سابسیژن چیست و چه عوارضی دارد؟

سابسیژن

فهرست مطالب

سابسیژن یک روش درمانی کم تهاجمی است که برای درمان اسکارهای فرو رفته مانند اسکار آکنه، سایر انواع اسکار و یا کاهش چین و چروک‌های پوستی به کار می‌رود. در طی این روش، پس از سوراخ کردن پوست، یک سوزن به زیر پوست فرو می‌رود. با کمک لبه تیز این سوزن، نوارهای فیبروزی که پوست را به سمت پایین‌تر می‌کشند و با اتصال جای زخم به بافت زیرین باعث ایجاد اسکار فرورفته می‌شوند، شکسته می‌شوند. این اتفاق منجر به لیفت شدن پوست و ایجاد ظاهری صاف‌تر در پوست می‌شود. رسوب کلاژن جدید ناشی از  بهبود زخم نیز به روند درمان کمک کننده است. این روش درمانی معمولا تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و دوره نقاهت آن کم و سریع است.

برای دستیابی به نتایج مطلوب ناشی از از انجام این عمل، می‌توان آن را به تنهایی و یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند لیزر و  یا فیلرها انجام داد. مدت زمان اثر سابسیژن در افراد مختلف بسته به میزان آسیب پوستی و پاسخ به درمان ممکن است متفاوت باشد.

 

فواید انجام سابسیژن در درمان آکنه

سابسیژن، یک روش درمانی موثر برای افراد مبتلا به اسکار آکنه است که با آزاد کردن نوارهای فیبری که پوست را به داخل می‌کشند، فرورفتگی اسکار را بهبود می‌بخشد و حتی کمک می‌کند که پوست در ناحیه اسکار با پوست اطراف یکدست شده و بافت کلی و رنگ پوست را بهبود ببخشد و درنتیجه فرد، ظاهری صاف‌تر و جوان‌تر پیدا ‌کند.

 

مدت زمان اثر سابسیژن
مدت زمان اثر سابسیژن

 

سابسیژن و درد

معمولا به عنوان یک روش درمانی دردناک در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا قبل از انجام آن از کرم بی حس کننده استفاده می‌شود. برخی افراد ممکن است هنگام انجام عمل، احساس ناراحتی یا فشار خفیف داشته باشند، که بسیار خفیف و قابل چشم پوشی است. درد یا ناراحتی حاصل از این روش درمانی را می‌توان با کمک داروهای مسکن بدون نسخه و یا کمپرس سرد کنترل کرد.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین ماسک روشن کننده پوست صورت

عوارض سابسیژن

انجام این عمل، مانند سایر روش‌های درمانی پزشکی با خطر عوارض جانبی سابسیژن همراه است. برخی از شایع‌ترین عوارض سابسیژن، تورم و کبودی در محل تزریق هستند که ممکن است چند روز تا یک هفته ادامه یابد. ممکن است پس از انجام عمل، فرد در ناحیه درمان شده احساس درد و یا حساسیت داشته باشد گاهی اوقات ممکن است یک یا چند ندول در زیر پوست ایجاد شود. به نظر می‌آید که این گره‌های ایجاد شده، ندول‌های کلاژن هستند و معمولاً خود به خود و  یا با کمک ماساژ و به مرور زمان برطرف می‌شوند. گاهی اوقات ندول‌ها  ناشی از التهاب هستند و ممکن است برای از بین رفتن نیاز به تزریق استروئید داشته باشند. سایر عوارض سابسیژن که عموما نادر هستند، شامل موارد زیر است:

  • عفونت
  • خونریزی
  • بروز هماتوم
  • واکنش آلرژیک به ماده بی حسی
  • آسیب به عصب یا رگ خونی
  • اسکار یا تغییر رنگدانه پوست (بسیار نادر)

 

تعداد جلسات سابسیژن

بسته به شدت اسکار، نوع پوست و میزان بهبودی پس از انجام عمل، تعداد جلسات مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است پس از یک جلسه بهبود قابل توجهی را مشاهده کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه خود به چندین جلسه طول درمان نیاز داشته باشند. به طور متوسط سه تا شش جلسه درمان برای بهبود اسکار در نظر گرفته می‌شود. فواصل بین جلسات درمان، معمولا یک ماهه است.

 

اقدامات احتیاطی پس از انجام سابسیژن

از قرار دادن ناحیه تحت درمان با سابسیژن در معرض نور خورشید یا اشعه ماورابنفش خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند خطر هایپرپیگمنتاسیون یا اسکار را افزایش دهد. از انجام ورزش‌های شدید تا چند روز پس از به کارگیری این روش درمانی بپرهیزید. تا چند روز پس از انجام درمان، از کرم پودرهای سنگین و سایر محصولات آرایشی پوستی در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کاندیدای مناسب برای انجام سابسیژن

سابسیژن یک روش درمانی موثر برای افرادی است که دارای اسکار آکنه،  سلولیت یا چین و چروک‌هایی هستند که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نداده‌اند. این روش درمانی، برای افرادی که انتظار واقع بینانه از نتایج درمانی دارند و خطرات و عوارض جانبی آن را درک می‌کنند، مناسب است. این روش درمانی معمولا برای درمان اسکار ناشی از آکنه استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای بهبود ظاهر انواع دیگر اسکارها از جمله اسکارهای جراحی یا تروماتیک استفاده کرد. همچنین از این روش در درمان اسکار ناشی از آبله مرغان، گودی ناشی از سلولیت و حتی چین و چروک پوستی استفاده می‌شود.  با این حال، این روش درمانی ممکن است برای همه انواع اسکار مناسب نباشد. به ویژه آن‌هایی که در اثر سوختگی یا سایر صدمات شدید ایجاد می‌شوند.

در درمان کلوئید، این روش درمانی ممکن است بخشی از روند درمان باشد، اما به تنهایی در درمان کلوئید موثر نمی‌باشد و معمولا همراه با لیزر درمانی و تزریق کورتیکواستروئید به کار می‌رود.

 

عوارض سابسیژن
عوارض سابسیژن

 

موارد منع انجام سابسیژن

انجام سابسیژن برای افراد زیر مناسب نمی‌باشد:

  • افراد با سابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید
  • افرادی که در حال مصرف رتینوئید خوراکی (مانند آسیترتین، ایزوترتینوئین) هستند و یا در یک سال اخیر این داروها را مصرف کرده‌اند.
  • افرادی که اختلالات انعقادی خون (کواگولوپاتی) دارند و یا اخیرا خونریزی داشته‌اند
  • بیماران مبتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی
  • افراد با بیماری‌های پوستی خاص مانند اگزما یا پسوریازیس
  • افرادی که اخیرا شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام داده‌اند.

 

مدت زمان اثر سابسیژن

نتایج حاصل از انجام این عمل ممکن است چند روز پس از عمل، قابل مشاهده باشد اما چندین هفته یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا اثرات کامل این روش درمانی مشاهده شود. پوست بلافاصله پس از انجام عمل ممکن است متورم و کبود به نظر برسد اما این وضعیت باید در عرض چند روز فروکش کند. پوست ممکن است به مرور زمان و با شروع بازسازی کلاژن در ناحیه تحت درمان به بهبود ادامه دهد، اما نتیجه نهایی به نوع پوست و میزان پاسخ‌دهی پوست فرد به درمان، متفاوت است.

 

ماندگاری نتایج حاصل از انجام سابسیژن

مدت زمان اثر سابسیژن می‌تواند تا چندین سال ادامه داشته باشد، اما فراموش نکنید که برای دستیابی به نتایج مطلوب ممکن است نیازمند انجام چندین جلسه درمان باشید. توجه داشته باشید که نتایج طولانی مدت نیستند و به مرور زمان و با ادامه روند پیری پوست، تغییر می‌کند. برای حفظ نتایج درمانی، ممکن است نیازمند جلسات نگهدارنده منظم باشید.

 

پیشنهاد ویژه: انواع حساسیت پوستی و روش‌های درمان آن

سابسیژن و در کنار سایر روش‌های درمانی

برای دستیابی به نتایج بهتر، این عمل را می‌توان با دیگر درمان‌ها ترکیب کرد. به عنوان مثال، برای بهبود بافت و رنگ کلی پوست می‌توان این روش درمانی را با لایه برداری‌های شیمیایی یا لیزر ترکیب کرد و یا برای حجم دهی پوست یا لیفت پوست، این شیوه درمانی را همراه با استفاده از فیلرها به کار برد. از میکرونیدلینگ نیز می‌توان در کنار سابسیژن برای کسب نتایج درمانی بهتر، استفاده کرد.

 

آمادگی‌های لازم قبل از انجام سابسیژن

در صورت مصرف داروهای خاص و یا داشتن شرایط پزشکی خاص، پیش از انجام عمل، پزشک خود را مطلع نمایید. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، برای مدت معینی قبل از عمل، از خوردن دارو اجتناب کنید. بهتر است قبل از عمل، در معرض نور خورشید نباشید.

 

سوالات متداول

هر جلسه سابسیژن چقدر طول می‌کشد؟

انجام سابسیژن در صورتی که به تنهایی انجام شود و با سایر روش‌های درمانی همراه نباشد بسته به تعداد و وسعت مناطق تحت درمان، معمولا بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

آیا سابسیژن درد دارد؟

این روش درمانی معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود. با این حال ممکن است در حین درمان و یا پس از آن کمی احساس ناراحتی یا درد در محل درمان داشته باشید

آیا سابسیژن دائمی است؟

سابسیژن یک روش درمانی با ماندگاری بالا است. با این حال ممکن است نیازمند جلسات درمانی نگهدارنده باشید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://skinclub.com.au/subcision-treatment-in-melbourne/
  2. https://dermnetnz.org/topics/subcision
  3. https://www.midlandskin.co.uk/treatments/subcision/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید