عوارض قرص آلپرازولام چیست؟

قرص آلپرازولام

فهرست مطالب

بسیاری از قرص ها برای رفع استرس و اضطراب توسط پزشک برای بهتر شدن حال ما تجویز میشوند که یکی از رایج ترین آنها قرص آلپرازولام با نام تجاری قرص زاناکس است که برای تسکین علائم اضطراب از جمله اضطراب ناشی از افسردگی استفاده می شود. همچنین برای درمان اختلال هراس در برخی بیماران استفاده می شود. این دارو یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین ها متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی CNS) هستند که سرعت سیستم عصبی را کاهش می دهند. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است. این دارو مانند تمام داروها در کنار فوایدش دارای عوارضی هم است. عوارض قرص آلپرازولام چیست؟ اگر این سوال شما هم است پس پیشنهاد میشود تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا به جواب این سوال پی ببرید.

 

نحوه مصرف آلپرازولام

قرص زاناکس را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. راهنماهای دستورات دارو را بخوانید. هرگز از قرص زاناکس در مقادیر بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید. اگر میل شدید به استفاده بیشتر از قرص زاناکس دارید به پزشک خود اطلاع دهید. هرگز این دارو را با فرد دیگری به ویژه فردی که سابقه مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارد به اشتراک نگذارید. سوء استفاده می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شوددارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فروش یا واگذاری این دارو خلاف قانون است.

 

عوارض قرص آلپرازولام
عوارض قرص آلپرازولام

 

دوز مناسب مصرف

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک را دنبال کنید. اگر دوز شما متفاوت است آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید. مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگر یک نوبت از قرص آلپرازولام را فراموش کردید در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوزها را دو برابر نکنید.

 

پیشنهاد مقاله: قرص پیگمنتا چیست و چه تاثیری روی پوست دارد؟

عوارض قرص آلپرازولام

یک دارو در کنار اثرات موثر خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض قرص آلپرازولام فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • افزایش تولید بزاق
  • تغییر در میل جنسی

گزینه های بالا از رایج‌ ترین عوارض قرص آلپرازولام هستند.

 

برای به حداقل رساندن سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض جانبی جدی تر

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله:

  1. تغییرات روانی، خلقی (مانند توهم، افکار خودکشی)
  2. مشکل در حرف زدن
  3. از دست دادن تعادل
  4. مشکل در راه رفتن
  5. مشکلات حافظه فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی ، خارش، تورم (مخصوصاً در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص آلپرازولام به موارد زیر توجه کنید:

 

آلرژی

قبل از مصرف آلپرازولام اگر به این دارو یا سایر بنزودیازپین ها (مانند دیازپام، لورازپام) یا  آلرژی دیگری دارید حتما اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

 

قرص زاناکس
قرص زاناکس

 

سوابق پزشکی خود و خانوادگیتان

سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز بگویید به ویژه در موارد: مشکلات ریوی، تنفسی (مانند COPD ، آپنه خواب)، بیماری کبد، بیماری کلیوی، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، گلوکوم. این دارو ممکن است باعث سرگیجه(سردرد) یا خواب آلودگی شما شود. (مصرف الکل یا ماری جوانا، حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا مشکلات خواب شما شود.

 

افراد مسن

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه از دست دادن هماهنگی و خواب آلودگی، حساسیت بیشتری داشته باشند. این عوارض می تواند احتمال زمین خوردن این افراد را افزایش دهد.

 

بارداری

هنگام استفاده از آلپرازولام نباید باردار شوید. آلپرازولام ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. نوزادان مادرانی که در اواخر بارداری از این دارو استفاده می کنند ممکن است علائمی مانند تنفس آهسته یا کم عمق، گریه بی وقفه، لرزش یا مشکل در تغذیه داشته باشند. اگر در حین مصرف قرص آلپرازولام باردار شدید فوراً در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید. این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی نوزاد شما داشته باشد . شیردهی در حین مصرف این دارو توصیه نمی شود.

 

اطفال

مطالعات مناسبی در مورد ارتباط سن با اثرات آلپرازولام در جمعیت کودکان انجام نشده است. امنیت و اثربخشی برقرار نشده است.

 

پیشنهاد ویژه: قرص زینک (روی) چیست و چه خواصی دارد؟

نحوه نگهداری

  1. در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
  2. در حمام و مکان های مرطوب نگهداری نکنید.
  3. . تمام داروها رااز کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  4. از مصرف و نگهداری دارو های تاریخ انقضای گذشته خود داری کنید.
  5. دارو را در ظرف در بسته نگهداری کنید.
  6. از یخ زدگی جلوگیری شود.

 

سوالات متداول

آلپرازولام برای چه مواردی استفاده می شود؟

آلپرازولام می تواند برای درمان اختلالات اضطرابی و هراس استفاده شود. این دارو در دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار دارد. با کاهش هیجان غیر طبیعی مغز عمل می کند.

آیا آلپرازولام یک قرص خواب آور است؟

قرص آلپرازولام متعلق به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها و هیدروکودون متعلق به دسته ای از داروها به نام مواد افیونی است. هر دو دسته باعث آرامبخشی (افزایش تمایل به خواب) و افسردگی تنفسی (تنفس کند و دشوار) می شوند.

هنگام مصرف آلپرازولام از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

آب گریپ فروت و غذاهای حاوی گریپ فروت می توانند اثر یا عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی یا تنفس آهسته) آلپرازولام را افزایش دهند. در صورت امکان، از مصرف آلپرازولام با آب گریپ فروت خودداری کنید و در حین مصرف آلپرازولام، مصرف گریپ فروت خود را افزایش ندهید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7525193/
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/alprazolam-oral-route/description/drg-20061040
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30545435
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29357714

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید