روانشناسی

راهکارهای درمان افسردگی شغلی

راهکارهای درمان افسردگی شغلی

ویزیت آنلاین روانپزشک

اگر هنگام کار احساس افسردگی می کنید شما تنها نیستید. غم و اندوه، اضطراب، از دست دادن انگیزه، مشکل در تمرکز، گریه های غیر قابل توضیح و بی حوصلگی می تواند تنها نمونه کوچکی از علائم افسردگی شغلی باشد. چرا کار ممکن است علائم افسردگی را ایجاد کند؟ چگونه علائم را شناسایی کنید؟ از کجا کمک بگیرید؟ و چه کاری می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید؟  افسردگی یک وضعیت پیچیده با تظاهرات متنوعی از افکار، احساسات و رفتار است که می‌تواند بر همه افراد تاثیر بگذارد و هنگامی که فردی را در حال مبارزه با افسردگی کاری در نظر می‌گیریم ممکن است عوامل مختلفی در کار و غیر مرتبط با کار در این اختلال نقش داشته باشند. در ادامه به راهکارهای درمان افسردگی شغلی میپردازیم.

 

شناخت نشانه های افسردگی کاری 

علائم افسردگی در محل کار شبیه علائم افسردگی عمومی است. با این اوصاف برخی ممکن است در محیط کار خاص تر به نظر برسند. این افسردگی بر سطح عملکرد شما در شغل و همچنین در خانه تأثیر می گذارد. برخی از شایع‌ترین علائم افسردگی کاری عبارتند از:

 

  • افزایش سطح اضطراب به ویژه هنگام مدیریت موقعیت های استرس زا یا فکر کردن به کار زمانی که از شغل خود دور هستید.
  • به طور کلی احساس کسالت ونا رضایتی در مورد شغل خود
  • انرژی کم و بی انگیزگی برای انجام کارها که گاهی اوقات می تواند به صورت کسالت در کارها ظاهر شود.
  • احساس غم و اندوه مداوم یا طولانی مدت یا بد خلقی.
  • از دست دادن علاقه به وظایف در محل کار، به ویژه وظایفی که قبلاً برای شما جالب و برآورده کننده بوده است.
  • احساس ناامیدی، درماندگی، بی ارزشی یا احساس گناه شدید.
  • ناتوانی در تمرکز یا توجه به وظایف کاری و مشکل در حفظ یا به خاطر سپردن چیزها به ویژه اطلاعات جدید.
  • انجام خطاهای بیش از حد در کارهای روزانه.
  • افزایش یا کاهش وزن یا اشتها
  • شکایات فیزیکی مانند سردرد، خستگی و ناراحتی معده
  • افزایش غیبت یا دیر آمدن و زودتر رفتن
  • کاهش ظرفیت تصمیم گیری
  • تحریک پذیری، افزایش خشم و احساس ناامیدی شدید
  • طلسم گریه یا گریه در محل کار، با یا بدون هیچ محرک ظاهری
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد (مانند چرت زدن در ساعات کاری معمولی)
  • خود درمانی با الکل یا مواد

 

افسردگی شغلی

افسردگی شغلی

 

شناخت نشانه های رایج تر فرسودگی شغلی:

اگر در پوشاندن یا درونی کردن احساسات تان مهارت دارید، ممکن است علائم افسردگی کاری برای همکارانتان قابل مشاهده نباشد. اما برخی علائم وجود دارد که ممکن است اطرافیانتان بیشتر متوجه شوند.

 

پیشنهاد مقاله: حقایقی درباره افسردگی فصلی و راهکارهای آن

برخی علائم رایج افسردگی شغلی :

  1. کناره گیری یا انزوا از افراد دیگر
  2. عدم رعایت بهداشت شخصی یا تغییر قابل توجه در ظاهر
  3. دیر رسیدن به محل کار، از دست دادن جلسات ، زیاد شدن روزهای غیبت
  4. به تعویق انداختن ضرب الاجل های از دست رفته، کاهش بهره وری، عملکرد ضعیف در کارها، افزایش خطا، یا مشکل در تصمیم گیری
  5. بی تفاوتی، فراموشی و بی علاقگی به مسائل کاری
  6. ظاهر خسته در بیشتر یا بخشی از روز (ممکن است همراه با چرت بعد از ظهر در محل کار همراه باشد)
  7. تحریک پذیری، عصبانیت، احساس غرق شدن، یا بسیار احساساتی شدن در طول مکالمه (ممکن است به طور ناگهانی شروع به گریه کردن برای چیزهای بی اهمیت شوید).
  8. عدم اعتماد به نفس در هنگام انجام وظایف

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علل فرسودگی شغلی:

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث افزایش علائم افسردگی در محل کار میشوند. در حالی که هیچ دو نفر یکسان نیستند به نظر می رسد برخی از موضوعات مشترک علل یا محرک های علائم افسردگی در محل کار هستند.

اگرچه فهرست جامعی نیست اما شرایط زیر ممکن است در به وجود آمدن افسردگی شغلی کمک کننده باشد:

  • احساس می کنید که کنترلی بر مسائل کاری ندارید.
  • احساس می کنید شغل شما در خطر است.
  • کار در یک محیط کار سمی.
  • کار زیاد با دستمزد کم.
  • تجربه آزار و اذیت یا تبعیض در محل کار.
  • ساعات کاری نامنظم
  • عدم تعادل بین کار و خانه
  • کار در محیطی که با ارزش های شخصی شما مطابقت ندارد.
  • انجام کاری که به اهداف شغلی شما کمک نمی کند.
  • تجربه شرایط کاری بد یا ناایمن
  • عدم پیشرفت

 

فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی

 

اگر در حین کار احساس افسردگی کردیم چکار کنیم؟

مهم نیست کجا کار می کنید مدیریت علائم در محل کار می تواند چالش برانگیز باشد. راهکارهایی که وقتی احساس افسردگی می کنید می توانید آنها را انجام دهید. مثلا:

  • 10 دقیقه از میز یا دفتر خود فاصله بگیرید.
  • برای ناهار استراحت کنید و بیرون بروید.
  • در طول استراحت به پیاده روی سریع بروید حتی اگر شغلتان در داخل خانه است. ورزش کنید، برای سلامت روان معجزه می کند.
  • یک روز استراحت برای سلامت روان را انتخاب کنید.
  • چند دقیقه مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید.
  • تمرینات تنفس عمیق در روز خود بگنجانید.
  • به یک چیز کوچک نه بگویید. باعث می شود استرس کمتری در طول روز تجربه کنید.
  • یک ویدیوی خنده دار ببینید.

 

پیشنهاد ویژه: بررسی اثربخشی انواع قرص‌های ضد افسردگی

چگونه فرسودگی شغلی خود را درمان کنیم؟

اگر متوجه ارتباط بین علائم افسردگی و محل کار خود هستید منتظر کمک نباشید. صحبت کردن با سرپرست یا رئیس خود اولین قدم خوب است  تا زمانی که احساس می کنید از طرف آنها حمایت می شوید. گاهی اوقات تغییر در تکلیف یا مکان در یک اداره یا سازمان می تواند به کاهش علائم کمک کند. خارج از محل کار ترکیبی از روان درمانی، دارو درمانی و مداخلات سبک زندگی اغلب برای درمان افسردگی توصیه می شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29788489/
  2. https://www.cdc.gov/workplacehealthpromotion/health-strategies/depression/evaluation-measures/index.html
  3. https://mhanational.org/workplace-training-and-resources
  4. https://www.healthline.com/health/depression/work-depression#signs
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.