متخصص داخلی چیست و چه بیماری هایی را ویزیت می کند؟

پزشک متخصص داخلی

فهرست مطالب

اغلب افراد حین نگاه کردن روی تابلوی مطب ها، با نام “پزشک متخصص داخلی” مواجه گشته اند و به دفعات متعدد نیز به وی مراجعه کرده اند؛ ولی همچنان با حیطه کاری دقیق وی آشنا نمی باشند. نقش اصلی پزشک متخصص داخلی در پیگیری، تشخیص و درمان بیماری های پیچیده و بیماری هایی که بیش از یک عضو از بدن را درگیر می کنند، می باشد. متخصص داخلی اغلب افراد با بیماری های مزمن، طول کشیده و افرادی که همزمان از چندین بیماری شکایت دارند را ویزیت می کند. برای آشنایی با جزئیات مرتبط با حوزه کاری تخصص داخلی، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 پزشک متخصص داخلی کیست؟

به تخصص داخلی “مادر طب” گفته می شود. تخصص داخلی طیف وسیعی داشته و به طور کلی شامل افراد بزرگسال (بالاتر از 14 سال) می گردد. پزشک متخصص داخلی از دانش وسیعی برخوردار می باشد و لذا تبحر کافی و مناسبی در تشخیص بیماری های پیچیده و شکایات و علائم ناشناخته و طولانی مدت در بیماران دارد. همچنین مشاوره با متخصص داخلی انتخاب مناسبی برای افرادی که همزمان از چندین بیماری رنج می برند، می باشد. او قادر است به خوبی علائم مختلف بیماری ها را کنار هم قرار داده و تحلیل نماید، و سپس به یک تشخیص کلی و جامع برای بیمار دسترسی پیدا کند.

تفاوت پزشک متخصص داخلی با پزشک عمومی چیست؟

پزشک عمومی پس از سپری 7 سال دوره پزشکی عمومی، از دیدگاه جامع مناسبی در رابطه با عملکرد و بیماری های اعضای مختلف بدن از داخلی گرفته تا ارتوپدی، پوست، جراحی، اطفال، زنان و … برخوردار می باشد. پزشک عمومی اگرچه دیدگاه بسیار وسیع و کاملی نسبت به بیماری ها دارد، اما گاهی دانش وی برای تشخیص و درمان برخی شکایت های پیچیده به تنهایی کافی نمی باشد و به مشورت با پزشک متخصص می پردازد.

پزشک متخصص داخلی پس از اتمام 7 سال دوره پزشکی عمومی، 4 سال نیز به طور تخصصی در رابطه با بیماری های ریوی، گوارشی، روماتولوژی، کلیوی، خونی، سرطان ها و بیماری های غدد تحصیل می نماید و لذا دانش و تجربه کامل تر و وسیع تری نسبت به بیماری های فوق کسب می نماید.

متخصص داخلی
متخصص داخلی

 پزشک متخصص داخلی چه بیماری هایی را ویزیت می کند؟

همان طور که توضیح داده شد، تخصص داخلی طیف وسیعی از علم را شامل می شود که در زیر به 6 شاخه اصلی آن اشاره شده است. علاوه بر 6 شاخه زیر، پزشک متخصص داخلی در حین گذراندن دوره تخصص با بیماری های عفونی، قلب و اعصاب نیز تا حدود مناسبی آشنا می گردد و از توانایی درمان آن ها نیز برخوردار می باشد. 6 شاخه اصلی تخصص داخلی عبارتند از:

 بیماری های ریوی

یکی از شاخه های مهم تخصص داخلی را تشکیل می دهد. پزشک متخصص داخلی نقش موثری در مدیریت بیماران مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، بیماری های انسدادی ریه، آمبولی ریه، سرفه، خلط خونی، تنگی نفس، برونشکتازی و آب آوردن ریه دارد. به طور کلی تر می توان این طور بیان نمود که تمام بیماری های درگیرکننده بافت ریه از ویزیت دکتر داخلی سود می برند.

 بیماری های گوارشی

بیماری های گوارشی مانند بیماری های درگیرکننده مری، معده، روده ها، کبد، کیسه صفرا و پانکراس نیز در حیطه کاری دکتر داخلی قرار گرفته اند. بیماران با شکایات شایعی مانند سوزش سردل، رفلاکس، سندروم روده تحریک پذیر، اسهال و یبوست طولانی مدت، زردی، درد شکم، تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی و کبد چرب از مداوا تحت نظر دکتر داخلی سود می برند.

پیشنهاد ویژه : مطالعه مقاله پزشکان فوق تخصص گوارش در ایران 

 بیماری های غدد

مدیریت بیماری های درگیر کننده غدد درون ریز مانند غده هیپوفیز، هیپوتالاموس، آدرنال (فوق کلیه)، تیروئید، پاراتیروئید، دیابت و بیماری های درگیر کننده غدد جنسی مانند تخمدان ها نیز یکی دیگر از حیطه های کاری دکتر داخلی می باشند. پزشک متخصص داخلی از تبحر خوبی در کنترل قند خون، چربی خون، چاقی، تخمدان پلی کیستیک، پرمویی، اختلالات تکاملی جنسی و  پوکی استخوان برخوردار می باشد.

بیماری های مفاصل و عضلات (روماتولوژی)

با افزایش سن، عضلات و مفاصل نیز تحلیل رفته و دچار بیماری های متعددی می گردند. دکتر متخصص داخلی از دانش مناسبی در مدیریت بیماران مبتلا به آرتروز، روماتیسم مفصلی، نقرس، کمردرد و گردن درد برخوردار می باشد. همچنین دکتر داخلی در تشخیص بیماری هایی مانند لوپوس، اسکلرودرمی، میوپاتی ها، سارکوئیدوز، اسپوندیلوآرتریت ها، شوگرن و بهجت نیز نقش موثری ایفا می کند.

بیماری های خونی و سرطان ها

تشخیص و درمان بیماری های خونی مانند انواع کم خونی ها و اختلالات انعقادی، یکی دیگر از حیطه های کاری پزشک متخصص داخلی می باشند. همچنین دکتر داخلی از نقش موثری در غربالگری سرطان ها در افراد مختلف برخوردار می باشد. همچنین درمان عوارض شیمی درمانی و برخی سرطان ها نیز در حیطه کاری تخصص داخلی تعریف شده است.

بیماری های کلیوی

مدیریت و درمان بیماری های کلیوی مانند انواع نارسایی کلیه و فشارخون بالا، عوارض دیالیز و سنگ های کلیوی نیز یکی دیگر از حیطه های کاری متخصص داخلی می باشند. همچنین برخی از بیماری های ارثی کلیه و افرادی که پیوند کلیه دریافت کرده اند نیز برای مدیریت بیماری خود در صورت عدم دسترسی به دکتر فوق تخصص کلیه، از درمان تحت نظر دکتر داخلی سود می برند.

 

مشاوره با پزشک متخصص داخلی
مشاوره با پزشک متخصص داخلی

چه کسانی بیشتر از مشاوره با پزشک متخصص داخلی سود می برند؟

همان طور که توضیح داده شد، متخصص داخلی در تشخیص بیماری های پیچیده و مزمن به خصوص در 6 شاخه اصلی مرتبط با آن تبحر دارد. اما به طور کلی برخی شکایت های شایع که اغلب بیماران از مشورت با دکتر داخلی سود می برند، عبارتند از:

  • کاهش وزن ناخواسته
  • خستگی
  • اختلال هوشیاری
  • تنگی نفس
  • درد شکم
  • علائم تنفسی
  • تب بدون توجیه
  • ….

پس از بروز اولین علائم غیراختصاصی یک بیماری که به طور کامل با درگیری یک عضو مشخص در بدن توجیه نمی شود، مشاوره با دکتر داخلی اولین گام به سوی تشخیص صحیح بیماری می باشد

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

ویژگی های پزشک متخصص داخلی خوب و قابل اعتماد

انتخاب پزشک متخصص داخلی خوب، یکی از گام های اصلی و کلیدی در تشخیص سریع و مدیریت صحیح اغلب بیماری ها می باشد. ویژگی های یک دکتر داخلی خوب عبارتند از:

  • برخورداری از دانش به روز
  • متعهد
  • با صبر و حوصله
  • دارای اعتماد به نفس کافی
  • با صداقت
  • با تجربه

انتخاب دکتر داخلی که از تمام ویژگی های ذکر شده برخوردار باشد، یکی از بهترین افراد برای مشاوره در تمام مبتلایان به بیماری های طولانی مدت و مزمن می باشد. پیش از انتخاب دکتر مناسب، توجه به ویژگی های فوق نقش کمک کننده ای در تصمیم گیری ایفا می کنند.

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر سیده مهنوش سالم

سیده مهنوش سالم

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر امیر حسین شکروی

امیر حسین شکروی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر امید عبداللهی

امید عبداللهی

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. webmd what-is-internist
  2. Internal Medicine
  3. Harrison’s Principles of Internal Medicine, 20e
  4. General internal medicine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید