روانشناسی

اهمیت بازی کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها

اهمیت بازی کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها

بازی کودکان

برای رشد خلاقیت، تکنیک ها و بازی هایی وجود دارند که اگر به صورت مداوم روزی ۲۰ دقیقه انجام شوند، مغز کودکان را فعال می کنند. فعال شدن مغز کودک به این صورت است که این بازی ها می توانند دقت و تمرکز آنها را افزایش دهند. ما در این مطلب از مجله سلامتی ازپزشک به اهمیت بازی کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها ، نقش بازی در رشد کودکان و نقش بازی در رشد حرکتی کودکان اشاره خواهیم کرد. این موضوع بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. کافیست همراه ما باشید و در صورت نیاز از روانشناسان آنلاین ازپزشک کمک بگیرید.

 

اهمیت بازی برای کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها

خلاقیت مهم ترین وجه زندگی افراد بوده و اهمیت آن  به ویژه نقش بازی خلاق در رشد خلاقیت کودکان روز به روز در حال افزایش است. با توجه به این تحولات، سرعت تغییرات هم در حال افزایش است. از این رو صحبت ازپزشک بر این است که بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان پیدا کند. از این طریق است که در آینده ، این کودکان می توانند موفق باشند و شغل مناسب انتخاب کنند. در یادگیری و آموزش، خلاقیت حرف اول را می زند. خلاقیت هم قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما به پرورش و تقویت نیاز دارد تا به شکوفایی برسد. خلاقیت یعنی توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدی، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها. فکر کردن به شیوه ای متفاوت، ابداع چیزهای جدید، استفاده از چیزهای نامربوط و تبدیل آن به شکل های جدید که همگی آنها در تمام ابعاد زندگی ما نقش دارد.

بیشتر بخوانید: شایع ترین علائم روان پریشی در کودکان

 

روابط انسانی، جامعه، خانواده، مادر و پدر و فرزندان و حتی روابط زناشویی خلاقیت است و می‌تواند به ما کمک کند. در ارتباط با طبیعت و محیط زیست هم خلاقیت حرف اول را می‌زند. از آنجا که کودک حساس ترین مراحل رشد خلاقیت را در محیط خانه سپری می‌کند، قطعا محیط مناسب خانوادگی و شیوه و نگرش‌ های صحیح فرزندپروری در رشد و شکوفایی خلاقیت کودک نقش مهمی ایفا می‌کند. اساساً پرورش عنصر انگیزشی خلاقیت باید در بستر خانواده صورت گیرد. چراکه مستعدترین محیط برای شکل دهی،  تربیت و رفتار خانواده است. از این رو بسیار مهم است که خانواده ها به موضوع کلیدی نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان توجه داشته باشند.

 

نقش بازی در رشد حرکتی کودکان

نقش بازی در رشد حرکتی کودکان

 

نقش بازی در رشد کودکان

بازیها بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌گردد و در رشد کودکان نقش مهمی دارد. نقش بازیها در رشد کودکان راهی است برای بروز و رشد استعداد کودک. درست نقش بازی کردکان است که دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و … در کودکان رشد می یابد. علاوه بر اینها بازی خلاقیت کودکان  برای کودک محرک و انگیزه می شود تا بتواند تجارب اجتماعی کسب کند.  هنگامی که کودکان بازی خلاقیت می کنند یاد می گیرند از فکرشان استفاده کنند. همچنین نقش بازی در رشد کودکان  باعث می شود تا کودک إحساس بهتری داشته باشد. بازی کودکان می تواند اعمال و حرکت کودک را کنترل کند مانند نقاشی، طراحی و موسیقی که به کودکان کمک می کند خودشان را ابراز کنند. بازی ها بویژه بازی های فکری ،خلاقیت کودک را افزایش می دهد که البته بسیار مهم است تا بدانید که والدین نباید نوع بازی را تعیین کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بهتر است خانواده ها شرایط سالم بازی راحت را برای کودکان فراهم سازند و خود به عنوان همبازی در بازیهای کودکان شرکت کنند و اجازه دهند. با این کار می توانند به کودک اجازه بدهند تا با قدرت خلاقیت بازی را اداره کند. در واقع والدین از طریق درگیر شدن در فعالیت های خلاق کودک در رشد خلاقیت او سهیم هستند. خانواده ها باید فرصت های لازم برای سؤال کردن، کنجکاوی و کشف محیط به کودکان را بدهند و هرگز آنان را تنبیه و تهدید نکنند. زمینه رشد خلاقیت در خانه زمانی فراهم می شود که به کودکانتان آزادی زیادی بدهید و به آنها به عنوان یک فرد احترام بگذارید.

 

نقش بازی در رشد کودکان

نقش بازی در رشد کودکان

 

نقش بازی در رشد حرکتی کودکان

ممکن است بازیها در ابعاد مختلف روحی و جسمی موجب رشد کودکان می شود، اما بسیاری از والدین و حتی مربیان توجه کافی به نقش بازی در رشد حرکتی کودکان ندارند. به این صورت که والدین و یا مربیان، نقش بازی در رشد حرکتی کودکان را جدی نمی گیرند و در صورت لزوم با کودکان همراهی نمی کنند. به همین دلیل در ادامه بحث بازیهای کودکان، به تاثیراتی که نقش بازی در رشد حرکتی کودکان می گذارد اشاره می کنیم:

 

نقش بازی در رشد عاطفی کودکان

بازی، در رشد عاطفی کودک نقش مثبتی ایفا می‌کند و نیاز به تعامل، یادگیری، برتری جویی و بروز احساسات و عواطف، ترس و تردیدها و برو‌نگری را در کودک ارتقاء می‌دهد.

 

رشد اجتماعی

بازیها رشد اجتماعی آنها را تسریع می کند و موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت، همکاری، همدلی و مشارکت و ارتباط کودک با محیط بیرون، می‌گردد. همچنین بازی موجب همانندسازی با بزرگترها شده و کمک می‌کند که کودک، شکست و پیروزی را در حد خود بطور واقعی تجربه کند. بازیها به دلیل تحرک در برخی از اشکال خود در رشد جسمی کودک موثر بوده و باعث هماهنگی دستگاه‌ها و اعضای بدن و تقویت حواس کودک و توانمندی فکری و بدنی او می‌شود.

 

رشد ذهنی

بازی، تفکر، دوراندیشی و رفتار هوشمندانه را تقویت می کند و نقش آن در رشد ذهنی کودک انکارناپذیر است. امروزه یادگیری بهتر زبان و رشد هوشی و تفکر کودک از طریق بازی به اثبات رسیده است. آنچه که از بازی ‌های فکری مخصوصاً کاربرد آن در فلسفه و کودک مورد نظر است، نقش بازی در رشد حرکتی کودکان  است که با استفاده از ابزارهای مورد نظر مانند اسباب‌بازی، داستان، فیلم، کارتون، عکس و … به ارتقاء رشد فکری آنها کمک می‌کند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

منابع علمی این مطلب

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.