذارند. البته بیشتر افرادی که این دسته از داروها را مصرف می‌کنند با دهان دره زیاد روبرو نمی ‌شوند.

 

سکته مغزی

بسیاری از بیمارانی که اخیراً سکته مغزی تجربه کرده اند یا آنهایی که دچار بیماری پارکینسون هستند زیاد خمیازه کشیدن را گزارش داده اند. سکته مغزی و پارکینسون بر مغز اثر می ‌گذارند و باعث اختلالاتی در مغز می‌ شوند.

 

استرس و اضطراب

متاسفانه دهان دره هم می‌ تواند ناشی از استرس و اضطراب در افراد باشد. استرس و اضطراب باعث افزایش هورمون کورتیزول می ‌شود که محرکی برای دهان دره به شمار می رود.

 

آپنه خواب یا عارضه تنفسی

یکی از شایع ‌ترین آپنه خواب و نداشتن خواب درست و اصولی است. در آپنه خواب، راه‌ های هوایی فرد در خواب به طور کامل یا نسبی مسدود می‌ شود و چند لحظه ‌ای در تنفس اختلال ایجاد می کند. همین عارضه  باعث می ‌شود تا فرد مکرراً از خواب بیدار شود و خواب درستی نداشته باشد. آپنه خواب می تواند باعث زیاد دهان دره در افراد شود. همچنین آپنه خواب می تواند دیگر علائم مانند خستگی طی روز، خوروپف کردن و مشکل در دقت و تمرکز شود. به غبر از آپنه خواب، بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم هم می ‌توانند زیاد دهان دره شوند.

 

درمان خمیازه زیاد
درمان خمیازه زیاد

 

علت خمیازه زیاد و اشک چشم

غدد اشکی چشم با تولید اشک به مرطوب ماندن چشم ها کمک می کنند. خمیازه زیاد و اشک چشم هم به یکدیگر ارتباط دارند چرا که با خمیازه کشیدن، با توجه به فشاری که به عضلات صورت و غدد اشکی فشار وارد می شود اشک سرازیر می شود. ایجاد خستگی،  مانند خیره شدن زیاد به مانیتور باعث ایجاد دهان دره می شود که این امر با خستگی چشم همراه است. چشم های خسته برای رفع احساس خشکی و مرطوب شدن شروع به تحریک غدد اشک می کنند. این مساله در صورت ایجاد دهان دره می شود.

 

راه های درمان خمیازه زیاد

اگر علت زیاد دهان دره کردن دارویی که مصرف می کنید باشد پزشک به شما پیشنهاد می کند که دز مصرفی آن را پایین بیاورید. با این حال قبل از هرگونه تغییر در دارو ها ازپزشک مشاوره بگیرید. اگر دهان دره به دلیل اختلالات خواب اتفاق افتاده باشد، تکنیک های موثر برای داشتن خواب خوب شامل موارد زیر می شود:

  1. تمرین برای کاهش استرس
  2. مدیتیشن
  3. داشتن برنامه منظم خواب
  4. استفاده از دستگاه های تنفسی مناسب

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر شاهین حاج ملک

شاهین حاج ملک

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

سوالات متداول

راه های جلوگیری از خمیازه چیست؟

تنفس عمیق و حرکت کردن

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست ؟

خمیازه کشیدن یکی از پاسخ های اتوماتیک بدن نسبت به خستگی و استرس می باشد اما خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند یکی از علائم مشکلات جسمی در فرد باشد.

دلیل خمیازه کشیدن هنگام ورزش چیست؟

کشیدن چند خمیازه در طول یک تمرین، چیزی نیست که نگرانش باشید. با این حال اگر بیش از حد خمیازه می کشید و با برنامه تان تداخل دارد، استراحت کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید