روانشناسی

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا چیست؟ + نحوه درمان

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا چیست؟ + نحوه درمان

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا می تواند بر توانایی شما برای داشتن روابط معنادار تأثیر منفی بگذارد. یک جدایی دردناک، طلاق، رها شدن یا طرد شدن در دوران کودکی یا بزرگسالی ممکن است باعث ترس شما از عاشق شدن شود. روان درمانی می تواند به شما در غلبه بر ترس از عشق کمک کند. در ادامه میخواهیم به صورت دقیق تر به ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا چیست؟ + نحوه درمان بپردازیم.

 

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا چیست؟

فیلوفوبیا ترس از دست دادن عشق است . همچنین می تواند ترس از وارد شدن به یک رابطه باشد یا ترس از اینکه نتوانید رابطه خود را حفظ کنید. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود ترس جزئی از عاشق شدن را تجربه می کنند. اما در موارد شدید، فیلوفوبیا می‌تواند باعث شود افراد احساس انزوا و دوست نداشتن کنند. ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا وضعیتی نیست که پزشک بتواند آن را تشخیص دهد زیرا در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) وجود ندارد.

این راهنمایی است که متخصصان سلامت روان از آن برای تعیین اینکه آیا فردی معیارهای یک بیماری روانی خاص یا اختلال سلامت روان را دارد یا خیر استفاده می کنند. با این حال متخصصان سلامت روان اغلب می توانند با فیلوفوبیا در صورتی که بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد کمک کنند.

 

philophobia چیست

افرادی که فیلوفوبیا دارند از عشق می ترسند. این ترس به قدری شدید است که ایجاد و حفظ روابط عاشقانه برای آنها دشوار و گاهی غیرممکن است. “فیلوس” کلمه یونانی برای دوست داشتن یا معشوق است. “فوبوس” (فوبیا) کلمه یونانی ترس است. برخی از مردم بر این باورند که الیزابت اول ملکه انگلیس دارای ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا بود. او هرگز ازدواج نکرد و به ملکه باکره معروف شد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علائم فیلوفوبیا

علائم این ترس برای هر فردی متفاوت است. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به فیلوفوبیا نشانگان زیر را تجربه می کنند:

  • فقدان روابط صمیمانه
  • همیشه در روابط احساس اضطراب می کنند.

در موقعیت های رابطه یا زمانی که به روابط فکر می کنید ممکن است موارد زیر را نیز داشته باشید:

  • ضربان قلب سریع
  • تنفس کم عمق
  • حملات پانیک یا اضطرابکه ممکن است شامل درد قفسه سینه باشد.

 

ترس از عشق

ترس از عشق

 

علل ایجاد فیلوفوبی

ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا دلایل بالقوه زیادی دارد از جمله:

  1. تجربیات گذشته: روابط آسیب زا در گذشته ممکن است به ایجاد ترس از عاشق شدن کمک کند. خیانت یا دلشکستگی می تواند باعث دوری شما از روابط عاشقانه شود. انواع دیگر روابط نیز می توانند این ترس را به شخص وارد کنند، مانند روابط والدین و دوستی های نزدیک.
  2. تجربیات فرهنگی: در برخی فرهنگ ها، فشار بیشتری برای ازدواج در سنین پایین تحت شرایط خاص وجود دارد. اگر کسی نمی خواهد این تجربه سنتی را داشته باشد می تواند منجر به فیلوفوبیا شود.
  3. ترس از طرد شدن: مطالعات نشان می دهد که طرد شدنمی تواند نتایجی مشابه با درد فیزیکی در بدن داشته باشد. اکثر مردم می توانند طرد شدن را پشت سر بگذارند اما اگر چندین بار طرد شدن دردناک را تجربه کرده اید ترس از دست دادن عشق می تواند با شما باقی بماند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان ترس از فضای بسته یا کلاستروفوبیا

تشخیص فیلوفوبیا

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM) به متخصصان سلامت روان مانند روانشناسان کمک می کند تا اختلالات فوبیا را بر اساس علائم و نحوه تأثیر آنها بر کیفیت زندگی شما تشخیص دهند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از این معیارها برای تشخیص یک اختلال فوبی خاص مانند ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا استفاده می کنند:

  • ترس مداوم از عشق که حداقل شش ماه طول بکشد.
  • ترس یا اضطراب شدید زمانی که احساس عشق می کنید.
  • هنگامی که خود را در موقعیتی دوست داشتنی می بینید، علائم فوبیا شروع می شود.
  • اضطراب یا ترس.
  • یا ترسی که باعث می شود از دادن یا دریافت عشق اجتناب کنید.
  • علائم شدیدی که در توانایی شما برای ایجاد روابط صمیمی و معنی دار اختلال ایجاد می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تست فیلوفوبیا

با انجام این تست ترس از دست دادن عشق میابید که آیا واقعاً آماده هستید روابط عاشقانه هستید یا خیر. این آزمون از دو نوع سوال سناریو و خودارزیابی تشکیل شده است. برای هر سناریو با توجه به اینکه به احتمال زیاد در یک موقعیت مشابه چگونه رفتار خواهید کرد پاسخ میدهید. برای سؤالات خودارزیابی میزان اعمال عبارات داده شده در مورد شما را مشخص میکند. برای دریافت دقیق ترین نتایج تست ترس ازدست دادن عشق یا فیلوفوبیا لطفا به هر سوال تا حد امکان صادقانه پاسخ دهید.

 

تست آنلاین فیلوفوبیا

این آزمون شامل 30 سوال با گزینه های کاملاً موافق تا کاملاً مخالف است . برای به دست آوردن نتایج دقیق به هر مورد تا جایی که می توانید صادقانه پاسخ دهید. آزمون کاملاً ناشناس است و نتایج را در پایگاه داده ذخیره نمیشود.

 

احساس هراسی

احساس هراسی

 

راه‌های غلبه بر فیلوفوبیا و درمان آن

شما همچنین می توانید کارهایی را به تنهایی انجام دهید تا ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا را کاهش دهید. شما می توانید این تمرینات را به تنهایی یا با یک درمانگر انجام دهید:

  1. تاریخچه رابطه خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا آسیب گذشته باعث ترس شما از تکرار تجربه در یک رابطه جدید شده است یا خیر.
  2. صداهای منفی را در ذهن خود شناسایی کنید که از احساس خوشبختی در روابط شما جلوگیری می کند.
  3. پیش فرض هایی را که در مورد روابط دارید زیر سوال ببرید یا ارزیابی کنید تشخیص دهید مشکلی که شما را از آشنا شدن با مردم باز می دارد از کجا می آید.

 

پیشنهاد ویژه: ترس های رایج کودکان را بشناسید!

درمان فلوفوبیا

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود ترس یا مقاومت در برابر صمیمیت یا عاشق شدن را تجربه می کنند. با این حال اگر فیلوفوبیا شما باعث ناراحتی قابل توجهی برای شما شود می تواند مشکل ساز شود. این مطلب برای شماست درمان در دسترس است. درمان اصلی پیشنهاد شده برای ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا جستجوی درمان یا مشاوره تخصصی است. می توانید با یک متخصص سلامت روان کار کنید. آنها ممکن است روابط گذشته شما را بررسی کنند تا بفهمند چه چیزی باعث ترس شما از دست دادن عشق شده است.

آنها ممکن است تمرینات آرامش بخش یا انواع دیگری از تکالیف درمانی را به شما بدهند تا به شما کمک کنند با قرار ملاقات و روابط احساس راحتی بیشتری داشته باشید. درمانگران ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده کنند تا به شما کمک کنند متوجه الگوهای فکری و عاداتی شوید که به ترس شما از بودن در یک رابطه کمک می کند. آنها همچنین ممکن است از درمان حساسیت زدایی سیستماتیک استفاده کنند که به آن شرطی سازی متقابل نیز می گویند. این زمانی است که درمانگر به آرامی شما را در معرض ایده عاشق شدن قرار می دهد تا شما را نسبت به ترستان حساسیت زدایی کند.

آنها ممکن است وظایف دنیای واقعی را به شما بدهند زیرا با ایده عاشق شدن راحت تر می شوید. هیپنوتیزم درمانی مانند هیپنوتیزم صحنه ای نیست که در فیلم ها نشان داده می شود. بیشتر شبیه یک مراقبه هدایت شده است که به شما امکان می دهد خود را در حال انجام کاری تصور کنید که دوست دارید انجام دهید

 

درمان عشق هراسی

همچنین ممکن است از یک نوع مواجهه درمانی به نام درمان حساسیت زدایی بهره مند شوید. مواجهه درمانی به بیش از 90 درصد از افرادی که دارای اختلالات فوبی خاص هستند کمک می کند.

این کار:

  • به شما آموزش می دهد که چگونه از تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن برای مدیریت علائم استفاده کنید.
  • به تدریج شما را در معرض ایده عاشق شدن قرار می دهد.
  • به شما وظایفی در دنیای واقعی می دهد تا به شما کمک کند با دادن و دریافت عشق راحت باشید.

 

سخن پایانی

طبیعی است که بخواهید از خود در برابر درد محافظت کنید. اما اگر ترس از دست دادن عشق یا فیلوفوبیا باعث ناراحتی جسمی یا روحی شود یا بر توانایی شما در ایجاد روابط تأثیر بگذارد مشکلات به وجود می آیند. دادن و دریافت عشق باید احساس خوبی داشته باشد. وقتی فیلوفوبیا باعث ترس شما از عشق می شود ممکن است دنیای شما تنها شود. درمان CBT و حساسیت زدایی می تواند به شما کمک کند تا با این ترس مقابله کنید. با گذشت زمان ممکن است بتوانید روابط صمیمی و محبت آمیزی با افراد، اعضای خانواده و دوستان ایجاد کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

سوالات متداول

علائم فیلوفوبیا چیست؟

تپش قلب شدید، اضطراب شدید، نداشتن روابط صمیمی، درد قفسه سینه، حملات پانیک.

تشخیص فیلوفوبیا به چگونه است؟

متخصصان سلامت روان با پرسیدن سوالاتی به تشخیص این فوبی میپردازند.

درمان فیلوفوبیا به چه صورت است؟

از طریق مواجهه درمانی، درمانcbt و هیپنوتیزم و حساسیت زدایی امکان پذیر است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/us/tests/relationships/fear-relationship-commitment-test
  2. https://www.healthline.com/health/philophobia
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22521-philophobia-fear-of-falling-in-love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.