عفونی

درمان گلو درد و گرفتگی صدا با روش های خانگی

درمان گلو درد و گرفتگی صدا با روش های خانگی

درمان گلودرد

گلو درد علامتی است که در برخی بیماری ها شایع می باشد، ومعمولا به دنبال عفونت های ویروسی و باکتریایی اتفاق می افتد که میتواند از درجات خفیف تا شدید این علامت را ایجاد کند. امروزه به دنبال افزایش بیماری های ویروسی که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر میکنند، مصرف داروهایی که به جهت درمان گلودرد کاربرد دارد افزایش یافته است، همچنان روش های درمان خانگی گلودرد رواج داشته، و بسیاری از این دارو ها نیز بدون تجویز پزشک و به صورت آزاد در داروخانه ها در اختیار عموم قرار می گیرد.

در اولین مرحله باید بدانید که هر دارویی برای این مشکل مناسب نیست و باید ها و نباید های تجویز دارو زیاد است که میبایست توسط پزشک تجویز شود به خصوص در کودکان که دوز مشخصی از دارو و شربت ها در بیماری  تجویز می شود.در کشور های آسیایی همانند کشور خودمان به دلیل تاریخچه طولانی که در استفاده از درمان خانگی گلودرد و درمان خانگی با استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد هنوز برخی از این روش ها به جهت درمان خانگی گلودرد استفاده می شود که در برخی افراد نتیجه مثبتی داشته است.

راهکارهایی ساده برای بهبود سریع تر گلودرد در منزل

وقتی به پزشک مراجعه میکنید با انجام معاینات و علائم شما پزشک متوجه می شود که برای درمان گرفتگی صدا نیاز به آنتی بیوتیک می باشد یا خیر. بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان خودتان خارج از دستور پزشک آنتی بیوتیک تهیه و استفاده نکنید. چرا که استفاده بی رویه آنتی بیوتیک ها که در کشور ما نیز رایج است مسئله نگران کننده مقاومت آنتی بیوتیکی را ایجاد خواهد کرد. به این معناست که در زمانی که نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک جهت درمان گرفتگی صدا می باشد. این دارو تاثیر خود را برروی ارگانیسم مربوطه نمیگذارد چرا که عامل بیماری نسبت به این دارو مقاوم شده است.

 

درمان گرفتگی صدا

درمان گرفتگی صدا

 

حال روش های دیگری نیز در کنار درمان های مورد توصیه از جانب پزشک معالج کاربرد دارد که می توانید در منزل اجرا کنید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان گلو درد در بارداری

برخی از این راهکار ها عبارت اند از:

  • استراحت، به هنگام بیماری بدن نیاز به استراحت بیشتری دارد تا مجدد به توان گذشته بازگردد. بنابراین تا جایی که می توانید به بدن اجازه استراحت دهید.
  • مصرف مایعات کافی: مصرف مایعات کافی در درمان گلودرد نتیجه مثبتی داشته چراکه ناحیه را مرطوب نگه میدارد. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید چرا که موجب کم آبی می شود و درد را بیشتر می کند.
  • خوردن غذاهایی که راحت جذب می شود و بلع آن ها راحت تر است. مانند سوپ یا مصرف نوشیدنی های گرم به همراه عسل، از دادن عسل به کودکان زیر 1 سال خودداری کنید.
  • برای کاهش درد میتوانید از قرقره آب نمک نیز استفاده کنید، حواستان باشد نمک زیاد استفاده نکنید چرا که نمک زیاد می تواند تحریک کننده باشد و درد و سرفه را افزایش دهد.
  • از مواردی که می توانند درد را افزیش دهند و درمان گلودرد را به تاخیر بیندازند خودداری کنید.
  • با کمک دستگاه های بخور موجود در بازار می توان محیط خانه را مرطوب نگهداشت و بدین ترتیب از خشک بودن زیاد هوایی که بیمار نفس می کشد جلوگیری کرد.
  • مصرف برخی دمنوش های گیاهی مانند آویشن نیز می تواند در درمان گلودرد موثر باشد.

 

لارنژیت وگرفتگی صدا

در این بیماری گرفتگی صدا شایع ترین علامت می باشد که می تواند به دنبال یک عفونت راه تنفسی ایجاد شود. و یا در افرادی که گوینده و خواننده هستند و از صدای خود استفاده زیادی میکنند ایجاد شود. به دنبال جیغ و داد کردن ایجاد شود که گلودرد نیز از علائم دیگر آن است. در برخی افراد می تواند صرفا با گرفتگی صدا خود را نشان دهد. در این بیماری تارهای صوتی ملتهب می شوند. بنابراین اولین راه حل درمان گلودرد و بهبود صدا در این افراد این است که به آن ها توصیه شود تا چند روز به صدای خود استراحت دهند. سعی کنند تارهای صوتی را درگیر نکنند تا این التهاب میزانی کمتر شود. اگر همچنان به صحبت کردن به روال قبل ادامه دهند این التهاب بیشتر شده و آسیب های جدی تری را ایجاد میکند و پروسه درمان نیز طولانی تر می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

داروهای گیاهی

مصرف دمنوش های مختلف و مایعات گرم نیز کمی کمک میکند البته گرمای آن نباید زیاد باشد. مصرف شربت ها و داروهای گیاهی و کوکتل ها حتما بهتر است به دستور پزشک مصرف شود تا شاهد اثر سو نباشیم. آبنبات های خنک که در داروخانه ها به فروش میرسد قرص هایی مانند آلتادین و ساشه های روتارین از جمله داروهای گیاهی می باشد که توسط پزشک تجویز می شود و علائم گرفتگی صدا را اندکی کاهش می دهد، اما همانطور که ذکر شد بهترین راه درمان استراحت به صداست و صحبت نکردن می باشد.

داروهای گیاهی برخلاف تصور اکثریت که میگویند هیچ ضرری ندارد ممکن است در برخی افراد بسیار خطرناک باشد.

برای مثال مصرف برخی از این داروها می تواند موجب افزایش انزیم های کبدی شود و یا علائم شبیه به کهیر یا حساسیت را نشان دهد. مثلا داروی روتارین در فردی که مشکل تیرویید دارد نمیبایست تجویز و استفاده شود، به همین دلیل تاکید اکثریت پزشکان به استفاده درست و با احتیاط از دارو های گیاهی می باشد.

 

درمان خانگی گلودرد

درمان خانگی گلودرد

 

ویتامین سی

مورد دیگر از مصرف ویتامین سی به صورت قرص جوشان یا حتی مصرف آب میوه یا آب پرتغال است. که می گویند برای جلوگیری از بیماری مفید است و کمک به بهبود می کند. ویتامین سی از جهت تقویت سیستم ایمنی حائز اهمیت می باشد ولی در فردی که گلودرد دارد ممکن است به خاطر میزان اسیدی که دارد شرایط را بدتر کند، به همین دلیل نمیتوان برای همه افراد یک چیز را به طور کلی تجویز کرد تا مصرف کنند و هر بیمار تشخیص و درمان اختصاصی خود را می طلبد.

پیشنهاد ویژه: علت سرفه کودکان چیست؟

داروی فلوسیپ نیز از دسته دارو های مربوط به درمان گلودرد می باشد که به صورت ساشه است و داروخانه ها موجود می باشد.

ترکیبات این ساشه عبارت است از :

  • ویتامین سی
  • استامینوفن
  • فنیل افرین هیدروکلراید
  • دیفن هیدرامین

مصرف این دارو نیز میبایست تحت نظر پزشک باشد. و با توجه به طعم لیمو و عسل آن برای بیمار خوشایند بوده و مصرف آن را در نوجوانان نیز راحت تر کرده است.

 

منابع علمی این مطلب

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sore-throat/diagnosis-treatment/drc-20351640

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.