کم اشتهایی در کودکان و راه های درمان آن

کودکان

فهرست مطالب

مشکل بی اشتهایی در کودکان از جمله مشکلاتی است که برای بسیاری از خانواده ها معضل بزرگ محسوب می شود. والدین نگرانی بسیار زیادی را ابراز میکنند همچنین تلاش های زیادی در جهت رفع این مشکل انجام می دهند .

کودک شما نیز همانند شما ممکن است در هفته روزهایی تمایل زیادی به صرف غذا نداشته باشد. از طرف دیگر در بعضی روز ها از پرخوری وی ممکن است نگران شوید، حال اینکه تشخیص دهیم مشکلی برای کودک ایجاد شده و یا خیر تنها یک مسئله گذرا و نرمال است و برطرف می شود به میزان اطلاعات و آگاهی خانواده و دانستن علائم خطر بستگی دارد. در مواقع بی اشتهایی نگران کننده میبایست ابتدا به دنبال علت این بی اشتهایی کودک رفت و در جهت رفع آن تلاش کرد.

البته بهتر است بدانید معمولا کاهش اشتها در سنین 2 الی 5 سالگی گاها طبیعی است اما میبایست دقت داشته باشید که این کاهش اشتها نباید به شدتی باشد به موجب کند شدن روند رشد کودک شود. و اگر این شرایط به سمتی می رود که موجب توقف رشد قدی کودک می شود حتما میبایست با پزشک اطفال مطرح شود.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اسهال کودکان + علت و پیشگیری

دلایل بی اشتهایی کودک

اگر فرزند شما مدتی است که روحیه حساس  دارد و همیشه احساس خستگی می کند حتما به میزان تغذیه وی و میزان مواد مغذی دریافتی وی توجه کنید.

 

دلایل بی اشتهایی کودک
دلایل بی اشتهایی کودک

 

برخی از دلایل بی اشتهایی کودک عبارت اند از:

  • روند رشد و تکامل میتواند در بازه های زمانی مشخصی منجر به کاهش اشتها در کودک شود. برای مثال رشد در سال اول زندگی با سرعت بالایی رخ می دهد. بنابراین به همان میزان کالری دریافتی نیز زیاد خواهد بود اما از شروع سال دوم روند رشد میزانی کند می شود و به مراتب نیاز به غذا کاهش می یابد.و این کم شدن نیاز در سال دوم زندگی به این صورت است که کودک حدود 2.3 کیلوگرم و 12 سانتی متر انتظار می رود که رشد کند واین در حالی است که در سال اول حدود 7کیلوگرم و 21 سانتی متر رشد خواهد داشت.
  •   یکی دیگر از دلایلی بی اشتهایی در کودکان انواع مختلف بیماری ها هستند ،برای مثال عفونت ها ،آلرژی ها یا بیماری های مزمن.

اگر کودک شما مبتلا به گلودرد، درد شکم، تب، سردرد و اسهال و بیماری های حاد دیگر باشد مطمئنا تمایل کمتری برای خوردن غذا خواهد داشت. اما بعد از بهبودی تمایل به خوردن غذا بیشتر خواهد شد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • استرس:

عامل دیگری است که اثرات منفی زیادی بر کودکان خواهد گذاشت که یکی از این عوارض بی اشتهایی می باشد. اگر متوجه تغییر اشتها در کودک و یا اختلال خواب یا بی خوابی در او شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. از دلایل استرس در کودکان میتوان به مشکلات خانوادگی، از دست دادن حیوان خانگی، تولد خواهر یا برادر و یا جابجایی خانه و شهر زندگی اشاره کرد. حتما میبایست حواستان به کودک باشد تا بتواند با این استرس ها کنار بیاید و در طولانی مدت و گذر زمان تاثیرات ناگوار بر شخصیت و زندگی وی نگذارد.

  • افسردگی:

در کودکان رخ می دهد و میتواند علت مهم بی اشتهای در آنها باشد. بسیاری از والدین افسردگی و احساس ناراحتی را باهم اشتباه میگیرند در حالیکه این دو کاملا جدا هستند کسی که احساس ناراحتی در او وجود دارد با گذز زمان بهتر می شود و بهبود می یابد اما در افسردگی اینگونه نیست.

طبق اطلاعات و تحقیقات قابل اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) افسردگی شایع ترین بیماری شناخته در کودکان است. اگر کودک شما علاقه ای که قبلا به انجام برخی امور نشان میداده است اکنون نشان نمی دهد و بیشتر تمایل به بی تحرکی دارد و ابراز عدم جذابیت مسائل مختلف برای وی می کند. میتوان به ابتلا وی به افسردگی شک کرد که معمولا با کاهش اشتها نیز همراه است.

 

بی اشتهایی کودک
بی اشتهایی کودک

 

  • آنورکسی نوروزا:

نام یک بیماری می باشد که در برخی کودکان نیز می بینیم. در این بیماری به علت اختلالات روان و گاها مشکلات ذهنی و ژنتیک فرد به طور ناگهانی میزان غذای مصرفی و کالری ورودی را کاهش می دهد. و برای مدت زمان طولانی گاها چیزی نمیخورد. حتی اگر غذایی بخورد احساس عذاب وجدان پیدا می کند و تلاش میکند غذا را بالا بیاورد و حس بهتری پیدا کند. این بیماری نیز از جمله مواردی می باشد که میبایست تحت نظر پزشک و روانشناس درمان ترکیبی دریافت کند.

  • مصرف آنتی بیوتیک نیز می تواند منجر به کاهش اشتها شود.
  • کم خونی نیز در کودکان از دیگر علل بی اشتهایی می باشد. اغلب این دسته بیماران دارای ضعف بدنی و خستگی جسمی می باشند. با انجام ازمایش خون می توان به وجود یا عدم وجود کم خونی پی برد.
  • انگل های گوارشی و وجود بیماری یبوست در افراد می تواند  از دیگر علل باشند.

 

پیشنهاد ویژه: مشاوره آنلاین چطور به درمان اختلال افسردگی کمک می کند؟

بنابراین با توجه به ذکر علل مختصر بی اشتهایی در کودکان اگر چنین علائمی را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا از کمک های لازم و بررسی های مربوطه را در زمان درست استفاده کنید.

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.momjunction.com/reviewer/dr-anuradha-bansal/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید