عوارض کوکائین و روش‌های ترک آن

مشاوره روانشناسی آنلاین

فهرست مطالب

مواد مخدر (Narcotic) نام عمومی برای انواع متنوعی از داروها، سایکو اکتیوها و ترکیبات شیمیایی طبیعی و سنتتیک است که معمولاً خاصیت تسکین دهنده و سرخوش کننده دارند و اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزء مواد اعتیادآور طبقه‌بندی می‌شوند. انواع متنوعی از مواد مخدر و اعتیادآور وجود دارند و به همین دلیل در طول زمان فرد مصرف‌کننده ممکن است برای بدست آوردن حس سرخوشی مقدار مصرف خود را افزایش دهد یا روی به مصرف ماده مخدر قوی‌تر بیاورد. همچنین اگر میزان وابستگی به مخدرات در فردی بالا باشد احتمال سر زدن اعمال خشونت‌آمیز برای رسیدن به مواد نیز محتمل است. 

مواد مخدر

مواد مخدر ترکیبات شیمیایی هستند که مصرف آن‌ها تغییراتی شیمیایی بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کند. و باعث ایجاد لذت، تغییر هوشیاری، وابستگی می‌شود؛ بنابراین پتانسیل ایجاد اعتیاد و سوءمصرف در آن‌ها وجود دارد ولی شدت آن بسته به نوع مواد مخدر و اثرش متفاوت است.

مهم‌ترین محل تأثیر مواد مخدر  بر سیستم عصبی و مغز است. در سیستم عصبی و مغز گیرنده‌هایی وجود دارد که این مواد بر آن‌ها اثر می‌کنند. مواد مخدر پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز می شود و فرایند عادی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول‌های عصبی را مختل می‌کنند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اختلال مصرف مواد مخدر در نوجوانان 

برخی از موادهای مخدر همچون آمفتامین و کوکائین باعث می‌شوند تا سلول‌های عصبی مغز به مقدار بسیار زیادی نورون‌های فرستنده طبیعی ایجاد کند یا از گردش عادی این مواد شیمیائی در مغز جلوگیری می‌کنند. ایجاد چنین اختلالی سبب می‌شود تا یک پیام بسیار قوی در مغز ایجاد شود و کانال‌های ارتباطی مغز مختل شود. تفاوت میان طنین پیام طبیعی و پیامی که بر اثر مصرف این گونه مواد مخدر در مغز ایجاد می‌شوند شبیه تفاوت میان سخنانی است که کسی در گوش شما زمزمه کند و صدایی که با فریاد کشیدن در برابر میکروفون ایجاد می‌شود.

 

ترک کوکائین
ترک کوکائین

 

سرعت تاثیرگذاری مواد مخدر :

  1. مصرف: بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
  2. تزریق کردن در رگ:بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه
  3. تزریق کردن در ماهیچه: بین ۳ تا ۵ دقیقه
  4. استنشاق: بین ۵ تا ۸ ثانیه
  5. ریختن در چشم: بین ۳ تا ۵ دقیقه

 

عوارض مصرف کوکائین

کوکائین (Cocaine) گرد سفید رنگی که از برگ‌های خشک گیاه کوکا به‌دست می‌آید:

  • استنشاق آن از راه بینی سبب آسیب به پره میانی بینی می شود و در آن ایجاد حفره می‌کند.
  • آنقدر خطرناک است که با اولین مصرف می‌تواند سبب سکته قلبی شود.
  • مشکلات تنفسی
  • آسیب به ریه
  • تشنج و مرگ ناگهانی
  • در دراز مدت نیز سبب پارانوئید
  • توهم
  • خشونت
  • کاهش وزن

می‌گردد. به مغز و قلب نیز آسیب جدی می‌رساند. کوکائین یک ماده محرک اعتیادآور قوی است و مستقیماً بر مغز اثر می‌گذارد. وابستگی روانی و جسمی به کوکائین حتی پس از یک بار مصرف به وجود می‌آید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اثرات روانی و فیزیکی مصرف کوکائین

اثرات روانی فوری مصرف کوکائین شامل اعتماد به نفس کاذب، سرخوشی، برانگیختگی جنسی، روان‌پریشی و آژیتاسیون است. تأثیرات فیزیکی مصرف شامل تندتپشی، مردمک‌گشادی و عرق کردن است. از دیگر تأثیرات مصرف کوکائین افزایش انرژی و هوشیاری و کاهش نیاز به غذا و خواب است. مصرف کوکائین طبق صحبت های مشاوره روانشناسی آنلاین دوزهای بالا ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و افزایش دمای بدن شود. عوارض کوکائین در بلندمدت  مانند سردرد و شکم درد، حالت تهوع، احساس وحشت و اضطراب و رفتارهایی مانند تحریک پذیری و پرخاشگری دارد و مصرف آن ممکن است موجب عوارض پزشکی جدی و خطراتی همچون تشنج، حمله قلبی یا سکته مغزی و کما شود. کوکائین از طریق افزایش میزان سروتونین و دوپامین و نیز جلوگیری از بازجذب دوپامین در مغز، در بلندمدت عملکرد گیرنده‌های عصبی مغز را مختل کرده و موجب اعتیاد و تحمل دارویی می‌شود.

 

مواد مخدر
مواد مخدر

 

تزریق‌های مکرر همراه با سوزن‌های مشترک احتمال خطر عفونت ویروس اچ‌آی‌وی را افزایش می‌دهد و یکی از راه های استفاده از کوکائین تزریق است. کوکایین با میزان بالای اضطراب و اختلالات عاطفی ارتباط بسیاری داشته‌است. ناراحتی‌های معمول مصرف کوکائین تکرار در حرکت یا گفتار را شامل می‌شود. با استفاده این ماده مخدر انواع گوناگونی از توهم ممکن است به وجود آید که نوع شناخته آن «حشرات کوکائین» (Coke bugs است که در آن شخص احساس می‌کند در زیر پوستش حشرات در حال حرکت هستند.

 

ترک کوکائین

افراد ضمن ترک کوکائین احساس خستگی، ملال، اختلال خواب، کم و بیش میل به مصرف دارو پیدا می‌کند،برخی نیز احساس افسردگی می‌کنند. روش‌های ترک کوکائین علاوه بر سم زدایی و دارودرمانی درمان‌های روانشناختی را شامل می‌شود. مداخلات روانشناختی ترک کوکائین معمولاً با استفاده از روش‌های فردی گروهی و خانوادگی صورت می‌گیرد. در جلسات روان درمانی فردی به طور موثر تمرکز بر پویایی‌هایی که به مصرف کوکائین انجام میده اثرات مثبت کوکائین از دیدگاه بیمار و چگونگی کسب این اهداف به گونه متفاوت به عمل می‌آید.گروه درمانی و گروه‌های حمایتی غالباً مستلزم جلسات بحث با مصرف کننده‌های کوکائین و شریک شدن در روش‌های مقابله موثر با مسئله است.

 

پیشنهاد ویژه: علل افسردگی در نوجوانان

روان درمانی خانواده غالباً جزئی اساسی از راهبرد درمانی است. نوع دیگری از ترک کوکایین درمان شبکه‌ای (Network therapy) است.این درمان به عنوان نوعی درمان فردی و گروهی برای حصول اطمینان از موفقیت  بیشتر در درمان سرپایی بیماران معتاد پدید می‌آید. در درمان شبکه‌ای هم از رویکردهای پویشی استفاده می‌شود و هم از روش‌های شناختی رفتاری در درمان فردی در عین حال که بیمار در یک شبکه حمایت گروهی درگیر می‌گردد، گروه مرکب از خانواده بیمار و همتاهای او به عنوان یک شبکه درمانی پیوند دهنده بیمار و درمانگر در عوامل جلسات درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://books.google.com/books?id=WYQ23OMjWbcC&pg=PA91#v=onepage&q&f=false
  2. https://nida.nih.gov/publications/drugfacts/cocaine
  3. کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان سادوک جلد ۱ فصل دوازدهم صفحات ۷۴۹ تا ۷۶۰

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید