طرحواره خویشتن ‌داری ناکافی چیست؟ علائم و درمان

طرحواره خویشتن داری ناکافی

فهرست مطالب

آیا به راحتی خسته و بی قرار می شوید؟ آیا برای شما سخت است که به برنامه ها و اهداف پایبند باشید، علاقه خود را از دست بدهید و به جای اینکه آنها را به پایان برسانید، آنها را رها کنید؟ شاید انگیزه هایی را تجربه کنید که برای کنترل آنها تلاش می کنید. اگر بتوانید با این موضوع ارتباط برقرار کنید ممکن است طرحواره خویشتن داری ناکافی داشته باشید. همانطور که از نامش پیداست این طرحواره با تکانشگری و عدم کنترل خود مشخص می شود.

در نتیجه ممکن است برای افراد دارای تله طرحواره خویشتن داری ناکافی تمرکز برای دوره های طولانی دشوار باشد که به طور بالقوه منجر به تعویق انداختن و کنار گذاشتن اهداف و برنامه های مهم می شود. برای کمک به پاسخ طرحوار خویشتن داری ناکافی چیست؟ علائم و درمان آن و هر سؤالی که ممکن است در مورد این طرح داشته باشید این مقاله موضوعات زیر را پوشش می دهد:

 

طرحواره خویشتن ‌داری ناکافی چیست؟

همه ما گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم که در رسیدن به اهدافمان یا انجام کارهایی که برایمان خوب است خود انضباطی و خویشتن داری نداریم. اگر طرحواره خویشتن داری ناکافی را ایجاد کرده اید ممکن است برای کنترل ناامیدی ها، رفتارها یا تکانه های خود با مشکل فراگیر مواجه شوید. این می تواند با احساس گناه، شرم و همچنین احساس تنبلی و بی کفایتی مرتبط باشد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

هنگامی که این طرحواره فعال می شود به طور قابل درک ممکن است باعث اجتناب از ناراحتی شود که در فقدان انگیزه برای شروع کار یا مقابله با چالش ها بیان می شود یا در موارد افراطی بر اساس انگیزه هایی که برای خودمان مخرب است از جمله مواد مخدر، الکل، رابطه جنسی، قمار، یا جرم. نیاز واقعی پشت این طرحواره ایجاد تحمل پریشانی موثر، تنظیم هیجان و اعتماد به توانایی های خودمان است.

 

تله خویشتن داری ناکافی
تله خویشتن داری ناکافی

 

نشانه‌های طرحواره خویشتن ‌داری ناکافی

افراد با طرحواره خویشتن‌ داری ناکافی ممکن است بر اساس انگیزه های خود عمل کنند و بعداً از تصمیمات خود پشیمان شوند. آنها معمولاً همچنین:

  • احساس بی قراری یا بی حوصلگی میکنند.
  • درگیر رفتارهای خود خرابکارانه مانند نوشیدن، سیگار کشیدن یا پرخوری می باشند.
  • تلاش برای ادامه دادن به یک کار تا اتمام.
  • از موقعیت هایی که احساسات ناخوشایند را برمی انگیزد اجتناب می کنند.
  • در میان احساسات مختلف به طور هرج و مرج عبور میکنند.

این رفتارها ممکن است باعث ایجاد احساس بی کفایتی، ناامیدی و شرم شود که منجر به خود خرابکاری بیشتر می شود.

 

پیشنهاد مقاله: راهکارهای درمان افسردگی شغلی

چه چیزی باعث طرحواره خویشتن داری ناکافی می شود؟

محققان بر این باورند که توسعه نیافتگی قشر پیش پیشانی به طرح واره ناکافی خویشتن داری کمک می کند. قشر پیش فرونتال یک ناحیه مهم مغز است که مسئول مدیریت احساسات، نظم بخشیدن به خود و پایبندی به برنامه ها است. به طور موثر این دکمه “توقف” مغز ما در پاسخ به تکانه ها است. توسعه نیافتگی قشر پیش فرونتال ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک در دوران نوزادی بی توجهی یا سوء استفاده را تجربه کند یا در معرض سطوح بالایی از استرس مداوم باشد.

علاوه بر این کودکانی که انضباط خود را از طریق قوانین و مرزها آموزش نمی بینند ممکن است قشر پیش پیشانی توسعه نیافته نیز داشته باشند. به دلیل کمبود محدودیت چنین کودکانی ممکن است مهارت های مربوط به مدیریت ناراحتی، به تاخیر انداختن پاداش ها و صبر را از دست بدهند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تست طرحواره خویشتن ‌داری ناکافی

تست های طرحواره خویشتن داری ناکافی هم به صورت آنلاین و هم به صورت دستی در صورت نیاز در دسترس است.

 

خود انضباطی ناکافی
خود انضباطی ناکافی

 

درمان خویشتن داری ناکافی

این امکان وجود دارد که باورهای مرتبط با طرحواره خویشتن داری ناکافی را با ایجاد خودآگاهی، تنظیم احساسات و تحمل ناراحتی خود تغییر دهید. یکی از بهترین راه ها برای تمرین این مهارت ها مشاوره با یک متخصص بهداشت روان است. طرحواره درمانی یک روش درمانی بسیار موثر برای افرادی است که طرحواره خودکنترلی ناکافی دارند.

  1. تمرین «توقف-فکر-عمل کن» را انجام دهید. این کار را با قرار دادن یک فکر بین یک تکانه و عمل انجام دهید. قبل از عمل کردن، به عواقب تسلیم شدن در برابر انگیزه فکر کنید.
  2. با تغییر فعال رویکرد خود برای تکمیل وظایف ذکر شده، خود را به چالش بکشید تا نظم و انضباط و کنترل بیشتری بر خود داشته باشید.
  3. دارایی و امور مالی خود را سازماندهی کنید.
  4. انجام کاری که خسته کننده به نظر می رسد.
  5. به موقع بودن برای تعهدات
  6. تحمیل ساختار بر چیزهایی در زندگی شما که ساختار کافی ندارند.
  7. تحمل معقول زمان های ناامیدی.
  8. مهار احساسات و تکانه‌هایی که بیش از حد احساس می‌کنند و باعث رفتار بد می‌شوند.

با تکمیل کارهایی که کمی دشوار هستند شروع کنید. به تدریج خود را برای انجام این وظایف برای مدت زمان طولانی تری به چالش بکشید. سپس به تدریج مدت زمانی را که می توانید برای کار صرف کنید تا زمانی که فکر می کنید انجام دهید، افزایش دهید.

تکنیک هایی را بیاموزید که به شما کمک می کند متمرکز بمانید و بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. از استراحت، مدیتیشن و تمرینات تمدد اعصاب به عنوان راه هایی برای کمک به رسیدن به این هدف استفاده کنید. فهرستی از مزایای کنترل بهتر احساسات و ساختار خود تهیه کنید. همچنین فهرستی از مضرات عدم کنترل یا ساختارمند بودن تهیه کنید. از تصویرسازی برای پیش بینی تکمیل موفقیت آمیز خودکنترلی و سازماندهی استفاده کنید. فهرست کنید که این تصویر چه احساسی در شما ایجاد می کند.

 

پیشنهاد ویژه: ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا چیست؟ + نحوه درمان

 

سخن پایانی

اصطلاح طرحواره مربوط به دیدگاهی است که ما از جهان، خود و دیگران بر اساس افکار، احساسات بدنی و خاطراتی که از تجربیات اولیه دوران کودکی خود داریم شکل می‌دهیم. رابطه، پیوندی که با مراقب(های) اولیه خود ایجاد می کنیم، معمولاً به طور قابل توجهی بر طرحواره های ما تأثیر می گذارد. بنابراین، اگر روابط اولیه دلبستگی ما ایمن باشد، ما تمایل داریم دیدگاهی سالم و مثبت از جهان ایجاد کنیم. با این حال، اگر این روابط ناامن باشند، طرحواره های ما به احتمال زیاد ناسازگار هستند

 مشکل در کنترل تکانه ها یا امیال، که منجر به رفتارهای مخاطره آمیز یا ابراز احساسات به شیوه ای افراطی می شود . اغلب تحمل ناامیدی کم و عدم تمایل به تلاش مداوم برای رسیدن به چیزی دشوار وجود دارد. افراد مبتلا به طرحواره خویشتن داری ناکافی اغلب زمانی که یک کار خیلی سخت می شود از انجام آن دست می کشند. آنها اغلب بی نظم، حواس پرتی و مستعد ابتلا به اختلالات اعتیاد آور هستند. مهم است که این طرحواره را از ADHD اساسی متمایز کنیم.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آرمین پویافر

آرمین پویافر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

تست طرحواره خویشتن داری ناکافی به چه صورت است؟

این تست هم به صورت آنلاین و هم به صورت دستی در دسترس است.

درمان خویشتن‌داری ناکافی چگونه است؟

درمان تحت نظر یک درمانگر متخصص طرحواره انجام میشود.

نشانه های طرحواره خویشتن داری ناکافی چیست؟

احساس بی قراری و بی حوصلگی، درگیر رفتارهای خودتخریبی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و...، تلاش برای اتمام کارهای ناتمام و...

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/au/blog/flipping-out/202212/6-signs-your-self-control-issues-come-from-childhood-neglect?amp
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7522324/
  3. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1111/ajpy.12061

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید