زمان مصرف قرص ویتامین دی 50000

زمان مصرف قرص ویتامین دی 50000

فهرست مطالب

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن در جذب کلسیم و فسفر نقش ایفا می کند. و باید بدانیم زمان مصرف قرص ویتامین دی 50000 اهمیت بالایی دارد که در این مقاله به بررسی موارد این چنینی می پردازیم. مقدار مناسب ویتامین D، کلسیم و فسفر برای ساخت و حفظ استخوان‌ها مهم است. ویتامین D برای درمان و پیشگیری از اختلالات استخوانی (مانند راشیتیسم، استئومالاسی) تجویز می شود. ویتامین D هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد توسط خود بدن ساخته می شود.

کرم های ضد آفتاب، لباس های محافظ، قرار گرفتن در معرض محدود در معرض نور خورشید، پوست تیره و سن ممکن است از دریافت ویتامین D کافی  منبع خورشید جلوگیری کنند. ویتامین D همراه با کلسیم برای درمان یا جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود. ویتامین D همچنین همراه با سایر داروها برای درمان سطوح پایین کلسیم یا فسفات ناشی از برخی اختلالات (مانند هیپوپاراتیروئیدیسم، هیپوپاراتیروئیدیسم کاذب، هیپوفسفاتمی خانوادگی) استفاده می شود.

ممکن است در بیماری های کلیوی برای نرمال نگه داشتن سطح کلسیم و رشد طبیعی استخوان ها تجویز شود. قطره های ویتامین D (یا سایر مکمل ها) به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیز داده می شود چون شیر مادر معمولاً دارای سطوح پایین ویتامین D است.

 

زمان مصرف قرص ویتامین دی 50000

ویتامین دی جز مکمل های پرکاربرد در بازار دارویی ایران است و افراد زیادی از کمبود آن در بدن خود رنج میبرند.معمولا مکمل ویتامین D بهتر است وقتی بعد از غذا مصرف شود زیرا بهتر  جذب می شود اما ممکن است همراه یا بدون غذا مصرف شود. البته بهتر است طبق دستور پزشک این دارو را مصرف کنید. دوز تجویزی بر اساس وضعیت پزشکی، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی، سن و پاسخ بدن شما به درمان است.

 

خوردن قرص یا کپسول ژله ای ویتامین D
خوردن قرص یا کپسول ژله ای ویتامین D

 

بعضی از داروها (مانند کاهنده اسیدهای صفراوی مانند کلستیرامین/کلستیپول، روغن معدنی، اورلیستات) می توانند جذب ویتامین D را کم کنند. دوزهای مصرفی این مدل داروها را تا حد امکان از دوزهای مصرفی مکمل ویتامین D بافاصله تر مصرف کنید (حداقل با فاصله 2 ساعت). بهتر است این دارو را به صورت منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از مصرف آن ببرید، اگر روزی یک بار مصرف می‌کنید، آن را هر روز در ساعت مشخصی مصرف کنید. اگر این دارو را یک بار در هفته مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که هر هفته آن را در همان روز مصرف کنید. علامت گذاری تقویم یا ست کردن آلارم در گوشی موبایل جهت یادآوری ممکن است کمک کننده باشد.

اگر پزشک داروساز به شما توصیه کرده که از یک رژیم غذایی خاص (مانند رژیم غذایی سرشار از کلسیم) پیروی کنید، پیروی از رژیم غذایی برای جذب بیشتر این دارو و جلوگیری از عوارض جانبی خیلی مهم است. از مصرف سایر مکمل ها و ویتامین ها به صورت خودسرانه خودداری کنید مگر اینکه پزشک دستور مصرف بدهد.

پزشک جهت بررسی سطح ویتامین دی در بدن شما معمولا آزمایش خون را برای اندازه گیری میزان ویتامین D تجویز میکند. سطح نرمال معمولا بین 30 تا 50 نانوگرم در میلی لیتر (ng/mL) است. اگر مقدار خون شما کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر باشد، سطح شما ناکافی است. اگر کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر باشد، به این معنی است که شما در رژیم تغذیه ای خود کمبود دارید. در صورت کمبود، پزشک شما یک مگادوز 50000 واحد بین المللی را برای هفته ای یکبار به مدت 6 تا 12 هفته تجویز میکند تا سطح ویتامین D در گردش خون  افزایش پیدا کند.

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی هست که در کبد و بافت چربی ذخیره می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

قرص ویتامین دی 50000هفته ای یک عدد

 نحوه مصرف ویتامین دی 50000 در اکثر افراد معمولا ماهیانه یک عدد است ولی در مواردی مثل سالمندان یا افراد دارای پوکی استخوان ممکن است تجویز پزشک به صورت هفته ای یک عدد باشد.

 

پیشنهاد مقاله: ویتامین دی | هر چیزی که باید در رابطه با ویتامین D بدانید

بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز

مکمل ویتامین D را میتوانید در هر ساعتی از شبانه روز مصرف کنید. هیچ زمانی وجود ندارد که “بهتر” از در نظر گرفته شود. نکته مهم این است که تایمی از شبانه روز را پیدا کنید که برای شما راحتتر باشد – و سعی کنید در زمان ثابتی از روز آن را مصرف کنید.

 

نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000

 ویتامین D یک نوع ویتامین محلول در چربی است، یعنی در آب محلول نمیباشد و زمانی که با غذاهای چرب مصرف شود، بهترین جذب را در بدن دارد. به همین دلیل، مصرف مکمل های ویتامین D همراه با غذا جهت کمک بهتر به جذب توصیه می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت پزشک متخصص شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص ویتامین دی 50000 را چند روز یکبار بخوریم؟

مکمل ویتامین دی با دوز روزانه 800 تا 1000 واحد و یا 50000 IU ماهی یکبار برای افراد  نرمال بی خطر است و می تواند سطح ویتامین D را در سطح نرمال تنظیم کند.

 

عوارض قرص ویتامین دی 50000

مصرف بیش از حد نیاز از ویتامین D می تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شود و کلسیم بالا منجر به ایجاد عوارض جانبی میشود. عوارضی مانند معده درد و کاهش اشتها، تغییر اجابت مزاج(اسهال یا یبوست).

 

نحوه مصرف قرص ویتامین d3 1000

 نیاز روزانه افراد بالغ سالم معمولا روزانه 800 تا 100 واحد از ویتامین دی است.

 

سطح ویتامین دی در بدن

 

ویتامین دی 50000 برای چی خوبه؟

بدن معمولا از ویتامین D برای بهبود به جذب کلسیم و فسفر استفاده می کند. این مواد معدنی برای ساخت استخوان های سالم دارای نقش کلیدی هستند. کمبود ویتامین D می تواند زمینه را برای اختلالات اسکلتی عضلانی مثل پوکی استخوان فراهم کند. ویتامین D می تواند به روش های دیگر هم بر سلامتی اثر گذار باشد.

 

ارتباط سطح ویتامین دی در بدن با سرطان

در مورد ویتامین D و برخی سرطان‌ها تحقیقات متنوعی انجام شده است،  یک سری تحقیقات امیدوارکننده نشان می‌دهد که دارا بودن سطوح بالاتر ویتامین D توانسته به محافظت در برابر سرطان‌های دستگاه گوارش و سینه کمک کند. یک تحقیق نشان داده که افرادی که در روز 2000 واحد مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این مکمل را مصرف نمی‌کنند، حدود یک سوم کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان هستند.

 

پیشنهاد ویژه: 7 نکته مھم درباره ویتامین d3

سرماخوردگی و عفونت های تنفسی

سطح ویتامین D باعملکرد سیستم ایمنی مرتبط است. سطوح سرمی پایین ویتامین D می تواند بر روند ساخت اجزای سیستم ایمنی کهدر مبارزه با بیماری ها نقش دارند یا رشد سلولهای اشتباه تکثیر یافته را متوقف می کند، اثر بگذارد. یکی از نشانه های کمبود ویتامین D ممکن است این باشد که اغلب بیمار میشوید.

 

بیماری های خود ایمنی

طبق مطالعه ای به نظر می رسد مصرف مکمل ویتامین D  احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس را تا 22 درصد کاهش می دهد.

 

سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که سطح پایین ویتامین D احتمال سکته قلبی، مغزی و نارسایی قلب را افزایش می دهد. البته هنوز نقش دقیق ویتامین D در بیماری قلبی کاملا مشخص نیست.

 

دمانس یا زوال عقلی

مطالعه ای در زمینه نورولوژی نشان می دهد که داشتن سطح بسیار پایین ویتامین D در سرم خون، شانس ابتلای فرد به زوال عقل را 53 درصد افزایش میدهد. البته بهتر است که مطالعه بیشتری در این مورد انجام گردد.

 

سوالات متداول

نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000 به چه صورت است؟

معمولا در افراد سالم و بالغ ماهیانه یک عددتوصیه میشود مگر مواردی که کمبود آن وجود دارد که ممکن است تا هشت هفته یعنی دوماه با دوز هفته ای یک عدد تجویز گردد.

عوارض قرص ویتامین دی 50000 چیست؟

عوارضی که منجر به افزایش سطح سرمی کلسیم شود شامل معده درد و تغییر اجابت مزاج و ...

ویتامین دی 50000 برای چی خوبه؟

ویتامین دی در بدن نقش های مختلفی را ایفا میکند که دوز مصرفی نرمال آن در بدن معمولا ماهیانه 50000 است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-178595/weekly-d-oral/details
  2. https://www.takecareof.com/articles/best-time-to-take-vitamin-d
  3. https://www.healthcentral.com/article/international-units-iu-vitamin-d-once-week-harmful
  4. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-side-effects#:~:text=Taking%20vitamin%20D%20can%20increase,result%20of%20elevated%20calcium%20levels.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید