روانشناسی

راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری

راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری

تمرکز

بر کسی پوشیده نیست که ما در دنیای شلوغی زندگی می کنیم. اطلاعات دیجیتال از همه جهت به ما می رسد. ثابت ماندن و تمرکز روی کار ممکن است سخت باشد. با این حال مهم است که به یاد داشته باشید که افزایش تکنیک تمرکز کلید موفقیت در هر زمینه ای از زندگی است. امروز در مورد راه های افزایش تمرکز و یادگیری صحبت خواهیم کرد. این نکات را دنبال کنید این چنین می توانید یادگیری خود را افزایش دهید و استرس خود را کم کنید.

 

برای افزایش تمرکز حواس چه باید کرد

  • عوامل حواس پرتی را از بین ببرید: برای انجام یک کار یا فعالیت خاص زمان مسدود کردن تمرین را در برنامه خود قرار دهید. در این مدت درخواست کنید که تنها بمانید یا به مکانی بروید که بعید است دیگران مزاحم شما شوند: کتابخانه، کافی شاپ، اتاق خصوصی
  • انجام چند کار هم زمان را کاهش دهید: تلاش برای انجام چندین فعالیت به طور همزمان باعث می شود احساس بهره وری کمتری داشته باشید.
  • ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید: مدیتیشن یا تمرین فعالیت های توجه حواس می تواند بهزیستیو آمادگی ذهنی را تقویت کرده و توحه را بهبود بخشید.
  • بیشتر بخوابید: عوامل زیادی بر خواب شما تأثیر می گذارد. از استفاده تمام وسایل الکترونیکی قبل از خواب اجتناب کنید. راه‌های دیگر برای بهبود خواب عبارتند از: هیدراته ماندن در طول روز، استفاده از یادداشت روزانه یا تمرینات تنفسی برای آرام کردن ذهن و برنامه قابل پیش‌بینی برای زمان خواب.
  • استراحت کوتاهی داشته باشید: وقتی برای مدت طولانی روی چیزی دقت می کنید ممکن است تمرکز شما شروع به از بین رفتن کند.

 

تکنیک تمرکز

تکنیک تمرکز

 

راه‌های  تمرکز حواس در درس خواندن

  1. گوشیتان را کنار بگذارید: این می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد که در حین کار تلفن هایمان را نزدیک خود داشته باشیم و مرتب آن را چک کنیم. این ممکن است برای حفظ ارتباط با دوستان، گوش دادن به موسیقی یا پادکست، یا در جریان ماندن از اخبار باشد. تلفن خود را در حالت بی صدا قرار دهید و اگر می توانید آن را در اتاق دیگری نگه دارید اما اگر به آن نزدیک هستید اجازه ندهید که حواس شما را پرت کند.
  2. برای افزایش سطح انرژی خود ورزش کنید: واقعاً مهم است که بدن خود را ورزش دهید تا ذهن خود را درگیر نگه دارید.
  3. با دوستانتان درس بخوانید: تنها مطالعه کردن ممکن است باعث شود توجه شما در برخی مواقع از دست برود. برای بازگرداندن این انرژی، یکنواختی را بشکنید و با دوستتان شروع به مطالعه کنید. این می تواند به شما انگیزه دهد و همچنین به شما کمک می کند موضوعات پیچیده را به سرعت تکمیل کنید.
  4. یک مکان خوب برای مطالعه انتخاب کنید: یک اتاق ساکت و مرتب برای تمرکز مناسب روی مطالعه مورد نیاز است. این می تواند شما را از حواس پرتی های غیر ضروری دور نگه دارد. از نور کم استفاده نکنید زیرا ممکن است تمایل به خوابیدن داشته باشید.
  5. زمان مناسب را برای مطالعه انتخاب کنید: انتخاب زمان مناسب بسیار مهم است زیرا در آن زمان تمرکز شما به اوج خود می رسد. وقتی هر روز در زمان انتخاب شده مطالعه می کنید می توانید مطالعه بخش ها را بسیار سریعتر به پایان برسانید.

 

پیشنهاد مقاله: اهمیت بازی کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها

افزایش دقت و تمرکز در دانش آموزان

  • بلند بخوانید: اگر احساس می کنید تمرکز خود را از دست می دهید شروع به خواندن دروس با صدای بلند کنید. این به جلوگیری از حواس پرتی کمک می کند.
  • هرگز روی تخت خود مطالعه نکنید: اگر به طور معمول در رختخواب مطالعه کنید به سرعت دچار حواس پرتی خواهید شد و شروع به کاهش دوز خواهید کرد. هنگام یادگیری وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.
  • قبل از مطالعه برنامه داشته باشید: بدون برنامه ریزی روزانه نمی توانید به هدف خود برسید. یک برنامه واقعی بسازید و به آن پایبند باشید. این نکات مفید برای افزایش توجه است زیرا می‌دانید که مجبورید هر روز چند کار را طبق برنامه به پایان برسانید.
  • به خودتان پاداش بدهید: اگر طبق برنامه مطالعه را تمام کردید با یک استراحت 30 دقیقه ای با دوستان خود به خودتان پاداش دهید یا به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید، هر کار کوچکی که دوست دارید انجام دهید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

راه‌های افزایش تمرکز در نوجوانان

ورزش و فعالیت بدنی

ترویج فعالیت بدنی و ورزش در کودکان و نوجوانان می تواند یکی از موفق ترین راه ها برای ایجاد مهارت های عملکرد اجرایی مانند کنترل توجه باشد. ورزش های رقابتی نیازمند توجه متمرکز، تصمیم گیری سریع و تفکر انعطاف پذیر هستند . حتی ورزش‌های غیر تیمی مانند دوچرخه‌سواری، ماهیگیری یا دویدن همچنان نیازمند حفظ تمرکز و ایجاد مهارت‌ها برای جلوگیری از حواس‌پرتی هستند.

 

تمرکز حواس

تمرکز حواس

 

موسیقی

همانطور که ورزش می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد فعالیت‌های مرتبط با موسیقی می‌تواند به شدت بر توانایی ما برای توجه و متمرکز ماندن تأثیر بگذارد. نواختن یک آلت موسیقی، آواز خواندن، رقصیدن یا حتی گوش دادن به قطعات پیچیده موسیقی می تواند به تمرکز شدید نیاز داشته باشد.

 

پیشنهاد ویژه: ۱۰ بازی کودکان که باعث افزایش دقت و تمرکز میشود

حلقه های گفتگو

اگر نوجوان شما با حفظ تمرکز و کنترل توجه در طول تعاملات اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، حلقه های گفتگو یا گروه های مهارت های اجتماعی را در نظر بگیرید. این تنظیمات گروه کوچک می‌تواند مکان‌های ارزشمندی برای یادگیری مهارت‌هایی مانند ماندن در موضوع، درک جزئیات کوچک در مکالمات، و متمرکز ماندن در هنگام ایجاد حواس‌پرتی باشد.

 

تمرکزچیست و چگونه کار می کند؟

واقعا تمرکز چیست؟ کارشناسان این را به عنوان عمل فوکوس کردن علاقه یا فعالیت خود بر روی چیزی تعریف می کنند. این یک تعریف تا حدی خسته کننده است. اما بینش مهمی در درون این تعریف پنهان شده است. برای دقت و توجه روی یک چیز به طور پیش فرض باید بسیاری از چیزهای دیگر را نادیده بگیرید. این ها تنها زمانی رخ می دهد که به یک گزینه بله و به همه گزینه ها نه گفته باشیم. به عبارت دیگر حذف، پیش نیاز دقت و توجه است. البته فوکوس کردن نیازی به یک نه دائمی ندارد. اما نیاز به یک نه فعلی دارد.

شما همیشه این گزینه را دارید که بعداً کار دیگری انجام دهید اما دقت در لحظه حال مستلزم آن است که فقط یک کار را انجام دهید. تمرکز کلید بهره وری است زیرا نه گفتن به هر گزینه دیگری توانایی شما را برای به انجام رساندن تنها چیزی که باقی مانده است باز می کند.

 

برای تمرکز حواس چه بخوریم

خوردن غذای مناسب می تواند تفاوت زیادی در عملکرد شما در محل کار و خانه ایجاد کند. خوردن غذاهای نامناسب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد: بی قراری، التهاب، و سطح انرژی پایین تر. این مواد غذایی در افزایش تمرکز حواس به شما کمک میکند:

  • زغال اخته
  • ماهی
  • چای سبز
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • تخم کدو
  • سبزیجات
  • گوجه فرنگی
  • شکلات تلخ

 

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر محمدرضا خسروجردی

محمدرضا خسروجردی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32116920/
  2. https://link.springer.com/article/10.1007/s10143-023-02069-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.